Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
it’s also the world’s first offshore wind farm to be built without subsidy.
Zo een dingen moet je wel met een korrel zout nemen.

Huidige windparken zonder subsidie zijn vaak rendabel gemaakt door Power Purchase Agreements naar bedrijven. Maw: een bedrijf kan een vaste prijs voor 10-15-20 jaar vastleggen, maw zich hedgen tegen hoge prijzen. Handig voor die bedrijven, maar (nog) niet direct een voordeel voor de particuliere gebruiker.
 
de critici

Hmm. IMO een kleine groep zeer hard schreeuwende Laggards.


een bedrijf kan een vaste prijs voor 10-15-20 jaar vastleggen, maw zich hedgen tegen hoge prijzen. Handig voor die bedrijven, maar (nog) niet direct een voordeel voor de particuliere gebruiker

Ik zie daarvan het probleem niet.

De financiering vindt in ieder geval niet plaats met publiek geld en voor de concessie moet ook een behoorlijk bedrag betaald worden. De toekomst is onzeker, zo’n park neerplempen met een levensduur van 25+ jaar vraagt ook wel een bepaalde zekerheid in ROI.

Kan zijn dat wij dit niet gaan merken aan de kWh prijs maar ik geloof niet dat de energietransitie als hoofddoel heeft om gratis energie uit te delen al kan dat in de toekomst wel de consequentie zijn 😉

Windenergie is in ieder geval de opwekking met de minste CO2 uitstoot dus wat mij betreft hoe meer hoe beter 😁
 
  • Like
Reactions: Maarten
Overigens ga je ook subsidie-modellen gaan zien die werken op basis van Contract for Difference, wat betekent dat wanneer de MWh-prijs onder een bepaald niveau zakt, de overheid zal bijpassen, en wanneer de MWh-prijs boven dat niveau stijgt, de uitbater van het windpark de overwinst terug doet vloeien naar de overheid. Dit zorgt ervoor dat de projectontwikkelaar en uitbater wat meer zekerheid heeft, en het risico verschuift naar de overheid.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
  • Like
Reactions: NielsA and job-lek
Hmm. IMO een kleine groep zeer hard schreeuwende Laggards.




Ik zie daarvan het probleem niet.

De financiering vindt in ieder geval niet plaats met publiek geld en voor de concessie moet ook een behoorlijk bedrag betaald worden. De toekomst is onzeker, zo’n park neerplempen met een levensduur van 25+ jaar vraagt ook wel een bepaalde zekerheid in ROI.

Kan zijn dat wij dit niet gaan merken aan de kWh prijs maar ik geloof niet dat de energietransitie als hoofddoel heeft om gratis energie uit te delen al kan dat in de toekomst wel de consequentie zijn 😉

Windenergie is in ieder geval de opwekking met de minste CO2 uitstoot dus wat mij betreft hoe meer hoe beter 😁
Ik verwacht dat een toename van duurzame energieproductie wel degelijk zal leiden tot een lagere prijs voor de eindgebruikers. Zelfs zonder subsidie kon dit project worden gestart, waarbij de energie langdurig is verkocht tegen commerciële tarieven van het niveau van voor de oorlog in Oekraine. Uiteindelijk zal dit betekenen dat er minder periodes komen waarop kostbare opwek (gascentrales) noodzakelijk zijn. Mijn persoonlijke visie is dat we dermate veel duurzame opwek nodig hebben, inclusief korte termijn opslag (denk aan ca. 1 week) om fluctuaties en dunkelflauwte in bijvoorbeeld week 50, 51 of 52 door te komen. Dat zal ook betekenen dat we op termijn enorm veel duurzame energie over hebben in het voorjaar en de zomerperiode, waarmee dan prima duurzame waterstof kan worden geproduceerd voor industriële toepassingen (goedkoper dan productie via aardgas).

Dus laat maar komen die windparken!
 
De groene wijze van opwek is niet zozeer meer verbonden aan een (kost)prijs per kWh.
Een ouderwetse (gas/kolen/etc.) gestookte centrale heeft een direct verband tussen brandstof en opbrengst.
Bij een PV/wind-park gaat het om een investering met een technische/economische levensduur en wat jaarlijks onderhoud.

Het zou me niet verbazen als we in de toekomst meer naar "energiebundels" gaan ipv afrekenen per kWh. Of varianten daarop waarmee de prijs meer bepaald wordt door moment of piek dan op daadwerkelijk afgenomen hoeveelheid kWh.

Vergelijk het maar met internet, data, mobiel bellen, etc. Daar zie je een zelfde ontwikkeling door de jaren heen.
 
*aanrader, niet gaan uitleggen maar vragen gaan stellen. Zo prik je echt in no-time door dit soort FUD heen en ze doen zelf het werk 🤭
Mensen die van kwade wil zijn gaan er dan niet dieper op in maar komen met een ander argument aandraven.

Ze wéten wel dat het beter is, maar willen niet hun gewoontes veranderen en 20 minuten per 300km bij tellen bij elke trip.
 
  • Like
Reactions: ERvee and jpvdheijn
De groene wijze van opwek is niet zozeer meer verbonden aan een (kost)prijs per kWh.
Een ouderwetse (gas/kolen/etc.) gestookte centrale heeft een direct verband tussen brandstof en opbrengst.
Bij een PV/wind-park gaat het om een investering met een technische/economische levensduur en wat jaarlijks onderhoud.

Het zou me niet verbazen als we in de toekomst meer naar "energiebundels" gaan ipv afrekenen per kWh. Of varianten daarop waarmee de prijs meer bepaald wordt door moment of piek dan op daadwerkelijk afgenomen hoeveelheid kWh.

Vergelijk het maar met internet, data, mobiel bellen, etc. Daar zie je een zelfde ontwikkeling door de jaren heen.
De kosten worden indeed a ad vooral infrastructure
 
Vanavond nog in de auto stappen en vol gas (stroom) wegrijden. Leegrijden dat ding, verdien je meer mee dan stil laten staan 🤣
Maar 62 cent/kWh klopt niet, de limiet is -50 cent/kWh, consumentenprijs is dan -45,255 cent/kWh.

6 uur lang met 11 kW laden verdien je morgen 21 euro mee.