De laatste kortingsronde is toch niet zo vreemd? En ook niet uniek voor Tesla? Ze hebben gewoon nog een flink aantal Model S 100D op voorraad staan en die lopen niet hard meer nu dat er een verbeterde Raven-versie is (meer bereik, sneller, betere vering). Die auto's raak je alleen kwijt door flinke korting te geven. Je kunt niet van Tesla verwachten dat ze die auto's laten verstoffen, die moeten gewoon de deur uit.
En hetzelfde zal ooit ook gebeuren met de Ravens wanneer er een S met een aangepast exterieur en interieur uitkomt. Het is onvermijdelijk. En iedereen doet het. Als Audi met een nieuw model A6 komt, dan gaan de oude voorraadauto's ook met grote kortingen de deur uit.
Het is wel zo dat ze bij Audi het nieuwe model ver van tevoren aankondigen en de productie van het oude model in de tussentijd afbouwen. Maar Tesla kan zich de luxe van zo'n tijdelijke verkoopdip helaas nog niet veroorloven, dus blijven ze doorproduceren Je zag wat er gebeurde in het eerste kwartaal toen uitlekte dat de Raven-update eraan zat te komen. De verkoop duikelt meteen omlaag en er werd meteen verlies gedraaid. Een gevestigd bedrijf als Audi dat tientallen modellen heeft (en een minder hoge investeringslast) heeft daar minder last van.
Overigens heb ik ook zelf een P100D gekocht voor 140.000 euro in juni vorig jaar. Dat leek toen een goede deal met 25.000 euro korting, maar ik had begin januari een vergelijkbare nieuwe auto voor 110.000 euro op de kop kunnen tikken: een eind 2018 geregistreerde auto met 4% bijtelling, maar al wel met de verlaagde prijs (nu vindt je zo'n deal niet meer; een groot deel valt onder de 22% bijtelling). Dus ik weet hoe het voelt. Maar het hoort er nu eenmaal bij. En ik vond het destijds de investering waard.
Disclaimer: wat wel helpt is dan ik een gegarandeerde restwaarde van bijna 50.000 euro heb na 5 jaar en 150.000 km.