Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
De goedkoopste EV's kosten een 25.000 euro, de benzine-equivalenten 15.000 euro. Als je 6.000 km/j rijdt aan 160 kW/km en 27c/kWh kom je op een 260 euro. Aan 6l/100 km en 1.54 euro per liter is dat 555 euro. Die 10.000 euro verschil in aankoopprijs maak je nooit goed, zelfs niet als je helemaal geen onderhoud hebt bij de EV.
Voor goedkope EV's is het inderdaad nog zoeken. Ik heb recent nog een TCO-berekening gedaan voor een Vlaamse particulier, en het kost je toch 90000km voor een elektrische Kona goedkoper is dan een benzine-versie. Probleem is wel dat je vaak niet appelen met appelen kan vergelijken: de afwerkingsniveau's van elektrische Kona's zijn niet identiek aan de benzine-versie, met andere optiepakketten en standaard functies...
 
Gasketels is t.o.v. kolen, olie of hout natuurlijk al een hele verbetering voor het milieu maar als je niet begrijpt dat fossiel sowieso eindig is en een overstap nu naar gas echt een idiote stap is dan moet je deze maar maken en je leergeld gaan betalen.

Gasprijs de laatste maanden.

Exploderende%20gasprijzen%20-%20OFP.png


Ja, tot volgende week de gasprijs weer inzakt. En wat denk je dat er gaat gebeuren als elektriciteit in Belgie door gascentrales gaat opgewekt worden….

ik zie het graag gebeuren, de doorsnee vlaming kan nu nog amper een huis betalen maar denk je dan echt dat men iedereen zo zonder problemen aan de warmtepomp gaat krijgen?!
 
ik zie het graag gebeuren, de doorsnee vlaming kan nu nog amper een huis betalen maar denk je dan echt dat men iedereen zo zonder problemen aan de warmtepomp gaat krijgen?!
Er gaat een moment komen dat de gasvoorziening vanuit Europa beperkt zal worden voor verwarming, net omwille van de CO2-uitstoot. Ook de slechtste leerling van de klas zal dan mee moeten.
 
Er gaat een moment komen dat de gasvoorziening vanuit Europa beperkt zal worden voor verwarming, net omwille van de CO2-uitstoot. Ook de slechtste leerling van de klas zal dan mee moeten.
ga jij ze sponsoren?

 
ga jij ze sponsoren?

Sja, die gasketels gaan er toch uit gaan, en mazout ook. Nieuwe mazoutketels zijn al verboden vanaf 2021 in Vlaanderen voor nieuwbouw en energetische renovaties. Gasketels gaan minder lang mee, dus een verbod zal ook zijn effect hebben. En een verbod ligt niet wakker dat het onbetaalbaar is, of net door de grotere afzet gaat de prijs naar beneden...

Wat jij zegt is "ja, maar...". Wat ik (en anderen) zeggen is "ja, en?"
 
Sja, die gasketels gaan er toch uit gaan, en mazout ook. Nieuwe mazoutketels zijn al verboden vanaf 2021 in Vlaanderen voor nieuwbouw en energetische renovaties. Gasketels gaan minder lang mee, dus een verbod zal ook zijn effect hebben. En een verbod ligt niet wakker dat het onbetaalbaar is, of net door de grotere afzet gaat de prijs naar beneden...

Wat jij zegt is "ja, maar...". Wat ik (en anderen) zeggen is "ja, en?"
Tot voor kort werden alle nieuwbouwappartementen nog van gasverwarming voorzien. Nu ook nog veel. Het zal de eerste 15 jaar niet voor problemen (mogen) zorgen. Tot die tijd is ook nog gas nodig om elektriciteit op te wekken. Ik kan het dan even goed zelf verbranden.
En inderdaad. Gasboilers gaan niet zo lang mee. Ik kan dus binnen 10-15 jaar een nog betere oplossing kiezen dan wat er nu al bestaat.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Je vergeet dat elektrisch verwarmen (warmtepomp), al veel duurder is, met wat we nu al weten. Zelfs met de huidige hoge gasprijzen.
Installatie 10000€ duurder, upgrade naar 3 fasen, piektarief betalen en ook nog eens inboeten in comfort.
De winst door de geringere kost voor de overgang naar gas, zal toelaten om mijn beslissing binnen 10 jaar te herzien om met 10 jaar extra kennis en ontwikkeling de juiste keuze te kunnen maken. Ik koop uitstel van keuze. Dat uitstel is nog eens zo verkeerd niet qua uitstoot, want de eerste 10 jaar zal de elektriciteit ook nog een deel met gas geproduceerd zijn. Ik haal wat gas uit de elektriciteitscentrale en stop het in mijn boiler.
Prima om het voor jezelf goed te praten. Maar probeer het verschil in uitstoot tussen een warmtepomp en een gasketel niet te bagatelliseren en hier als feit te plaatsen. Een STEG centrale met warmtekoppeling kent een rendement van ca 80% (ca 60% electriciteit), een warmtepomp een SCOP van ca 4 a 4,5. Dus dat wil zeggen een totaal rendement van ca 4x60% + 20%. 260%. Een HR CV ketel zit op ca 95%. Overigens bestaat de gemiddelde energiemix voor elektra niet enkel uit aardgas geproduceerde elektra, maar ook duurzamere productie middelen, waardoor een warmtepomp al snel 3 tot 5x minder uitstoot geeft over de hele keten dan verwarmen met aardgas.
 
Maar probeer het verschil in uitstoot tussen een warmtepomp en een gasketel niet te bagatelliseren en hier als feit te plaatsen.
Doe ik ook niet. Ik besef wat het betekent. We gaan straks 2 EV’s hebben en stookolie vervangen door gas. Ik vind dat ik ruim mijn deel doe en voorloop op meeste anderen. Dat die anderen die kloof maar eerst eens sluiten. Dan volg ik wel.
Kosten baten vind ik momenteel warmtepomp te ongunstig en te onzeker.
 
Last edited:
Rendement totaal van een gascentrale is veel hoger dan jouw ketel

Dat ligt wel wat genuanceerder denk ik......

Het rendement van een HR107 ketel is in ieder geval hoger dan van een gascentrale (Google is je vriend)

Waarschijnlijk doel je op "rendement per m3 aardgas"
Met de (elektra) transportverliezen erbij moet je wel een behoorlijk hoge SCOP waarde halen wil je stelling kloppen.
In de situatie van "Phil V" (geen lage temp. verwarming) verwacht ik dat het milieu (en de bankrekening) beter af zijn met een HR gasketel.
Goed plan om oude olieketel te vervangen. Hij verwarmd ook wel eens ruimtes kortstondig heb ik eerder gelezen (niet handig met L/W WP...)
Over 10-15 jaar kan Phil V alsnog voor de overstap naar WP maken. Ondertussen goedkoper, hoger rendement, etc.

Ik ben erg voor overstap naar WP (mits LT verwarming) maar in sommige gevallen kun je toch beter voor een HR CV gaan.
 
En als je dan perse toch gasverwarming wilt aanleggen zou ik zeker voor vloerverwarming gaan of lt radiatoren. Anders kun je straks weer aan het breken of vervangen wanneer je gedwongen de volgende stap gaat maken.
Gas kan via de kelder. Ik moet dus niet breken (behalve een stukje oprit en ik steek dan meteen wel een wachtbuis voor eventuele 3 fasekabel) en kan mijn huidige radiatoren ook verder gebruiken. Dat is net wat de vergelijking zo sterk in het voordeel van gas laat overhellen.
 
  • Like
Reactions: job-lek