Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Destination Chargers in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben er wat minder enthousiast over, dat destination charging: hier aan het Como meer is parkeren erg lastig, laat staan opladen. En nou hebben een aantal ondernemers het initiatief genomen om het meer dat is genoemd naar de geboorteplaats van de uitvinder van de accu eer aan te doen door optimale voorzieningen te bieden voor elektrische auto's. Mooi initiatief, het resultaat is een hele rits oplaadpunten rondom het meer. Maar: op eentje na (die het niet bleek te doen) zijn het allemaal Tesla destination chargers. En dan ook nog uitsluitend bij heel exclusieve hotels. Daar heb ik (die via airbnb een appartement heeft geboekt) dus niets aan. Ik had liever gewoon wat openbare laadpalen gehad waarvoor ik normaal zou betalen.
Ik denk dat dat inderdaad de algemene opvatting is. Maar ik heb vooraf gekeken welke accomodaties met DeC betaalbaar waren. Of waar mijn kinderen kunnen rennen zonder een vaas uit de middeleeuwen om te stoten. Dat zijn er relatief nog veel te weinig, maar ik ben wel enthousiast over de bestemmingen die wel voldoen en waar ik tot nu toe gebruik van heb gemaakt. Juist daarom noem ik ze hier, want ze zijn er wel. Vooral die Tenuta la Campana verdient lof, vind ik.
 
In de tijd dat de luxe van DeC's er nog niet was, was je gewoon aangewezen op de vriendelijkheid van de agriturismo of de hoteleigenaar/manager. Ik heb de afgelopen jaren - en ook nu weer - altijd kunnen laden. Gewoon vragen bij aankomst - er is vrijwel altijd een voor landbouwwerktuigen in gebruik zijnde 16A aanwezig. Italianen zijn doorgaans zo vriendelijk dat ze een manier vinden om je te helpen. Heb op die manier ook nooit hoeven te betalen voor het laden - laat staan voor het parkeren van m'n auto. Ik begrijp echt niet dat dat laatste iets is wat we normaal vinden zodra het om dure hotels gaat... Juist daar zou dat er gewoon bij in moeten zitten. Ook dt jaar weer overnacht in een hotel bij Varese - laden was geen punt - gewoon in de garage naast de grasmaaier. 13 km/u - meer dan genoeg voor de volgende SuC.
 
  • Like
Reactions: Phil V
In de tijd dat de luxe van DeC's er nog niet was, was je gewoon aangewezen op de vriendelijkheid van de agriturismo of de hoteleigenaar/manager. Ik heb de afgelopen jaren - en ook nu weer - altijd kunnen laden. Gewoon vragen bij aankomst - er is vrijwel altijd een voor landbouwwerktuigen in gebruik zijnde 16A aanwezig. Italianen zijn doorgaans zo vriendelijk dat ze een manier vinden om je te helpen. Heb op die manier ook nooit hoeven te betalen voor het laden - laat staan voor het parkeren van m'n auto. Ik begrijp echt niet dat dat laatste iets is wat we normaal vinden zodra het om dure hotels gaat... Juist daar zou dat er gewoon bij in moeten zitten. Ook dt jaar weer overnacht in een hotel bij Varese - laden was geen punt - gewoon in de garage naast de grasmaaier. 13 km/u - meer dan genoeg voor de volgende SuC.
Heb het ook anders meegemaakt. Tegen middernacht aangekomen bij een hotel en de nachtportier kon me niet helpen. Noodgedwongen naar een SuC in de buurt gereden (35 km afstand) en bij terugkomst constateren dat er gewoon een rode stekker in de parkeergarage hangt.:mad:. Sowieso een k.. hotel. Gereserveerd voor 5 personen en vervolgens constateren dat beide kamers maar 2 bedden hebben..:mad:
 
IOok dt jaar weer overnacht in een hotel bij Varese - laden was geen punt - gewoon in de garage naast de grasmaaier. 13 km/u - meer dan genoeg voor de volgende SuC.
Ik ook in Varese, gewoon met verlengkabel tot stekker aan zwembad. Ook 13km/u en gratis. Een deftig tarief (zoals thuis) vind ik ook aanvaardbaar. Met de commerciële tarieven die zij hebben is de markup dan nog groot genoeg.
 
In juni een aantal keer geladen in Zuid Frankrijk (Port Grimaud) bij de camping Location camping vacances été en bord de mer dans le sud de la France.
In eerste instantie werd er aangegeven dat het laden enkel voor gasten van de camping is. Aangezien wij gereserveerd hadden bij het restaurant op het strand daar (prima aanrader, eten is voldoende, locatie helemaal top), was dat voor de "security" voldoende argument en konden we laden. 2 DEC's beschikbaar, maar toen wij er waren reden er al aardig wat Tesla's rond, dus de DEC's waren ook regelmatig al vol.
 
IMG_7928.JPG
IMG_7929.JPG


Mooie DeC in Biaritz
 
  • Like
Reactions: HWS and CO2CLEAN
In de tijd dat de luxe van DeC's er nog niet was, was je gewoon aangewezen op de vriendelijkheid van de agriturismo of de hoteleigenaar/manager. Ik heb de afgelopen jaren - en ook nu weer - altijd kunnen laden. Gewoon vragen bij aankomst - er is vrijwel altijd een voor landbouwwerktuigen in gebruik zijnde 16A aanwezig. Italianen zijn doorgaans zo vriendelijk dat ze een manier vinden om je te helpen. Heb op die manier ook nooit hoeven te betalen voor het laden - laat staan voor het parkeren van m'n auto. Ik begrijp echt niet dat dat laatste iets is wat we normaal vinden zodra het om dure hotels gaat... Juist daar zou dat er gewoon bij in moeten zitten. Ook dt jaar weer overnacht in een hotel bij Varese - laden was geen punt - gewoon in de garage naast de grasmaaier. 13 km/u - meer dan genoeg voor de volgende SuC.


grappig de agriturismo waar wij in tweede helft augustus had ik gevraagd of ik er evt kon laden, en hij panikeerde. kreeg een mailtje waarin hij zei Elektriciteit is erg duur in Italië dus ik ga moeten zien of het kan, blijkbaar heeft hij ook enkel standaard pluggen en geen mennekens of andere varianten. wil me 10 euro per laadbeurt aansmeren, waar ik in principe niks tegen heb, maar is een beetje in contrast me jou ervaring ...
 
In hotel Fleming Riverside in het centrum van Frankfurt a/M zitten twee Destination Chargers. Helaas ingesteld op 6 ampère, dus ze laden maar met 4 kWh (3 fase).. ik kwam op fumes aan en had mijn accu de volgende morgen maar 60 procent vol.

Ik nagevraagd of ze de technische man konden vragen het amperage op te schroeven naar 16 of in elk geval 12 aangezien ik vaak in Frankfurt overnacht en blij was met een betaalbaar hotel met DeC vlakbij mijn werk. Maar dat was niet mogelijk..ik heb de vraag nog uitstaan waarom dan niet..

Tikje misleidend, want je verwacht meer met een Tesla DeC..
 
Mooie foto @Edi99 !

Hier op het kleine eilandje Ærø in Denemarken staan ze er echt, die 5 Tesla Destination chargers. Publiek toegankelijk en gratis. Snap er niks van, eerlijk gezegd. misschien een Tesla rijder in de gemeenteraad. ;) Onze X trekt hier in ieder geval enorm bekijks. Uitstappend hoor je overal 'Tesla' om je heen gefluisterd. Goeie test voor dat ongemakkelijke gevoel waar ik laatst nog over schreef.

Ook een vraag: de DeC die het gisteren prima deed gaf vandaag volgens de auto geen stroom: "check power source", terwijl er wel een groen lampje op de lader brandde. Enig idee wat er in zo'n geval aan de hand kan zijn? Aangezien de laders niet bij een specifiek hotel o.i.d. horen, kun je moeilijk informeren.

Maarten

IMG_0838.JPG
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ook een vraag: de DeC die het gisteren prima deed gaf vandaag volgens de auto geen stroom: "check power source", terwijl er wel een groen lampje op de lader brandde. Enig idee wat er in zo'n geval aan de hand kan zijn? Aangezien de laders niet bij een specifiek hotel o.i.d. horen, kun je moeilijk informeren.

Ik weet niet of het het zou oplossen maar aan de zijkant van de HPWC zit een reset button, als je die 5 seconden indrukt herstart hij.
Ik heb dat alleen een keer gebruikt toen de rode led op de lader brandde.
 
  • Informative
Reactions: Jkr85
Vandaag gegeten bij Gasthof Post in Peilstein, Oostenrijk met DEC. Eigenaar heeft de DEC pas 4 weken en wilde graag weten wat ik geladen had. Stroom is hier relatief duur heb ik begrepen. Verder goede service en lekker gegeten voor goede prijs, een zwembad waar de kids mochten zwemmen en een super uitzicht.
IMG_2393.JPG
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp