Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Ik reed maandag tussen Brussel en Antwerpen en passeerde voor het eerst een E-Tron. Wat me meteen opviel was de kleine buitenspiegel (camera). Dat zag er maf uit, was echt wennen. Ik kreeg er direct een associatie bij.

ef27e7415afe266be0c960db6868fb4a.png


audi-29491.jpg



Ik was overigens weer aangenaam verrast door het bereik van mijn S P100D. Ik vertrok zo'n 90% vol vanuit Rotterdam, ben naar Brussel gereden, heb daar overnacht zonder bij te laden, heb nog wat door Brussel gereden en ben daarna teruggereden naar Rotterdam, waar ik nog bijna 100 km range over had.

Ik reed doorgaans 120-130. Flinke wind mee naar het zuiden (wat op die route een gemiddeld verbruik van 175 Wh/km opleverde, ik stond er zelf van te kijken) en flinke wind tegen naar het noorden (wat op die route een gemiddeld verbruik van 220 Wh/km opleverde).

Daar kan geen E-Tron, I-Pace of wat dan ook tegenop.
 
De pers wordt ook wakker, zeker als Audi ook nog eens met grafieken gaat foefelen om onterecht hun e-tron in een beter daglicht te stellen:

Correcting Audi: Tesla Model 3 Charges Over 2 Times Faster Than Audi e-tron | CleanTechnica

De Model 3 is overigens een beest als je lange afstanden wil rijden:
Tesla-Model-3-vs-Audi-e-tron-fast-charging-graph-4.png


Dit hebben we zelf ervaren toen we eens spontaan naar Parijs gingen met een 61% geladen Model 3 en nooit langer dan 20 minuten hebben geladen aan V2 superchargers.
 
  • Informative
Reactions: Andre and PaulusdB
Cleantechnica zou ik geen pers noemen, dat is het promotiekanaal van Tesla:p
Al was het Tesla zelf... Voor jou dus OK dat Audi een grafiek vanop Twitter pikt, ze verkeerd interpreteert en dan niet opmerkt dat een Model 3 volgens hun interpretatie al onder 0% begint met laden?

Tesla-Model-3-vs-Audi-e-tron-fast-charging-graph-0.png


Of gaan we nu Cleantechnica onbetrouwbaar afschilderen tegenover Volkswagen?
 
  • Like
Reactions: shthpnz and MaH
Ik zou wel bij voorkeur de subjectieve van de objectieve criteria willen scheiden.
De pers wordt ook wakker, zeker als Audi ook nog eens met grafieken gaat foefelen om onterecht hun e-tron in een beter daglicht te stellen:

Correcting Audi: Tesla Model 3 Charges Over 2 Times Faster Than Audi e-tron | CleanTechnica

De Model 3 is overigens een beest als je lange afstanden wil rijden:
Tesla-Model-3-vs-Audi-e-tron-fast-charging-graph-4.png


Dit hebben we zelf ervaren toen we eens spontaan naar Parijs gingen met een 61% geladen Model 3 en nooit langer dan 20 minuten hebben geladen aan V2 superchargers.

Waar het hier om gaat is dat laadcurve alleen weinig zegt. Niemand koopt een auto voor het laden (is een middel, geen doel), maar wel om er mee te rijden. Deze grafiek laat zien hoe lang het duurt om weer 320km (200 miles) te kunnen rijden - startend bij 64 km beschikbare range. Naast laadsnelheid wordt hierbij rekening gehouden met de efficiency (verbruik) van de auto.

De conclusie is helder. Leuk die laadcurve van de e-tron, maar met de Tesla M3 op V2 kan je een kwartier sneller de weg weer op om dezelfde afstand te kunnen afleggen als de Audi. Belangrijker nog, als je net zo lang blijft staan kan je zeker 100km verder rijden dan de e-tron dat kan na die 36 minuten. De V3 verslaat de Duitser nog meer, maar is vooralsnog (vrijwel) niet beschikbaar. Net zoiets als straks de 350kW van de Taycan - ik zie de grafiekjes van Porsche al voor me -;)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Prachtig al deze discussies over fast-charging en laadcurves, maar zeg nu zelf: als je woon-werk makkelijk 2-3x per week kan doen zonder te laden en alleen op vakantie fast-charging nodig hebt, dan zal het je toch jeuken dat je wat langer staat te laden? Alleen als je dagelijks je accu nagenoeg leeg rijdt of zelfs meer dan zal je het belangrijk vinden. Echter hoeveel mensen rijden dagelijks of wekelijks 300+ km? Met mijn Ioniq stond ik toch wel één maal per maand zeker aan de fast-charger... maar met die e-Niro... een keer om te testen bij een 175kW lader... verder niet. Kan nu naar vrienden op en neer (iets meer dan 300km en dan nog een 20% over) en dan thuis laden.

Voor het gros van de working-class heroes is normaal laden bij de deur of werkgever hooguit belangrijk:
Woon-werkafstanden 2016
 
Last edited:
Klopt helemaal. Alsook de Etron vergelijken met een M3 slaat nergens op. Toekomstige tech vergelijken met wat er vandaag kan ook... het SUC netwerk aan 115kw is vandaag in het voordeel maar ionity, fastned, NewMotion, Total etc kunnen relatief snel bijbenen.

En dan hebben de grote jongens een uitgebreid service netwerk en wat heeft Tesla? Een Sec openen is echt wel iets moeilijker dan een Suc... wacht tot de M3’s beginnen haperen. Premium service hoort nu al bij het verleden. Ik hoop het beste voor Tesla maar de short term focus als listed company kan het hen moeilijk maken.
 
Mijn ervaring met mijn Model X is:
  • Je rijdt meer dan dat je eigenlijk denkt te rijden
  • Je range is stevig minder dan wat de fabrikant opgeeft
Ik dacht dat mijn langste trajecten max. 200km zouden zijn. In praktijk blijken er dat 276km te zijn. In de praktijk zit ik aan 292Wh/km dus zo een dag kost me 80,5kWh. Dan heb je niet veel marge meer als je maar hebt geladen tot 90%.
 
Alsook de Etron vergelijken met een M3 slaat nergens op.
Ja! Waarom doet Audi dat dan?
Matthew Mostafaei, Audi’s manager for e-tron, presented data taken from Twitter during the New York Auto Show without naming the source. [...] The data was misrepresented by plotting it on a different axis. [...] He then used the data to show the e-tron’s charging superiority over the Model 3, [...]
 
  • Like
Reactions: Edi99
Prachtig al deze discussies over fast-charging en laadcurves, maar zeg nu zelf: als je woon-werk makkelijk 2-3x per week kan doen zonder te laden en alleen op vakantie fast-charging nodig hebt, dan zal het je toch jeuken dat je wat langer staat te laden? Alleen als je dagelijks je accu nagenoeg leeg rijdt of zelfs meer dan zal je het belangrijk vinden. Echter hoeveel mensen rijden dagelijks of wekelijks 300+ km? Met mijn Ioniq stond ik toch wel één maal per maand zeker aan de fast-charger... maar met die e-Niro... een keer om te testen bij een 175kW lader... verder niet. Kan nu naar vrienden op en neer (iets meer dan 300km en dan nog een 20% over) en dan thuis laden.

Voor het gros van de working-class heroes is normaal laden bij de deur of werkgever hooguit belangrijk:
Woon-werkafstanden 2016

Niet mee eens. Ik rij een aantal echt lange afstanden per jaar en dan vind ik de M3 met de in het vooruitgestelde V3 echt wel een verbetering die voor mij wat waard is.
 
Klopt helemaal. Alsook de Etron vergelijken met een M3 slaat nergens op. Toekomstige tech vergelijken met wat er vandaag kan ook... het SUC netwerk aan 115kw is vandaag in het voordeel maar ionity, fastned, NewMotion, Total etc kunnen relatief snel bijbenen.

En dan hebben de grote jongens een uitgebreid service netwerk en wat heeft Tesla? Een Sec openen is echt wel iets moeilijker dan een Suc... wacht tot de M3’s beginnen haperen. Premium service hoort nu al bij het verleden. Ik hoop het beste voor Tesla maar de short term focus als listed company kan het hen moeilijk maken.

Volgend jaar is de MY er. Dat is een eerlijk vergelijk en zal ruwweg hetzelfde beeld opleveren.

Aftersales bij Audi is waardeloos. Dat niveau is Tesla al ver voorbij. En dan de tarieven. Ik betaalde destijds al ruim 150 euro per uur ex BTW! Een lampje vervangen voor 500 euro. Helaas niets aan overdreven.

Nee, ik heb Audi gereden en de vele problemen icm de zwaar ondermaatse service maakt dat ik nooit meer een Audi zal kopen.
 
Volgend jaar is de MY er. Dat is een eerlijk vergelijk en zal ruwweg hetzelfde beeld opleveren.

Aftersales bij Audi is waardeloos. Dat niveau is Tesla al ver voorbij. En dan de tarieven. Ik betaalde destijds al ruim 150 euro per uur ex BTW! Een lampje vervangen voor 500 euro. Helaas niets aan overdreven.

Nee, ik heb Audi gereden en de vele problemen icm de zwaar ondermaatse service maakt dat ik nooit meer een Audi zal kopen.

Voordeel is ontegenzeggelijk dat je die ondermaatse service dan wel op veel meer plekken kunt krijgen - gegeven het uitgebreide dealernetwerk, -;)
 
  • Funny
Reactions: shthpnz
Aftersales bij Audi is waardeloos. Dat niveau is Tesla al ver voorbij. En dan de tarieven. Ik betaalde destijds al ruim 150 euro per uur ex BTW! Een lampje vervangen voor 500 euro. Helaas niets aan overdreven.

Nee, ik heb Audi gereden en de vele problemen icm de zwaar ondermaatse service maakt dat ik nooit meer een Audi zal kopen.
Ja, ja en ja.

  1. Bodemplaat hing los. Na een uurtje kreeg ik de factuur. Thuis aangekomen bleek dat ze de bodemplaat gewoon verwijderd hadden. Nieuwe bodemplaat zou me nog eens 500€ kosten.
  2. Riem sprong van de alternator. Ik moest gvd zelf naar het magazijn om een nieuwe riem te vragen (?!). Uurtje later komt de technicus trots vertellen dat de riem gewisseld is (na bumper en radiator verwijderd te hebben en terug gemonteerd te hebben) en dat eigelijk ook de poelie vervangen had moeten worden. Ja, daar moet je dus ook de bumper en radiator voor demonteren... :rolleyes:
  3. Snelheidsmeter defect. 300€ later kreeg ik bevestiging dat de snelheidsmeter defect was. Ik had ook extra krassen op het dashboard omdat ze de defecte snelheidsmeter hadden uitgebouwd. En terug ingebouwd. Een nieuwe, ja die kostte +300€ maar ze vonden het niet nodig om me te bellen om te vragen of ik een nieuwe wou.
3 keer een andere Audi dealer, overigens.

Betrouwbaarheid was overigens ook niks waard van dat ding. Aan 120000km lekte dat ding koelvloeistof en olie alsof het een kleuter met een ijshoorntje was, en aan 100000km was de versnellingsbak vast gelopen.

Niet dat ik bij BMW over betrouwbaarheid meer tevreden was. Bij 80000km was de tankvulling geroest (hoe?), en begon een sensor verward te worden. Sensoren gewisseld, geen langdurige oplossing. Wel blijven rijden, en het verbruik ging de hoogte in en de hele uitlaatlijn doorgebrand. Makkelijk 8K aan kosten en nooit opgelost geraakt.

Zit nu aan 92000km met een Tesla. Geen vuiltje aan de lucht.