Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Hier al 2 installaties met Izen. Telkens in groepsaankoop. Zeer tevreden. Ik had ook extra offertes aangevraagd en qua opbrengst/investeringsverhouding kwam Izen er best uit. Alles prima verlopen. Duidelijke to do lijst, er moest ook een sleuf van 15m gegraven worden en 3.5m terras 'ondertunneld'. Dat heb ik zelf gedaan. Goede dossierbegeleiding ook om de installatie aan te geven.

Bedankt voor de info!
Ondertussen offertes gekregen van Izen en Sungevity (onderdeel van Engie) voor 17 panelen te plaatsen. Izen is 20% duurder, een dikke 1200€... Buren hebben net een Sungevity installatie laten plaatsen en zijn daar tot nu toe tevreden van geweest. Ter info :)
 
Geen idee of deze nieuwe techniek inzake zonnepanelen hier al voorbij is gekomen...
Cookies op AD.nl | AD.nl
Het is me nog niet duidelijk (zonder het filmpje te kijken) wat hier anders aan is dan pvt wat al tijden verkrijgbaar is.
En bijvoorbeeld Solarus doet hetzelfde maar nog eens met spiegels waardoor het invallende zonlicht optimaal op de PV wordt geconcentreerd.
 
Geen idee of deze nieuwe techniek inzake zonnepanelen hier al voorbij is gekomen...

(...)een systeem om de zonnepanelen met water te koelen. De panelen werken beter en het warme water kan worden gebruikt om de woning te verwarmen, te douchen of de vaatwasser te laten draaien.
Cookies op AD.nl | AD.nl

Verschillende forumleden hebben PVT-panelen op het dak liggen, onder andere van Triple Solar. Het idee van PVT-panelen stamt al uit de vorige eeuw. Shell en ECN deden 15 jaar geleden al een eerste poging tot opschaling:
ECN-Nieuwsbrief: Verbeterde methode voor maken van PVT-paneel
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Het is me nog niet duidelijk (zonder het filmpje te kijken) wat hier anders aan is dan pvt wat al tijden verkrijgbaar is.
En bijvoorbeeld Solarus doet hetzelfde maar nog eens met spiegels waardoor het invallende zonlicht optimaal op de PV wordt geconcentreerd.

Ik vind al die uitvindingen prachtig. Maar .... levert het wat op? Het antwoord is ... niks, het kost eerder geld.
De kosten van al die fraaie bedenksels zijn zo hoog dat als je eerlijk rekent het nooit uit kan.

Ik ga steeds uit van een warmtepomp, het liefst een grondwater warmtepomp, maar dat hoeft niet.
Een grondwater warmtepomp maakt water met een COP van rond 4.0.
Wij zijn, twee personen, per maand 40 kWh kwijt aan het maken van warm water voor douche, bad en voor de hotfill wasmachine. Afhankelijk van je stroomtarief krijg je dan een maandelijkse kostprijs van warm water van rond 8 euro, 100 euro per jaar dus.

Dat moet je vergelijken met de meerprijs van al die fraaie bedenksels. Stel dat je een investering in rond 10 jaar wil terugverdienen.
Dan kun je dus, inclusief rente, ruim minder dan 1000 euro extra investeren in PVT, zonneboilers, terugwinning van warmte uit douchewater en meer van die mogelijkheden. PVT betekent ook extra circulatiepompen die de businesscase extra onhaalbaar maken.

De man die de PVT panelen ontwikkelde is van het gas af. Maar hij heeft, naast de hoge kosten van aanschaf en aanleg van PVT toch nog een warmtepomp nodig. Dan kun je beter twee extra zonnepanelen neerleggen waarmee je op jaarbasis de benodigde stroom opwekt om je warmtepomp water te laten verwarmen.
Ik garandeer jullie, het is allemaal mooi, maar het kan nooit en te nimmer uit.
 
Ik vind al die uitvindingen prachtig. Maar .... levert het wat op? Het antwoord is ... niks, het kost eerder geld.
De kosten van al die fraaie bedenksels zijn zo hoog dat als je eerlijk rekent het nooit uit kan.

Ik ga steeds uit van een warmtepomp, het liefst een grondwater warmtepomp, maar dat hoeft niet.
Een grondwater warmtepomp maakt water met een COP van rond 4.0.
Wij zijn, twee personen, per maand 40 kWh kwijt aan het maken van warm water voor douche, bad en voor de hotfill wasmachine. Afhankelijk van je stroomtarief krijg je dan een maandelijkse kostprijs van warm water van rond 8 euro, 100 euro per jaar dus.

Dat moet je vergelijken met de meerprijs van al die fraaie bedenksels. Stel dat je een investering in rond 10 jaar wil terugverdienen.
Dan kun je dus, inclusief rente, ruim minder dan 1000 euro extra investeren in PVT, zonneboilers, terugwinning van warmte uit douchewater en meer van die mogelijkheden. PVT betekent ook extra circulatiepompen die de businesscase extra onhaalbaar maken.

De man die de PVT panelen ontwikkelde is van het gas af. Maar hij heeft, naast de hoge kosten van aanschaf en aanleg van PVT toch nog een warmtepomp nodig. Dan kun je beter twee extra zonnepanelen neerleggen waarmee je op jaarbasis de benodigde stroom opwekt om je warmtepomp water te laten verwarmen.
Ik garandeer jullie, het is allemaal mooi, maar het kan nooit en te nimmer uit.
Ik denk dAt al die extra uitvindingen alleen maar interessant zijn als je CO2 vriendelijk “off the grid” wilt gaan.
 
Eerste weet ik niet zeker. Tweede: eens
Off-gridders doen op talloze gebieden concessies. Allereerst beperken ze hun energieverbruik drastisch. Warmtepompen, grote tv-schermen, afwasmachines, elektrische wasdrogers, elektrische auto's, inductiekoken en talloze andere comfort verhogende spullen kunnen ze niet gebruiken.
In plaats daarvan komen beperkte aantallen zonnepanelen en enige accucapaciteit.
Meestal ook een watertank waarvoor ze het regenwater opvangen. Ze doen dit uit volle overtuiging maar is niet erg comfortabel naar mijn mening.
Uit milieu overwegingen zouden ze het niet hoeven te doen. Ze verwarmen hun optrekjes vrijwel altijd met een houtkachel.
 
Als je een passief huis bouwt heb je geen palletkachel nodig
Toch wel. Een Passiefhuis mag zo heten als de benodigde verwarmingskapaciteit per m2 vloeroppervlak minder dan 15 kWh per jaar bedraagt. Ons huis is 15% beter dan een Passiefhuis, maar heeft wel degelijk een warmtepomp nodig.
Een pelletkachel heeft een COP van minder dan 1.0. Dat is ongeveer de slechtste keuze als het gaat om duurzaam verwarmen.
 
Eigenaar claimde dat het niet meer verbruikte dan een haarfohn en alleen gedurende de koudste dagen draaide.
Grote ramen op het zuiden en aan de oostkant liep het huis in een kunstmatige heuvel
Er zijn inderdaad extreme gevallen bekend van panden die nauwelijks verwarming nodig hebben.
Maar wat blijkt, een pand dat nauwelijks verwarming nodig heeft wordt op warme dagen bloedheet. En warmte die er dan in zit wil er ook niet meer uit. Het gevolg is dat er later forse airco's moeten worden geïnstalleerd.
Bij Passiefhuizen is koeling veel belangrijker dan verwarming.
In ons huis met een RC waarde van 6.0 moeten we op warme dagen de houten darsdeuren voor de twee glazen deuren van 3 x 1,5 meter dicht doen om het leefbaar te houden.
Doordat de warmtepomp met grondwater van 11,5 graad C. zeer effectief koelt is het afgelopen zomer bij ons in huis niet warmer geweest dan 24 gr. C. Maar ook dan zijn een goed ingestelde balansventilatie en automatisch en op afstand openende dakramen een belangrijk onderdeel van de totale installatie.
 
Er zijn inderdaad extreme gevallen bekend van panden die nauwelijks verwarming nodig hebben.
Maar wat blijkt, een pand dat nauwelijks verwarming nodig heeft wordt op warme dagen bloedheet. En warmte die er dan in zit wil er ook niet meer uit. Het gevolg is dat er later forse airco's moeten worden geïnstalleerd.
Bij Passiefhuizen is koeling veel belangrijker dan verwarming.
In ons huis met een RC waarde van 6.0 moeten we op warme dagen de houten darsdeuren voor de twee glazen deuren van 3 x 1,5 meter dicht doen om het leefbaar te houden.
Doordat de warmtepomp met grondwater van 11,5 graad C. zeer effectief koelt is het afgelopen zomer bij ons in huis niet warmer geweest dan 24 gr. C. Maar ook dan zijn een goed ingestelde balansventilatie en automatisch en op afstand openende dakramen een belangrijk onderdeel van de totale installatie.
Wim, hier moet ik je corrigeren. Je krijgt een ph niet gecertificeerd als je niet kan aantonen dat ook het oververhittingsrisico is beperkt tot x aantal uren per jaar.
Als je actief moet gaan koelen is het geen passiefhuis en wordt je ook op je wettelijk verplichte energienorm (EPB-aangifte in Vlaanderen) afgestraft.
Wij hebben hiervoor rolluiken op glv en screens op verdiepingen gekozen.

En nog, onze passiefwoning heeft een volume van 1025m3 en kunnen we op 15°C houden door een elektrisch vuurtje van 1400W. (belangrijk om weten is wel dat de ventilatie nog niet draait en dus ook nog geen beperkt ventilatieverlies geeft)

Het is wel een feit dat verwarming niet meer maatgevend is voor het vermogen van je cv. De vraag naar sanitaire warm water en behoefte aan opslag wordt meer en meer maatgevend.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Wat ik begreep dat de zon door zijn hogere stand in de zomer en de overstek boven de glaspui niet direct naar binnen scheen waardoor stralingswarmte werd beperkt. Verder werd snachts extra geventileerd om het huis voldoende koel te houden.
Klopt, als je je ramen dieper in je gevel inplant kan dat.
Ook kan je met een grondwater, of captatieniet op je warmtepomp in beperkte mate koelen.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik broedt op een nieuw hobbyproject.
Ik zou namelijk een beweegbare pv-installatie willen bouwen voor op een plat dak.
Eisen:
-Oost/West in de zomer
-Grote inclinatiehoek met variabele oriëntatie in de winter
-eenvoudige sturing met Arduino of Raspberrypi (hydraulische vijzel en 12V-pomp heb ik nog uit een vorig hobbyprojectje)

Zijn er mensen die ervaring hebben met een van dergelijke zaken?

Over hoe het moet bewegen heb ik al een idee.

1) zomer (oost-west)
20190113_081847.jpg


2) variabele stand tussen oost/west en zuid
15473642751632040805627.jpg


3) full-zuid
15473643415751945312338.jpg
 
Last edited:
Ik broedt op een nieuw hobbyproject.
Ik zou namelijk een beweegbare pv-installatie willen bouwen voor op een plat dak.
Eisen:
-Oost/West in de zomer
-Grote inclinatiehoek met variabele oriëntatie in de winter
-eenvoudige sturing met Arduino of Raspberrypi (hydraulische vijzel en 12V-pomp heb ik nog uit een vorig hobbyprojectje)

Zijn er mensen die ervaring hebben met een van dergelijke zaken?

Over hoe het moet bewegen heb ik al een idee.

1) zomer (oost-west)
View attachment 368548

2) variabele stand tussen oost/west en zuid
View attachment 368550

3) full-zuid
View attachment 368551

zelf nog geen ervaring mee.
help dit?
Arduino Solar Tracker

zelf ben ik nog altijd aan't knutselen aan men powerwall. net nog 65 kg 18650's gesorteerd :)
20190110_201847.jpg
 
  • Helpful
Reactions: FVO