Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
ik heb na de opmerking van energie gratiz na zitten denken over een warmtepomp voor het tapwater. Zoals eerder gesteld heb ik een jaren 70 woning waar geen mechanische ventilatie in zit. Bij mijn weten is dan een warmte terugwin warmtepomp boiler vrij nutteloos. Heeft er iemand hier ervaring met een warmtepompboiler met een externe compressor? Mijn dak aan de zuidkant ligt namelijk als vol met zonnepanelen en ik denk dat een zonneboiler op het noorden vrij weinig effect heeft.

MVG

Jean-Paul
Als je een warmtepomp gebruikt kan je die toch het warme water laten maken? Zonneboilers, heatpipes, warmteterugwinning van douchewater en warmteterugwinning van ventilatielucht naar een warmtepomp is allemaal dure onzin.
Je kan dat beter investeren in een grondwater warmtepomp. Zeer hoog rendement, goedkoop warm water en muisstil.
Een normale WTW, liefst met CO2 sturing is wel een goede investering.
 
Als je een warmtepomp gebruikt kan je die toch het warme water laten maken? Zonneboilers, heatpipes, warmteterugwinning van douchewater en warmteterugwinning van ventilatielucht naar een warmtepomp is allemaal dure onzin.
Je kan dat beter investeren in een grondwater warmtepomp. Zeer hoog rendement, goedkoop warm water en muisstil.
Een normale WTW, liefst met CO2 sturing is wel een goede investering.

Eens ...Zonneboilers, heatpipes, warmteterugwinning van douchewater en warmteterugwinning van ventilatielucht naar een warmtepomp is allemaal dure onzin... Zodra je naar echte gebruikerservaringen hierover gaat zoeken vooral in kombi met iets anders ( lucht-water warmtepomp nu vaak ) valt de ellende op. Lastig instelbaar en te behalen winst was sowieso al vaak marginaal. Één keer lekkage / onvoorzien onderhoud / reparatie aan al die pijpen en je winst voor jaren is weg... :( KISS
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
ik heb na de opmerking van energie gratiz na zitten denken over een warmtepomp voor het tapwater. Zoals eerder gesteld heb ik een jaren 70 woning waar geen mechanische ventilatie in zit. Bij mijn weten is dan een warmte terugwin warmtepomp boiler vrij nutteloos. Heeft er iemand hier ervaring met een warmtepompboiler met een externe compressor? Mijn dak aan de zuidkant ligt namelijk als vol met zonnepanelen en ik denk dat een zonneboiler op het noorden vrij weinig effect heeft.

MVG

Jean-Paul
Warmtepomp boiler in België kopen, type atlantic explorer, kost 1350. Subsidie in Nederland opstrijken, a 1250.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Ik ben bezig met een andere woning, in het westen van Noord Brabant.
Een woning van enkele jaren oud, energie-klasse A.

Om dit op termijn een 'nulwoning' te maken, wil ik eigenlijk al vloerverwarming laten leggen (en zo de optie voor een warmtepomp open houden).
Maar, als alternatief, denk ik aan enkele infrarood-panelen in de woonkamer.
Er is plek voor zonnecellen op het dak, die kunnen dan de electra-factuur drukken (al zal dat niet makkelijk genoeg zijn in de winter).

Wat zouden jullie adviseren, vloerverwarming of IR panelen?
En wie weet een behoorlijk installatie-bedrijf in genoemde regio, die me een onderbouwde offerte kan bezorgen?
 
Ik ben bezig met een andere woning, in het westen van Noord Brabant.
Een woning van enkele jaren oud, energie-klasse A.

Om dit op termijn een 'nulwoning' te maken, wil ik eigenlijk al vloerverwarming laten leggen (en zo de optie voor een warmtepomp open houden).
Maar, als alternatief, denk ik aan enkele infrarood-panelen in de woonkamer.
Er is plek voor zonnecellen op het dak, die kunnen dan de electra-factuur drukken (al zal dat niet makkelijk genoeg zijn in de winter).

Wat zouden jullie adviseren, vloerverwarming of IR panelen?
En wie weet een behoorlijk installatie-bedrijf in genoemde regio, die me een onderbouwde offerte kan bezorgen?
Vloerverwarming lijkt me de weg te gaan, is een zeer comfortabele verwarmingsbron en dus een goede tussenstap naar een warmtepomp.
Al zou ik in dat geval direct ook die warmtepomp erbij zetten.
Wat ik hier op het forum lees over infrarood-panelen, is dat dat een oplossing is voor gerichte verwarming, bijvoorbeeld boven de zitbank.
Als je dan naar de keuken loopt heb je het weer koud.
 
