Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Alle niet cowboys komen allemaal effectief 9-12kW pieken.
Klopt toch? Volgens de Koevlaasformule 9,2 kW. Ik zou dus zeggen dat 9 kW een beetje krap is maar als je 24 uur stookt zou misschien net kunnen. En anders inderdaad richting de 12 kW.
Als je meer uren stookt (dus zonder nachtverwarming) wordt de warmtebehoefte (kWh, m3 gas) door meer uren gedeeld en kun je met een kleiner vermogen WP toe. Als je die 1900 m3 gas zou stoken in 12 uur per dag ('s morgens bij wakker worden en 's avonds na het werk) dan heb je heel wat meer vermogen nodig dan wanneer je 24 uur per dag stookt.
En nogmaals: dat moet geen 22 k€ kosten.
 
Klopt toch? Volgens de Koevlaasformule 9,2 kW. Ik zou dus zeggen dat 9 kW een beetje krap is maar als je 24 uur stookt zou misschien net kunnen. En anders inderdaad richting de 12 kW.
Als je meer uren stookt (dus zonder nachtverwarming) wordt de warmtebehoefte (kWh, m3 gas) door meer uren gedeeld en kun je met een kleiner vermogen WP toe. Als je die 1900 m3 gas zou stoken in 12 uur per dag ('s morgens bij wakker worden en 's avonds na het werk) dan heb je heel wat meer vermogen nodig dan wanneer je 24 uur per dag stookt.
En nogmaals: dat moet geen 22 k€ kosten.
Als zoals gisteren overdag de zon schijnt dan heb ik 0,0 warmte vraag om de boel op temp. te houden. Temp loopt dan zelf hoger dan de ingestelde temp.
Het zelfde zie overigens ook wanneer het echt vriest en
Dan kan ik natuurlijk wel 24u blijven stoken maar dat is dan alleen omdat hij anders 's-avonds en 's-nachts en in de ochtend te kort komt.
Je hebt dan geen constante temp meer in huis en ook niet de temp die je zou willen als je wel thuis bent.

Dan is het overdag als niemand thuis is te warm om dan af te koelen s'-avonds en s'-nacht en dan in de ochtend heb je nog steeds een koude badkamer.

Voor een machine die bij -7C nog steeds minimaal 10kW kan leveren, dan ga je al snel naar een machine die verkocht wordt al 14kW machine.
Verder heb ik ook wat eisen dat het een stille machine moet zijn. Dus een machine die de gehele dag amechtig op 69db of meer staat te draaien, daar zit ik ook niet op te wachten.

Uiteraard zijn de huidige temperaturen nog zo dat je waarschijnlijk 100% op de kleine WP van een Hybride kunt draaien.
 
Klopt toch? Volgens de Koevlaasformule 9,2 kW. Ik zou dus zeggen dat 9 kW een beetje krap is maar als je 24 uur stookt zou misschien net kunnen. En anders inderdaad richting de 12 kW.
Als je meer uren stookt (dus zonder nachtverwarming) wordt de warmtebehoefte (kWh, m3 gas) door meer uren gedeeld en kun je met een kleiner vermogen WP toe. Als je die 1900 m3 gas zou stoken in 12 uur per dag ('s morgens bij wakker worden en 's avonds na het werk) dan heb je heel wat meer vermogen nodig dan wanneer je 24 uur per dag stookt.
En nogmaals: dat moet geen 22 k€ kosten.
Ik ben overigens benieuwd wie dat dan veel goedkoper kan. Ik heb ze nog niet gevonden iig.
 
Wellicht handig om erbij te vertellen wat voor type pomp jullie hebben (bron of lucht).

Luchtpomp daalt de efficientie flink onder de 5 graden. Een bron is veel constanter, dan heb je veel minder snel een zwaardere pomp nodig (vaak niet slim). Zwaardere pomp moet ook nog ver genoeg terug kunnen moduleren anders gaat die pendelen (slijt die veel meer).
 
Isolatie is het snelst terugverdiend. Een Wp is nu eenmaal duur, 25-50K (voor groot pand) tov van 1,5k voor een cv ketel. Als je wilt verduurzamen, zonnepanelen, isolatie, CV vermogen omlaag en afgiftesysteem evt. verbeteren. En opmerking hierboven klopt, je gaat dan al stukken minder gas verbruiken waardoor je terugverdientijd alleen maar langer wordt.
Als je nog plek op het dak hebt kun je de. Terugverdientijd drastisch verminderen. Zonnepanelen erbij en je kunt je zomer zon de eerste jaren salderen op je winter warmte. Ik kwa m op 4,5 jaar uit.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Ik ben overigens benieuwd wie dat dan veel goedkoper kan. Ik heb ze nog niet gevonden iig.
Hier is een LG 16kW lucht/water WP geïnstalleerd (rijksmonument 1600m3 uit 1880 waar dubbel glas niet is toegestaan en isolatie nagenoeg onmogelijk omdat we geen spouw(muren) hebben) inclusief 200l buffervat en extra circulatiepomp voor 10.500,- euro daar ging nog 3.750,- euro subsidie vanaf.
 
  • Like
  • Love
Reactions: shthpnz and job-lek
Hier is een LG 16kW lucht/water WP geïnstalleerd (rijksmonument 1600m3 uit 1880 waar dubbel glas niet is toegestaan en isolatie nagenoeg onmogelijk omdat we geen spouw(muren) hebben) inclusief 200l buffervat en extra circulatiepomp voor 10.500,- euro daar ging nog 3.750,- euro subsidie vanaf.
Erg nette prijs. En knap dat je het met een dergelijk "oud" en groot pand lukt.
 
Ben in de afweging goed of goedkoop “afgezakt” naar goedkoop…

Ik wilde eerst van het gas af met een water water warmtepomp, maar kwam niet beneden de 20 k, toen gekeken naar lucht water, maar nog steeds ruim boven de 10. Dan maar hybride, wat ik eigenlijk maar een halve oplossing vind. Ook die zijn niet makkelijk echt rendabel te krijgen volgens mij.
Daarom nu een Quatt gekozen. Is simpel modulair concept. Met een dubbele unit van 9kW ook dubbele subsidie die op nog geen 4 k compleet uitkomt. Terugverdientijd ca 4 jaar bij mij (2000 m3 gas). Zou 80% minder gas moeten geven.

Komt in Januari. Ben benieuwd hoe eea gaat functioneren.
 
Hier is een LG 16kW lucht/water WP geïnstalleerd (rijksmonument 1600m3 uit 1880 waar dubbel glas niet is toegestaan en isolatie nagenoeg onmogelijk omdat we geen spouw(muren) hebben) inclusief 200l buffervat en extra circulatiepomp voor 10.500,- euro daar ging nog 3.750,- euro subsidie vanaf.
Ik ging er altijd van uit dat WP niet kon zonder isoleren. Maar als jij dat zelfs met enkel glas doet, ben ik wel geïnteresseerd hoe je het doet.
Wellicht ten koste van rendement? Welke COP?
Hoe warm staat jouw water ingesteld? Heb je vloerverwarming? Lage temperatuurradiatoren?
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Ik ging er altijd van uit dat WP niet kon zonder isoleren. Maar als jij dat zelfs met enkel glas doet, ben ik wel geïnteresseerd hoe je het doet.
Wellicht ten koste van rendement? Welke COP?
Hoe warm staat jouw water ingesteld? Heb je vloerverwarming? Lage temperatuurradiatoren?

Als je maar voldoende afgiftecapaciteit hebt, kun je de watertemperatuur laag houden en is je (S)COP prima.
En ik ben hier ook wel benieuwd naar wat specs met zo'n pand.
 
Ik ging er altijd van uit dat WP niet kon zonder isoleren. Maar als jij dat zelfs met enkel glas doet, ben ik wel geïnteresseerd hoe je het doet.
Wellicht ten koste van rendement? Welke COP?
Hoe warm staat jouw water ingesteld? Heb je vloerverwarming? Lage temperatuurradiatoren?
Wij hebben niet al te veel gerekend noch verstand van zaken. ;-)

Wat we gedaan hebben is onze gas CV op 40graden gezet en gekeken of we het huis warm konden krijgen in januari en dat ging net.
Vervolgens hebben we ons gasverbruik van januari (680m3)omgerekend naar kWh en daarmee de capaciteit van de warmtepomp bepaald.
Omdat de LG wp terug kan regelen naar 25% hebben we de warmtepomp 4kW groter genomen dan nodig en tot nu toe werkt dat.
De wp regelt zelf de watertemperatuur en die was begin november 35 graden en tijdens de vorst dagen was deze 40 graden, in huis is het 20,5 graden.
Nb volgens de specificaties kan de wp water leveren tot 65 graden en en hij werkt ook nog bij -25 graden uiteraard stort het rendement bij die omstandigheden volledig in maar ik verwacht beide nooit mee te maken in NL.
In onze woonkamer en keuken hebben we zeer oude vloerverwarming (nog met zwarte leidingen) en in de andere vertrekken alleen radiators en tot nu toe wordt alles lekker warm als we willen te warm zelfs want alle radiatoren worden "geknepen" ofwel door slimme thermostartknoppen of met de hand.
Tot slot hebben we nog een houtkachel die we kunnen stoken tijdens extreme vorst of voor de gezelligheid.

Het is bij ons allemaal "op het randje" en de installateur was niet erg enthousiast om het maar mild uit te drukken :) maar het alternatief was Gas en daar wilde wij perse vanaf ook al zou het misschien wat ongemak geven in het eerste jaar.
Mochten we deze winter ondervinden dat we sommige vertrekken niet warm genoeg kunnen krijgen dan lossen we dat op met LT radiatoren of iets dergelijks maar op deze manier konden zo snel mogelijk van het gas met ons beperkte budget.
 
Last edited:
Als je maar voldoende afgiftecapaciteit hebt, kun je de watertemperatuur laag houden en is je (S)COP prima.
En ik ben hier ook wel benieuwd naar wat specs met zo'n pand.
Helemaal mee eens, helaas is de afgifte capaciteit beperkt waardoor de watertemperatuur omhoog zal gaan tijdens koude dagen en de SCOP omlaag.
Maar hoe erg is dat, elektriciteit kun je groen opwekken (in de winter wat moeilijker) en dat zal steeds meer gebeuren, gas daarentegen is nooit groen daar komt bij dat onze zonnepanelen 8500kWh/jaar opwekken en zolang we kunnen salderen is de stroom voor ons goedkoop.
 
  • Love
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
Helemaal mee eens, helaas is de afgifte capaciteit beperkt waardoor de watertemperatuur omhoog zal gaan tijdens koude dagen en de SCOP omlaag.
Maar hoe erg is dat, elektriciteit kun je groen opwekken (in de winter wat moeilijker) en dat zal steeds meer gebeuren, gas daarentegen is nooit groen daar komt bij dat onze zonnepanelen 8500kWh/jaar opwekken en zolang we kunnen salderen is de stroom voor ons goedkoop.
Hangt er vanaf hoeveel warmte je kunt bufferen. Een flinke vloeroppervlakte met veel beton is dan wel handig.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Hangt er vanaf hoeveel warmte je kunt bufferen. Een flinke vloeroppervlakte met veel beton is dan wel handig.

Ook mee eens en hier hadden we een keer geluk want in de keuken en woonkamer ligt vloerverwarming en die ruimtes zijn samen 125m2.
Maar zelfs met minder buffercapaciteit/vloeroppervlak zou het ook warm kunnen worden door de watertemperatuur te verhogen dit gaat uiteraard ten koste van de COP maar het is maar een paar dagen per jaar echt koud.
 
1703235538447.png

Mijn gemiddelde over 2023. Ons huis is gasloos. Heb een Nefit Enviline all-electric WP en een TWC. Slim laden via de Tibber-Tesla integratie staat aan.

Ben zelf wel tevreden met dit gemiddelde. Zijn er andere forum-leden met een dynamisch contract die hun gemiddelde over 2023 hier willen delen?
 
Wij hebben niet al te veel gerekend noch verstand van zaken. ;-)

Wat we gedaan hebben is onze gas CV op 40graden gezet en gekeken of we het huis warm konden krijgen in januari en dat ging net.
Vervolgens hebben we ons gasverbruik van januari (680m3)omgerekend naar kWh en daarmee de capaciteit van de warmtepomp bepaald.
680 m3 in 1 maand, wauw

NB. Ik las 680 m3 per jaar, maar vond dat weer erg laag. Ik probeer in een boerderij uit 1872 onder de 1.000 m3 te komen en daar moet je echt je best voor doen qua isolatie. Gelukkig geen monument, dus ik kan mijn gang gaan.
 
Ik blijf het ook nu weer opmerkelijk vinden hoe iedereen bij duurzame energie enkel en alleen blijft rekenen met terugverdientijden en businesscases.
Net alsof dat het enige is waar het hier om gaat. Wat is de terugverdientijd van die nieuwe iphone ten opzichte van een heel goedkope smartphone, of die 65 inch OLED TV vs een 40inch lcd, Sonos vs een simple bluetooth speakertje.

Op het moment dat het gaat over op een duurzame manier comfort in huis brengen (warmte) moet dat ineens concurreren met conventionele energie en moet het wel tijdig terugverdiend kunnen worden. Hoe waarderen we in een dergelijke businesscase het duurzame aspect dan? De enige waarde die dat voor velen lijkt te hebben, is het feit dat een duurzame oplossing subsidie kent.