Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Kent er iemand misschien een goede partij/aannemer in Belgie die energie audits doen? (En eventueel de uitvoering)
Ik bedoel dan niet op basis van een vragenlijst maar die echt ter plaatse komen analyseren/meten en een voorstel
van uit te voeren werken maakt?
 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Houden WP berekeningen eigenlijk rekening met het feit dat bij lage temperatuur radiatoren de circulatiepomp een veelvoud van de tijd moet werken tov klassieke radiatoren?
Ik denk niet dat deze in de COP van de warmtepomp zit verwerkt, maar als je door een leverancier een goede berekening laat maken kunnen ze dat wel berekenen voor je. Bij mij is het ongeveer 367kWh/jaar voor de circulatiepomp.

Begrijp mij niet verkeerd, en in jullie situatie zou ik denk ik ook op safe gaan en voor een cv kiezen, maar een berekening laten maken door een leverancier geeft in elk geval een beeld van de (on)mogelijkheden. Dan kun je achteraf niet zeggen van "had ik toen maar.....".
Ik zou dan niet een berekening laten maken door een installateur, maar rechtstreeks door de fabrikant. Zoals ik al in een vorige post aangaf, heeft Nibe bij mij een zeer nauwkeurige berekening afgegeven. Tot op heden (na 6 jaar) klopt het gemiddelde wat ze hebben berekend nog steeds.
 
Iemand toegang tot dit?

Neen maar ik zie een pelletketel. Hij heeft geen last van stijgende energieprijzen, maar wacht tot de pelletprijzen binnenkort de houtprijzen gaan volgen. En tot het verplicht wordt om een fijnstoffilter te plaatsen.
 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Neen maar ik zie een pelletketel. Hij heeft geen last van stijgende energieprijzen, maar wacht tot de pelletprijzen binnenkort de houtprijzen gaan volgen. En tot het verplicht wordt om een fijnstoffilter te plaatsen.
Inderdaad, wel off-grid, maar nog altijd afhankelijk van het kopen van pellets of hout.

Ken ook iemand die off-grid zegt te zijn met PV en accu's, maar ook een micro-WKK heeft en van zijn aardgas dus elektriciteit en warmte maakt.
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Dat is denk ik vrij eenvoudig te testen met de huidige installatie door de aanvoerwatertemperatuur te verlagen.
Als je de aanvoerwatertemperatuur omlaag zet naar bv 35 à 50 graden en het huis blijft warm dan lukt het dus ook met een warmtepomp.

Hier overigens wat linkjes met interessante weetjes en berekeningen:
COP, SCOP en rendement van een warmtepomp

Heb ik in het verleden ook gedaan in een koude wintermaand (anders geeft dit een vertekend beeld)

Daarnaast heb ik mbv eenvoudige elektrische kachels (en verbruiksmeter tbv elektra) eens gekeken welke vermogen er in elke ruimte nodig was om de boel op temperatuur te krijgen en te houden. (na isolatie) Op deze wijze kon ik de verwarmingsbron exact op maat selecteren (berekenen was erg lastig -> kamer is bijvoorbeeld 6 m1 hoog en pand is paar eeuwen oud)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Even iets anders. Wij hebben naast een forse investering in isolatie eind vorig jaar, begin van de zomer airco’s geplaatst, 3 binnen- en 2 buitenunits. Daar staat er nu 1 van te draaaien op de benedenverdieping sinds begin september. Thermostaat ketel op 15 graden en voorlopig gaat dat goed. Airco (warmtepomp lucht-lucht dus) draait continu, ‘S nachts op 18 graden en overdag op 19 (en dan geeft de kamer/keukenthermostaat (halverwege) 20 ,5 graden aan overdag. De kamer/keuken en vide boven zijn met elkaar verbonden en samen ruim 200 m3 groot Tot nu toe hoefde de binnenunit op de vide niet aan. Ik heb een tijdelijke retourventilator (voor de circulatie) van de vide naar het open trapgat staan. Als dat voor een voldoende verdeling zorgt wil ik daar een definitieve oplossing voor. Tot nu toe tevreden over het comfort. Keuken is het koelst (en dat is niet erg want daar ben je kort of druk bezig). Gasverbruik is alleen voor douchen en waakvlam dus:
PNG-afbeelding.png

Dus dat gaat qua verbruik uitstekend. Het extra electriciteitsverbruik varieert van 270W tot 800 W (zoals vanavond) nu toe en ook al zou het 1kW worden dan nog is het veeeel goedkoper en zeker milieuvriendelijker dan Gas, zeker nu we nog 2,7 mWh over hebben op onze zonnepanelen, die niet verbruikt zijn. Dat gaat dan wel veranderen naar een verbruik boven opbrengst van plm 1-2 mWh op jaarbasis. Per saldo bijna nul op de meter dus. Op de inpandige badkamer staat een straalkacheltje klaar voor de douche-momenten. Bij strenge vorst zullen we moeten bijstoken maar als het minder koud is moeten de binnenunit beneden en op de vide het samen met gemak trekken. (Samen 9kW verwarmingsvermogen) Dus ja, isoleren is het halve werk.
 
Last edited:
Heb ik in het verleden ook gedaan in een koude wintermaand (anders geeft dit een vertekend beeld)

Daarnaast heb ik mbv eenvoudige elektrische kachels (en verbruiksmeter tbv elektra) eens gekeken welke vermogen er in elke ruimte nodig was om de boel op temperatuur te krijgen en te houden. (na isolatie) Op deze wijze kon ik de verwarmingsbron exact op maat selecteren (berekenen was erg lastig -> kamer is bijvoorbeeld 6 m1 hoog en pand is paar eeuwen oud)
Maar dan moet je de aanpandige ruimtes toch tegelijkertijd navenant opwarmen?
 
Even iets anders. Wij hebben naast een forse investering in isolatie eind vorig jaar, begin van de zomer airco’s geplaatst, 3 binnen- en 2 buitenunits. Daar staat er nu 1 van te draaaien op de benedenverdieping sinds begin september. Thermostaat ketel op 15 graden en voorlopig gaat dat goed. Airco (warmtepomp lucht-lucht dus) draait continu, ‘S nachts op 18 graden en overdag op 19 (en dan geeft de kamer/keukenthermostaat (halverwege) 20 ,5 graden aan overdag. De kamer/keuken en vide boven zijn met elkaar verbonden en samen ruim 200 m3 groot Tot nu toe hoefde de binnenunit op de vide niet aan. Ik heb een tijdelijke retourventilator (voor de circulatie) van de vide naar het open trapgat staan. Als dat voor een voldoende verdeling zorgt wil ik daar een definitieve oplossing voor. Tot nu toe tevreden over het comfort. Keuken is het koelst (en dat is niet erg want daar ben je kort of druk bezig). Gasverbruik is alleen voor douchen en waakvlam dus:View attachment 724805
Dus dat gaat qua verbruik uitstekend. Het extra electriciteitsverbruik varieert van 270W tot 800 W (zoals vanavond) nu toe en ook al zou het 1kW worden dan nog is het veeeel goedkoper en zeker milieuvriendelijker dan Gas, zeker nu we nog 2,7 mWh over hebben op onze zonnepanelen, die niet verbruikt zijn. Dat gaat dan wel veranderen naar een verbruik boven opbrengst van plm 1-2 mWh op jaarbasis. Per saldo bijna nul op de meter dus. Op de inpandige badkamer staat een straalkacheltje klaar voor de douche-momenten. Bij strenge vorst zullen we moeten bijstoken maar als het minder koud is moeten de binnenunit beneden en op de vide het samen met gemak trekken. (Samen 9kW verwarmingsvermogen) Dus ja, isoleren is het halve werk.
Welk merk heb je gehangen? En ik ben geïnteresseerd wat die retour ventilatie van je inhoud.
Tip, als het koud wordt niet verlagen maar de airco altijd aan laten staan en niet de temperatuur verlagen voor de nacht. Als het koud wordt kan hij niet meer bijverwarmen om een graad erbij te krijgen. Dan begint het invriezen buiten. Ervaring leert dat het verbruik minder is als de temperatuur constant blijft in de koude maanden.
 
Last edited:
1 Welk merk heb je gehangen?
2 En ik ben geïnteresseerd wat die retour ventilatie van je inhoud.
3. Tip, als het koud wordt niet verlagen maar de airco altijd aan laten staan
1. Samsung
2. Gewoon een ventilator die de warme lucht (waar ik in de vide niet veel aan heb) weer via de keuken weer naar de kamer blaast
3. Ook niet 1 graad lager? Scheelt me de hele nacht zo’n 2 KWh
 
Ik vond dit een informatief overzicht. En je kan van China zeggen wat je wil, maar ze doen bijna evenveel als de rest van de wereld combined.

View attachment 734683
Ik probeer de kleurenschaal te begrijpen tov gemiddeld energieverbruik per capita. De hoogste waarde voor geinstalleerde PV-capaciteit is 650 watt. Met prof dr Google lees ik dat 370 watt geinstalleerde capaciteit jaarlijks 296 kWh geeft en voor 650 watt kom ik dan op 296/370x650=520kWh per jaar.

Als een gezin gemiddeld 3500 kWh per jaar gebruikt en met 2,2 capita per gezin zou ik de bovengrens voor de kleurenschaal toch zeker boven de 2000 watts/capita verwachten en niet in felrood al bij 650 watts/capita. (3500kWhpergezin / 2,2 capitapergezin x 370wP / 296kWh = 1989 watts/capita)

CFD32853-A7FF-4A83-89AB-CDB92382F1A9.png
 
Het is niet Watt maar Watt/capita. Het gaat om de totaal geïnstalleerde capaciteit gedeeld door het bevolkingsaantal. Omdat je 1,5 miljard Chinezen hebt, geeft dat toch een vrij beperkte Wpiek per capita.
Link naar het volledige artikel: Mapping The World's Solar Power In 2021 | ZeroHedge
Bedankt, ik heb het aangepast. De felrode kleur van Germany verleidde mij dit sommetje te maken. Met een schaalverdeling die beter aansluit bij een werkelijk energieverbruik in watts/capita kleurt Duitsland dan nog maar licht oranje
 
  • Like
Reactions: job-lek