Ik ben bezig met een andere woning, in het westen van Noord Brabant.
Een woning van enkele jaren oud, energie-klasse A.

Om dit op termijn een 'nulwoning' te maken, wil ik eigenlijk al vloerverwarming laten leggen (en zo de optie voor een warmtepomp open houden).
Maar, als alternatief, denk ik aan enkele infrarood-panelen in de woonkamer.
Er is plek voor zonnecellen op het dak, die kunnen dan de electra-factuur drukken (al zal dat niet makkelijk genoeg zijn in de winter).

Wat zouden jullie adviseren, vloerverwarming of IR panelen?
En wie weet een behoorlijk installatie-bedrijf in genoemde regio, die me een onderbouwde offerte kan bezorgen?
Infrarood panelen is gewoon elektrische verwarming met een COP van 1.0. Met vloerverwarming in combinatie met een lucht/water warmtepomp krijg je een rendement van 3.5. Een grondwater warmtepomp kan dit rendement nog tot 50% verbeteren. Infrarood in de woonkamer is voor een nieuw huis waar vloerverwarming aanwezig is of kan worden aangelegd, de slechtst denkbare keus.
Met infrarood panelen kan je stroomverbruik dan ook 3.5 tot 6 keer zo hoog worden in vergelijking met een warmtepomp.
Dat los je slechts op met 3.5 tot 6 keer zoveel zonnepanelen.
 
Bedankt voor de reacties, ik was even in de war gebracht door de verhalen van een hoog rendement door infrarood panelen.
Maar eigenlijk is het wel logisch wat Wim stelt (COP van 1).

Ik ga in ieder geval offertes vragen voor vloerverwarming, zodat mijn huis klaar is voor een lage temperatuurverwarming.

Ik hou me aanbevolen voor tips over een goede installateur die me een aanbieding voor warmtepomp kan bezorgen, dan kan ik zien of dat nog in de financieringsmogelijkheden van 2019 past.
 
Bedankt voor de reacties, ik was even in de war gebracht door de verhalen van een hoog rendement door infrarood panelen.
Maar eigenlijk is het wel logisch wat Wim stelt (COP van 1).

Ik ga in ieder geval offertes vragen voor vloerverwarming, zodat mijn huis klaar is voor een lage temperatuurverwarming.

Ik hou me aanbevolen voor tips over een goede installateur die me een aanbieding voor warmtepomp kan bezorgen, dan kan ik zien of dat nog in de financieringsmogelijkheden van 2019 past.
@Energie Gratiz doet in warmtepompen, maar zit aan de andere kant van Nederland.
Ik denk niet dat hij installateurs kent in West Brabant.
 
Bedankt voor de reacties, ik was even in de war gebracht door de verhalen van een hoog rendement door infrarood panelen.
Maar eigenlijk is het wel logisch wat Wim stelt (COP van 1).

Ik ga in ieder geval offertes vragen voor vloerverwarming, zodat mijn huis klaar is voor een lage temperatuurverwarming.

Ik hou me aanbevolen voor tips over een goede installateur die me een aanbieding voor warmtepomp kan bezorgen, dan kan ik zien of dat nog in de financieringsmogelijkheden van 2019 past.

Gewoon nog een paar opm. in aanvulling op wat er al gemeld is..

COP, IR, Vloeverwarming etc...
IR, vooral de kleinere formaten, kan heel zinvol zijn in kombi met vloerverwarming. Bv als 'IR spiegel' in een badkamer! Staat dan slechts af en toe aan.
Of, zoals wij hebben geïnstalleerd (naderhand) in komi met een nieuwe aangelegde vloervw een kleine el.badkamerkachel. Stiebel Eltron bijv. heeft leuke modellen. Hebben wij dus naderhand gedaan in deel vh huis waar we de vloerverw (slapen, bijkeuken ed.) altijd bewust lager hebben staan.

Een kleine IR in een werkkamer, 'onder het buro' werkt ook leuk. Een paar jr geleden gekocht om eens te kijken wat / hoe IR-verwarming nou is en of t bevalt.

Dan maakt zo'n COP van 1 (kortdurende aanvullende verwarming) helemaal niks uit en heb je best of both worlds

Vloerverwarming naderhand. Is vaak infrezen (bestaande betonvloer) en isolatie eronder is dan wat lastig. Maar kan best prima, weten we inmiddels uit ervaring. Vloerverw. ligt dan veel dichter ad oppervlakte en vooral met wat gehandhaafde (bestaande) radiatoren een prima lowtemp kombi.

CV's zijn vaak niet tot heel slecht waterzijdig ingeregeld. Daar valt vaak nog veel winst te halen. Zijn specifieke bedrijfjes voor.

