Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Oh, ik was nog even vergeten te vermelden dat ik mij ter dege bewust ben van het #firstworldproblem gehalte van mijn dilemma ;)

Ik neig als newbie steeds meer naar het kopen van een 2013 exemplaar, maar dan wel met een eerste registratie vóór december 2013. En als ik zo alle reacties hier lees op dit #firstwordproblem dan komen er in de loop van dit jaar misschien wel een aantal mooie 2013 exemplaren op de markt :)
 
Ik neig als newbie steeds meer naar het kopen van een 2013 exemplaar, maar dan wel met een eerste registratie vóór december 2013. En als ik zo alle reacties hier lees op dit #firstwordproblem dan komen er in de loop van dit jaar misschien wel een aantal mooie 2013 exemplaren op de markt :)
Waarom zou je dat willen? Auto’s uit 2013 vallen na 60 (eigenlijk 61) maanden in het nieuwe bijtellingregime dat jaarlijks wordt bijgesteld. Er gaat geen 2e termijn in van 60 maanden.
 
Waarom zou je dat willen? Auto’s uit 2013 vallen na 60 (eigenlijk 61) maanden in het nieuwe bijtellingregime dat jaarlijks wordt bijgesteld. Er gaat geen 2e termijn in van 60 maanden.

Goede vraag van Richie en een goede opmerking.
Nog eens even verder terug gebladerd door dit draadje en kwam toen inderdaad info zoals Richie al aangeeft:

Ik heb antwoord gekregen van de belastingdienst. Ze bevestigen de slides die hier eerder werden gepost. Verder gaat de limiet van €50k pas echt in 2019 in. Dus MS/MX gekocht in 2017 en 2018 kunnen de volle 5 jaar 4% bijtelling rekenen.

Dan is het inderdaad totaal niet interessant om een auto uit 2013 zakelijk te rijden!
De informatie op de website van Tesla-occasion aanbieders klopt dus ook niet "Auto heeft nog tot nov-2018 0% Bijtelling en krijgt daarna weer 60 maanden 4% Bijtelling!".....
 
ik twijfelde tussen mijn nov-2013 wagen na dit jaar overhevelen naar prive, of een nieuwe tesla bestellen. Maar als ik naar prive overhevel moet ik er wel van overtuigd zijn dat ik er nog heel lang mee blijf rijden. Want als ik na bijvoorbeeld 2 jaar alsnog een nieuwe koop, zit ik met de Tesla tax boven 50K. Dus waarschijnlijk ga ik in de loop van 2018 een nieuwe bestellen. Geen gratis supercharging meer, maar dat scheelt helemaal niet zoveel. Hopelijk komt er in de loop van het jaar nog een leuke update: grotere accu's, nieuwe features of een face-lift.
 
ik twijfelde tussen mijn nov-2013 wagen na dit jaar overhevelen naar prive, of een nieuwe tesla bestellen. Maar als ik naar prive overhevel moet ik er wel van overtuigd zijn dat ik er nog heel lang mee blijf rijden. Want als ik na bijvoorbeeld 2 jaar alsnog een nieuwe koop, zit ik met de Tesla tax boven 50K. Dus waarschijnlijk ga ik in de loop van 2018 een nieuwe bestellen. Geen gratis supercharging meer, maar dat scheelt helemaal niet zoveel. Hopelijk komt er in de loop van het jaar nog een leuke update: grotere accu's, nieuwe features of een face-lift.

Inderdaad een dilemma. Ik heb een S85 van februari 2015 met AP1. De auto is geheel probleemloos, al twee jaar niet bij Tesla geweest. De vorige eigenaar heeft er goed op gepast en vlak voor ik de auto van hem kocht nog een Q drivetrain in laten zetten.
De auto is stil, heeft de door mij vurig gewenste achterwielaandrijving en een mooi carbon interieur.
Het enige argument om 'm te vervangen zou meer mogelijkheden van de AP zijn. Vooral de mogelijkheid om op de rijbaan stilstaande objecten te herkennen zou een goed argument kunnen zijn.
Maar het is Tesla na 1,5 jaar nog niet gelukt om AP1 voorbij te streven met AP2.
Zij er mensen die na drie of vier jaar hun S naar privé hebben gehaald? Tegen welke prijs gebeurt dit ongeveer?
 
  • Like
Reactions: René ZAP
Het rekensommetje is zelfs ontluisterend om door te rijden zakelijk in de Classic.
Bij een aanschaf weer van 110 K krijg je 93K bijtelling over 5 jaar vanaf jan 2019 voor de classic en voor een nieuwe 22K
Dit incl BTW bijtelling
Overnemen naar privé met 19 cent /km vergoeding van zakelijk naar privé is dan de overweging.
Tja
 
Het rekensommetje is zelfs ontluisterend om door te rijden zakelijk in de Classic.
Bij een aanschaf weer van 110 K krijg je 93K bijtelling over 5 jaar vanaf jan 2019 voor de classic en voor een nieuwe 22K
Dit incl BTW bijtelling
Overnemen naar privé met 19 cent /km vergoeding van zakelijk naar privé is dan de overweging.
Tja

Kun je je rekensommetje toelichten? Als nov13 classic forever rijder dacht ik dat we juist wel vanaf dec18 weer 60 maanden een nieuw tarief kregen.
 
het laatste bericht wat ik daarover zag is dat 60 maanden alleen is voor de eerste periode daarna niet
dus vanaf dec 2018 naar een dan geldende regel etc etc.
vanaf ja 2019 naar het dan geldende tarief.
Maar mogelijk vanaf dec 2018 nog een jaar eerst nog 4% over de gehele aanschafprijs en daarna pas de verdeling 4% en 22%
Dat scheelt over 2019 ca 10K bijtelling
verschil over 5 jaar vanaf 2019 is dan 74K bijtelling versus 22K voor een nieuwe
 
het laatste bericht wat ik daarover zag is dat 60 maanden alleen is voor de eerste periode daarna niet
dus vanaf dec 2018 naar een dan geldende regel etc etc.
vanaf ja 2019 naar het dan geldende tarief.
Maar mogelijk vanaf dec 2018 nog een jaar eerst nog 4% over de gehele aanschafprijs en daarna pas de verdeling 4% en 22%
Dat scheelt over 2019 ca 10K bijtelling
verschil over 5 jaar vanaf 2019 is dan 74K bijtelling versus 22K voor een nieuwe

Vanaf 2019 is verdeling zelfs 7% en 25% voor een auto met eerste registratie vóór 2017.
 
Kun je je rekensommetje toelichten? Als nov13 classic forever rijder dacht ik dat we juist wel vanaf dec18 weer 60 maanden een nieuw tarief kregen.
Bijtelling na eerste 60 maanden
"Datum 1e tenaamstelling vanaf 1-1-2012 tot 1-1-2014
Het algemene bijtellingstarief voor deze auto bedraagt 25%. Verlaging van 25% voor 1 x 60 maanden vanaf de 1e dag van de maand volgend op die waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister. Na afloop van de 60 maandenperiode bedraagt de verlaging 18%, per saldo dus een bijtelling van 7% voor de resterende maanden van 2017, en voor het jaar 2018."
 
  • Informative
Reactions: widodh
Gisteravond op de achterkant van een sigarenkistje een berekening gemaakt. Ik rij in een model S P85+ Uit sept 2013 waar ik heel graag nog in door zou willen rijden maar dat is financieel absoluut niet aantrekkelijk.

Zelfs als ik de onderhoudskosten laag hou en 40.000 km per jaar rij waarvan ik er 20.000 zakelijk zou kunnen declareren dan is het nog steeds veel aantrekkelijker om eind van dit jaar een nieuwe te kopen. (DGA)

Ik ga niet zeggen dat ik emotioneel verbonden met een stuk ijzer (aluminium) maar ik vind het zo'n belachelijke situatie....nagenoeg gedwongen worden om een auto van de hand te doen waartoe alleen maar een financiele aanleiding aanwezig is.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Gisteravond op de achterkant van een sigarenkistje een berekening gemaakt. Ik rij in een model S P85+ Uit sept 2013 waar ik heel graag nog in door zou willen rijden maar dat is financieel absoluut niet aantrekkelijk.

Zelfs als ik de onderhoudskosten laag hou en 40.000 km per jaar rij waarvan ik er 20.000 zakelijk zou kunnen declareren dan is het nog steeds veel aantrekkelijker om eind van dit jaar een nieuwe te kopen. (DGA)

Ik ga niet zeggen dat ik emotioneel verbonden met een stuk ijzer (aluminium) maar ik vind het zo'n belachelijke situatie....nagenoeg gedwongen worden om een auto van de hand te doen waartoe alleen maar een financiele aanleiding aanwezig is.
Tja, de doelstelling van de staat is om zoveel mogelijk EV's op de weg te krijgen...
Door het doorrijden in een afgeschreven EV te stimuleren krijg je minder nieuwe EV's op de weg, dus ik begrijp wel dat ze die 2e 60 maanden afgeschaft hebben.
Daarnaast denk ik dat een zeer substantieel deel van de nieuwe EV's door mensen die reeds in een EV rijden wordt gekocht, en dat effect wordt nu versterkt.
 
Tja, de doelstelling van de staat is om zoveel mogelijk EV's op de weg te krijgen...
Door het doorrijden in een afgeschreven EV te stimuleren krijg je minder nieuwe EV's op de weg, dus ik begrijp wel dat ze die 2e 60 maanden afgeschaft hebben.
Daarnaast denk ik dat een zeer substantieel deel van de nieuwe EV's door mensen die reeds in een EV rijden wordt gekocht, en dat effect wordt nu versterkt.

Hoe het (vorige) kabinet in de autobrief met droge ogen kan beweren dat afbouw van de steun logisch is vanwege de te behalen doelstelling is mij een raadsel.

Hoe krijg je de bmw-rijder in een ev als de kosten van een S hoger worden dan van een 5?

Volgens mij lukt dat niet en zien we dat straks terug in de sterk teruggelopen verkoop van de S en de X.
Alternatieven zoals een ipace krijgen ook geen voet aan de grond als ze er eenmaal zijn. Te duur.

Ja, de model 3 zal succesvol zijn, maar dat is te weinig! Het hoort en en te zijn: het hoge en het middensegment.

De regering mist een reuzekans om stappen te zetten. Kijk nou toch eens naar Noorwegen.

Zo, dat lucht op.
 
Tja, de doelstelling van de staat is om zoveel mogelijk EV's op de weg te krijgen........
Daarnaast denk ik dat een zeer substantieel deel van de nieuwe EV's door mensen die reeds in een EV rijden wordt gekocht, en dat effect wordt nu versterkt.

Laat ik niet al te negatief gaan doen maar ambtenaren die een visie hebben? ...kom op zeg, er is een sterke lobby bezig en die doet goed werk. Met de maatregel om boven de 50K de bijtelling zo hoog te maken zet je een streep door de enige auto die serieus het electrisch rijden op de kaart heeft gezet. De Model S en X is nu te duur voor de grote massa maar heeft er wel voor gezorgd dat veel ondernemers nu het electrisch rijden in overweging nemen voor hun personeel. De S en X hebben de weg dus vrij gemaakt voor de Model 3 en alle andere merken die in die prijsklasse een EV kunnen aanbieden.

Met de nieuwe bijtellingsregel is het vanaf 2019 afgelopen voor deze auto. Tweedehands niet interessant om zakelijk mee te rijden en te duur ( en onzeker) voor de particulier. Vanaf 2021 helemaal geen tegemoetkoming meer voor EV rijden....als we "mazzel" hebben kunnen we de opkomst van de EV nog net tot stilstand krijgen.

Kijk aub eens naar de video " who killed the electric car?" Te vinden op youtube......
 
  • Like
Reactions: Jkr85 and PaulusdB
Laat ik niet al te negatief gaan doen maar ambtenaren die een visie hebben? ...kom op zeg, er is een sterke lobby bezig en die doet goed werk. Met de maatregel om boven de 50K de bijtelling zo hoog te maken zet je een streep door de enige auto die serieus het electrisch rijden op de kaart heeft gezet. De Model S en X is nu te duur voor de grote massa maar heeft er wel voor gezorgd dat veel ondernemers nu het electrisch rijden in overweging nemen voor hun personeel. De S en X hebben de weg dus vrij gemaakt voor de Model 3 en alle andere merken die in die prijsklasse een EV kunnen aanbieden.

Met de nieuwe bijtellingsregel is het vanaf 2019 afgelopen voor deze auto. Tweedehands niet interessant om zakelijk mee te rijden en te duur ( en onzeker) voor de particulier. Vanaf 2021 helemaal geen tegemoetkoming meer voor EV rijden....als we "mazzel" hebben kunnen we de opkomst van de EV nog net tot stilstand krijgen.

Kijk aub eens naar de video " who killed the electric car?" Te vinden op youtube......
Niet geheel toevallig (denk ik) komt tegen die tijd de model 3 beschikbaar, die voor veel meer mensen te betalen is, en die (bijna) volledig binnen de 50k€ valt.
Als je daarmee een aangeklede model S of X vergelijkt, dan is die gewoon belachelijk hoog geprijsd. 23k€ voor 20kWh extra batterij? Daar nog eens 35k€ bij voor een iets zwaardere elektromotor en andere kalibratie? Moet de overheid daar nou echt aan meebetalen?

