Als ik het goed voorheb wàs er 100 jaar geleden wel een serieuze concurrentie tussen BEV en benzinemotor (en zelfs stoom-automobiel - de technologie van die laatste was trouwens in de eerste jaren het verst gevorderd, maar vereiste zowél een bestuurder àls een "chauffeur", namelijk degene die de oven regelmatig van kolen voorzag). Over een aantal jaren zal het begrip chauffeur dus eindelijk opnieuw zijn oorspronkelijke definitie hebben - niet diegene die rijdt, want dat zullen onze Tesla's dan vanzelf wel doen, maar diegene die de wagen regelmatig van stroom voorziet
(en die de voorverwarming aanzet via de App).
Deze auto (kan mij het merk niet meer herinneren) staat op Autoworld Brussels en is een BEV van meer dan 100 jaar geleden:
View attachment 504562
Weet eigenlijk niet waarom de BEV indertijd dat pleit heeft verloren tegen de benzine-auto. Ik kan me voorstellen dat het mogelijk te maken had met gebrek aan snelladers onderweg, gebrek aan laders thuis, en iets met range
. Aan snelheid zal het niet gelegen hebben :
de snelste wagen in 1900 (en de eerste die boven de 100km/u ging) was een BEV (en nog van Belgische makelij ook) : de Jamais Contente: