Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Honderden biomassacentrales? Dat klinkt wel erg overdreven.

Het lastige met biomassa is dat het om van alles kan gaan: restmateriaal hout, fruit, groenen, snoeiafval, tuinafval, slib, etc. Daar ben ik allemaal niet tegen. Maar als er speciaal voor biomassa hele bomen worden gekapt wel.

Beide klopt. Honderden kleine biomassa centrales (die niet onder milieu eisen vallen!) in de wijk, en bomen kappen en de halve wereld over transporteren om hier te worden opgestookt. Volkomen geschift plan.
 
Kort geleden het definitief Energielabel gekregen (label A). Ik heb me verbaasd over de procedure.

Bij de aanvraag vink je een paar vakjes aan en upload je rekeningen of foto’s als bewijs. Je kiest online een beoordelaar die het ingediende bewijsmateriaal krijgt toegezonden. De beoordelaar heeft de stukken bij mijn aanvraag ook daadwerkelijk bekeken, onderbouwd afgewezen, en toegelicht waarom. Vervolgens de aanvullende stukken opnieuw bekeken, weer afgewezen, en toegelicht waarom. En bij poging drie opnieuw de wijzigingen bekeken en het label toegewezen.

De prijs van dat alles: 10 euro.

Voor de benodigde accreditatie van het Rijk moeten beoordelaars een bouwkundige cursus volgen en software installeren. Ik begrijp niet hoe in deze branche iemand nog geld verdient.

In navolging van Michel ben ik ook aan de gang gegaan met het Energie Label van mijn woning. En idd ik heb mij ook verbaasd over de prijs: 5 euro. in therie kan iemand hier dan nog geen 10 minuten tijd aan spenderen.

Maar ik ben tevreden Label A op mijn woning :D
 
Privacy settings

Hoogleraar bio-economie Martin Junginger maakt zich zorgen over de groeiende weerstand tegen biomassa.

“De bevolking lijkt overal tegen: er is protest tegen windmolens, tegen zonneparken, tegen geothermie. Maar we willen wel van het aardgas af.’’

De drogreden van deze klimaatdrammer is dat “we” van het aardgas af willen. Ik wil helemaal niet van mijn schone efficiënte aardgas af. Klimaatdrammers, zoals deze klimaatwetenschapper met een dubbele agenda willen ten koste van alles en het liefst dit jaar nog, dat alle energie die nu met fossiele brandstoffen wordt opgewekt door duujzaam wordt vervangen. Dat gaat dus voorlopig niet gebeuren.
 
In navolging van Michel ben ik ook aan de gang gegaan met het Energie Label van mijn woning. En idd ik heb mij ook verbaasd over de prijs: 5 euro. in therie kan iemand hier dan nog geen 10 minuten tijd aan spenderen.

Maar ik ben tevreden Label A op mijn woning :D

Net ook maar aangevraagd, en binnen 1 uur en 10 minuten definitief energie label A terug gekregen... :p Zeer tevreden, en dat voor 6 euro...
 
Net ook maar aangevraagd, en binnen 1 uur en 10 minuten definitief energie label A terug gekregen... :p Zeer tevreden, en dat voor 6 euro...

Bij ons lukt een A label waarschijnlijk ook wel terwijl de woning als donker rood label staat geregistreerd bij de gemeente.
Help je voor Euro 6,-- je WOZ waarde niet om zeep? Met als gevolg dat je heel veel meer belasting gaat betalen?
Anders geformuleerd -> wat gebeurd er met deze info? (anders wacht ik wel tot moment dat we woning gaan verkopen)

Nb: voor 12,5k zonnepanelen geplaatst -> moest aangevraagd worden ivm beeldbepalend dorpsgezicht -> voila de WOZ waarde ging direct met het zelfde bedrag omhoog!
 
Bij ons lukt een A label waarschijnlijk ook wel terwijl de woning als donker rood label staat geregistreerd bij de gemeente.
Help je voor Euro 6,-- je WOZ waarde niet om zeep? Met als gevolg dat je heel veel meer belasting gaat betalen?
Anders geformuleerd -> wat gebeurd er met deze info? (anders wacht ik wel tot moment dat we woning gaan verkopen)

Nb: voor 12,5k zonnepanelen geplaatst -> moest aangevraagd worden ivm beeldbepalend dorpsgezicht -> voila de WOZ waarde ging direct met het zelfde bedrag omhoog!

Nee, WOZ waarde is nog te laag. :) Er zijn hier 8 van de 16 woningen min of meer recent verkocht, en de WOZ waarde is de laatste jaren (sinds de bouw) met 125.000 euro gestegen, waar de woningwaarde behoorlijk meer is gestegen. Bovendien hopen we heel binnenkort te verkopen en hebben dan dus geen last van die eventuele stijging.

Het 'heel veel meer' belasting betalen is natuurlijk ook heel relatief. https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/wat-je-moet-weten-over-de-woz-waarde

20 k meer betekent 60 euro meer inkomstenbelasting.

Ik neem aan dat je die 60 euro wel terugverdiend. ;)
 
Privacy settings

Hoogleraar bio-economie Martin Junginger maakt zich zorgen over de groeiende weerstand tegen biomassa.

“De bevolking lijkt overal tegen: er is protest tegen windmolens, tegen zonneparken, tegen geothermie. Maar we willen wel van het aardgas af.’’

Ik ben ook geen voorstander van windmolens, maar ontbossing voor biomassa vind ik nog gekker, zelfs als deze later weer worden aangeplant. Naast het verdwijnen van de bomen zullen namelijk ook veel planten en dieren hier last van hebben. In dat geval liever een windmolen.
 
Bomen kappen aan de andere kant van de wereld, hierheen transporteren en dan opstoken als biomassa is te dom voor woorden. Prima methode om de bevolking aan de astma te krijgen.

De hoogleraar mag eens een weekje lang rook van een biomassa centrale, en dan het liefst eentje die niet hoeft te voldoen aan normen, in te ademen. Kijken of hij er dan nog hetzelfde over denkt.

#wateensukkel
 
Bij ons lukt een A label waarschijnlijk ook wel terwijl de woning als donker rood label staat geregistreerd bij de gemeente.
Help je voor Euro 6,-- je WOZ waarde niet om zeep? Met als gevolg dat je heel veel meer belasting gaat betalen?
Anders geformuleerd -> wat gebeurd er met deze info? (anders wacht ik wel tot moment dat we woning gaan verkopen)

Nb: voor 12,5k zonnepanelen geplaatst -> moest aangevraagd worden ivm beeldbepalend dorpsgezicht -> voila de WOZ waarde ging direct met het zelfde bedrag omhoog!
Klopt, zonnepanelen worden helaas als onroerend goed aangemerkt. De installatiekosten zouden daar volgens mij overigens geen deel van moeten uitmaken, hopelijk zitten die niet in die 12,5k...
 
Klopt, zonnepanelen worden helaas als onroerend goed aangemerkt. De installatiekosten zouden daar volgens mij overigens geen deel van moeten uitmaken, hopelijk zitten die niet in die 12,5k...

Klopt, zelf geplaatst. De 12,5k was alleen materiaal.

Dat er in ons geval een vergunning nodig was kon ik wel begrijpen. Na indienen van de aanvraag ging het echter de verkeerde kant op:
- Mocht geen panelen plaatsen. Op de vraag waarom diverse andere vergelijkbare woningen wel panelen hadden kwam een reactie "die hebben het niet aangevraagd en wij gedogen dit". Ik zal de rest van de details maar niet noemen maar ik kreeg wel toestemming :)
- Een hele lange rij panelen van links naar rechts op de schuur was niet mooi volgens welstand -> moesten verschillende groepjes/blokken worden (aangegeven dat e.a. niet handig is met bekabeling/rendement -> daarna was een rij wel oké)
- Ik kreeg een aanslag voor leges (bezwaar gemaakt -> kwijt gescholden ivm groene investering)
- Vervolgens wel een wijziging van WOZ waarde van +12,5k -> dit keer maar geen bezwaar gemaakt.

Vandaag weer 50 kWh opbrengst :)
Meer dan op de beurs deze week :(
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Klopt, zonnepanelen worden helaas als onroerend goed aangemerkt. De installatiekosten zouden daar volgens mij overigens geen deel van moeten uitmaken, hopelijk zitten die niet in die 12,5k...
Waarom installatiekosten niet? De uren van de metselaar en timmerman wordt toch ook meegerekend? En mocht je besluiten een huis zelf te bouwn, dan is de waarde van de woz woning toch niet enkel de waarde van de materialen, omdat je geen kosten voor uren hebt gehad?
 
Waarom installatiekosten niet? De uren van de metselaar en timmerman wordt toch ook meegerekend? En mocht je besluiten een huis zelf te bouwn, dan is de waarde van de woz woning toch niet enkel de waarde van de materialen, omdat je geen kosten voor uren hebt gehad?
Vraag het maar eens na bij een taxateur... Vaak worden nieuw geplaatste installaties niet eens voor de volle aankoopprijs (laat staan installatiekosten) meegenomen in de taxatie (meerdere keren aan de hand gehad bij meerdere taxateurs).

De WOZ waarde (evenals de taxatiewaarde) wordt vooral bepaald door de ligging van het perceel, de grootte ervan en de hoeveel bebouwde vierkante meters. Of het pand luxe of spaarzaam is afgewerkt heeft een stuk minder invloed, evenals de bouwkosten.

Maar goed, we dwalen af.
 
Kamerbrief over Kabinetsvisie waterstof
Kabinetsvisie over waterstof is gisteren beschikbaar gekomen... Barst maar los zou ik zeggen
Zo te zien wist de stagiair die de reclamefoldertjes van de waterstoflobby mocht overtikken nog niet hoe paginanummering in MS Word werkt. (Elke bladzijde is pagina 2 van 20).

Met het wegvallen van @Wim S. op dit forum zal dit onzalige plan wel doorgevoerd worden. Hoewel het totale bedrag aan kapitaalvernietiging mij in eerste lezing wel lijkt mee te vallen en hopelijk grotendeels door de EU opgehoest wordt.
 
Kamerbrief over Kabinetsvisie waterstof
Kabinetsvisie over waterstof is gisteren beschikbaar gekomen... Barst maar los zou ik zeggen

Na de ambities en vergezichten lees ik:

“onderzoek” (naar het bestaande gasnet), “in kaart brengen” (van vraag en aanbod), “onderzoek” (naar de taak van netbeheerders), “afspraken over definities” (certificering), “nader onderzoek” (naar veiligheid), “onderzoek” (naar een afwegingskader en de ruimtelijke impact) enz.

Kortom, dit kabinet gaat hier niet zo veel meer mee doen.
 
Zo te zien wist de stagiair die de reclamefoldertjes van de waterstoflobby mocht overtikken nog niet hoe paginanummering in MS Word werkt. (Elke bladzijde is pagina 2 van 20).

Met het wegvallen van @Wim S. op dit forum zal dit onzalige plan wel doorgevoerd worden. Hoewel het totale bedrag aan kapitaalvernietiging mij in eerste lezing wel lijkt mee te vallen en hopelijk grotendeels door de EU opgehoest wordt.
Ze moeten echt stoppen met die onzin.
 
Met het wegvallen van @Wim S. op dit forum zal dit onzalige plan wel doorgevoerd worden. Hoewel het totale bedrag aan kapitaalvernietiging mij in eerste lezing wel lijkt mee te vallen en hopelijk grotendeels door de EU opgehoest wordt.
van een hoestende man in een regenjas: Wij zijn nettobetaler aan de EU. Dat betekent dat we en alles zelf betalen wat de EU aan ons ophoest, en ook nog een deel van wat de EU aan de netto-ontvangers ophoest.
 
van een hoestende man in een regenjas: Wij zijn nettobetaler aan de EU. Dat betekent dat we en alles zelf betalen wat de EU aan ons ophoest, en ook nog een deel van wat de EU aan de netto-ontvangers ophoest.
Die zienswijze snap ik.
Ik bedoel het anders; als de EU toch miljarden aan waterstofonzin wil verspillen, doe het dan tenminste nog zoveel mogelijk in Nederland...