Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, de vloer is in het werk gestort. Dat is tegenwoordig inderdaad (veel) minder gebruikelijk en dat verklaart wellicht ook waarom deze manier van koelen niet heel veel aandacht krijgt. Onze aannemer had sowieso de voorkeur om de vloer lokaal te storten dus dat paste mooi bij de visie van de installateur van de warmtepomp. Je bent overigens echt stukken flexibeler op deze manier dus wat dat betreft zijn wij sowieso blij met deze keuze geweest.

Ik hoor overigens wel dat o.a. door de lange levertijden van kanaalplaten deze werkwijze weer meer toegepast wordt.
 
Maar jij hebt dus een lokaal gegoten betonvloer? Dat is redelijk ongebruikelijk tegenwoordig, meestal worden prefab kanaalplaten vloeren gebruikt, daar kun je dat truukje minder makkelijk uitvoeren.
Bij particulier opdrachtgeverschap worden juist vrij weinig kanaal platen gebruikt maar juist breedplaatvloeren. Ideaal om spots en alles in de vloer te verwerken. Tijdens de bouw steunen er onder. Leidingen er in, extra staal waar nodig. Dan volstorten.
 
We gaan het horen van de kopersbegeleider! Anyway, bedankt voor de goede tip.

Bij particulier opdrachtgeverschap worden juist vrij weinig kanaal platen gebruikt maar juist breedplaatvloeren. Ideaal om spots en alles in de vloer te verwerken. Tijdens de bouw steunen er onder. Leidingen er in, extra staal waar nodig. Dan volstorten.
Bij projectbouw is er inderdaad buiten de optielijst bijna niets mogelijk, bij particulier opdrachtgeverschap is veel meer bespreekbaar.
 
Werkt dat systeem dan continu samen, onder én boven koelen/verwarmen of gesplitst, dwz enkel passief koelen via plafond en actief verwarmen van vloer uit? Zijn het ingepleisterde matten aan het plafond (hier is nl. al eens over gesproken in dit topic) of ook in het beton gegoten slangen?
Die ingepleisterde matten daar heb ik idd in het verleden over geschreven (zoek op bioclina in deze thread). Koelen gaat echt heel goed. We houden het pand (90 jaar oud, 1000 kuub, matig geïsoleerd) met een l/w wp op 22 graden in de zomer (lager dan dat voelt te koud aan in een zomers t-shirtje). Kost me circa 250kWh per jaar voor koeling.
 
Die ingepleisterde matten daar heb ik idd in het verleden over geschreven (zoek op bioclina in deze thread). Koelen gaat echt heel goed. We houden het pand (90 jaar oud, 1000 kuub, matig geïsoleerd) met een l/w wp op 22 graden in de zomer (lager dan dat voelt te koud aan in een zomers t-shirtje). Kost me circa 250kWh per jaar voor koeling.

Evrn nieuwsgierig, wat is je energieverbruik voor verwarmen?
 
Ik ga voorledig over op elektrisch vloer / wand matten over en eventueel infra rood verwarming. Uiterste nood komt er in woonkamer een pelletkachel , maar niet met CV aansluiting .
Volledig elektrische verwarming is wel heel erg inefficient, je kunt beter voor een warmtepomp kiezen. En een pelletkachel is nou ook niet echt milieu vriendelijk, daarbij komt dat je buren vanwege de stank hier niet blij mee zullen zijn.
 
  • Like
Reactions: RoaldH and horta
Ah. Ik nam aan dat je volledig op electra zat.
waarom de keuze gemaakt om gas aan te houden?
1. Zelf te weinig kennis op het moment van aanschaf en maar beperkt de tijd om me er in te verdiepen, daardoor meegegaan met aanbod leverancier. Met de kennis van nu had ik andere keuzes gemaakt, zoals elektrisch verwamd tapwater, groter buffervat, grotere WP op 3 fase ipv 1 fase.
Nu heb ik een Daikin Altherma Hybrid, wat op zich prima past bij dit pand, ik begrijp volledig waarom de leverancier dit aanraadde.
2. Op het moment van aanschaf was er niet zo'n groot aanbod aan van L/W pompen zoals nu, en zeker niet met de huidige COP cijfers.
3. Matig geïsoleerd pand (en ook moeilijk om zonder ingrijpende verbouwing en bijbehorend budget goed te isoleren), angst voor ondercapaciteit.

Enfin het pand is met dit afgiftesysteem en CV teruggezakt van 4000m3 gas per jaar naar 1500m3 gas per jaar, bij de volgende vervangingsronde over 7 a 10 jaar wordt dat 0m3 gas.
 
Ai... Dus een cop van 1. Dat wordt denk ik op termijn een kostbare aangelegenheid

Volledig elektrische verwarming is wel heel erg inefficient, je kunt beter voor een warmtepomp kiezen. En een pelletkachel is nou ook niet echt milieu vriendelijk, daarbij komt dat je buren vanwege de stank hier niet blij mee zullen zijn.

Tja hangt natuurlijk wel af van de warmtevraag van het pand, als je zoals bij een passiefhuis op 15kWh/m2 per jaar voor verwarming zit dan verdien je de kosten + installatie van een WP misschien pas na 10 a 15 jaar terug uit de besparing in de stroomkosten...
 
Ook mooi dat je t ondanks matige isolatie met lage temperatuur genoeg comfortabel krijgt. Dat biedt perspectief voor ons huis ;)
Voldoende afgifteoppervlakte maakt het mogelijk om de lage temperatuur te halen, evenals het feit dat je je bij stralingswarmte al snel behaaglijk voelt, ongeacht de omgevingstemperatuur. Ook het slim leggen van de aan-en afvoerleidingen (zo kort mogelijk, zo ver mogelijk van de buitenmuren vandaan) zorgt ervoor dat je geen onnodig verlies hebt.
Het oude CV systeem had vuistdikke ringleidingen langs het dakbeschot en in de kruipruimte, en bij elke radiator 7 meter pijp omhoog/omlaag naar die ringleidingen, liefst weggewerkt in de muur of achter koven... Dat alles gekoppeld aan een ongeïsoleerde warmtewisselaar en een joekel van een CV... De helft ging al op aan het warm houden van die leidingen en wisselaar...
 
  • Like
Reactions: Hospik