Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Is een symantische discussie, maar AP heeft 3 niveaus in Europa, standaard, enhanced en FSD. In Amerika hebben ze dan nog de echte FSD (als in zelfstandig van punt A naar B).
De FSD remt wel voor verkeerslichten.
Noem het beestje bij z'n naam. Alleen als het zo is dat als je FSD gekocht, je auto zonder FSD te activeren tóch remt voor een verkeerslicht, zou ik nog kunnen begrijpen dat men zegt dat AP, remt, maar als je specfiek FSD aan moet zetten (ik hoor het graag) dan moet men niet zeggen dat AP iets doet, maar FSD. We hebben het hier over een optie van 3500 a 7000 eur die een groot deel van rijders niet heeft, geen kattepisdetail.
 
Volgens mij worden hier een aantal benamingen structureel door elkaar gebruikt.
Bij Tesla heb je de volgende mogelijkheden:
  • Alles uit: hierbij is er geen vorm van cruise control of zelf sturen etc. en moet je “alles” zelf doen.
  • TACC: hierbij houd de auto zelf afstand tot de voorganger en moet je zelf sturen
  • AP: hierbij is TACC actief en houd de auto zichzelf tussen de lijnen
  • EAP: hierbij zijn TACC en AP actief en als extra heb je NOA (navigate on auto pilot) en auto lane change
  • FSD: hierbij zijn TACC, AP en EAP actief en als extra heb je enkele extra’s zoals het stoppen bij een stoplicht.
Als je een bepaalde functie hebt gekocht, kun je wel bepaalde (niet alle) features uitzetten. Als je EAP hebt, kun je bv NOA uitzetten, maar de auto lane change blijft actief. Heb je NOA aanstaan dan zal de auto zelf aangeven of deze van rijbaan wil wisselen, heb je NOA uitstaan, dan zal de auto zelf van baan wisselen als je richting aan geeft.

Bij elke functie krijg je dus iets extra’s. Het is dus niet zo dat AP auto lane change heeft, of dat AP stopt voor een stoplicht, het is EAP die de auto lane change doet en het is FSD die stopt voor het stoplicht.
 
Volgens mij worden hier een aantal benamingen structureel door elkaar gebruikt.
Bij Tesla heb je de volgende mogelijkheden:
  • Alles uit: hierbij is er geen vorm van cruise control of zelf sturen etc. en moet je “alles” zelf doen.
  • TACC: hierbij houd de auto zelf afstand tot de voorganger en moet je zelf sturen
  • AP: hierbij is TACC actief en houd de auto zichzelf tussen de lijnen
  • EAP: hierbij zijn TACC en AP actief en als extra heb je NOA (navigate on auto pilot) en auto lane change
  • FSD: hierbij zijn TACC, AP en EAP actief en als extra heb je enkele extra’s zoals het stoppen bij een stoplicht.
Als je een bepaalde functie hebt gekocht, kun je wel bepaalde (niet alle) features uitzetten. Als je EAP hebt, kun je bv NOA uitzetten, maar de auto lane change blijft actief. Heb je NOA aanstaan dan zal de auto zelf aangeven of deze van rijbaan wil wisselen, heb je NOA uitstaan, dan zal de auto zelf van baan wisselen als je richting aan geeft.

Bij elke functie krijg je dus iets extra’s. Het is dus niet zo dat AP auto lane change heeft, of dat AP stopt voor een stoplicht, het is EAP die de auto lane change doet en het is FSD die stopt voor het stoplicht.
Mooi overzicht, er mist nog eentje, de MS 75 uit 2018 had gewoon 'domme' cruisecontrol. Werkte perfect in de stad.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Noem het beestje bij z'n naam. Alleen als het zo is dat als je FSD gekocht, je auto zonder FSD te activeren tóch remt voor een verkeerslicht, zou ik nog kunnen begrijpen dat men zegt dat AP, remt, maar als je specfiek FSD aan moet zetten (ik hoor het graag) dan moet men niet zeggen dat AP iets doet, maar FSD. We hebben het hier over een optie van 3500 a 7000 eur die een groot deel van rijders niet heeft, geen kattepisdetail.
Zoals appels, peren en sinaasappelen fruit zijn. Zijn standaard AP, EAP en FSD allemaal niveaus van AP. Bij de 2e zegt de naam het letterlijk.
Op nog een hoger niveau (vruchten), zou ik ze ADAS noemen. Maar daar zit dan autopark, elergency brake, lane keep warning…
AP: hierbij is TACC actief en houd de auto zichzelf tussen de lijnen
Dit zou ik dus standaard AP noemen en geen AP tout court.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Precies! Dat oneigenlijk gebruik van het woord Autopilot moet maar eens afgelopen zijn :D
Hier moet een pilot mij misschien corrigeren, maar volgens mij is Autopilot wel een goede naam. Volgens mij houdt Autopilot het vliegtuig ook alleen op hoogte en koers. Als de piloten op een bepaald punt van koers moeten veranderen dan moeten ze de nieuwe koers in de autopilot zetten. Automatisch landen is net als FSD een andere software optie.
 
Verkeersdrukte bij niet-Premium niet meegenomen? Ik heb altijd begrepen dat de navi wel rekening houdt met files, maar ze alleen niet op het scherm toont.
Als dat zo is begrijp ik echt niet zo goed waar de enorme verschillen tussen de realiteit / Google Maps en ABRP vandaan komen. Op dit moment op 90% geeft ABRP voor dezelfde route 13,5 uur reistijd (zonder laden) aan, en Google Maps 15,5 uur.
 
De gratis variant van ABRP houdt geen rekening met verkeersdrukte in ieder geval.
En in het connectivity-pakket valt live verkeersweergave, zie screenshot. Zal inderdaad wel betekenen dat zonder het pakket evengoed de verkeersdrukte wordt meegenomen met routeberekeningen.

Scherm­afbeelding 2023-05-23 om 08.21.08.png
 
Ik ben de visualisaties kwijt Dus geen CC of AP/FSD.
Heb al een paar resets uitgevoerd en na 2 dagen nog steeds niets.
Ook geen enkele melding.

Iemand ooit al voorgehad?

Ik hoor soms ook een erg luide click bij het wegrijden s’morgens. (Links voor)
Weet niet of het er iets mee te maken heeft.
 
Ik ben de visualisaties kwijt Dus geen CC of AP/FSD.
Heb al een paar resets uitgevoerd en na 2 dagen nog steeds niets.
Ook geen enkele melding.

Iemand ooit al voorgehad?

Ik hoor soms ook een erg luide click bij het wegrijden s’morgens. (Links voor)
Weet niet of het er iets mee te maken heeft.
Heb je er een USB stick in zitten? Haal ‘m er eens uit. Laat de auto slapen. En kijk daarna wat het resultaat is.
 
Wanneer ik een trip heb van zeg 1000 km, zit ik me regelmatig af te vragen wat nu de optimale snelheid is om te rijden.

Harder rijden =meer afstand afleggen per uur maar ook hoger verbruik = meer laden.

Langzamer rijden is een stuk zuiniger, maar gaat soms zo traag...

Momenteel hou ik over het algemeen de max snelheid aan (in Dld ca 130).

Wat is jullie ervaring en hoe doen jullie dat?
 
  • Like
Reactions: GeertB