Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
6:36

Heeft Tesla dat ook? Zo'n verlicht gedeelte van de map van de locaties die je met de huidige range kunt bereiken zoals je bij de I-pace op 6:36 kunt zien?

Leuk plaatje, maat welke functie heeft het ?
Een Tesla laat zien welke Superchargers je met de huidige SoC nog kunt bereiken. De rode punten op de kaart. De licht-rode liggen te ver. Dat bereik is gebaseerd op een verbruik van pm 200wh per km (Typical Range) - ipv op wat je net hebt gereden. dat voorkomt dat je telkens moet gaan rekenen. Ergens aan het eind zie je een soort overzicht van verbruik ("Dagoverzicht) : 290KwH per 100km met 99km gemiddelde snelheid. Dat zal toch niet kloppen lijkt me? En de auto moet nog steeds op slot als je aan het laden bent...

IMG_4419 (1).jpg


Schermafbeelding 2018-08-23 om 12.02.19.png
 
.... Ergens aan het eind zie je een soort overzicht van verbruik ("Dagoverzicht) : 290KwH per 100km met 99km gemiddelde snelheid. Dat zal toch niet kloppen lijkt me? ..

klopt dus wel. ook bevestigd door een medeTesla rijder die de IPace een dag mogen testen heeft.

enfin, de komma staat nu wel verkeerd. het is 291Wh/km of 29,1 kWh/100km
 
Last edited:
Even janken hoor.

Deurklink van de S van mijn collega was stuk - was te verwachten, dat had ik ook. Na een week of drie wachten (en als een aap de auto in) was hij weer gemaakt. Helaas raakte hij een paaltje en moest een nieuwe bumper; 5 weken wachten op onderdelen!

In gedachten verzonken reed ik weg en kreeg ik een plas water precies in mijn kruis. Het panoramadak. Rot dak, dacht ik. De volgende ochtend dacht ik er aan om nog eens naar dat dak te laten kijken. Terwijl ik de hoek om stuurde liep er water van boven mijn pedalen zo mijn schoenen in.

Het is de lekkerste auto die ik ook heb gehad, maar die kwaliteit is en blijft echt een dingentje.
 
DB098F72-04E2-490A-9423-E4DDCDB30066.jpeg



Al diverse malen krijg ik tijdens het autorijden bij gebruik autopilot deze melding, zie foto
Autosteer niet beschikbaar
Heb alle camera’s al eens goed schoon gemaakt
Na 5 seconden gaan de waarschuwingslichten knipperen
Als ik stop en auto in P stand zet, daarna wegrijdt, doet autosteer het weer
Tesla Tilburg wil een diagnose uitvoeren
Meer leden last hoervan?
 
View attachment 328182


Al diverse malen krijg ik tijdens het autorijden bij gebruik autopilot deze melding, zie foto
Autosteer niet beschikbaar
Heb alle camera’s al eens goed schoon gemaakt
Na 5 seconden gaan de waarschuwingslichten knipperen
Als ik stop en auto in P stand zet, daarna wegrijdt, doet autosteer het weer
Tesla Tilburg wil een diagnose uitvoeren
Meer leden last hoervan?

Krijg je wel de melding dat je handen aan het stuur moet houden? Die zou je elke 15-30 seconden moeten krijgen (wellicht iets langer). Misschien dat de auto die meldingen wel meet, maar niet toont en je vervolgens na 3x bestraft met uitzetten Autopilot totdat je even in P zet.
 
[QUOTE="GeertBroekmans
Al diverse malen krijg ik tijdens het autorijden bij gebruik autopilot deze melding, zie foto
Autosteer niet beschikbaar
Heb alle camera’s al eens goed schoon gemaakt
Na 5 seconden gaan de waarschuwingslichten knipperen
Als ik stop en auto in P stand zet, daarna wegrijdt, doet autosteer het weer
Tesla Tilburg wil een diagnose uitvoeren
Meer leden last hoervan?[/QUOTE]

Ik heb deze melding vandaag een keer gehad. Als je enkele malen te lang wacht om tijdens rijden op Autopilot het stuur vast te houden komt deze melding.
 
  • Like
Reactions: GeertBroekmans
Nou ja, je kunt makkelijk zonder hoor, daar niet van, maar ik vond het er best leuk uit zien en volgens mij kan het softwarematig best toegevoegd worden, dus is het leuk.
nog eens iets om over te janken....

hoeveel kilometers hebben we nu gereden ? ik iets meer dan 240.000km.
en mijn aandrijving levert nog altijd evenveel vermogen als nieuw.

iedere auto van de Grote Gerespecteerde Merken toont tenminste sporen van zijn leeftijd. Die levert langzaam (of in het geval van sjoemel-VW-motoren : héél snel) minder vermogen. Die auto's hebben tenminste menselijke trekjes. Met ouderdom komt slijtage.

Maar die aandrijving van Tesla, die blijft als een jeugdig veulen.
Slijtage is er inderdaad nauwelijks bij Tesla's met hoge kilometerstanden. Wel ben ik benieuwd hoe goed de auto zich houd ten opzichte van roest na 10, 15, 20 of meer jaar.
 
Heb aluminium nog nooit zien roesten ;)
Nou ik wel, een soort witte substantie is dat, bij fietsen zie je het wel eens, dan gaat de verf loslaten e.d.
Kijk maar eens bij een standaard, die zijn vaak van aluminium terwijl de fiets zelf en ook de moer die de standaard vast houd van staal is, dan komt er een soort wit poeder bij, dat is roest van aluminium. Met koper (alle bedrading) ook, haal maar eens een 30 jaar oud stopcontact uit elkaar, de buiten stopcontacten zijn vaak het ergst. Met name de 0 (blauwe draad) is vaak een stuk zwarter/groener, of een mix van beiden, dan de rest.
 
View attachment 328182


Al diverse malen krijg ik tijdens het autorijden bij gebruik autopilot deze melding, zie foto
Autosteer niet beschikbaar
Heb alle camera’s al eens goed schoon gemaakt
Na 5 seconden gaan de waarschuwingslichten knipperen
Als ik stop en auto in P stand zet, daarna wegrijdt, doet autosteer het weer
Tesla Tilburg wil een diagnose uitvoeren
Meer leden last hoervan?

Deze melding heb ik alleen gehad toen ik tijdens AP een tijdje de ingestelde snelheid overschreed (130 ->160 km/u). Voelde een beetje aan als afstraffen. Pas nadat de auto was geparkeerd en ik daarna weer verder reed, werkte AP weer. Moet niet gekker worden....:mad:
 
Nou ik wel, een soort witte substantie is dat
Aluminiumoxidatie, technisch gezien geen roest. ;)
Kijk maar eens bij een standaard, die zijn vaak van aluminium terwijl de fiets zelf en ook de moer die de standaard vast houd van staal is
Galvanische corrosie.
Daar is -meen ik gelezen te hebben- bij Tesla wel ergens sprake van bij een bout -- ik meen bij de gasveren van de achterklep?
dan komt er een soort wit poeder bij, dat is roest van aluminium.
Blank aluminium vormt een laagje metaaloxide, waardoor het corrosieproces eigenlijk stopt.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Sinds auto’s deftig gegalvaniseerd worden is roestvorming geen probleem meer. Autos van 20jaar oud zouden in principe niet moeten roesten, ik verwacht ook niet dat Tesla’s dat doen. Maar ik dacht dat het chassis ook aluminium was?

Elk metaal heeft afhankelijk van zijn edelheid wel een interactie met zuurstof en vormt een oxide. Bij ijzer en staal noemen we dat roest.
Aluminium ‘roest’ eigenlijk veel sneller dan staal, binnen een paar milliseconden al. Alle geluk is aluminiumoxide extreem stabiel en blijft de oxidelaag zeer dun, je ziet het ook niet echt.
Bij ijzer en staal gaat de corrosie op termijn lekker door.
 
  • Informative
Reactions: Nexus
Sinds auto’s deftig gegalvaniseerd worden is roestvorming geen probleem meer. Autos van 20jaar oud zouden in principe niet moeten roesten, ik verwacht ook niet dat Tesla’s dat doen. Maar ik dacht dat het chassis ook aluminium was?

Elk metaal heeft afhankelijk van zijn edelheid wel een interactie met zuurstof en vormt een oxide. Bij ijzer en staal noemen we dat roest.
Aluminium ‘roest’ eigenlijk veel sneller dan staal, binnen een paar milliseconden al. Alle geluk is aluminiumoxide extreem stabiel en blijft de oxidelaag zeer dun, je ziet het ook niet echt.
Bij ijzer en staal gaat de corrosie op termijn lekker door.
Chassis is alu, kokerbalken voor en achter ( kreukelzone) zijn van staal, en de ‘bogen’ waartussen dak en voor-/achterruit zich bevinden eveneens.
 
Chassis is alu, kokerbalken voor en achter ( kreukelzone) zijn van staal, en de ‘bogen’ waartussen dak en voor-/achterruit zich bevinden eveneens.

Welke deel van het chassis is er dan alu?
Het chassis is eigenlijk niet meer dan de kokerbalken en de kreukelzones.
Hieronder hangen de drive trains en de accu en erop staat de carrosserie.

De carrosserie is idd alu behalve de dakbogen.

De engineering vuistregel is ook dat alu 1/3 weegt van staal maar ook 1/3 van de sterkte heeft.
In die zin is het gebruik van alu voor constructie doeleinden ook onzin. Bij dezelfde sterkte kom je op hetzelfde gewicht als staal maar zit je wel met 3x de hoeveelheid materiaal opgescheepd..
 
Mag ik nog een keer?
Op zich niets meer te janken over mijn Model S. Nadat 50+% van de onderdelen van mijn auto tijdens garantie minimaal 1 keer is vervangen, rijdt ik alwaar jaren vrijwel probleemloos rond.
Nu na bijna 5 jaar en 260.000km heb ik de eerste 'serieuze' slijtagen aan draagarmen. Dat is ook niets om over te janken. Bij de Passats van mijn tijd was je na dit 100k al aan vrijwel volledige vervanging van draagarmen toe.

Het janken is over Tesla, de service en (gebrek aan) spare parts logistiek.

Al lange tijd rammelt mijn auto rechts voor. Uiteindelijk eind mei een afspraak gemaakt voor onderzoek/reparatie en dan gelijk ook maar zijn eerste beurt in 5 jaar. Inschatting probleem: ophanging rechts of er ligt iets los in het vooronder.
Eerste bummer: wachttijd service afspraak 1,5 maand (na eerdere verbeteringen/optimalisatie) zijn de wachttijden weer terug.

Verdict Tesla oorzaak rammel: speling op de bus in de onderste draagarm waar de veerpoot aan vast zit. Links heeft ook speling dus beide moeten vervangen..
Levertijd draagarmen: onbekend. Maar anticiperend een afspraak 5 weken later gepland (zonder zekerheid dat de onderdelen er ook zijn). 5 weken!

13 aug is het dan zover. Afspraak gaat door en armen zijn vervangen (dat is een beste operatie want de batterij moet er af)
Bij oprijden oprit thuis heb ik zo mijn twijfels. Volgende dag op parkeerplaats bij werk de bevestiging: rammel is er nog steeds en even erg als voorheen.
Aan Tesla gemeld en aangegeven dat ik nu zelf dan toch ook maar een keer zelf met de Tesla aan de slag ga.
Week geleden het hele vooronder opengetrokken. Geholpen door een steeds vaker hoorbare kraak vrij snel geconcludeerd dat de bovenste draagarm (kogel) speling heeft en oorzaak is van het gerammel.

Geen idee hoe de Tesla mannen de diagnose gesteld hebben. Maar goed was het niet.

Die onderdelen zijn nu besteld. Levertijd (je raadt het al): onbekend

Wel direct de overgebleven onderdelen van de ophanging ook maar preventief besteld (draagarm onder voor en verbindingsstangetje reactiestang).
Heb ik weer een strakke auto voor de volgende 5 jaar.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN and basvk