Tot slot in een bestaand maar dan wel inmiddels (zeer) goed geïsoleerd pand als test een paar maanden de bestaande CV(s) eens testen als 'lowtemp warmtepomp-Cv' (bijv. instellen op 17kW en max. watertemp 45°) kan ook heel verhelderend en richtinggevend werken. Doen wij nu als afrondende fase in ons Van-t-Gas-Af traject in een best groot pand (545m2 / 1411m3) met zeer divers seizoensgebruik, deels B&B nl. en in totaal 5 badkamers enzo.

En dan nog niet eens genoemd koeling en airco's die je tegenwoordig ook andersom heel goed (even) als verwarming kunt gebruiken, bijv in slaapkamers.

Suc6
 
  • Informative
Reactions: Phil V and JP68
Zonet per post aangekomen (met gepaste trots) ons langverwachtte PH-certificaat.
13jaar nadat ik mezelf voorop stelde ooit een Passiefhuis te bouwen en toenmalige collega's lachtten dat dat niet kan.
:cool:
Gecensureerd PH-certificaat.JPG


Het tragische is wel dat we er omwille van een professionele opportuniteit niet in zullen gaan wonen. Ik zal immers gaan werken in G.H. Luxemburg en we verhuizen daarom naar Duitstalig België (regio Sankt-Vith).
 
Last edited:
@Energie Gratiz doet in warmtepompen, maar zit aan de andere kant van Nederland.
Ik denk niet dat hij installateurs kent in West Brabant.
Toch wel, eentje in de buurt van Eindhoven. Ik weet niet of dat voldoende dicht bij is, en ik weet ook niet precies wat het werkgebied van betreffende installateur is. Ik zou het contact wel even moeten opfrissen, want de klant waarvoor ik destijds bij die installateur ben geweest heeft uiteindelijk geen opdracht gegeven.

Komt bij dat ik nu zelf warmtepompen mag installeren. Daar ga ik zeker niet dagelijks werk van maken, maar in uitzonderingsgevallen ben ik wel bereid om het zgn. koeltechnische gedeelte uit te voeren als een andere installateur alle overige werkzaamheden uitvoert. Of dat dan in Noord-Nederland is of niet dat maakt mij niet zoveel uit, wel of ik dan ook de warmtepomp mag leveren...
 
Ik zou verwachten dat het in het kantoortje dan bloedheet wordt om de op dezelfde verdieping gelegen badkamer op een aangename temperatuur te brengen.
Tenzij je misschien ook ir-vloerverwarming in de badkamer hebt liggen.
En als je klaar bent in de badkamer kan de temperatuur weer omlaag, maar toch.

Ik vind het wel een interessant systeem, ook omdat je er in de zomer mee kunt koelen.

Hoi Gaston, ik heb hier nu wat meer ervaring mee de afgelopen dagen en ik moet zeggen het is goed te doen. op het moment heb ik airco zo ingesteld dat hij de aanvoer temperatuur regelt in het kantoor op 18 graden. Dit betekend dat hij dan warmer uitblaast en daardoor ook de andere kamers boven goed meeneemt. Natuurlijk is het in de badkamer geen 21+ graden maar de onaangename kou is wel weg en het ontwasemen van de badkamer gaat nu ook heel snel zonder de ventilatie naar buiten aan te zetten.

Daarnaast ben ik de weg van pascal hierboven aan het bewandelen dit is in mijn situatie met de huidige subsidie een erg aantrekkelijk concept en hier door kan ik ook de ventilatie in mijn huis gaan regelen door op de zolder de afzuiging van de binnenlucht te mengen met de aanvoer van de buitenlucht.
 
Kent er iemand voor in België, regio Antwerpen een goede installateur/leverancier voor zonnepanelen? Ik heb online al enkele offertes aangevraagd, maar ik ben benieuwd naar wie hier al goede ervaringen heeft gehad.
Mijn installatie werd 10j geleden geplaatst door kti wti in Zandhoven. Tot op heden nog geen problemen gehad. Ik overweeg nog extra bij te leggen.
 
  • Informative
Reactions: xveys
Hier al 2 installaties met Izen. Telkens in groepsaankoop. Zeer tevreden. Ik had ook extra offertes aangevraagd en qua opbrengst/investeringsverhouding kwam Izen er best uit. Alles prima verlopen. Duidelijke to do lijst, er moest ook een sleuf van 15m gegraven worden en 3.5m terras 'ondertunneld'. Dat heb ik zelf gedaan. Goede dossierbegeleiding ook om de installatie aan te geven.
 
  • Informative
Reactions: xveys