Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Op de specs van de tesla website wel maar de daadwerkelijke specs liggen verder uit elkaar. Controleer de specs op wikipedia b.v. Tesla Model S - Wikipedia

75D: 329 hp / 245 kW
100D: 417 hp / 311 kW

Dat is waarschijnlijk nog voor corked S75D versies en niet de uncorked versies.
Immers gaat het afgegeven vermogen volgens de auto zelf al ver voorbij de 300kW wanneer je vol vermogen geeft.

Ook is dit niet het max. motorvermogen maar wat volgens wiki de maximale batterij output zou zijn.
 
Prima dan. Maar nu even terug naar mijn oorspronkelijke vraag (met aangepaste prijzen)...

Kan iemand mij het verschil aangeven tussen de Chint type B 63A 4pol 30mA en de Doepke 4P/40A 30mA Type A EV.

Het prijsverschil is dusdanig (ca. EUR 119 (info laadpaal24.nl) tegen ca. EUR 287 (info technischeunie.nl, beide prijzen ex. btw), dat kan toch niet alleen maar merk of marge zijn!?

Chint is een "B" merk en Doepke een soort van "premium" merk. Gewoon voor die Chint gaan want zoals veel zaken in elektra land, duur wil niet zeggen goed :)
 
De Doepke waar hierover gepraat wordt is inderdaad een Type A maar deze heeft wel een aparte DC detectie, speciaal geschikt voor EV, zoals je in het type nummer kunt zien.
Welk type aardlekschakelaar moet ik toepassen? || ✓123Groepenkast:

upload_2019-5-8_8-51-40.png


Bij de Doepke specs staat:

Opmerking
EV-uitvoering, 6 mili Amp DC

Zou mooi zijn geweest als er had gestaan:

Opmerking
EV-uitvoering, voor opladen van auto's zonder 6 mili Amp DC verklaring (o.i.d.)
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Nu ben ik het toch een beetje kwijt. Heb offerte aangevraagd bij installatiebedrijf die op Tesla website staat. In deze offerte wordt een Hager ADM475G HAG HAC.4P 25A CK.30MA KL.A6KA aangeboden. Zover ik kan zien is dit een type automaat die geen DC lekstroom kan doen.

Heb diverse informatie aangeboden (waaronder stuk uit bovenstaand post van 123groepenkast) en stukje tekst op de installatiesheet van de TWC:
Aardlekschakelaar: 30 mA Type B of Type A met functie die afschakelt in het geval van DC lekstroom > 6 mA


De installateur geeft aan dat hij de "verhalen" kent, maar verzekert mij dat dat in mijn geval absoluut niet nodig is.

I'm lost.... Graag jullie advies en mening

 
Nu ben ik het toch een beetje kwijt. Heb offerte aangevraagd bij installatiebedrijf die op Tesla website staat. In deze offerte wordt een Hager ADM475G HAG HAC.4P 25A CK.30MA KL.A6KA aangeboden. Zover ik kan zien is dit een type automaat die geen DC lekstroom kan doen.

Heb diverse informatie aangeboden (waaronder stuk uit bovenstaand post van 123groepenkast) en stukje tekst op de installatiesheet van de TWC:
Aardlekschakelaar: 30 mA Type B of Type A met functie die afschakelt in het geval van DC lekstroom > 6 mA


De installateur geeft aan dat hij de "verhalen" kent, maar verzekert mij dat dat in mijn geval absoluut niet nodig is.

I'm lost.... Graag jullie advies en mening

Ter info:

Stoute schoenen aangetrokken en maar eens rechtstreeks contact met Hager opgenomen. Heel vriendelijk en goed geholpen via WhatsApp. Hager geeft aan dat de aangeboden aardlekautomaat inderdaad niet voldoet aan de eis van de TWC.

Op de vraag aan Hager ze wel een oplossing hebben komen ze met de volgende combinatie:
Hager MCN C-Karakteristiek 3P + N Installatieautomaat | MCN625E (google prijs EUR 67)
Hager Klasse B Aardlekschakelaar | CDB440D (google prijs EUR 497)

Ik blijf die prijsverschillen voor die type B aardlekschakelaars bizar vinden....

