Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
yep en als dan bedenkt dat je bij 3-fases er 3 nodig hebt. Ik ga denk ik voor 3x klein (net genoeg voor de nacht).

Wellicht wordt dat beter en goedkoper over paar jaar, nu vindt ik het nog een dure oplossing.

En je hebt gelijk, specs varieren nogal. Fatsoenlijk accu is gewoon nog duur.
 
Als je nu je CV-ketel moet vervangen kun je nog een HR-ketel kiezen, maar over 2,5 jaar mag dat niet meer (althans in Nederland).
Want vanaf 1 januari 2026 ben je verplicht een (ev. hybride) warmtepomp te nemen.
Als je nu al een warmtepomp wilt aanschaffen is het goed om te zien dat deze zich snel terugverdiend t.o.v. de HR-ketel.
Probleem is alleen dat er nu een wachttijd is van gemiddeld 9 maanden, voor je aan de beurt bent, en die wachttijd loopt alleen maar op.
Hier een overzicht voor de gemiddelde goed geisoleerde Nederlandse woning (met 2000 m3 gas-gebruik per jaar):

1653386573480.png


Wil je meer lezen: hybride-warmtepomp-vanaf-2026-verplicht
Overigens, ik zou vloerverwarming nemen i.p.v. de radiatoren vervangen. De verwarmings-leidingen in laten fresen in de vloer en daar plavuizen over heen leggen (1 cm dik) en de drempels bij de deur weghalen. Maakt de woning meer leeftijdbestendig, maar ja, ik ben ook de jongste niet meer. ;)
 
  • Informative
Reactions: mnno and RobsEV
Als je nu je CV-ketel moet vervangen kun je nog een HR-ketel kiezen, maar over 2,5 jaar mag dat niet meer (althans in Nederland).
Want vanaf 1 januari 2026 ben je verplicht een (ev. hybride) warmtepomp te nemen.
Als je nu al een warmtepomp wilt aanschaffen is het goed om te zien dat deze zich snel terugverdiend t.o.v. de HR-ketel.
Probleem is alleen dat er nu een wachttijd is van gemiddeld 9 maanden, voor je aan de beurt bent, en die wachttijd loopt alleen maar op.
Hier een overzicht voor de gemiddelde goed geisoleerde Nederlandse woning (met 2000 m3 gas-gebruik per jaar):

View attachment 808127

Wil je meer lezen: hybride-warmtepomp-vanaf-2026-verplicht
Overigens, ik zou vloerverwarming nemen i.p.v. de radiatoren vervangen. De verwarmings-leidingen in laten fresen in de vloer en daar plavuizen over heen leggen (1 cm dik) en de drempels bij de deur weghalen. Maakt de woning meer leeftijdbestendig, maar ja, ik ben ook de jongste niet meer. ;)

Mooi overzicht, kan me grotendeels vinden in de vermelde getallen.
Alleen het verbruik van een WP tov HR-ketel lijkt me iets te optimistisch (SCOP van >5 is wat rooskleurig bij een L/L-WP)
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Als je nu je CV-ketel moet vervangen kun je nog een HR-ketel kiezen, maar over 2,5 jaar mag dat niet meer (althans in Nederland).
Want vanaf 1 januari 2026 ben je verplicht een (ev. hybride) warmtepomp te nemen.
Als je nu al een warmtepomp wilt aanschaffen is het goed om te zien dat deze zich snel terugverdiend t.o.v. de HR-ketel.
Probleem is alleen dat er nu een wachttijd is van gemiddeld 9 maanden, voor je aan de beurt bent, en die wachttijd loopt alleen maar op.
Hier een overzicht voor de gemiddelde goed geisoleerde Nederlandse woning (met 2000 m3 gas-gebruik per jaar):

View attachment 808127

Wil je meer lezen: hybride-warmtepomp-vanaf-2026-verplicht
Overigens, ik zou vloerverwarming nemen i.p.v. de radiatoren vervangen. De verwarmings-leidingen in laten fresen in de vloer en daar plavuizen over heen leggen (1 cm dik) en de drempels bij de deur weghalen. Maakt de woning meer leeftijdbestendig, maar ja, ik ben ook de jongste niet meer. ;)
Voorop gezegd, ik ben groot voorstander van warmtepomp. En dan bij voorkeur all electric.
Denk dat er een prima businesscase te maken is voor warmtepomp, in welke variant dan ook. Zeker met de huidige energieprijzen.

Echter heb wat moeite met aantal cijfers en zet daar wat 'eigen' cijfers tegenover.

HRe ketel is stuk prijziger dan een gewone HR ketel (die moet je voor rond de 2000 euro inclusief installatie wel hebben hangen voor een niet te groot en goed geïsoleerd huis. Als je wel een HRe ketel neemt dan moet er in 't tabelletje bij komen dat er bespaart wordt door de opwekking van stroom door de HRe ketel.

Ze rekenen met een gasprijs van 2,24. Das stevig, ik heb net een contract afgesloten voor 1,92 en verwacht dat als ik kijk naar de aankomende 5 jaar dat ik daar gemiddeld echt niet boven kom. Electraprijs komt daarentegen wel overeen met wat ik nu betaal (gemiddelde van dal en piek tarief).

Ik teken morgen nog voor de installatie van een bodem warmtepomp a 11500 inclusief subsidie. En radiatoren vervangen naar LT-radiatoren voor 2500 euro wil ik ook graag weten waar die prijzen vandaan komen. Mijn huis is wat groter, echter met 5 radiatoren vervangen en 4 verplaatsen is die laatste post kleine 7000 bij ons. Bodem warmtepomp plus boringen en installatie was de offerte (ex subsidie) 24500 euro. Allemaal prijzen van september vorig jaar.
 
Mooi overzicht, kan me grotendeels vinden in de vermelde getallen.
Alleen het verbruik van een WP tov HR-ketel lijkt me iets te optimistisch (SCOP van >5 is wat rooskleurig bij een Warmtepomp)
Ben ik helemaal mee eens. Ze hebben het wel erg naar de positieve kant voor de Warmtepomp gerekend.
Ik heb als vuistregel dat 1 m3 gas ca 10 kWh is, dus 2000 m3 gas is ca. 20.000 kWh.
Dat de warmtepomp 3500 kWh gebruikt betekent een (S)COP van ca. 5,5 (dat 1 kWh stroom 5,5 kWh aan warmte levert) en dat is wel veel.
Bovendien rekenen ze voor een HR-ketel 2200 euro. Nu zijn er genoeg installateurs die dat ervoor vragen, maar je kunt die ook voor ca 1200 euro krijgen. Als je tenminste een gewone HR-ketel neemt, want een HRe (met elektra opwekking) is veel te duur, veel meer dan die 2200 euro en daarmee niet interessant.

Ik denk dat je zo met een terugverdientijd van ca. 7 jaar moet rekenen. Maar wel erg afhankelijk van wat gas resp. stroom kost, de komende jaren.
En de overheid wil gas ontmoedigen en stroom propageren (goede zaak overigens), dus misschien gaat het sneller en verdien je het toch in 5,5 jaar terug.
Als je zonnepanelen hebt kun je trouwens daar bij helpen, want dat maakt je stroom goedkoper. Zeker nu gisteren bekend werd dat de salderingsregeling tot 1 jan 2026 blijft bestaan, dus dat je in de zomer overdag stroom kunt opwekken en die mag wegstrepen tegen wat je in de winter gebruikt. 👍
(dit alles voor Nederland; in Belgie zijn de regelingen e.d. geheel anders)
 
Last edited:
Mooi overzicht, kan me grotendeels vinden in de vermelde getallen.
Alleen het verbruik van een WP tov HR-ketel lijkt me iets te optimistisch (SCOP van >5 is wat rooskleurig bij een L/L-WP)
Ik denk dat veel berekeningen te rooskleurig zijn.
  • Minstens de helft van de tijd heb ik geen verwarming nodig omdat ik niet thuis ben of slaap (is mijn SCOP op die momenten dan niet ‘oneindig’?).
  • Een belangrijk deel van mijn ruimtes verwarm ik maar een paar uur per week (als er bezoek is), mijn verbruik mag dan 20-30 maal hoger liggen dan met een WP, ik ben nog steeds zuiniger, want met een WP zou ik die 24/7 moeten warm houden om voldoende comfort te krijgen
  • Mijn ketel hoeft als ik het warm wil hebben, slechts ongeveer 1/4 van de tijd te werken. Met lagetemperatuur warmtewisselaar zou dit vaak richting 100% zijn (die verbruikt wellicht 4 keer minder, maar dan zijn we nog maar break-even)
  • Idem voor de circulatiepomp
  • Als we voor lagetemperatuurradiatoren zouden gaan (vloerverwarming is geen optie meer), dan zou er op elke radiator ook nog een ventilator moeten staan verbruiken om de luchtcirculatie te forceren
Verkeerd bij deze berekeningen is vaak dat de warmtebehoefte van de ketel die vervangen wordt, gedeeld wordt door de COP, maar met een WP is de warmtebehoefte veel groter. Door de geringe flexibiliteit, moet je blijven verwarmen, ook wannee je even geen behoefte hebt. De niet warmte-gerelateerde verbruiken zijn ook hoger. Pomp in warmtewisselaar buiten, pomp voor binnencirculatie, eventueel ventilator voor radiatoren, ventilator voor luchtverversing in de leefruimtes…
 
  • Like
Reactions: ERvee
Ik denk dat veel berekeningen te rooskleurig zijn.
  • Minstens de helft van de tijd heb ik geen verwarming nodig omdat ik niet thuis ben of slaap (is mijn SCOP op die momenten dan niet ‘oneindig’?).
  • Een belangrijk deel van mijn ruimtes verwarm ik maar een paar uur per week (als er bezoek is), mijn verbruik mag dan 20-30 maal hoger liggen dan met een WP, ik ben nog steeds zuiniger, want met een WP zou ik die 24/7 moeten warm houden om voldoende comfort te krijgen
  • Mijn ketel hoeft als ik het warm wil hebben, slechts ongeveer 1/4 van de tijd te werken. Met lagetemperatuur warmtewisselaar zou dit vaak richting 100% zijn (die verbruikt wellicht 4 keer minder, maar dan zijn we nog maar break-even)
  • Idem voor de circulatiepomp
  • Als we voor lagetemperatuurradiatoren zouden gaan (vloerverwarming is geen optie meer), dan zou er op elke radiator ook nog een ventilator moeten staan verbruiken om de luchtcirculatie te forceren
Verkeerd bij deze berekeningen is vaak dat de warmtebehoefte van de ketel die vervangen wordt, gedeeld wordt door de COP, maar met een WP is de warmtebehoefte veel groter. Door de geringe flexibiliteit, moet je blijven verwarmen, ook wannee je even geen behoefte hebt. De niet warmte-gerelateerde verbruiken zijn ook hoger. Pomp in warmtewisselaar buiten, pomp voor binnencirculatie, eventueel ventilator voor radiatoren, ventilator voor luchtverversing in de leefruimtes…

Voor deze situatie klopt de motivering ("paar uur per week").

Een hoog rendement airco met verwarmingsfunctie (L/L) zou je nog kunnen overwegen -> is goedkoper qua verbruik dan een CV voor ruimtes welke weinig gebruikt worden. Daarnaast goedkoop in aanschaf en de ruimtetemperatuur kan erg snel aangepast worden. Wij hebben er 1 in een "opkamer" waar vloerverwarming niet mogelijk was en we doorgaans in het weekend verblijven. (de rest van het huis hebben we vloerverwarming icm L/W-WP verw./koelen)
 
Ik denk dat veel berekeningen te rooskleurig zijn.
  • ... heb ik geen verwarming nodig omdat ik niet thuis ben of slaap ..
  • ... mijn ruimtes verwarm ik maar een paar uur per week (als er bezoek is), ...
  • ... als ik het warm wil hebben, slechts ongeveer 1/4 van de tijd te werken. ...
  • ... we voor lagetemperatuurradiatoren zouden gaan ... dan zou er op elke radiator ook nog een ventilator moeten staan ...
Helemaal mee eens dat de getallen te rooskleurig zijn. Toch geven ze wel de goede richting aan.

Ze zijn echter voor een "gemiddeld gezin" van 4 personen in een energieklasse A/B-huis. Niet voor uw situatie.

Mijn situatie is ook heel anders: Ik woon in een groot vrijstaand huis. Met een veel kleinere warmtepomp dan in dit voorbeeld, namelijk van 6000 Watt.
Geen gas natuurlijk (al 37 jaar niet: wat me dat aan vastrecht bespaard heeft, daarvan kon ik bijna de warmtepomp kopen).
Het huis is altijd op temperatuur door (veel massa binnen) een extreem goed geisoleerde schil, dus nooit koude ruimtes. Etc.

Mijn tip: probeer eerst uw huis beter te isoleren. Dat scheelt stookkosten en gas-gebruik. En afhankelijkheid. :)
Isoleren heeft in het Nederlands 2 betekenissen, in het Engels hebben ze daar 2 aparte woorden voor. ;)

1653420236558.png
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR and Phil V
Ik sta momenteel ook voor de keuze, terug een HRe gaswandketel of WP. Ik woon in België, mijn huis heb ik gebouwd in 2008 en is goed geïsoleerd. Mijn ketel staat op 55° om te verwarmen. Het gaat om een halfopen bebouwing met 225m² bewoonbare oppervlakte. Ik heb geen zin in breekwerk dus graag mijn bestaande radiatoren gebruiken. Ik kreeg een offerte van 16k waarvan nog 3k overheidspremie moet afgetrokken worden. Voor een HRe wandketel 4,5k all in. Ons gezin bestaat uit 3 personen en mijn PV installatie dekt net ons verbruik en het opladen van mijn EV. Ik zit nog met een terugdraaiende teller maar in 2024 komt er een slimme meter die ervoor zal zorgen dat ik overschot het op mijn PV installatie gezien ik enkel savonds kan laden. Ik heb ook airco die ik in het tussen seizoen gebruik om mijn huis te verwarmen. Wat ook meespeelt in mijn beslissing is dat we nog max 14 jaar hier gaan wonen en we dan in ons tweede verblijf gaan trekken. Ons huis zal dan naar onze zoon gaan of we verhuren het verder. Wat zouden jullie mij aanraden?
 
Ik sta momenteel ook voor de keuze, terug een HRe gaswandketel of WP. Ik woon in België, mijn huis heb ik gebouwd in 2008 en is goed geïsoleerd. Mijn ketel staat op 55° om te verwarmen. Het gaat om een halfopen bebouwing met 225m² bewoonbare oppervlakte. Ik heb geen zin in breekwerk dus graag mijn bestaande radiatoren gebruiken. Ik kreeg een offerte van 16k waarvan nog 3k overheidspremie moet afgetrokken worden. Voor een HRe wandketel 4,5k all in. Ons gezin bestaat uit 3 personen en mijn PV installatie dekt net ons verbruik en het opladen van mijn EV. Ik zit nog met een terugdraaiende teller maar in 2024 komt er een slimme meter die ervoor zal zorgen dat ik overschot het op mijn PV installatie gezien ik enkel savonds kan laden. Ik heb ook airco die ik in het tussen seizoen gebruik om mijn huis te verwarmen. Wat ook meespeelt in mijn beslissing is dat we nog max 14 jaar hier gaan wonen en we dan in ons tweede verblijf gaan trekken. Ons huis zal dan naar onze zoon gaan of we verhuren het verder. Wat zouden jullie mij aanraden?

De 55 Gr.C. zou wat moeten zakken om het rendement van de warmtepomp te verhogen. Zeker nu je in voor-/naseizoen de airco al gebruikt voor verwarmen (ervan uitgaande dat deze een hoge (S)COP heeft -> daar bij L/L hele grote verschillen mogelijk!) Voorgaande maakt dat de tvt nu nog wat tegenvalt?

De max. 14 jaar zal voor een weloverwogen keuze geen belemmering zijn m.i.
Wellicht dat comfort ook nog een rol kan spelen.
Voor gerichtere adviezen zou een overzicht van verbruik gas/elektra nodig zijn.
 
