Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Weet niet of het in dit topic hoort maar kreeg net email over Eneco HollandseWind Certificaten met daarin de prospectus:
https://www.eneco.nl/~/media/eneco/...certificaten/prospectuswindparkdebeemden.ashx
De maximale inleg is heel beperkt, zo'n €2500.
Stel ik heb wat spaargeld (prive) vrij te beleggen is dit een zinnige (lees financieel gunstige&veilige) belegging? Of moet je zoiets alleen doen uit ethische overwegingen?

Leveren zonnepanelen niet een veel hoger rendement op (als je huis niet al helemaal vol ligt)?
 
Ik zit nu in Sauerland en zie hier gigantische zonnefarms, grote weilanden geheel gevuld met zonnepanelen.
Ik was te laat om foto's te maken van hellingen die volledig bedekt waren met zonnepanelen.

Ook in Italië zie je dit overal - al een paar jaar. Hele velden vol met panelen - en ook vaak bij parkeerplekken ter bescherming tegen de zon. Sommigen kunnen ook meedraaien met de zon. Ik vraag me telkens af waar de 32A aansluiting zit ;).

20140731-DSCF0850 Charging Rimini 2.jpg
 
Per 1 augustus heb ik wat zonnepanelen en een slimme meter laten installeren. Nu ben ik (nog steeds) opzoek naar een mogelijkheid de belasting/het verbruik per fase te zien. Real time en loggen. Iemand een goede suggestie? Bij voorkeur schaf ik hiervoor wat eigen hardware aan en sluit geen abonnement af.
 
Per 1 augustus heb ik wat zonnepanelen en een slimme meter laten installeren. Nu ben ik (nog steeds) opzoek naar een mogelijkheid de belasting/het verbruik per fase te zien. Real time en loggen. Iemand een goede suggestie? Bij voorkeur schaf ik hiervoor wat eigen hardware aan en sluit geen abonnement af.

Ik heb momenteel een Fluke Power Logger 1735 liggen die ik niet gebruik. Je kan hem wel eens enkele maanden lenen.
 
Ben al in contact met Cohere(=Maxem) voor een smartcharge oplossing op mijn werk. Voor thuis zoek ik echter iets eenvoudigers. Wil graag mijn slimme meter uit kunnen lezen en loggen. Heb nog geen behoefte aan aansturingen.

- - - Updated - - -

Ik heb momenteel een Fluke Power Logger 1735 liggen die ik niet gebruik. Je kan hem wel eens enkele maanden lenen.
Dank voor het aanbod. Als ik binnenkort weer in Schilde ben neem ik misschien wel even contact met je op.
 

Opzich een mooie oplossing, daarmee is een dure bodemwarmtewisselaar overbodig. Je kunt idd veel energie halen uit de faseovergang van water.
Maar besef wel dat de COP v/e warmtepomp lager ligt bij lagere brontemperaturen en met deze uitvinding zal de brontemperatuur, ook in de zomer, meestal rond het vriespunt liggen.
Mijn warmtepomp heeft bij een brontemperatuur van 0 graden een (theoretische) COP van 3,5 en bij een brontemperatuur van 10 graden stijgt de COP naar 5.
 
Mijn bierviltjes berekening geeft aan dat de zonnepanelen in de wintermaanden te weinig energie geven om de zak met ijs weer te ontdooien. De warmteopslag capaciteit is te klein om verschuiving in tijd te halen. Daarnaast gaat inderdaad COP omlaag en dus energiegebruik warmtepomp omhoog en juist oppervlakte om energie te winnen is in de meeste gevallen de beperkende factor. Mijn grondgebonden warmtepomp heeft een COP van 5,5 of hoger bij verwarming.
Opzich een mooie oplossing, daarmee is een dure bodemwarmtewisselaar overbodig. Je kunt idd veel energie halen uit de faseovergang van water.
Maar besef wel dat de COP v/e warmtepomp lager ligt bij lagere brontemperaturen en met deze uitvinding zal de brontemperatuur, ook in de zomer, meestal rond het vriespunt liggen.
Mijn warmtepomp heeft bij een brontemperatuur van 0 graden een (theoretische) COP van 3,5 en bij een brontemperatuur van 10 graden stijgt de COP naar 5.
 
Ik was vorige week op de Dutch Design week in Eindhoven. Daar stonden twee afstudeerders van de TU/E met een overkapping met geintegreerde solar tracker:
kinegrity.JPG


Ze willen dit product graag in de markt zetten. Denk aan toepassingen bij festivals (waarbij duurzaamheid steeds belangrijker wordt) of bij cafés als terrasoverkapping.
De constructie is heel ingenieus, waarbij middels kabels alle panelen tegelijk worden geroteerd en gekanteld.

Ik had beloofd hier op dit forum aandacht aan te geven. Mocht iemand deze jongens verder kunnen helpen of interesse hebben in de oplossing, zie http://www.kinegrity.com/
Zie ook dit artikel: http://motherboard.vice.com/nl/read/dit-tensegrity-systeem-laat-zonnepanelen-met-de-zon-meedraaien
 
Last edited: