Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, het grote scherm is Google. Maar de routeaanwijzingen komen altijd uit Garmin (Bij de S en de X getoond in het IC)

Bij verouderde kaartdata van de Garmin (die niet uit Internet komen maar in de auto is opgeslagen) navigeert de auto dus wel degelijk de verkeerde kant op, ookal toont de kaart op het grote scherm de juiste informatie.
Ik heb het idee dat Garmin sinds de laatste navigatie update niet meer gebruikt wordt?
 
Ik heb het idee dat Garmin sinds de laatste navigatie update niet meer gebruikt wordt?

Ik weet niet welke update dat dan zou moeten zijn, maar volgens mij wel. A6 richting Almere en splitsing A6/A27 gaat hier nog altijd fout.
Ook wanneer de auto geen mobiele data heeft (wat mijn auto regelmatig heeft na parkeren) werkt navigatie wel, maar alleen op straat + nummer combi. Ook dat komt vziw uit Garmin.

Ik heb 2019.4.2
 
dàt heb ik nu al geruime tijd niet meer, sedert de (lang verwachte) update van de NAV. Iedere afgesloten weg kent hij onmiddellijk, cfr Waze.

Het zou kunnen dat dat inderdaad wel uit Google komt, of dat die Garmin 'connected' is. Ik doel bv. op de A6 richting almere, daar schiet de auto in de remmen omdat hij denkt dat je een oprit naar de snelweg neemt terwijl je al op de snelweg zit.

Ook bv. de splitsing a6/A27 is omgedraaid. Daar gaat de navigatie ook nog mis.

Kortom, volgens mij gaat navigatie nog steeds via Garmin. Mogelijk dat wegblokkeringen wel uit Internet komt (de auto kent immers ook verkeersinformatie, dus wegblokkade lijkt me een logische toevoeging). Dat deed mijn inmiddels 13 jaar oude Audi overigens ook al, die kreeg die info via TMC.
 
Gisteren een proefrit gemaakt in de Audi e-Tron en dat is mij niet tegengevallen. De volgende zaken vielen mij echt op:
  1. Adaptieve cruise control werkt vloeiender dan die van Tesla. Waar mijn Tesla best panisch in de remmen schiet (ook al staat afstand op standje max), daar doet de Audi dit veel rustiger. Je hebt bijna niet door dat de wagen gas terugneemt. Absolute plus voor de Audi.

  2. De active lane assist staat eigenlijk standaard aan. Als de auto de lijnen goed spot, dan wordt het ingeschakeld. De wagen houdt de auto vanzelf tussen de lijnen. Het overrulen van de active lane assist gaat door hem door een hele lichte weerstand te drukken. Bij Tesla moet je auto-pilot zelf inschakelen, maar ik had het wel fraai gevonden dat de lane-assist altijd op de achtergrond mee zou werken. Bij de Tesla is het overrulen van auto-pilot ook veel heftiger. Je moet door een flinke weerstand heen duwen om het te overrulen. Dat heeft vaak een flinke zwieper tot gevolg.

  3. Bij de eerste de beste bocht op de snelweg (klaverblad) waar mijn Tesla totaal geen problemen ging de Audi rechtdoor. Het is echt een systeem voor hele flauwe bochten en om de wagen binnen de lijnen te houden op een normale weg. Auto-pilot is hier echt superieur.

  4. De stilte aan boord van de eTron viel mij tegen t.o.v. de model S. Ik begrijp dat het stil is voor een ICE rijder, maar als Tesla rijder is het niet een groot verschil. Daarbij moet ik aantekenen dat deze wagen geen acoustisch glas had. Stilte aan boord is juist één van de pré's van een EV. Onbegrijpelijk dat het niet op deze auto zat (kost volgens mij ook niet de wereld).

  5. WIj hadden een uitvoering met die camera-spiegels en ik zou er denk ik niet voor kiezen. Het grootste nadeel is dat het scherm erg klein is. De beeldhoek is wel groot, maar daardoor wordt alles klein en ik vond het lastig inschatten. Daar moet je wellicht aan wennen, maar ik werd er niet warm van. Een ander nadeel is dat het scherm links van je onder een vreemde hoek staat. Die zit in de deur, dus je kijkt er erg schuin op. Dat kijkt niet prettig. Rechts is dat juist wel fijn, maar ik vind de linker spiegel belangrijker dan de rechter.

  6. Interieur is echt top afgewerkt en er valt heel veel te kiezen (stoelen, materialen, opties, ...). Ik ben een fan van Audi interieurs en deze stelt zeker niet teleur. De stoelen zijn echt een stuk beter dan de Model S met premium interieur.

  7. De frunk is vrijwel onbruikbaar en onder de motorklep is het lelijk afgewerkt. Audi onwaardig in mijn ogen. Daar is het bij de Tesla beter voor elkaar.

  8. Het verbruik lijkt inderdaad aan de hoge kant. Op een niet-representatieve test met 5km en 80km/u zag ik 235Wh/km op de teller staan. Dat is een stuk hoger dan mijn Tesla (<200Wh). Ook de 0-100 sprint is in een 75D echt indrukwekkender, maar eigenlijk ik de eTron vlot zat.

  9. Het MMI is prettig te bedienen. Vooral handschriftherkenning vond ik prettig. Dat kun je zonder te kijken i.t.t. een QWERTY toetsenbord. De virtual cockpit vond ik wat druk, maar wellicht dat je daar wel aan went. Deze wagen had een B&O installatie en vond ik wat mooier klinken dan mijn Tesla. Hij kon ook een stuk harder (en hield een prettig geluid).