Toch maar weer contact opnemen met de installateur
 
Last edited:
Idd. Maar wat is er dan mis met die Chint? Dat is een type B. Volgens mij hebben heel veel mensen die en bouwt @fivari die ook standaard in.

Volgens mij helemaal niets, maar ik vroeg aan Hager. Die zeggen natuurlijk niet, neem maar een Chint ;)

Ik zet het eigenlijk alleen maar neer ter info en dat ik de prijsverschillen voor eenzelfde functioneel apparaat bizar vind. En wordt er een beetje moe van dat je tegenwoordig niets meer zomaar aan kan nemen van professionals en experts. Maar dat is een hele andere discussie...

Lang leve een forum zoals deze! Samen kennis en het delen van deze kennis :)
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Hager MCN C-Karakteristiek 3P + N Installatieautomaat

Doe voldoet zeker niet:

Hager MCN C-Karakteristiek 3P + N installatieautomaat 3, uitschakelkarakteristiek C, nom. (meet)stroom 32A, meeschakelende nul, 4 polen (totaal), nom. isolatiespanning Ui 500V, nom. stoothoudspanning (Uimp) 4kV, nom. afschakelvermogen EN 60898 6kA, 3 beveiligde polen, spanningstype AC,


In zeker zin begrijp ik de installateur wel. Die denkt, lekker boeien dat lekken van DC terug het net op want dat is het probleem van de buren :) behalve dat die DC overal naar lekt dus ook de overige groepen want die hebben ook geen DC detectie.

Daarom is het dus noodzaak deze te plaatsen.
 
Doe voldoet zeker niet:

Hager MCN C-Karakteristiek 3P + N installatieautomaat 3, uitschakelkarakteristiek C, nom. (meet)stroom 32A, meeschakelende nul, 4 polen (totaal), nom. isolatiespanning Ui 500V, nom. stoothoudspanning (Uimp) 4kV, nom. afschakelvermogen EN 60898 6kA, 3 beveiligde polen, spanningstype AC,


In zeker zin begrijp ik de installateur wel. Die denkt, lekker boeien dat lekken van DC terug het net op want dat is het probleem van de buren :) behalve dat die DC overal naar lekt dus ook de overige groepen want die hebben ook geen DC detectie.

Daarom is het dus noodzaak deze te plaatsen.

Mijn fout, niet duidelijk geweest. Hager geeft aan de enkele aardlekautomaat (ADM475G) om te zetten naar een combi van de beide artikelen (MCN625E + CDB440D). Betreffende post ook aangepast.
 
Even een vraagje tussendoor: Mijn zonnepanelen systeem heeft een A aardlekschakelaar maar bij het laden ben je een B nodig. Zonnepanelen zijn ook gelijkstroom met een omvormer net als het laden alleen lopen de stromen net andersom. Waarom kun je bij zonnepanelen een A gebruiken en bij laden moet een B? Of moet er bij zonnepanelen ook een B geïnstalleerd zijn ?
 
Even een vraagje tussendoor: Mijn zonnepanelen systeem heeft een A aardlekschakelaar maar bij het laden ben je een B nodig. Zonnepanelen zijn ook gelijkstroom met een omvormer net als het laden alleen lopen de stromen net andersom. Waarom kun je bij zonnepanelen een A gebruiken en bij laden moet een B? Of moet er bij zonnepanelen ook een B geïnstalleerd zijn ?
Scherp!

Zie ondertussen mijn post van vanmorgen, 08:59. daar wordt ook naar PV installaties verwezen. Daar geldt hetzelfde verhaal kennelijk.
 
Type B, B-karakteristiek, het is soms wat verwarrend. Maar je hebt ook de icoontjes op de aardlekschakelaar. Het is de meest rechtse die je voor driefasig laden zou moeten installeren. Voor enkelfasig laden volstaat een type A, voor PV blijkbaar ook. Maar vraag me niet waarom het technisch voor een PV-installatie niet moet en voor het lade van een EV wel.
Aardlek_types.gif
 
  • Informative
Reactions: ramonneke