Als je nu je CV-ketel moet vervangen kun je nog een HR-ketel kiezen, maar over 2,5 jaar mag dat niet meer (althans in Nederland).
Want vanaf 1 januari 2026 ben je verplicht een (ev. hybride) warmtepomp te nemen.
Als je nu al een warmtepomp wilt aanschaffen is het goed om te zien dat deze zich snel terugverdiend t.o.v. de HR-ketel.
Probleem is alleen dat er nu een wachttijd is van gemiddeld 9 maanden, voor je aan de beurt bent, en die wachttijd loopt alleen maar op.
Hier een overzicht voor de gemiddelde goed geisoleerde Nederlandse woning (met 2000 m3 gas-gebruik per jaar):

View attachment 808127

Wil je meer lezen: hybride-warmtepomp-vanaf-2026-verplicht
Overigens, ik zou vloerverwarming nemen i.p.v. de radiatoren vervangen. De verwarmings-leidingen in laten fresen in de vloer en daar plavuizen over heen leggen (1 cm dik) en de drempels bij de deur weghalen. Maakt de woning meer leeftijdbestendig, maar ja, ik ben ook de jongste niet meer. ;)
Ik vind het knap, zoveel rammelende getallen in één tabel. Neem de warmtepomp:

1 m3 Groningengas is bijna 9 kWh. De 2.000 m3 gas die bij de HRe-ketel staat = zo’n 18.000 kWh per jaar. Met een realistische COP (zo’n 3,5) is dat ~ 6.000 kWh/jaar.
 
Helemaal mee eens dat de getallen te rooskleurig zijn. Toch geven ze wel de goede richting aan.

Ze zijn echter voor een "gemiddeld gezin" van 4 personen in een energieklasse A/B-huis. Niet voor uw situatie.

Mijn situatie is ook heel anders: Ik woon in een groot vrijstaand huis. Met een veel kleinere warmtepomp dan in dit voorbeeld, namelijk van 6000 Watt.
Geen gas natuurlijk (al 37 jaar niet: wat me dat aan vastrecht bespaard heeft, daarvan kon ik bijna de warmtepomp kopen).
Het huis is altijd op temperatuur door (veel massa binnen) een extreem goed geisoleerde schil, dus nooit koude ruimtes. Etc.

Mijn tip: probeer eerst uw huis beter te isoleren. Dat scheelt stookkosten en gas-gebruik. En afhankelijkheid. :)
Isoleren heeft in het Nederlands 2 betekenissen, in het Engels hebben ze daar 2 aparte woorden voor. ;)

View attachment 808268
We hadden graag beter geïsoleerd, maar dat zou het karakter van het huis, waar we toch wel trots op zijn, volledig veranderd hebben (we zouden dit aan de buitenkant moeten doen en daarna de gevel bezetten). Dan zou er wellicht ook een (een relatieve) koudebrug op de vloer ontstaan zij die voor condens zou zorgen. We zouden voor ventilatie moeten zorgen (en astma lonkt hier nu al om de hoek) en dan zaten we nog met de twijfel van de cijfers.
We verbruikten zo’n 1500l stookolie per jaar voor de installatie van onze HR gasketel. De ruimtes waar we meest zitten zijn dus wel redelijk geïsoleerd. De klimaatwinst om dit lage verbruik in uitstootvrij om te zetten is dus sowieso beperkt. Door de slimme aansturing zullen we nu nòg minder energie nodig hebben. We zijn nu al van de stookolie af, als iedereen daar al eens zou mee beginnen. Een gasketel heeft een levensduur van 15 jaar? We bekijken het dan nog eens.
Extra factor was het beleid van onze regering. Als ik binnenkort capaciteitstarief moet betalen en als er nog een WP bij de EV komt, dan wordt het kostenplaatje gans anders. Met de EV is het nog net te doen om onder het capaciteitstarief te blijven.
Ik heb ook maar een monofase aansluiting. Dit wordt ook moeilijk voor én een EV én een WP.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Weten jullie dat er in België nog steeds reklame gemaakt wordt voor stookolieketels.
Nadat ik wat research gedaan had voor mijn verwarming, kreeg ik bijna op elke site een advertentie van informazout.
Er zijn er hier al voor minder naar de reklamecommissie getrokken.
 
Weten jullie dat er in België nog steeds reklame gemaakt wordt voor stookolieketels.
Nadat ik wat research gedaan had voor mijn verwarming, kreeg ik bijna op elke site een advertentie van informazout.
Er zijn er hier al voor minder naar de reklamecommissie getrokken.
Mogen naar mijn weten niet meer geplaatst worden, alleen nog hersteld. Maar hoe dit in de praktijk gecontroleerd word weet ik niet.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Ik kwam een mooi item tegen bij 1vandaag over Engelbert die zijn huis verwarmt met een bodem warmtepomp en zonnecollectoren die de bodem verwarmen.