Dag iedereen
ik ben al een paar avonden zoveel mogelijk aan het lezen op dit forum. Ik ben al veel wijzer geworden maar ik blijf met grote vragen en twijfels zitten.
Ik ben er mij van bewust dat al mijn vragen ongetwijfeld al eens gesteld zullen zijn in deze of andere posts, maar het zijn er zoooo veel. Ik hoop dat jullie het mij vergeven dat ik nog maar eens de beginnersvragen stel
Via het werk is er een Tesla Model 3 LR besteld (lease van huidige wagen loopt af in oktober dus tegen dan zou ik de Tesla moeten krijgen)
Ik zit echter nog helemaal in de knoop met het thuisladen en zelf na paar avonden op dit forum rond te wandelen lukt het me nog niet.
De situatie:
Thuis hebben we 3 fasen 230v (ZONDER neuter) en 32A.
Via het werk krijgen we:
- Nexxtender Mobile Red (https://www.powerdale.com/sites/default/files/2020-02/Quick guide NM Red.pdf)
- optie tot extra laadinstallatie (welke specifiek hebben ze nog niet meegedeeld. Wel dat deze laadinstallatie over een loadbalancer beschikt)
Mijn grootste probleem zit hem bij de 3 fasen met 230 V en 32A ZONDER neuter.
Ik lees op verschillende plaatsen dat het onmogelijk is om 3 fasen te gebruiken wanneer het gaat over 3 fasen zonder neuter.
Is dit door de Tesla of door de laadpaal?
We hebben thuis een ongebruikte kring in de garage op 3fasen 230V en 20A (opnieuw zonder neuter). Ideaal gezien zou ik deze kunnen gebruiken en hierop de laadpaal installeren. Ik zou dan (als ik mij de basis elektriciteit nog herinner) 1,7x230Vx20A= 7,8kW hebben. Dit lijkt me voldoende.
Dus de vraag: is het mogelijk om 3fasen 230V zonder neuter te gebruiken? In dit geval hoef ik de laadpaal niet te nemen en kan ik gwn een rode stekker installeren op deze kring en de Nexxtender Mobile gebruiken.
In het geval dat het niet mogelijk is, kan ik eventueel bekijken om een nieuwe kring aan te leggen met 1 fase en 32A. Door de loadbalancer in de laadpaal (die ik dan zeker moet nemen) zal ik nie in de problemen komen veronderstel ik.
De vraag is dan: Is dit voldoende? Of zijn er betere opties? (een verzwaring of omschakeling naar 400V is niet mogelijk)
Ps: ik zou ongeveer een 150 a 200km per dag verbruiken
nu al ontzettend bedankt. Ik hoop dat er enkele bomen omgelegd kunnen worden zodat ik het bos terug een beetje begin te zien