  10. Absoluut nadeel vond ik dat de wagen geen Spotify heeft, maar daarvoor moet je teruggrijpen naar je telefoon. Dat is een absolute misser en ondanks dat ik denk dat Spotify in de Tesla heel wat verbeterd kan worden is het echt beter dan je telefoon moeten gebruiken.
De proefrit was samen met een kennis van mij die van een BMW X5 6-cylinder diesel wil overstappen naar een EV. De Tesla wil die niet en gezien zijn voorkeuren en eisen begrijp ik dat (hij is nogal van de afwerking, stiksels, ...). Het wordt bij hem ook de tweede auto en voor vakanties staat er nog een andere auto klaar. In dat geval zou ik ook eerder voor de eTron kiezen, want range en laadmogelijkheden zijn dan wat minder van belang. Bij mij is het de primaire auto en ik denk dat ik toch beter af ben met de Tesla (vooral door het supercharger netwerk).

Overigens kwamen wij bij de configuratie van een dik aangeklede Audi eTron ongeveer rond de 110K uit. Dan heb je ongeveer alles er op zitten dat je wilt hebben. Wil je ook zaken als nachtzicht, camera-spiegels, ... dan kun je tot 118K doorgaan, maar voor 110K heb je een eTron die er echt heel dik bij staat. In mijn ogen wel een aanwinst voor het EV-segment. Alleen het laden blijft een dingetje, omdat Ionity in NL niets voorstelt en je bent overgeleverd aan de 2-stall FastNed stations. Wel lekker een CCS stekker...
 
Helder verslag van de testrit met de e-tron, gaat je kennis ook nog met de i-Pace proefrijden of is hij echt ingesteld om Duits te rijden?

Trouwens: aardig wat Fastned stations breiden al uit naar 3 en meer; ook het aantal 175kW punten neemt snel toe (16 in NL). Als er maar vaak genoeg geladen wordt dan zet Fastned er wel eentje bij. Ionity heeft twee laadplekken nu in aanbouw, snap alleen niet waarom zo dicht bij elkaar?!
 
Dat zijn heel persoonlijke zaken en dat hoeft niet voor iedereen zo uit te pakken. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand niet echt gelukkig wordt van het interieur van een Model S/X. Ook zijn de keuze- en personalisatiemogelijkheden erg beperkt bij Tesla en zijn een aantal triviale zaken (automatische ruitenwissers, snelheidsbordenherkenning, head-up display, ...) gewoon niet voor elkaar. Daarbij zit de dealer (voor ons) ruim op een uur rijden en mag je met een Tesla altijd uitleggen waarom je Tesla rijdt. Ik word blijer van mijn Tesla Model S dan van een Audi A6, maar ik kan begrijpen dat voor sommige mensen het kwartje naar de andere kant valt.
 
  • Like
Reactions: Tozz
'Audi Brussel kampt met productieproblemen'

Door een tekort aan accu's bouwt de fabriek van Audi in Brussel voorlopig minder elektrische E-trons dan gepland.

Audi had aanvankelijk gepland om elke dag 300 elektrische E-trons in Brussel te bouwen. Maar de Duitse autobouwer slaagt er niet in dat aantal te halen. Voorlopig rollen in Brussel maar 150 elektrische SUV's per dag van de band. Dat meldt de Bayerischer Rundfunk op basis van informatie van toeleveranciers en medewerkers.



Zo, ben benieuwd of dit even veel pers aandacht gaat krijgen als bij Tesla en zijn Model 3.
Toont ook weer aan hoe Musk het bij het rechte eind had dat de batterij het belangrijkste onderdeel is van de wagen, en je deze in eigen beheer moet maken met correcte en langdurige afspraken zoals met Panasonic.
 
Een vergelijking tussen MX en e-tron, grondig werk deze keer met nuttige resultaten. De eindconclusie houdt volgens mij onvoldoende rekening met de laadcurve van beide auto's.

Mooi vergelijk. Uitkomst 1:1. Nu nog testen bij 130 en 150kmh. Laadkurve is toekomst. Dat is nu nog te beperkt beschikbaar. Meeste snelladers stoppen bij 50Kw. Dit blijkt ook als je een rit naar de wintersport op het eigen navigatie systeem berekend. 5 x 1 uur + laden is niet acceptabel voor 950km. Ik deed het met mijn MS met 1 uur en 10 minuten totaal in 10 uur. Dat vindt ik netjes! Was wel 100% bij vertrek en met 5% thuis.
 
En toch: het feit dat je aan 150 kW kan laden tot SOC van 80% en het laadvermogen dan quasi lineair afneemt tot nog steeds 50 kW bij 99%SOC maakt het een realistische optie om tot vol te laden. Voor mijn traject Leuven-Ischgl heb ik twee laadbeurten van 35' nodig bij telkens een Ionity laadstation.
Ik reken ongetwijfeld iets te optimistisch, maar 5x1u is dan weer te pessimistisch. Die Ionity en andere hyperchargers worden nu toch echt gebouwd. Al 69 ionity-locaties actief, 49 in aanbouw. En dan heb je nog Fastned en enkele andere initiatieven. In Europa thans 204 locaties met CCS van 100 kW en meer.
 
Last edited: