Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Peak FUD argument over recyclebaarheid van windmolens kan definitief in de vuilnisbak: waren de grootste delen (95%) sowieso al hoogwaardig te recyclen, nu worden de bladen dat deels ook:

 
Interessante ontwikkeling, Zonneplan gaat actief curtailment toepassen bij klanten met geschikte omvormers en beloond ze daar ook voor:


 
Interessante ontwikkeling, Zonneplan gaat actief curtailment toepassen bij klanten met geschikte omvormers en beloond ze daar ook voor:


Bonus? Je bedoelt schadeloosstelling? Marketingspeak...
 
  • Like
Reactions: job-lek
En dan gaan de huishoudens zonder zonnepanelen mee betalen aan de eigenaren van de zonnepanelen omdat de laatste groep heeft gezorgd dat de eerste groep minder voor hun stroom is gaan betalen?
Juist niet, op dit moment betalen huishoudens zonder zonnepanelen mee aan huishoudens met zonnepanelen:
Dus zodra salderen wordt afgeschaft zouden huishoudens zonder zonnepanelen minder moeten gaan betalen al heb ik een vermoeden dat energieleveranciers moeite hebben met het doorgeven van deze besparing.
Duurder worden voor huishoudens zonder zonnepanelen zou volgens mij (en het artikel hier boven) nooit kunnen als het salderen wegvalt.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Bonus? Je bedoelt schadeloosstelling? Marketingspeak...
Als je PV-overschot hebt is, is de waarde van de elektriciteit die je injecteert 0*, anders zou je die elektriciteit wel op het moment zelf gebruiken. Dus ja, dat is een vergoeding voor het leveren van een dienst (curtailment om congestie te vermijden en/of andere netdienst) en eventuele vergoeding voor verloren *injectievergoeding, geen schadeloosstelling voor eventuele saldering (iets wat fysisch geen steek houdt en dus best zo snel mogelijk afgeschaft wordt).
 
Juist niet, op dit moment betalen huishoudens zonder zonnepanelen mee aan huishoudens met zonnepanelen:
Ik heb als medeschuldige, wat moeite met deze redenering:
De bedragen die genoemd worden kan ik niet plaatsen. Ik wek ca 4000 kWh op, waarvan ca 2500 kWh in het net wordt gedrukt. Mijn energieleverancier betaald hier ongeveer 12 cent voor, ca 15 cent is belasting en BTW. Per jaar krijg is dus 300,- van hen terug, deels over de rug van de meute zonder panelen. Dat dit tarief “te” hoog is als de zon schijnt, wil ik best geloven, maar kan me niet voorstellen dat dit niet zonnepanelen bezitters 200,- per jaar kost. Die verhouding kan ik niet plaatsen.
Daarnaast wordt het overschot aan zonnestroom en dan lage tarieven niet alleen veroorzaakt door milieubewuste particulieren, maar nog meer door zonneparken en zonneweides dis vaak door diezelfde energieleveranciers zijn ontwikkeld. Vind het zo vreemd dat je niemand daarover hoort.
Bij zonnepanelen, hoort net als bij wind, dat dit wordt geproduceerd onafhankelijk van de vraag. Het is aan de energieleveranciers om hier slim op te anticiperen, door inkoop van de juiste mix van productiemiddelen en zo mogelijk sturing van vraag. Particulieren zijn hier altijd buiten schot gebleven tot deze teruglevercampagne en variabele tarieven aanbieders die alle kosten risico’s bij de particulieren neerleggen.

Het is eigenlijk vreemd dat ik nu bijna schuldig moet voelen met mijn zonnepanelen, niet te vergeten een Tesla en straks zal er ook weliets zijn met warmtepompen en oneigenlijke voordelen daarvan… Deze misschien: een warmtepomp gebruikt dure winterstroom voor een jaargemiddeld tarief…
 
  • Like
Reactions: horta
Hoe kom je op die 200 die het de meute zou kosten? Die mis ik even.

Schuldig voelen zeker niet doen ;)
Er moeten alleen wel manieren gevonden worden om het net optimaler in te zetten.

Een van de manieren is pv eigenaren stimuleren om hun eigen opbrengst direct op te maken. Das die bijdrage die een aantal leveranciers nu vraagt als je je contract oversluit. Geheel gebaseerd op wat je aan het einde van het jaar hebt terug geleverd. Hoe minder je teruglever, hoe minder bijdrage je betaald. Dan ga je als zuinige Hollander vanzelf nadenken over hoe maak ik m’n opgewekte stroom direct op.

Imho best een mooi systeem Ook al krijg ik zelf ook in de zomermaanden m’n opbrengst niet op en heb ik in de winter veel meer nodig dan wat ik opwek en gaat dit systeem me dus ook wat geld kosten.
 
Hoe kom je op die 200 die het de meute zou kosten? Die mis ik even.

Schuldig voelen zeker niet doen ;)
Er moeten alleen wel manieren gevonden worden om het net optimaler in te zetten.

Een van de manieren is pv eigenaren stimuleren om hun eigen opbrengst direct op te maken. Das die bijdrage die een aantal leveranciers nu vraagt als je je contract oversluit. Geheel gebaseerd op wat je aan het einde van het jaar hebt terug geleverd. Hoe minder je teruglever, hoe minder bijdrage je betaald. Dan ga je als zuinige Hollander vanzelf nadenken over hoe maak ik m’n opgewekte stroom direct op.

Imho best een mooi systeem Ook al krijg ik zelf ook in de zomermaanden m’n opbrengst niet op en heb ik in de winter veel meer nodig dan wat ik opwek en gaat dit systeem me dus ook wat geld kosten.
Die 200 staat in het hierboven vermelde artikel in Solarmagazine. Schuldig voelen doe ik me niet zo maar; stoor me aan eenzijdige framing profiteren van de mensen zonder zonnepanelen.
Een paar jaar geleden was je nog heel wat als je “nul op de meter” had….

Besef wel dat mijn verhaal ook niet overloopt van nuance hoor. Een beetje stimuleren om pieken in levering (en gebruik) te beperken kan best helpen. Een batterij klinkt dan logisch, maar is het niet beter dat “onze” energieleveranciers investeren in een (Tesla) batterij? Dat moet goedkoper zijn per kWh. Als dat niet uit kan of een te hoog risico op termijn is, waarom zouden wij als particulieren ons weer laten verleiden?
 
Je wordt voorgelogen door de energiebedrijven:

Het gaat alleen maar om meer winst... Niet om die zielige mensen zonder zonnepanelen.

En: de prijs van electriciteit is lager door de zonnepanelen, daar hoor je de niet-bezitters niet over.
 
Daarbij zorgt het overschot van ons zonnepaneelbezitters ook voor een lagere energieprijs. Dus een deel van die kosten gaat toch gewoon weer terug naar de niet-zonnepaneelbezitters.

En als ik in de zomer 1 kWh teruglever (en saldeer), dan kan de energieleverancier die op dat moment ook weer verkopen voor 14 cent (ex BTW en belasting) omdat mijn buurman gewoon een vast contract heeft. Dan "koop" ik die kWh in de winter terug als de SPOT prijs 16 cent is, dan verliest de energieleverancier 2 cent. En geloof maar dat ze dat compenseren, want energieleveranciers draaien geen verlies.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH and horta
En als ik in de zomer 1 kWh teruglever (en saldeer), dan kan de energieleverancier die op dat moment ook weer verkopen voor 14 cent (ex BTW en belasting) omdat mijn buurman gewoon een vast contract heeft.

Nee, zo werkt het niet bij onbalans, zo werkt het als er balans is.

Voorbeeld: zaterdag bijvoorbeeld hadden we een piek van 19 GW terwijl de baseload toen 11 GW was. Dat overschot is niets waard, dat kost zelfs geld om er vanaf te komen.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
En dat maakt dus geen klap uit. 2 kW is 2 kW. Optimizers zijn een poor mans oplossing voor micro omvormers. De micro omvormers springen eerder aan, en gaan later uit. Pure toegepaste elektrotechniek/natuurkunde. Daarnaast kost het transformeren naar een hogere spanning energie en gaat het ten koste van het rendement. Leuk dat je het kunt zien in je appje, maar het is en blijft marketing. En ja, ik heb een elektrotechnische (univerisitaire) achtergrond, je hoeft mij de verhalen niet uit te leggen.
Heeft gewoon met de situatie te maken wat de beste keuze is. Net als met banden. Er is niet een beste band voor iedere auto en iedere omstandigheid.

Onder de streep is het dus heel erg een iOS vs Android discussie.
 
Een batterij klinkt dan logisch, maar is het niet beter dat “onze” energieleveranciers investeren in een (Tesla) batterij? Dat moet goedkoper zijn per kWh. Als dat niet uit kan of een te hoog risico op termijn is, waarom zouden wij als particulieren ons weer laten verleiden?

Een batterij gaat weinig doen met de onbalans tussen zomer en winter, thuis niet en bij de energieleverancier ook niet. Je hebt al een behoorlijke batterij staan als je 'n dag of 2 stroomverbruik kunt opslaan, laat staan voor 'n halve winter.

Mensen stimuleren om tijdens piekmomenten minder te verbruiken en tijdens overschot momenten zoveel mogelijk direct opmaken is echt wel noodzakelijk.

Het zomer/winter balanceer spelletje is er m.i. een voor de overheid i.c.m. de energiemaatschappijen. Daar kun je als consument weinig in sturen.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Nee, zo werkt het niet bij onbalans, zo werkt het als er balans is.

Voorbeeld: zaterdag bijvoorbeeld hadden we een piek van 19 GW terwijl de baseload toen 11 GW was. Dat overschot is niets waard, dat kost zelfs geld om er vanaf te komen.
Maar dat ligt bij de producenten, niet bij de verkopers. De verkopers verkopen nog altijd vrolijk voor 14 cent/kWh (ex BTW en belasting) hun stroom aan de huishoudens.
Je ziet inderdaad wel of er regelbaar overschot is of niet-regelbaar overschot. Zaterdag ging de prijs onder 0. Toen was er ook nog wat zon. Zondag was de prijs 9 uur lang 0. Toen was er niet veel zon en zijn er genoeg windmolens uitgezet.
En dan kom je in de regionen dat je het wil opslaan of toch nog ergens wil gaan verbruiken. Bijvoorbeeld tegen lage kosten EVs opladen.
 
Zondag was de prijs 9 uur lang 0. Toen was er niet veel zon en zijn er genoeg windmolens uitgezet.
En dan kom je in de regionen dat je het wil opslaan of toch nog ergens wil gaan verbruiken. Bijvoorbeeld tegen lage kosten EVs opladen.
Of (ik weet, het is vloeken op dit forum) toch maar inefficient omzetten in waterstof? Dat is altijd beter dan molens uitzetten.