Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Om even terug te komen op wat MJKA ervaart ivm z'n Tesla verwarming...heb je al eens gekeken of range mode uit staat dan?
Als deze bij mij aan staat, krijg ik de wagen nooit warm genoeg gestookt voor m'n vrouwtje, dan staat die constant op 28° en meer, maar
als ik deze afzet dan moet ik oppassen voor spontane zelfontbranding met de kachel zo hoog, en dan is dit niet omdat m'n lekkere kip naast me zit....
Nu in de winter laat ik range mode dan ook gewoon af staan. Heat over savings zeg ik dan.
 
Een auto die op hoge snelheid niet goed remt is gewoon levensgevaarlijk. Als je eens in auto gereden hebt die harder gaat dan 250km/h en je moet plots remmen weet je wat ik bedoel. Gelukkig gaat dat niet eens met de Tesla. Deze remmen voelen aan als sponzen en hebben ook na een keer goed remmen geen goede vertragende werking. Al meerdere keren mee terug geweest, ik heb dit probleem ook bij meerdere tesla rijders gehoord en gelezen.
Daar hebben wel meer auto's (ook premium als Audi) last van. Gelukkig hebben ze dat de laatste tijd goed aangepakt, gaat al wat beter, en met keramisch 400mm natuurlijk helemaal geen problemen meer.

Zover ik weet zijn het remmen uit de Brembo fabriek, dus potentieel goede spullen. Materiaal van de schijven (en dus ook de blokken) zal wel op bespaard zijn, zie je vaker gebeuren. Sponsig gevoel, voor 99% dat er ergens lucht in het systeem zit.
 
Of de temperaturen links en rechts gesynced staan maakt ook veel uit heb ik gemerkt. Ik kon hem aan de bestuurderskant tegen de kooktemperatuur aanzetten, maar zo lang hij aan de bijrijderskant op 20 stond bleef hij langs de voorruit koude lucht blazen.
Als je ze synct wordt het wel snel warm.
 
Ik heb het even opgezocht:
Linkje
Maar ok, misschien moeten we de Tesla niet vergelijken met de F12 met keramische remmen.

Het zou zo maar kunnen dat ze dat in de latere versies behoorlijk verbeterd hebben. Het probleem is ook dat ze dat gewoon niet communiceren. Maar proefondervinderlijk moeten wij overal achter komen. Mede dankzij dit forum.

- - - Updated - - -

Om even terug te komen op wat MJKA ervaart ivm z'n Tesla verwarming...heb je al eens gekeken of range mode uit staat dan?
Als deze bij mij aan staat, krijg ik de wagen nooit warm genoeg gestookt voor m'n vrouwtje, dan staat die constant op 28° en meer, maar
als ik deze afzet dan moet ik oppassen voor spontane zelfontbranding met de kachel zo hoog, en dan is dit niet omdat m'n lekkere kip naast me zit....
Nu in de winter laat ik range mode dan ook gewoon af staan. Heat over savings zeg ik dan.

Range mode is als je op vakantie gaat toch wel nuttig. En ik hoef het helemaal niet zo warm te hebben in de auto. Ik vindt 21 graden meer als genoeg, anders val ik in slaap achter het stuur ;-)
Maar sinds een paar updates geleden, stopt de kachel er gewoon mee na een half uur. Dan kun je hem op 28 graden zetten maar dan gebeurt er nog vrij weinig.
Daarom maar dekens mee op de wintersport afgelopen december, want een graad of 12 is toch te koud voor mij in de auto.

Bedankt iedereen voor alle tips. Ik ga het ook allemaal uitproberen. Maar wat ik gewoon liever heb, dat we met zijn allen serieus genomen worden door Tesla, en niet al 2 jaar lang met een kluitje in het riet gestuurd worden.
Ik wist 2 jaar geleden wel dat het pionieren was met elektrisch rijden en opladen. Maar dat de auto al 2 jaar allerlei eenvoudig op te lossen kinderziektes heeft die nog steeds niet opgelost zijn, vindt ik echt minder.
Wat gebeurt er als de garantie voorbij is? Het lijkt wel of ze alles aan het rekken zijn totdat de garantie voorbij is. Ik heb bijna 80000km gereden, dus houd hem maar even aan het lijntje...
En wat gebeurt er als je over 5 jaar de auto wilt verkopen? Een auto met allerlei kinderziektes is niet echt gewild kan ik je vertellen.

Enfin het geeft allemaal wat hoofdbrekens, maar desalnietemin ik rijd nog elke dag met plezier in de Tesla en ben voor 95% tevreden. Nu de laatste paar procentjes nog.
 
Het zou zo maar kunnen dat ze dat in de latere versies behoorlijk verbeterd hebben. Het probleem is ook dat ze dat gewoon niet communiceren. Maar proefondervinderlijk moeten wij overal achter komen. Mede dankzij dit forum.
Dat linkje gaat over een 2012 model S P85. Ik denk niet dat de jouwe veel vroeger hier was. Maar soit, hopelijk helpt sommige instellingen veranderen (range mode uit) om je verwarming wat beter te laten werken. De mijne blaast wel voldoende, ook na een half uur. Ik heb na software updates wel mijn temperatuur wat hoger moeten zetten, nu 26°C, kwam van 23°.
De mijne heeft ook zijn problemen gekend, maar die zijn er nu wel allemaal uit. Rij ondertussen bijna een jaar brom-vrij met mijn herstelde (nog origineel bij de auto geleverde) batterij. En ja, mijn spotify stopt ook als ik thuis wegrij, maar ik begrijp dat hij dan van Wifi naar 3G schakelt. En mijn presets van de radio verdwijnen soms ook, maar ik heb net begrepen dat dit komt omdat ik twee knopjes tegelijk induw. Door al die instellingen kun je soms wat de weg kwijtgeraken. En soms zijn er ook wat software bugs, of nieuwe features die ik liever niet ontvangen had, maar liever dat dan 60€ betalen bij de VAG dealer voor nieuwe kaarten voor mijn RNS510. Ik hou van de vooruitgang die Tesla biedt.
 
Voor nieuwe kaarten in m'n Tesla zou ik nu onderhand wel 60 Euro over hebben, ook wel iets meer.

Inderdaad!

Nou ik heb ook mijn eerste motor vervanging, nog geen 18.000KM op de klok en mijn motor voor wordt vervangen, een lager in de motor die niet goed is, bij een kickdown kan je die dus soms horen. Morgen een nieuwe motor erin.

Wel bizar zo snel auto is in productie gegaan op 1 April 2015 ja mooie datum he
 
Voor nieuwe kaarten in m'n Tesla zou ik nu onderhand wel 60 Euro over hebben, ook wel iets meer.

Nieuwe kaarten hebben ze al 2 jaar niet. Sterker nog ze zijn volgens mij met kaart materiaal van 3 jaar oud begonnen. Rijd maar eens rond Nijmegen, en de navigatie is compleet de weg kwijt. Ook in Utrecht Leidsche Rijn staan sommige wegen er niet goed in. En ja dat ligt er al een jaar of 5. Ik heb dan liever dat het geld kost, zoals bij de andere merken en dat je dan zelf kan beslissen dat je een update wilt. Navigatie is in 1 woord uit te drukken: K*T
 
Dat de navigatie slecht is dat vind ik nog wel meevallen. Ben al heel vaak langs files gestuurd.
Mijn grootste iritatie is dat de kaarten oud zijn en dat de beloofde updates gedurende 7 jaar niet komen. (Dit is denk ik ook de grootste reden dat de navigatie gekke dingen doet)
page.jpg
 
Gaat de navigatie niet via Google Maps? Dat is toch 'altijd' up-to-date? Niet?

Navigatie (routeplanner) is van Tesla, op basis van Navigon.

Dat geeft soms eigenaardige situaties, waarbij op de centrale console (op basis van Google maps) de laatste stand van het wegennet getoond wordt, en bvb weet dat een weg is afgesloten.... maar de nav je wel via die weg stuurt.
 
Alles puur op basis van Google Maps zou niet handig zijn voor het geval de internetverbinding niet beschikbaar is.

Echter, is het nu ook mogelijk om kaarten lokaal te cachen (Google Maps voor Android bijv.).
Het zou mij dan ook niets verbazen wanneer in de nieuwe versie van de Tesla navigatie volledig op basis van Google Maps is, en de gesprekken daarover al lopen.
Twee kaartbronnen integreren (zoals nu) is nodeloos complex en zou dit een veel elegantere oplossing maken.
Maargoed, dat is mijn speculatie maar :).
 
Alles puur op basis van Google Maps zou niet handig zijn voor het geval de internetverbinding niet beschikbaar is.

Echter, is het nu ook mogelijk om kaarten lokaal te cachen (Google Maps voor Android bijv.).
Het zou mij dan ook niets verbazen wanneer in de nieuwe versie van de Tesla navigatie volledig op basis van Google Maps is, en de gesprekken daarover al lopen.
Twee kaartbronnen integreren (zoals nu) is nodeloos complex en zou dit een veel elegantere oplossing maken.
Maargoed, dat is mijn speculatie maar :).
Ik gok erop dat Tesla zelf iets aan het brouwen is met de data die van al die Autopilots binnenkomt. Dan hebben ze de kaarten in eigen beheer met automatische realtime updates door de auto's die rondrijden. Veel mooier kan het niet worden
 
Ik heb mijn P85 nu ruim twee jaar en er staat al 115.000 km op.
Het enige waar ik nog steeds niet tevreden over ben zijn twee dingen:
Tocht langs de ruit bij het bestuurdersportier (heb ik al lang geleden aangekaart, maar heb gelezen dat er nu bij sommigen een oplossing voor is), gelukkig;
De brom bij de motor (of beter, bij een irritante zoem die bij 50 km/u start).
Allemaal niet zo erg, laat ik later dit jaar nog wel een keer oplossen als ik zeker weet dat de drivetrains onder controle zijn.
De service die ik bij Tesla mee heb gemaakt is maar één woord voor: voortreffelijk.
En....
Dat op remschijven roest komt: Mijn vorige auto, een Phaeton V10, had ik tijdens verblijf in het buitenland enkele weken in de garage staan nadat ik in de sneeuw met pekel had gereden.
Toen ik eenmaal terug wou wegrijden lukte dat niet: zaten volledig vast door de roest.
Door even de 750 NM koppel aan te spreken ze los gemaakt.
Auto reed weer maar een kabaal met remmen: ze waren door de losmaak-actie krom getrokken.
Was een héél kostbaar feestje om te herstellen.
Blijkbaar is het lastig om rvs voor de remschijven te gebruiken.

Mijn auto krijgt in het vervolg als hij langer stil staat in natte en/of zoute omstandigheden in mijn garage gewoon blokken voor/achter en in de N.
Tenslotte: ik noem aan een ieder die het wil horen nog steeds mijn Tesla mijn "dagelijks feestje".:smile:
 
Last edited:
Die van mij uit december 2013 heeft ook zijn dingetjes, zoals overigens alle auto's die ik heb gehad. Klein rammeltje hier, chroomstrip scheef, de brom, wat water in de achterbak soms. Echter besef ik me dat ik een iPhone 1 heb gekocht, en dus een early adopter was. Ik vind niet dat je kan verwachten dat zo'n auto direct op alle fronten beter is dan wat ooit gemaakt is door andere bedrijven. Hij is op veel fronten zijn tijd nog steeds ver vooruit, en op een aantal puntjes haalt de classic het niet helemaal bij gevestigde merken. Als je dat niet leuk vindt: wordt geen early adopter. Koop geen iPhone 1, maar een Nokia 6310. Wacht rustig tot de iPhone 5 jaar is doorontwikkeld, dan zijn de kinderziektes eruit. Geldt ook voor Tesla: de huidige 70D is denk ik vrij van dat soort kleine ongemakken. Uiteraard staat het als een paal boven water dat zaken als een drive train en accu goed moeten werken. Ook voor de classic mag je van Tesla verwachten dat ze dat garanderen - en dat doen ze ook. Een lange garantie, en Tesla staat altijd klaar als er problemen zijn. Voor de kleinere zaken als een rammeltje of vocht in een lamp: ik denk dat dat er sommige rijders wel erg kritisch zijn. Ik heb ook wat lichte krasjes op het rechterraam, wat vocht in de achterlampen: geen probleem, het is een auto zoals elke auto.

En voor die tocht linksvoor bij het driehoekje: ik prop wel eens een shawl tegen het driehoekje. Of denk ik nu te pragmatisch? :biggrin:
 
Rutger

Ik ben het met je eens. Het is voor de kopers van 2013 en zeker de bestellingen van voor 2013 zelfs de vraag of je mag spreken van early adopter of van innovators. Ik hield bij de bestelling (2011) rekening met veel kinderziektes. Het aantal kinderziektes valt mij mee. de vierde drive train, laadkabels en connector in auto vervangen, rubbers deuren vervangen, bij bepaalde windrichtingen suist de bestuurder deur nog steeds. Vond het alleen jammer van de lader die buiten garantie vervangen moest worden. Wat betreft de accu en drive train maak ik me geen zorgen. Ik zie ook dat de nu uitgeleverde Tesla's veel beter van kwaliteit zijn. Maar ik heb er al 115.000km in twee jaar op zitten. Nu ben ik ook andere auto's gewend. Ik reed normaal en Renault Megane of Ford Focus. Om deze auto te kunnen betalen heb ik zelfs 2 jaar in een Ford Ka gereden.
Nu denk ik dat er ook iets anders aan de hand is. High performance auto's bij de bekende autoleveranciers kunnen financieel niet uit bij de bekende auto merken. Een high end VW wordt gedeeltelijk betaald door de golf rijders. Maar de bekende automerken moeten voor aanzien een high end auto hebben. Bij Tesla is dat anders. De Roadstar kopers hebben een hoge aanschaf prijs betaald om de S te kunnen ontwikkelen (dank hiervoor). De S kopers financieren gedeeltelijk de ontwikkelingen van de Model 3.
Die van mij uit december 2013 heeft ook zijn dingetjes, zoals overigens alle auto's die ik heb gehad. Klein rammeltje hier, chroomstrip scheef, de brom, wat water in de achterbak soms. Echter besef ik me dat ik een iPhone 1 heb gekocht, en dus een early adopter was. Ik vind niet dat je kan verwachten dat zo'n auto direct op alle fronten beter is dan wat ooit gemaakt is door andere bedrijven. Hij is op veel fronten zijn tijd nog steeds ver vooruit, en op een aantal puntjes haalt de classic het niet helemaal bij gevestigde merken. Als je dat niet leuk vindt: wordt geen early adopter. Koop geen iPhone 1, maar een Nokia 6310. Wacht rustig tot de iPhone 5 jaar is doorontwikkeld, dan zijn de kinderziektes eruit. Geldt ook voor Tesla: de huidige 70D is denk ik vrij van dat soort kleine ongemakken. Uiteraard staat het als een paal boven water dat zaken als een drive train en accu goed moeten werken. Ook voor de classic mag je van Tesla verwachten dat ze dat garanderen - en dat doen ze ook. Een lange garantie, en Tesla staat altijd klaar als er problemen zijn. Voor de kleinere zaken als een rammeltje of vocht in een lamp: ik denk dat dat er sommige rijders wel erg kritisch zijn. Ik heb ook wat lichte krasjes op het rechterraam, wat vocht in de achterlampen: geen probleem, het is een auto zoals elke auto.

En voor die tocht linksvoor bij het driehoekje: ik prop wel eens een shawl tegen het driehoekje. Of denk ik nu te pragmatisch? :biggrin:
 
Hier geloof ik dan weer helemaal niets van.
De marge op high end auto's is beter dan op de volume modellen.
Kijk maar naar Porsche (high end VAG :crying:). Een compleet motorblok kost die fabrikant een paar duizend euro. Een extra turbo, wat zwaardere remmen en betere wielophanging creëert een model dat vele tienduizenden euro duurder is.
Dat hoeft echt niet verdient te worden met viercylinder Boxster modellen. :wink:
<.snip.> Nu denk ik dat er ook iets anders aan de hand is. High performance auto's bij de bekende autoleveranciers kunnen financieel niet uit bij de bekende auto merken. Een high end VW wordt gedeeltelijk betaald door de golf rijders. Maar de bekende automerken moeten voor aanzien een high end auto hebben.<.snip.>
 
Hier geloof ik dan weer helemaal niets van.
De marge op high end auto's is beter dan op de volume modellen.
Kijk maar naar Porsche (high end VAG :crying:). Een compleet motorblok kost die fabrikant een paar duizend euro. Een extra turbo, wat zwaardere remmen en betere wielophanging creëert een model dat vele tienduizenden euro duurder is.
Dat hoeft echt niet verdient te worden met viercylinder Boxster modellen. :wink:

Het maakt ook uit hoeveel auto's verkocht worden. Van de "goedkope" auto's worden veel meer exemplaren verkocht dan van de "high-end" auto's. Dat kan enorme verschillen veroorzaken.