Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb toch het idee dat ik een beerput optrek. Als ik ook de vele slechte reacties zie op de Facebook groepen. Het kan toch niet zo zijn dat we 100k+ betalen voor een auto die vol zit met kinderziektes, waar ook nog niet of nauwelijks wat mee wordt gedaan...
P.S. De servicemensen zijn en blijven aardige mensen maar ze kunnen het gewoon soms niet oplossen.

Welnu, toen ik mijn eerste Tesla kocht had ik al gelezen van issues. Ik heb er ook behoorlijk veel gehad maar ze werden stuk voor stuk opgepakt.
In de bijna 2 jaar dat ik met die auto heb gereden heb ik veel zaken verbeterd zien worden. Op het eind, met de nieuwe drivetrain, reed hij als een zonnetje en ik reed er ook behoorlijk zuinig mee.

Voor elke auto van 100k zou ik zijn gaan steigeren bij de gebreken maar ik wist dat het hier vanuit een iets ander perspectief bekeken mag worden.

De Tesla biedt iets wat (nog) geen enkele auto, ook als is die 500k, biedt.

Daarnaast is het niet zo dat er niets aan gedaan wordt. Ik rijd nu alweer een paar maanden in mijn nieuwe 70D en dat is een heel andere auto, is veel beter in elkaar geschroefd en voelt "anders" aan. Daarnaast heb ik er nog geen enkele issue mee gehad na aflevering en heb het idee dat hij gewoon "af" is. Daarom zou ik zeggen dat je gewoon voor de Model X moet gaan omdat die ongetwijfeld aan de huidige standaard zal voldoen.

Daarnaast, als je nu voor een Audi gaat, dan durf ik te wedden dat je nog voordat je er vijftig km in gereden hebt, spijt zult hebben en anders wel over een paar jaar als je merkt dat er enorm op afgeschreven is omdat dan iedereen door de bekendheid met EV rijden en het aanbod gewoon op elektrisch over wil. Mijn advies is sowieso om niet (meer) te investeren in nieuwe ICE"s vanwege de giga afschrijving en bijna onverkoopbaarheid straks en in plaats daarvan de huidige nog een jaartje of twee verder oprijden of een gebruikte kopen.

Maar ieder zijn keus natuurlijk.
 
Hans, als ik iets geleerd heb van dertig jaar innovatie (in de ICT, dan), dan is het wel dat:
- acceptatie nooit zo snel gaat als iedereen denkt;
- prijzen altijd sneller omlaag gaan dan iedereen denkt;
- verouderde technologie niet uitgefaseerd wordt.
 
Hans, als ik iets geleerd heb van dertig jaar innovatie (in de ICT, dan), dan is het wel dat:
- acceptatie nooit zo snel gaat als iedereen denkt;
- prijzen altijd sneller omlaag gaan dan iedereen denkt;
- verouderde technologie niet uitgefaseerd wordt.

Dat ben ik met je eens en binnen mijn vakgebied heb ik ook die ervaring (meer dan me lief is).

Maar het gaat hier om de groep van consumenten die ineens wel grote sprongen maken. Zoals direct na introductie van de iPhone waar Nokia nogal onder geleden heeft, de tablets, daarvoor de Cd en DVD (en tegelijk zaken die de industrie kansrijk vond maar die het niet haalden, zoals, twee keer zelfs, 3D TV en recent de Google glasses, nog nooit een gezien. Trouwens, hieronder schaar ik bij voorbaat ook al de waterstofauto.).

De consument is, gelukkig, wat grilliger en ik ben ervan overtuigd dat het met de EV adoptie zo zal gaan als er eenmaal een bepaald bewustwordingspunt is gepasseerd. Dat zal meer dan een revolutie zijn. Maar eens kijken wat het effect zal zijn als Model 3 wereldwijd wordt gepresenteerd (en Model X op de Autobahn gesignaleerd gaat worden).
 
Hans, als ik iets geleerd heb van dertig jaar innovatie (in de ICT, dan), dan is het wel dat:
- acceptatie nooit zo snel gaat als iedereen denkt;
- prijzen altijd sneller omlaag gaan dan iedereen denkt;
- verouderde technologie niet uitgefaseerd wordt.


mijn ervaring is dat de 'professionals', 'de markt' altijd véél conservatiever is dan de consument.
indien Tesla via dealers gewerkt had, zou men lang zo ver niet staan als nu.

afgelopen zaterdag FVO op bezoek gehad met zijn electrische MB-B.
Als ik het goed begrepen heb, had de dealer nog niet afgeraden om een electrische auto te kopen.
waarschijnlijk had hij pas op het allerlaatste moment door dat FVO overtuigd EV-rijder is, en dat er marge zou gemist worden.
 
Mijn 85d staat al sinds woensdag bij tesla een rammel die he alleen soms bij kick down links voor heb. Maandag komt er een expert mogelijk kijken. Rij nu in een bmw520d wat een ramp vergeleken met Tesla pfff.

Mijn MS is binnen op jaarlijks onderhoud (en enkele andere details) - en ik kreeg een mercedes E200 automaat mee...
Die heeft dezelfde controls aan het stuur als onze MS... so far so good...

Op weg naar huis op de autostrade uit gewoonte de cruise control aangezet (weerom zelfde bedieningsarm als in onze MS). Toch wel raar dat die mercedes bijna achterop een bestelwagen reed - want geen adaptieve cruisecontrol... ben je zo aan gewend dat het je ergert als je het niet meer hebt...
 
Ik heb toch het idee dat ik een beerput optrek. Als ik ook de vele slechte reacties zie op de Facebook groepen. Het kan toch niet zo zijn dat we 100k+ betalen voor een auto die vol zit met kinderziektes, waar ook nog niet of nauwelijks wat mee wordt gedaan...
P.S. De servicemensen zijn en blijven aardige mensen maar ze kunnen het gewoon soms niet oplossen.

Ik geloof dat we er allemaal niet zo heel verschillend over denken. De sympathie voor Tesla is groot, het product is (in de kern) geweldig, we weten dat we deel zijn van een vernieuwingsexperiment, etc. etc.

Het probleem is alleen dat de 'ellende' niet evenredig verdeeld is en af en toe ook gewoon te veel kan zijn (en volgens mij geef je daar uiting aan). Is bij mij ook het geval. Had er vorige week behoorlijk de buik van vol.
Zou doodzonde zijn om het experiment 'Tesla' op te geven. Maar er is natuurlijk een maximum aan wat verdraagbaar en verdedigbaar is. Naast de frustratie kost het ook gewoon een hoop tijd.

Wat vooral frustreert zijn de 'non-oplossingen'. Een zoemende motor vervangen door een 'nieuwe' met soortgelijke of andere brom. Een loslatende strip vervangen door een andere strip die ook loslaat. Een glaasje waar vocht achter komt door een andere die bij de eerste wasbeurt hetzelfde resultaat oplevert. Problemen oplossen door de specs te verruimen (waardoor het probleem opeens geen probleem meer zou zijn). Enz.

Geef me dan geen nieuwe motor maar kom daar pas om als er echt een oplossing is. Dat zou schelen in de frustratie.

Overigens is er voor de kleine glaasjes met vocht erachter nu wel een oplossing: een strip zonder glaasjes. Subliem!
Nu de auto zonder motor nog...
 
Mijn MS is binnen op jaarlijks onderhoud (en enkele andere details) - en ik kreeg een mercedes E200 automaat mee...
Die heeft dezelfde controls aan het stuur als onze MS... so far so good...

Op weg naar huis op de autostrade uit gewoonte de cruise control aangezet (weerom zelfde bedieningsarm als in onze MS). Toch wel raar dat die mercedes bijna achterop een bestelwagen reed - want geen adaptieve cruisecontrol... ben je zo aan gewend dat het je ergert als je het niet meer hebt...

Ik mis vooral het soepele rijden de BMW voelt traag aan lastig met parkeren etc. Tja dan is die Tesla toch zo slecht nog niet.
 
Daarom zou ik zeggen dat je gewoon voor de Model X moet gaan omdat die ongetwijfeld aan de huidige standaard zal voldoen.

Dat zou ik vooral niet doen. Als je een beetje het forum hier volgt en wat Model X facebook groepen dan weet je dat de betrouwbaarheid daarvan erg laag is. Het zou kunnen dat het snel verbetert maar daar is het nu nog veel te vroeg voor om een oordeel over te vormen. Als je vooral een auto wil met weinig kans op gezeur (garanties bestaan niet) van Tesla, pak dan de 70D. Daar hoor je eigenlijk het minste van. Tot hier natuurlijk iemand gaat antwoorden die een waslijst van problemen heeft met zijn 70 :)
 
+1 inderdaad.

1/ wagen is, ook bij -7° buiten, al na een kwartier echt goed warm (22° bij mij); waarom zou je nog langer voorverwarmen?
2/ die 'pause' in overgang Wifi/3G heb ik ook af en toe als ik thuis wegrijd (niet altijd overigens). En wat is het probleem? Hoeveel van onze vorige wagens hadden Wifi en gratis 3G, en kunnen we onze Tesla mee vergelijken?
3/ ik heb een kart op het circuit van Mariembourg, maar neem veel te zelden de tijd om ermee te gaan rijden. Remschijven roesten: als je een paar weken of maanden niet met de kart gereden hebt moet je daar je eerste rondje rekening mee houden, zoniet beland je gegarandeerd in het gras. Maar na twee of drie keer goed remmen is die roest meteen weg en remt ie zoals ie moet. Ik voel soms hetzelfde met de Tesla. Zoals CO2CLEAN zegt: gewoon af een toe een keer goed je remmen gebruiken :) (heeft niets te maken met de kwaliteit van de remmen, die zullen wel goed genoeg zijn, maar gewoon met het feit dat we ze zo zelden gebruiken boven de 7 km/u).
 
Ik kan zijn reactie wel begrijpen, ik rij heel graag met de Model S maar al die kleine piepjes en kraakjes waar je uw tijd in moet steken. De wagen binnen doen, vervangwagen, terug naar de service center om dan te horen te krijgen dat ze niks horen kraken.
Te horen krijgen dat vocht in je koplampen normaal is :scared: na een paar foto's door te sturen over de plas krijg ik nieuwe, is het daarmee opgelost we zullen zien. Ik kan nog een paar alinea's doorgaan maar dat is de bedoeling niet. Die kleine dingen zijn niet toelaatbaar voor een wagen van die prijsklasse zo simpel is het. Als het de bedoeling was om proefkonijn te zijn hadden ze dat er wel mogen bij vertellen.
Voor de rest super om mee te rijden :rolleyes:
 
Als dat vroeger voorkwam na een aantal jaren moesten er nieuwe in. Ik begrijp niet dat wagens dit voorhebben als ze nieuw zijn. Ik kan daar alleen maar van afleiden dat ze er niet over nagedacht hebben dat het ook kan regenen :)

Temperatuurverschil = condensvorming. Geen dubbelglas en geen vacuüm koplamphuis. Condens trekt vanzelf wel weg, waterplassen is een ander verhaal.http://http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/23797-Janken-over-tekortkomingen-bij-aflevering-(brom-rode-stekker-lak-3G-DAB-)/page208?p=1251054&viewfull=1#post1251054
 
Ik vind het wel jammer dat je via dit forum Tesla tot actie probeert aan te zetten (dan formuleer ik het nog netjes), zoals Rene al schrijft, probeer in dialoog te gaan met het management.

Een aantal van je kritiekpunten zijn ook niet terecht:

- Kachel die er na een half uur mee ophoudt.
Dat is geen bug, maar (serieus) een feature, als die kachel uren door blijft draaien, dan is je batterij zo leeg als je vergeten bent dat je hem aangezet had.

- 3G radio die na 1 minuut ermee stopt
Als je WiFi uitzet dan schakelt hij niet meer over van WiFi naar 3G als je weg rijdt.

- Remmen die belaberd remmen.
Dat is een EV probleem in het algemeen vanwege het vooral remmen via regen.
Zo af en toe goed hard remmen zorgt er voor dat de remmen weer prima zijn.


Het lijkt net of je bij Tesla werkt. De oplossing die jij aandraagt kan ik niet echt serieus nemen. Dat is gewoon accepteren dat je 100+ betaalt hebt voor iets wat niet goed werkt.

PS. Ik zet niemand aan tot iets. Ik probeer alleen te inventariseren wat er zoal speelt in Tesla land. Over het algemeen ben ik tevreden met de Tesla, maar niet meer dan dat. Er blijven teveel open eindjes voor een auto van dit caliber.
Volgens mij is het forum zoals dit er juist voor om dit te ventileren. Althans ik lees hier heel veel problemen die ik ook allemaal heb. En moet je ook eens lezen op de Facebook groep Tesla NL.
Maar iedereen zijn eigen mening natuurlijk en iedereen is ook een ander nivo gewend qua vorige auto.

- - - Updated - - -

+1 inderdaad.

1/ wagen is, ook bij -7° buiten, al na een kwartier echt goed warm (22° bij mij); waarom zou je nog langer voorverwarmen?

Op de wintersport gaan rit van 13 uur. met dekens over je in de auto terwijl je rijd. Ik denk toch dat we terug moeten naar de eerste jaren van het Lada tijdperk....

+
3/ ik heb een kart op het circuit van Mariembourg, maar neem veel te zelden de tijd om ermee te gaan rijden. Remschijven roesten: als je een paar weken of maanden niet met de kart gereden hebt moet je daar je eerste rondje rekening mee houden, zoniet beland je gegarandeerd in het gras. Maar na twee of drie keer goed remmen is die roest meteen weg en remt ie zoals ie moet. Ik voel soms hetzelfde met de Tesla. Zoals CO2CLEAN zegt: gewoon af een toe een keer goed je remmen gebruiken :) (heeft niets te maken met de kwaliteit van de remmen, die zullen wel goed genoeg zijn, maar gewoon met het feit dat we ze zo zelden gebruiken boven de 7 km/u).

Een auto die op hoge snelheid niet goed remt is gewoon levensgevaarlijk. Als je eens in auto gereden hebt die harder gaat dan 250km/h en je moet plots remmen weet je wat ik bedoel. Gelukkig gaat dat niet eens met de Tesla. Deze remmen voelen aan als sponzen en hebben ook na een keer goed remmen geen goede vertragende werking. Al meerdere keren mee terug geweest, ik heb dit probleem ook bij meerdere tesla rijders gehoord en gelezen.
 
Het lijkt net of je bij Tesla werkt. De oplossing die jij aandraagt kan ik niet echt serieus nemen. Dat is gewoon accepteren dat je 100+ betaalt hebt voor iets wat niet goed werkt.

PS. Ik zet niemand aan tot iets. Ik probeer alleen te inventariseren wat er zoal speelt in Tesla land. Over het algemeen ben ik tevreden met de Tesla, maar niet meer dan dat. Er blijven teveel open eindjes voor een auto van dit caliber.
Volgens mij is het forum zoals dit er juist voor om dit te ventileren. Althans ik lees hier heel veel problemen die ik ook allemaal heb. En moet je ook eens lezen op de Facebook groep Tesla NL.
Maar iedereen zijn eigen mening natuurlijk en iedereen is ook een ander nivo gewend qua vorige auto.

- - - Updated - - -



Op de wintersport gaan rit van 13 uur. met dekens over je in de auto terwijl je rijd. Ik denk toch dat we terug moeten naar de eerste jaren van het Lada tijdperk....



Een auto die op hoge snelheid niet goed remt is gewoon levensgevaarlijk. Als je eens in auto gereden hebt die harder gaat dan 250km/h en je moet plots remmen weet je wat ik bedoel. Gelukkig gaat dat niet eens met de Tesla. Deze remmen voelen aan als sponzen en hebben ook na een keer goed remmen geen goede vertragende werking. Al meerdere keren mee terug geweest, ik heb dit probleem ook bij meerdere tesla rijders gehoord en gelezen.

Ik heb zelf ook de nodige issues met mijn tesla zoals de meeste wel weten en ben het met je eens dergelijke fouten hoor je niet te hebben bij een auto van over de 100K echter de punten die jij aandraag heb ik niet.

De remmen werken zeer goed, en ja ik kan er 250M mee naja 240 aangetikt en daarna gestopt echter remmen doe hij als de beste geen last hiervan. Als je het als een spons ervaar zit er mogelijk lucht in je leidingen heb ik ook ooit eens gehad en moeten ze het systeem ontluchten. Vergeet niet dat de Tesla 2300KG is en ja ook al rijdt deze soepel voor dat gewicht met remmen merk je pas dat je dat gewicht heb en komt de remweg er gewoon bij kijken. Als ik de remmen vergelijk met een VW amarok die wij hier hebben is de Tesla niet slechter dan qua remmen.

Kou in de tesla heb ik wel ervaren maar dan moet je de kachel hoger zetten dan stook je de tent uit. Dit is dus een gemis van de EV waar een brandstof auto warmte ten overvloed heeft moet de tesla dit opwarmen met elektra werkt toch anders. Echter kan ik het altijd warm krijen in de auto.

Betreft je 3G/ Wifi switch tja dit werkt op mijn Iphone ook voor geen meter dus is een IT ding zou het moeten werken ja in theorie wel echter zie ik in mijn werk dat is IT dat soort overschakelingen vaker wel dan niet werken.

De Tesla is verre van perfect, ben ook benieuwd wat Audi of dergelijke gaan doen met EV aangezien die heel wat jaren ervaringen hebben in het afwerken van autos en Tesla veel moet leren kijk bv. eens naar de achterste stoelen in de X hoe die naden op elkaar aansluiten heel lelijk maargoed dat is een ander verhaal.

Ik zelf heb de Tesla gekocht om:
Rij gedrag, dat is perfect.
Voorsprong door techniek :p niet voor elke fix terug naar de dealer.
Lage brandstof kosten Elktra vs Benzine
Bijtelling.


Maar wat ik zeg ben het met je eens dat sommige dingen echt wel beter moeten.
 
Een auto die op hoge snelheid niet goed remt is gewoon levensgevaarlijk. Als je eens in auto gereden hebt die harder gaat dan 250km/h en je moet plots remmen weet je wat ik bedoel. Gelukkig gaat dat niet eens met de Tesla. Deze remmen voelen aan als sponzen en hebben ook na een keer goed remmen geen goede vertragende werking. Al meerdere keren mee terug geweest, ik heb dit probleem ook bij meerdere tesla rijders gehoord en gelezen.
Ik heb het even opgezocht:
Linkje
Maar ok, misschien moeten we de Tesla niet vergelijken met de F12 met keramische remmen.