Volgens mij worden hier een aantal benamingen structureel door elkaar gebruikt.
Bij Tesla heb je de volgende mogelijkheden:
- Alles uit: hierbij is er geen vorm van cruise control of zelf sturen etc. en moet je “alles” zelf doen.
- TACC: hierbij houd de auto zelf afstand tot de voorganger en moet je zelf sturen
- AP: hierbij is TACC actief en houd de auto zichzelf tussen de lijnen
- EAP: hierbij zijn TACC en AP actief en als extra heb je NOA (navigate on auto pilot) en auto lane change
- FSD: hierbij zijn TACC, AP en EAP actief en als extra heb je enkele extra’s zoals het stoppen bij een stoplicht.
Als je een bepaalde functie hebt gekocht, kun je wel bepaalde (niet alle) features uitzetten. Als je EAP hebt, kun je bv NOA uitzetten, maar de auto lane change blijft actief. Heb je NOA aanstaan dan zal de auto zelf aangeven of deze van rijbaan wil wisselen, heb je NOA uitstaan, dan zal de auto zelf van baan wisselen als je richting aan geeft.
Bij elke functie krijg je dus iets extra’s. Het is dus niet zo dat AP auto lane change heeft, of dat AP stopt voor een stoplicht, het is EAP die de auto lane change doet en het is FSD die stopt voor het stoplicht.