Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds week de Sessy hangen (5kw thuisaccu), omdat ik het leuk vindt (business case.... hmmm heb ik nog niet echt).
Na week "vloeken" (deed hele gekke dingen) is die nu stabiel en werkt prima (Sessy support is goed).

Heeft een Nul op de meter mode (NOM), return on investment (met uiteraard dynamisch contract) en API mode.
Die API is al voldoende voor de eigen aansturing. Heeft HA integratie, zelf al aan OpenHab gehangen (voor de logs), maar de API is gewoon lokale call met JSON response, dus kun je overal aan hangen. In HA heeft iemand zelf een mooie regeling gemaakt.
Eigen Sessy Portal met de data.

Zitten uiteraard nog kleine dingetjes in, maar ze ontwikkelen goed door. Ik vindt hem niet te duur, is compact en is schaalbaar (tot 6 stuks).
Ik wist, startup ..... dus beta-achtig, nee deze werkt gewoon al goed.

Installatie: je hangt hem tussen de PV en meterkast (ergens in huis), heel eenvoudig.
Sessy P1 dongle en Dongle in de Sessy Accu: gaan via wifi of bedraad via je lokale netwerk, erg handig (ik hem hem dus in de garage gehangen naast de omvormer). Pluspunt: meer plekken waar je hem kwijt kunt.
Geen PV, dan werkt die uiteraad ook.

Lawaai: fan geluid kun je beperken 1-5 (maar dan minder vermogen), hang hem ergens waar je geen last van de fan hebt. 3 is laptop achtig, 5 hoor je best goed.

Dit was gisteren (wazige zon, bewolkt en flinke regen)..... zeg maar typisch dag in NL :) (was dus een hele lastige dag voor PV en de Sessy)
Dit is de Sessy in NOM mode.

Sessy accu3.png
 
Last edited:
Sinds week de Sessy hangen (5kw thuisaccu), omdat ik het leuk vindt (business case.... hmmm heb ik nog niet echt).
Na week "vloeken" (deed hele gekke dingen) is die nu stabiel en werkt prima (Sessy support is goed).

Heeft een Nul op de meter mode (NOM), return on investment (met uiteraard dynamisch contract) en API mode.
Die API is al voldoende voor de eigen aansturing. Heeft HA integratie, zelf al aan OpenHab gehangen (voor de logs), maar de API is gewoon lokale call met JSON response, dus kun je overal aan hangen. In HA heeft iemand zelf een mooie regeling gemaakt.
Eigen Sessy Portal met de data.

Zitten uiteraard nog kleine dingetjes in, maar ze ontwikkelen goed door. Ik vindt hem niet te duur, is compact en is schaalbaar (tot 6 stuks).
Ik wist, startup ..... dus beta-achtig, nee deze werkt gewoon al goed.

Installatie: je hangt hem tussen de PV en meterkast (ergens in huis), heel eenvoudig.
Sessy P1 dongle en Dongle in de Sessy Accu: gaan via wifi of bedraad via je lokale netwerk, erg handig (ik hem hem dus in de garage gehangen naast de omvormer). Pluspunt: meer plekken waar je hem kwijt kunt.
Geen PV, dan werkt die uiteraad ook.

Lawaai: fan geluid kun je beperken 1-5 (maar dan minder vermogen), hang hem ergens waar je geen last van de fan hebt. 3 is laptop achtig, 5 hoor je best goed.

Dit was gisteren (wazige zon, bewolkt en flinke regen)..... zeg maar typisch dag in NL :) (was dus een hele lastige dag voor PV en de Sessy)
Dit is de Sessy in NOM mode.

View attachment 962684
Interessant, wat bedoel je met “stand 5 hoor je best goed”?
Ik ben mij namelijk al een tijdje aan het oriënteren en had mijn oog al laten vallen op de Sessy.
Ik had inderdaad gelezen dat deze soms wat lawaai maakt, maar had eigenlijk geen idee wat ik mij erbij moest voorstellen.
Ik wil de sessie plaatsen in de ruimte naast mijn slaapkamer waar ook de warmptepomp staat. Deze ruimte is afgesloten met een deur. Als ik het zo lees zou dat op zich wel moeten kunnen op stand 3 maar hoe hard is ongeveer stand 5?
 
Me dunkt zal stand 5 zich vooral laten gelden op
momenten van veel ‘instroom’ of ‘uitstroom’. Die zijn er hoogstwaarschijnlijk niet op de tijden dat de nachtrust zal worden genoten.
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van het gebruik/toepassing. Met 2 EV’s en een warmtepomp komt het best voor dat de Sessy het ‘s nachts druk heeft en op vol vermogen staat te werken.
 
5kWh per stuk , die elk 1,7 kWh per uur ontladen. Als je er 6 koopt, kan je ‘s nachts max 30 kWh in je auto’s pompen. Moet je wel de warmtepomp uit doen. Ieder zijn keuzes, en ja dan heb je 6 keer ventilatorgeluid. Das veul. Maar wees gerust, je slaapt dan toch niet. Je slaat je immers steeds voor je kop dat je voor die nachtelijke laadsessies meer dan €20.000,00 hebt uitgegeven😊
 
5kWh per stuk , die elk 1,7 kWh per uur ontladen. Als je er 6 koopt, kan je ‘s nachts max 30 kWh in je auto’s pompen. Moet je wel de warmtepomp uit doen. Ieder zijn keuzes, en ja dan heb je 6 keer ventilatorgeluid. Das veul. Maar wees gerust, je slaapt dan toch niet. Je slaat je immers steeds voor je kop dat je voor die nachtelijke laadsessies meer dan €20.000,00 hebt uitgegeven😊
Lezen is soms best moeilijk, en conclusies trekken soms heel makkelijk voor sommigen…….
Ik heb nergens geschreven dat ik er 6 wil aanschaffen en ook nergens geschreven dat ik het doe om geld te besparen, laat staan dat ik denk dat ik alle opgeslagen energie kan gebruiken om mij auto op te laden of warmtepomp op te laten draaien ;)

Ik heb al meer dan tien jaar domotica in mijn huis en Ik stuur mijn verbruik al heel lang op basis van tijd en tarieven, en weet dus wat mijn verbruik is en waar de piekmomenten liggen.
Het enige wat ik aangeef is dat het voor kan komen dat de Sessy het ‘s nachts druk heeft en op vol vermogen staat te werken en op die momenten de ventilator lawaai kan maken. Vandaar mijn vraag hoe hard standje 5 van de ventilator is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
@Mars2020 Het discours was luchtig bedoeld. Geenszins met de intentie een polemiek aan te wakkeren. Excuses.
Geen punt hoor… :)
Wat in elk geval wel duidelijk is, is dat het op dit moment nog niet heel erg veel zin heeft veel geld uit te geven aan een thuis accu als je dit doet om deze in een paar jaar terug te verdienen, maar voor een redelijk bedrag kun je op dit moment met een Sessy al lekker experimenteren.
De vraag die je inderdaad wel moet stellen is of je wakker ligt van de herrie of van de investering die je niet snel terugverdiend.
Ik ga het denk ik wel proberen en kom er vanzelf wel achter hoeveel lawaai deze maakt ten opzichte van het rendement wat je er van hebt…..
 
Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van het gebruik/toepassing. Met 2 EV’s en een warmtepomp komt het best voor dat de Sessy het ‘s nachts druk heeft en op vol vermogen staat te werken.
In de planning (bij sessy) staat:
Niet ontladen als je de EV (of ander grootverbruiker) gaat laden (optie). Wil ik ook niet (nu in HA opgelost), want die accu is zo leeg en daar zit dan dure stroom in (PV geladen, maar terugleveren had geld opgeleverd). En de EV's laden op PV en/of goedkope stroom (vaak middag of de nacht).

Ik wil de accu(s) vol hebben voor de avond en nacht (mijn dure uren qua verbruik). Overdag heb ik vaak zat PV, dus eigenlijk wil ik dat die niks doet overdag als er PV is (dag PV overschot levert nu nog geld op). In de avond/nacht wil ik dus naar nul afname (want die stroom kost altijd geld).

Nu 1 Sessy, maar heb er zeker 2 nodig gezien mijn verbruik in de avond nacht. Daar ga ik eerst aan sleutelen en dan eens kijken wat de winter gaat doen (ze hebben nu toch lange levertijden).

Lawaai, 3 is prima. 5 .... best aanwezig (bij mij maakt het niks uit: in garage).

Verder:
- Ding is klein, accu LPF en intern 5,4kw, lange garantie
- Homey integratie (gewoon direct op de app, gratis, zonder homey device), Home assistant integratie en zelf gekoppeld aan OpenHAB.
- De API is eenvoudig, maar voldoet en hang je zonder problemen in zowat elk platform
- Handig: p1 dongle en de sessy accu zelf: communicatie via je netwerk (wifi of kabel): geeft installatievrijheid.
- Support is goed
- Startup, dus geef ze de ruimte....... ze doen echt hun best
- En ze ontwikkelen flink door, je zult na een update tegen dingen aanlopen. Maar wat ik zie is nu al goed.
 
Last edited:
In de planning (bij sessy) staat:
Niet ontladen als je de EV (of ander grootverbruiker) gaat laden (optie). Wil ik ook niet (nu in HA opgelost), want die accu is zo leeg en daar zit dan dure stroom in (PV geladen, maar terugleveren had geld opgeleverd). En de EV's laden op PV en/of goedkope stroom (vaak middag of de nacht).

Ik wil de accu(s) vol hebben voor de avond en nacht (mijn dure uren qua verbruik). Overdag heb ik vaak zat PV, dus eigenlijk wil ik dat die niks doet overdag als er PV is (dag PV overschot levert nu nog geld op). In de avond/nacht wil ik dus naar nul afname (want die stroom kost altijd geld).

Nu 1 Sessy, maar heb er zeker 2 nodig gezien mijn verbruik in de avond nacht. Daar ga ik eerst aan sleutelen en dan eens kijken wat de winter gaat doen (ze hebben nu toch lange levertijden).

Lawaai, 3 is prima. 5 .... best aanwezig (bij mij maakt het niks uit: in garage).

Verder:
- Ding is klein, accu LPF en intern 5,4kw, lange garantie
- Homey integratie (gewoon direct op de app, gratis, zonder homey device), Home assistant integratie en zelf gekoppeld aan OpenHAB.
- De API is eenvoudig, maar voldoet en hang je zonder problemen in zowat elk platform
- Handig: p1 dongle en de sessy accu zelf: communicatie via je netwerk (wifi of kabel): geeft installatievrijheid.
- Support is goed
- Startup, dus geef ze de ruimte....... ze doen echt hun best
- En ze ontwikkelen flink door, je zult na een update tegen dingen aanlopen. Maar wat ik zie is nu al goed.
Het gebruik van de Sessy hangt ook af van het type energiecontract. Zelf heb ik een dynamisch contract en wisselen de tijden van goedkope en hogere tarieven. Het mooie van de Sessy is dat je deze kunt laden als tarief laag is en ontladen als je tarief hoog is.
Zelf denk ik ook aan 2 Sessy’s dat komt ongeveer overeen met de “buffer” die ik tussen laag tarief (opladen Sessy) en hoog tarief (ontladen Sessy) moet overbruggen.
 
Het gebruik van de Sessy hangt ook af van het type energiecontract. Zelf heb ik een dynamisch contract en wisselen de tijden van goedkope en hogere tarieven. Het mooie van de Sessy is dat je deze kunt laden als tarief laag is en ontladen als je tarief hoog is.
Zelf denk ik ook aan 2 Sessy’s dat komt ongeveer overeen met de “buffer” die ik tussen laag tarief (opladen Sessy) en hoog tarief (ontladen Sessy) moet overbruggen.
Je hebt laad en ontlaad verliezen. hij houdt 10-12 cent delta aan, anders heeft het geen zin. Die delta is er niet altijd. Vandaar dat ik hem vol wil laden overdag (pv of goedkope stroom) en de avond/nacht ontladen (want die stroom moet ik altijd betalen).

Maar nog wat vroeg om goed te beoordelen, ze zijn dit jaar pas echt gaan leveren, dus kijken wat de gebruikers voor resultaten hebben en dan zien we wel wat slim is.
 
Even onder deze thread gezet zodat er niets nieuw gestart moet worden.
Gisteren in het nieuws dat "Frank Energie" naar België komt.
Aangezien ik interesse heb om in de toekomst over te stappen op een dynamisch contract ben ik wel eens geïnteresseerd naar de ervaring van onze Noorderburen met deze leverancier? Momenteel hebben wij enkel Enige die een volledig dynamisch contract aanbied.
Alvast bedankt.
 
Even onder deze thread gezet zodat er niets nieuw gestart moet worden.
Gisteren in het nieuws dat "Frank Energie" naar België komt.
Aangezien ik interesse heb om in de toekomst over te stappen op een dynamisch contract ben ik wel eens geïnteresseerd naar de ervaring van onze Noorderburen met deze leverancier? Momenteel hebben wij enkel Enige die een volledig dynamisch contract aanbied.
Alvast bedankt.
Daar is Trustpilot Search Results wel duidelijk genoeg in.