Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
De vraag over het waarom van de daling van de voortschrijdende belasting staat inmiddels uit bij Tennet. Reactie zal ik laten weten.

Inmiddels een antwoord gekregen van Tennet. Blijkbaar gaat de grafiek alleen over het net wat onder het beheer van Tennet valt, 50 kV en hoger. Ze denken dat de daling komt omdat er steeds meer PV komt welke is aangesloten op lagere netten. Zonneparken en huizen met panelen sluiten in de regel niet aan op 50 kV en zijn dus niet zichtbaar in de Tennet data. Hun inschatting is dat het werkelijke verbruik niet veel anders is geworden. Ze gaan kijken of ze de beschrijving van de grafiek kunnen verduidelijken en eventueel een andere presentatie kunnen geven over de data buiten het zicht van Tennet.
 
Inmiddels een antwoord gekregen van Tennet. Blijkbaar gaat de grafiek alleen over het net wat onder het beheer van Tennet valt, 50 kV en hoger. Ze denken dat de daling komt omdat er steeds meer PV komt welke is aangesloten op lagere netten. Zonneparken en huizen met panelen sluiten in de regel niet aan op 50 kV en zijn dus niet zichtbaar in de Tennet data. Hun inschatting is dat het werkelijke verbruik niet veel anders is geworden. Ze gaan kijken of ze de beschrijving van de grafiek kunnen verduidelijken en eventueel een andere presentatie kunnen geven over de data buiten het zicht van Tennet.

Dan was mijn vermoeden juist. Dank voor de bevestiging.

Hier speelt de toenemende lokale stroomopwekking (zonnepanelen) en het lokale verbruik wellicht een rol?
 
Energieverbruik gedaald in 2018

Verbruik Nederland 2018: 435 petajoule elektra
Als ik zo door 2018 scroll schat ik een ruwweg gemiddelde van 13MW.
13*24*365*36000= 410 petajoule.
Komt toch redelijk in de buurt van de 435 petajoule die het CBS claimt.

Als ik zo door 2019 scroll schat ik tot nu toe een gemiddelde van zo'n 11MW.
Hetgeen neer zal gaan komen op pak en beet:
11*24*365*36000= 347 petajoule.
Zomaar een daling van een dikke 15%.
Tuurlijk, het jaar is nog niet voorbij, de schattingen zijn ruw en we hebben inderdaad net de zomer gehad, maar 15% is toch wel erg veel verschil voor enkel door de zonnepanelen.

Ik denk dat er in Nederland vrij veel olie omgevormd wordt naar benzine/diesel voor heel Europa en dat dat nu veel minder gebeurd, dit is iets dat veel elektra kost. Zo hoor je recent bijvoorbeeld dat de vliegtuigen bij Schiphol nu met enige regelmaat plots een brandstoftekort hebben, iets wat je voorheen nooit hoorde (ik adviseerde eerder niet voor niets om vliegtuigen op benzine/diesel te ontwikkelen, gezien we daar spoedig wereldwijd een overvloed aan hebben als restproduct).
 
Die berekening snap ik niet helemaal; Als 13 MW het hele land kan voorzien zijn we snel klaar met een paar windmolens...
Een PJ is 10^15 J (Joule - Wikipedia), dan zal het voor de berekening beter kloppen.
435 PJ ... 13793 MW over een heel jaar .

Brandstoftekort ging laatst volgens mij over een brandalarm bij de opslag, niet over een tekort aan kerosine. Bio-kerosine was er nog niet voldoende maar is nog te duur blijkbaar. Benzine, diesel, kerosine etc. komen gewoon uit raffinage. Kost wel veel energie maar niet noodzakelijk veel elektra.
 
Last edited:
Die berekening snap ik niet helemaal; Als 13 MW het hele land kan voorzien zijn we snel klaar met een paar windmolens...
Een PJ is 10^15 J (Joule - Wikipedia), dan zal het voor de berekening beter kloppen.
435 PJ ... 13793 MW over een heel jaar .

Brandstoftekort ging laatst volgens mij over een brandalarm bij de opslag, niet over een tekort aan kerosine. Bio-kerosine was er nog niet voldoende maar is nog te duur blijkbaar. Benzine, diesel, kerosine etc. komen gewoon uit raffinage. Kost wel veel energie maar niet noodzakelijk veel elektra.
13k MW excuus.
Om eerlijk te zijn heb ik de details rondom het tekort aan brandstof niet eens gelezen, maar toen ik het hoorde dacht ik wel, goh, dat is zelfs nog een heel stuk eerder dan dat ik al verwacht had.

Volgens mij bestaat olie gewoon voor zoveel % uit benzine, zoveel % uit diesel, zoveel % uit kerosine enz enz enz.
Als er van de benzine dan plots een stuk minder gebruikt wordt moet je of van alle anderen ook een stuk minder verbruiken, of zorgen dat er meer apparaten komen die die benzine dan alsnog gebruikt, of je hebt een restproduct/overschot. Eigenlijk wat we al jaren met gas hebben wat ze vroeger dan maar gewoon affakkelden (in plaats van er op rijden want moderne auto's doen dat nauwelijks nog).
 
Kan iemand mij uitleggen wat hier briljant aan is? Of waarom de hele autoindustrie zou kunnen veranderen? Ik ben niet echt onder de indruk...

Niks, journalist komt uit een ei denk ik .......doen fabrikanten al jaren alleen besteden ze het uit bij derden.
Enige wat anders is dat Tesla het schijnbaar zelf wil financieren/opzetten.
Maar waarom dat de industrie zal veranderen is mij ook een raadsel.
 
  • Like
Reactions: Radd
Kan iemand mij uitleggen wat hier briljant aan is? Of waarom de hele autoindustrie zou kunnen veranderen? Ik ben niet echt onder de indruk...

Ik denk dat je straks ook al je verzekeringszaken via de app kunt regelen. En dan wordt je net zo goed geholpen als bij de SEC’s.

Voorlopig is dit alleen voor de USA en als ze dat hier willen gaan doen moeten ze dat of via een bestaande partij doen of een verzekeringsmaatschappij opstarten. Ik wens ze veel succes.
 
  • Like
Reactions: Radd
De Nobelprijs 2019 is gegaan naar de 3 onderzoekers die de Li-ion batterij (accu) ontwikkeld hebben.
Hier de bekendmaking, met na een wat theatrale inleiding een heel duidelijke uitleg van de werking en waarom deze batterij zo uniek is.
In het Engels: