Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ook tussen auto's.... stom natuurlijk dat de 1ne Tesla niet de andere kan 'boosten'.

Ik vermoed dat het te maken heeft met 1 of meerdere van de volgende punten:
  1. Gratis SUC gedeelte wagenpark ("gratis stroom")
  2. Garantie (HV-accu maakt meer cycli mee -> kan daardoor achteruit gaan)
  3. Regelgeving (niet alle landen/regio's staan dit toe)
  4. Veiligheid/storingen (er kan wat mis gaan met een aangesloten verbruiker)
Een Tesla zou dit al lang moeten kunnen, zo ingewikkeld en kostbaar is dit niet.

Auto aan net/grid koppelen gaat gewoon komen, het is alleen de vraag wanneer en op welke schaal.

Ik verwacht dat Tesla eerst een slimme laadprocedure gaat introduceren (auto aan lader hangen en laadsnelheid/moment laten afhangen van vraag/aanbod in het net) Daar zit een serieus verdienmodel aan voor Tesla en de gebruikers.

Parallel daaraan zal Tesla waarschijnlijk de Powerwall opties verder uitbreiden/uitrollen.
Als laatste wellicht stroom leveren van voertuig -> grid/verbruikers.
 
Ik vermoed dat het te maken heeft met 1 of meerdere van de volgende punten:
  1. Gratis SUC gedeelte wagenpark ("gratis stroom")
  2. Garantie (HV-accu maakt meer cycli mee -> kan daardoor achteruit gaan)
  3. Regelgeving (niet alle landen/regio's staan dit toe)
  4. Veiligheid/storingen (er kan wat mis gaan met een aangesloten verbruiker)
Begrijp ik, het heeft wat te overkomen zaken.

Het ging mij meer om het probleem dat als je ergens langs de weg staat. Als je dan DC -> AC -> DC gaat laden ben je blij als je 5 kWu hebt om het eerst volgende snellaadpunt te halen. Elke EV zou theoretisch kunnen stoppen en je net van dat beetje power kunnen voorzien i.p.v. dat je de wegenwacht moet bellen.

Hetzelfde voor de camping. Ik vind het best gek dat bij de 3/X/Y niet gewoon een 230V stekker zit. Dat gaat echt niet om de belasting van het pack want ik rij 90kWu weg in 3 uur (30kWh/h). Als ik dan wat led verlichting en een simpel kookplaatje heb gaat dat echt geen probleem zijn qua belasting. Mijn 3 fase kookplaat zou geen probleem zijn qua ontladingssnelheid. Nu moet het via de 12V met lage vermogens.

Nu moet je op een campingplek staan met stroom... terwijl je plenty bij je hebt.

Een optie voor een Schuko met een kanttekening dat daardoor b.v. niet 8 maar met 4 jaar garantie op het pack? Ik noem maar wat

De Cybertruck zal het vast allemaal hebben.
 
Jammer dat vehicle-to-home niet mogelijk is. Dagdagelijks heb ik genoeg aan +/- 40% SOC. Dan blijft er nog 40% over om als thuisbatterij te fungeren, toch bijna 30 kWh. Het is iets dat nu gewoon in de garage staat, maar niet gebruikt kan worden.

Natuurlijk ga je dan vervelende situaties krijgen met mensen die gratis kunnen laden (superchargen, werk, Lidl,...). Maar het zou wel een groot voordeel opleveren voor de hele transitie.
 
Begrijp ik, het heeft wat te overkomen zaken.

Het ging mij meer om het probleem dat als je ergens langs de weg staat. Als je dan DC -> AC -> DC gaat laden ben je blij als je 5 kWu hebt om het eerst volgende snellaadpunt te halen. Elke EV zou theoretisch kunnen stoppen en je net van dat beetje power kunnen voorzien i.p.v. dat je de wegenwacht moet bellen.

Hetzelfde voor de camping. Ik vind het best gek dat bij de 3/X/Y niet gewoon een 230V stekker zit. Dat gaat echt niet om de belasting van het pack want ik rij 90kWu weg in 3 uur (30kWh/h). Als ik dan wat led verlichting en een simpel kookplaatje heb gaat dat echt geen probleem zijn qua belasting. Mijn 3 fase kookplaat zou geen probleem zijn qua ontladingssnelheid. Nu moet het via de 12V met lage vermogens.

Nu moet je op een campingplek staan met stroom... terwijl je plenty bij je hebt.

Een optie voor een Schuko met een kanttekening dat daardoor b.v. niet 8 maar met 4 jaar garantie op het pack? Ik noem maar wat

De Cybertruck zal het vast allemaal hebben.
De ioniq 5 en de Kia EV6 hebben zo'n power outlet ingebouwd.
 
Even helemaal iets anders. Binnenkort hoogstwaarschijnlijk 2 EVs bij ons. Dit zijn salariswagens ter beschikkinggesteld door de werkgevers. Verschillende werkgevers en dus verschillende leasingmaatschappijen en hoogst waarschijnlijk verschillende mobility providers. Nu van mijn vorige werkgever heb ik de laadpaal overgenomen EVBox 11kw) tegen een heel schappelijke prijs aangezien deze mee in het leasingbudget zat en ik zogoed als einde lease zat. (70€)

Uiteindelijk is er dus een nood meer voor bij de volgende wagens een paal te voorzien enkel ben ik nu diegene die alles moet regelen. ik verkoop stroom aan mijn beide werkgevers.

De enige oplossing die ik heb gevonden is om bij EVbox een business abbo te nemen (heb wel geen btw nummer) en de paal als publiek te zetten zodoende dat beide een EV box kaart moeten geven en dus wanneer we thuis laden, de laadsessies (hopelijk) worden terugbetaald door EVbox (-10%) en zij de kosten onze werkgevers kunnen recupereren. Ik kan die 10% wss recupereren door het tarief op mijn paal aan te passen en/of een connectie kost aan te rekenen.

iemand hier ervaring mee of een ander idee?

Voor zover ik weet (en zo heb ik het thuis ook) heb je voor verrekening geen BTW nummer nodig. Immers, al die particulieren met leaseauto's van de werkgever hebben geen BTW nummer en krijgen gewoon een vergoeding voor de stroom gestort. Ik heb een Alfen Pro-Line laadpaal met E-flux als backend, en ik krijg netjes elke maand een mail met factuur en het bedrag op mijn rekening.

Mijn paal is inderdaad ook publiek, ik heb 'm zelfs in de verschillende laadpaalapps gezet, maar nog nooit is er iemand geweest die 'm aan mijn paal heeft gehangen. Ik zou daar dus niet bang voor zijn. en zelfs al komt er ooit iemand een keer laden, dan krijg je ook dat geld gewoon gestort.

Laadpaal bedrag kun je inderdaad aanpassen. Kan dus prima op bv. 30 cent/kWh als je daarmee de kosten eruit haalt.
Beter nog: Als je zelf de laadpaal aanschaft mag je de kWh prijs zo hoog maken als je wil om daarmee die aanschaf en installatiekosten terug te krijgen. Nu is het wel zo dat de meeste backends er een grens aan stellen van 35 cent per kWh.

Kortom: Als de EVBox overgezet kan worden op een particulier abonnement van jou, en de paal wordt publiek.. Dan zie ik geen problemen. Kun je beide wagens laden en je krijgt 't geld gewoon gestort.
 
Voor zover ik weet (en zo heb ik het thuis ook) heb je voor verrekening geen BTW nummer nodig. Immers, al die particulieren met leaseauto's van de werkgever hebben geen BTW nummer en krijgen gewoon een vergoeding voor de stroom gestort. Ik heb een Alfen Pro-Line laadpaal met E-flux als backend, en ik krijg netjes elke maand een mail met factuur en het bedrag op mijn rekening.

Mijn paal is inderdaad ook publiek, ik heb 'm zelfs in de verschillende laadpaalapps gezet, maar nog nooit is er iemand geweest die 'm aan mijn paal heeft gehangen. Ik zou daar dus niet bang voor zijn. en zelfs al komt er ooit iemand een keer laden, dan krijg je ook dat geld gewoon gestort.

Laadpaal bedrag kun je inderdaad aanpassen. Kan dus prima op bv. 30 cent/kWh als je daarmee de kosten eruit haalt.
Beter nog: Als je zelf de laadpaal aanschaft mag je de kWh prijs zo hoog maken als je wil om daarmee die aanschaf en installatiekosten terug te krijgen. Nu is het wel zo dat de meeste backends er een grens aan stellen van 35 cent per kWh.

Kortom: Als de EVBox overgezet kan worden op een particulier abonnement van jou, en de paal wordt publiek.. Dan zie ik geen problemen. Kun je beide wagens laden en je krijgt 't geld gewoon gestort.
dank voor de info!!
 
Wel, de vraag is dan of je auto inderdaad op 35 minuten vol is geladen, of het langer duurt... Zou niet de eerste keer zijn dat Tesla de cijfertjes fout telt bij 3 fasen zonder neuter.
neen, hij kan nu wel degelijk laden aan 11kW: zeer knap van Tesla: de enigste die dit kan bij mijn weten (slechts 2 fases van de 3 gebruiken en toch aan 11kW laden!).

1630764266778.png
 
  • Like
Reactions: job-lek
Kan iemand verzinnen hoe het mogelijk is dat mijn EV-Box een tijdlang niet op alle fasen stroom heeft geleverd, en gisteren ineens wel, en vandaag weer niet?

"Niet op alle fasen stroom" is ook wat het scherm in de auto zegt.

Opladen gaat verder overal goed. Het ligt dus niet aan de auto of (losse) kabel.
Ik ging er al enige tijd vanuit dat de paal zelf niet goed is. Maar tot mijn grote verbazing kreeg ik gisteren weer de volle 11kW (69 km/u), nu 45 km/u en ik meen bij vorige laadbeurten ook wel een stuk lager gezien.
Benieuwd!
 
Voor zover ik weet (en zo heb ik het thuis ook) heb je voor verrekening geen BTW nummer nodig. Immers, al die particulieren met leaseauto's van de werkgever hebben geen BTW nummer en krijgen gewoon een vergoeding voor de stroom gestort. Ik heb een Alfen Pro-Line laadpaal met E-flux als backend, en ik krijg netjes elke maand een mail met factuur en het bedrag op mijn rekening.

Mijn paal is inderdaad ook publiek, ik heb 'm zelfs in de verschillende laadpaalapps gezet, maar nog nooit is er iemand geweest die 'm aan mijn paal heeft gehangen. Ik zou daar dus niet bang voor zijn. en zelfs al komt er ooit iemand een keer laden, dan krijg je ook dat geld gewoon gestort.

Laadpaal bedrag kun je inderdaad aanpassen. Kan dus prima op bv. 30 cent/kWh als je daarmee de kosten eruit haalt.
Beter nog: Als je zelf de laadpaal aanschaft mag je de kWh prijs zo hoog maken als je wil om daarmee die aanschaf en installatiekosten terug te krijgen. Nu is het wel zo dat de meeste backends er een grens aan stellen van 35 cent per kWh.

Kortom: Als de EVBox overgezet kan worden op een particulier abonnement van jou, en de paal wordt publiek.. Dan zie ik geen problemen. Kun je beide wagens laden en je krijgt 't geld gewoon gestort.
Feit: aan een particulier mag geen BTW worden betaald. Het is wel mogelijk om het totaalbedrag te vergoeden, maar daar zit geen BTW in eigenlijke zin in.
Feit: MSP's gaan hier verschillend mee om. Er zijn er die BTW op een creditfactuur zetten, er zijn er die geen BTW specificeren, en zo zijn er nog meer smaken.
Feit: de Belastingdienst en ook MinFin weten al jarenlang niet wat ze hiermee aanmoeten en scheppen geen duidelijkheid.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
De belastingregels zijn toch duidelijk? De MSP koopt stroom in van een particulier, daar zit geen BTW in. De MSP verkoopt de stroom weer aan de laadpashouder. De MSP is BTW-plichtig en zal dus BTW moeten heffen aan de afnemer en deze moeten afdragen aan de belastingdienst.