Ik begrijp prima dat Tesla geld nodig heeft om de productie van de model 3 op gang te brengen etc. en vraagt wat ze vragen kunnen, maar ik begrijp ook heel erg goed dat de overheid dat maar tijdelijk wil bekostigen, toevallig net totdat die productie goed en wel op gang is.

Op dit ogenblik komt er 3x zoveel budget uit het MIA potje voor een aangeklede model S/X als voor een model 3. Dat betekent dus dat straks als de model 3 er is, er uit hetzelfde budget 2 auto's minder van MIA korting kunnen worden voorzien wanneer er een dikke model S wordt aangemeld (want ik hoop/verwacht dat het jaarlijks budget dan wel echt op gaat door gigantische populariteit van de model 3).

Dus mijn mening is dat er wel degelijk ambtenaren zijn die verrekkes goed weten wat ze aan het doen zijn en hard nadenken hoe ze het beschikbare budget het beste in kunnen zetten.

En ja ik baal er ook van dat ik over 5 jaar meer kwijt ben aan autorijden (wanneer ik de huidige X inruil), of in een kleiner model moet stappen, maar ik hoop ook dat tegen die tijd de belachelijk hoge prijzen voor middenklasse EV's (want dat zijn de model S/X qua aankleding en afwerking) onder andere als gevolg van concurrentie flink gedaald zijn... (een beetje wishful thinking?)

Edit: uhm herlezend zie ik dat ik bijtelling en MIA door elkaar haal, maar goed de strekking is hetzelfde.
 
Niet geheel toevallig (denk ik) komt tegen die tijd de model 3 beschikbaar, die voor veel meer mensen te betalen is, en die (bijna) volledig binnen de 50k€ valt.
Als je daarmee een aangeklede model S of X vergelijkt, dan is die gewoon belachelijk hoog geprijsd. 23k€ voor 20kWh extra batterij? Daar nog eens 35k€ bij voor een iets zwaardere elektromotor en andere kalibratie? Moet de overheid daar nou echt aan meebetalen?

Ik begrijp prima dat Tesla geld nodig heeft om de productie van de model 3 op gang te brengen etc. en vraagt wat ze vragen kunnen, maar ik begrijp ook heel erg goed dat de overheid dat maar tijdelijk wil bekostigen, toevallig net totdat die productie goed en wel op gang is.

Op dit ogenblik komt er 3x zoveel budget uit het MIA potje voor een aangeklede model S/X als voor een model 3. Dat betekent dus dat straks als de model 3 er is, er uit hetzelfde budget 2 auto's minder van MIA korting kunnen worden voorzien wanneer er een dikke model S wordt aangemeld (want ik hoop/verwacht dat het jaarlijks budget dan wel echt op gaat door gigantische populariteit van de model 3).

Dus mijn mening is dat er wel degelijk ambtenaren zijn die verrekkes goed weten wat ze aan het doen zijn en hard nadenken hoe ze het beschikbare budget het beste in kunnen zetten.

En ja ik baal er ook van dat ik over 5 jaar meer kwijt ben aan autorijden (wanneer ik de huidige X inruil), of in een kleiner model moet stappen, maar ik hoop ook dat tegen die tijd de belachelijk hoge prijzen voor middenklasse EV's (want dat zijn de model S/X qua aankleding en afwerking) onder andere als gevolg van concurrentie flink gedaald zijn... (een beetje wishful thinking?)

Edit: uhm herlezend zie ik dat ik bijtelling en MIA door elkaar haal, maar goed de strekking is hetzelfde.

Goede vraag: waarom moet de overheid meebetalen om ons rijken nog een voordeel te gunnen?

Er is m.i. maar een argument, en dat is de weg naar de transitie. Die gaat, zie wederom Noorwegen, via het hoge marktsegment. Nudge je daar niet, dan gebeurt er niet voldoende. Niet voor niets lees je op dit forum over vervroegde aankopen wegens het wegvallen van het voordeel. Vergelijk ook het marktaandeel van Nl en Frankrijk of Duitsland, bijv. Voordelen zijn noodzaak.

En nudgen, verleiden, gebeurt nu eenmaal met geld. Dat is m.i. welbesteed. Het is ook bittere noodzaak voor de beperking van co2 uitstoot. Gelooft iemand niet in die noodzaak (die leest deze draadjes denk ik niet, overigens), dan nog profiteert ook hij:zij van schonere lucht in de steden als de beamers elektrisch worden.