Stel dat een particulier zijn stroom wil verkopen voor 35 cent per kWh. Dan zal de MSP zijn marge hierop leggen (zeg 5 cent) en daaroverheen de BTW. Totale verkoopprijs is dan (35 + 5) * 1,21 = 48,4 cent per kWh.
 
De belastingregels zijn toch duidelijk? De MSP koopt stroom in van een particulier, daar zit geen BTW in. De MSP verkoopt de stroom weer aan de laadpashouder. De MSP is BTW-plichtig en zal dus BTW moeten heffen aan de afnemer en deze moeten afdragen aan de belastingdienst.

Stel dat een particulier zijn stroom wil verkopen voor 35 cent per kWh. Dan zal de MSP zijn marge hierop leggen (zeg 5 cent) en daaroverheen de BTW. Totale verkoopprijs is dan (35 + 5) * 1,21 = 48,4 cent per kWh.
De belastingregels zijn duidelijk maar de uitkomst is onwenselijk omdat de BTW uiteindelijk voor de ondernemer die betaalt, niet als voorheffing kan worden verrekend, terwijl het gewoon zakelijke kosten zijn. Ik krijg van Eneco eMobility prive BTW gecrediteerd en dat kan helemaal niet maar ik weet van een andere partij dat de Belastingdienst niet thuis geeft als je hier iets voor wilt regelen. Er wordt al jarenlang geprobeerd een logische regeling met MinFin af te spreken maar dat lukt ook de belangenorganisaties niet.
 
De logische regeling is dat die MSP moet stoppen met die illegale praktijken. Daar brengen ze hun klanten mee in de problemen. Wat verwacht je van MinFin? Dat ze het hele BTW systeem omgooien omdat het onhandig/duur is voor een aantal thuisladers?
Het hele BTW-systeem omgooien lijkt me een lichte overdrijving Ritchie. Het gaat om zakelijke kosten die tegen de logica in fiscaal worden afgehandeld terwijl die ook nog eens perfect bemeterd en geadministreerd worden en de schaal van deze problematiek wordt alleen maar groter.
Als je wilt beweren dat de stroom geleverd wordt aan de MSP (ik heb ondanks zoektochten geen MSP gevonden die dat zo benadert, en het sluit niet aan op de feitelijke gang van zaken) dan zou je ook kunnen zien dat de energiemij levert aan de MSP. Het is allemaal interpretatie en het is prima mogelijk die interpretatie zo te juridiseren dat er een levering aan de werkgever/onderneming is zodat de voorheffing aftrekbaar is.
 
Als de MSP het standpunt heeft dat de energie direct door de particulier aan de laadpashouder wordt verkocht lijkt me dat de juist benadering. Zolang er een particulier tussen zit (de aansluiting van de netbeheerder in het woonhuis staat op naam van een particulier) kan de laadpashouder de BTW over de doorgeleverde energie niet aftrekken of terug krijgen. Zie dit als "extra" kosten voor het gemak van het thuisladen. Tussen haakjes want doorgaans zal de stroom thuis inclusief BTW alsnog goedkoper zijn dan ex-BTW aan een publieke laadpaal.
 
Soms verrassend om te zien dat ondernemers het normaal of zelfs prima vinden om zakelijk kosten te maken en daar geen aftrek voor te kunnen krijgen ... Mede in het licht van hoe bijtelling uitpakt (incl BTW-bijtelling).

Het wettelijk systeem lijkt (lijkt) duidelijk maar juist als de gemakkelijk aangenomen duidelijke uitleg wordt gevolgd, gaat er iets mis.
Het is niet voor niks dat de grote partijen, veel belastingadviseurs en als klap op de vuurpijl de fiscus zelf geen definitieve uitspraken doen.