Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
@Faiz71 kun je even laten weten of dat Range Mode gevalletje de oplossing was? Het lijkt i.d.d. wel of de airco gewoon uit geschakeld is.
Bij Range Mode staat inderdaad de airco uit. Dat viel me op toen ik het scherm voor de klimaatbeheersing opende. Airco aangezet en de vooruitontwaseming aan loste het probleem op. Ik zal vanmiddag de Range Mode uitschakelen en kijken of het dan ook zo snel beslaat.

Jammer dat er geen eco stand op de airco zit in Range Mode.

Tot nu toe de wijze tip:
In het najaar en de winter, Range Mode uitzetten.
 
  • Informative
Reactions: J-Peters
Bij Range Mode staat inderdaad de airco uit. Dat viel me op toen ik het scherm voor de klimaatbeheersing opende. Airco aangezet en de vooruitontwaseming aan loste het probleem op. Ik zal vanmiddag de Range Mode uitschakelen en kijken of het dan ook zo snel beslaat.

Jammer dat er geen eco stand op de airco zit in Range Mode.

Tot nu toe de wijze tip:
In het najaar en de winter, Range Mode uitzetten.
Daardoor gaat ook de batterijverwarming zijn werk (beter) doen. De beperking van de regeneratie is daardoor eerder weg. Kost wel flink wat extra energieverbruik en leidt dus tot minder actieradius. Vandaar ook de benaming 'Range Mode’. Dit is feitelijk al een eco stand van de hele auto, inclusief de airconditioning. Die airco doet het namelijk heus wel, alleen met een beperkt energiegebruik. Omdat mijn auto een binnenslaper is, staat Range Mode eigenlijk altijd aan. Zal vannacht na een dagje buiten staan wel eens kijken of ik dat vol kan houden, maar vrees van niet.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Faiz71
Visueel heb je het gele driehoekje en stippellijntjes bij je verbruiksmeter. Volgens mij zou dat wel duidelijk moeten zijn.
Als ik moet remmen kijk ik persoonlijk toch meestal door de voorruit op dat moment hoor. But I get your point :p

Onafhankelijk hiervan heb ik toch ook al voorgehad dat ik me plots verplicht diende te herinneren dat die linkerpedaal in de wagen ook wel degelijk een effectief nut heeft... dus wat extra pingen en pongen die je al dan niet in het "Instellingen"-menu on/off kan switchen zouden hier wel mogen. Zeker als je zoals mezelf het concentratievermogen van een waterkoker hebt.
 
Ah ja, AP2 die me midden op de E40 van 't middenbaanvak met alle toeters en bellen (rode toeters en bellen op 't dashboard = no good) plots naar 't linkerbaanvak zwiert zonder directe aanleiding mag toegevoegd worden aan 't rijtje bij mij. Ik heb een miniem ideetje wat het systeem precies getriggered zou kunnen hebben, morgen indien mogelijk eens testen.
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
Ik zou zeggen laad tot (vlak) voor vertrek, verwarm voor aan de laadkabel. Dan gaat die energie niet van je range af. Dat doe ik op wat langere ritten waar het verbruik ertoe doet. Range mode nog niet gebruikt.
Klopt, dat is ook mijn ochtendritueel met de “Siberische Beer” voor de deur. Alleen stond bij mij de Range Mode nog aan. Gisteravond op weg naar huis (vanuit Leiden naar Amersfoort) Range Mode uitgezet, auto verwarmd sneller bij het rijden, merk ook geen koude luchtstroom meer in de auto.
 
Wat ik mis in de tesla is het geluidsignaal dat het koud is onder de 4 graden dus glad kan zijn wat VW en Audi wel hebben. Een voorbeeld ik stap vanochtend in mijn niet verwarmde tesla rij weg en laat het Watt pendaal los aangezien het zo koud is doet de auto totaal geen re-gen dus rolt te hard door het zou fijn zijn als de auto een extra signaal zou afgeven van: Opletten re-gen staat uit door kou. Tuurlijk zelf opletten etc etc maar zo moeilijk zou dit niet moeten zijn.
Ik nam vanochtend op de kruising van de N14 bij De Landbouw de bocht iets te enthousiast. Met 70 de bocht om bij een temperatuur van rond de 0° C blijkt toch niet zo verstandig. Even rechtuitsturen en ik had gelukkig weer grip, maar het blijkt maar weer dat je toch moet opletten.
 
Naast het prachtige delivery moment vandaag ook een domper. Voorbumper zit behoorlijk scheef gemonteerd, flinke panel gap. Notitie en fotto’s zijn gemaakt, SeC Tilburg gaat t fixen. Op naar mijn eerste service ervaring zullen we maar zeggen.
Oh ja, tijdens de eerste rit ging t hoofdscherm op zwart, tesla logo en kwam weer terug. T Blijft software...
 
Vocht/condens in de achterlichtunits. Is dit een bekend probleem bij de Model X (S). Easy to fix bij een 20dkm beurtje?
9AD4D0B1-FD04-4085-A570-45395D1935AA.jpeg
 
Heb wel foto’s maar is moeilijk daarop te zien. Het is heel simpel eigenlijk. Kijk gewoon naar het verschil tussen de naden links en rechts, bijvoorbeeld tussen de motorkap en de frontbumper. De ene kant was bij mij een stuk smaller dan de andere kant, plus nog een behoorlijke ‘bult’ waar t passend is gebogen. Ben helemaal geen expert maar dat viel meteen op.
De chromen lijsten zaten wel redelijk. Vergelijkingen maken met de bmw 5 serie die ik heb ingeleverd heb ik maar niet gedaan. Die is qua toleranties en afwerking van een andere planeet. Maar dat wist ik vooraf, en is ook niet de reden waarom ik voor tesla heb gekozen.
 
Vocht/condens in de achterlichtunits. Is dit een bekend probleem bij de Model X (S). Easy to fix bij een 20dkm beurtje?
View attachment 282518
Laatste kwam ik van heel koud en vochtig gebied naar warm gebied, er waren een grote condensatie plekken opgetreden in achterlicht unit. Twee dagen later niks terug te vinden.

Wat ik inmiddels weet voor de achterlichten (weliswaar mijn ervaring in een S, maar X zal niet anders zijn) er kan soms wat condens ontstaan en langzaam wegtrekken.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Laatste kwam ik van heel koud en vochtig gebied naar warm gebied, er waren een grote condensatie plekken opgetreden in achterlicht unit. Twee dagen later niks terug te vinden.

Wat ik inmiddels weet voor de achterlichten (weliswaar mijn ervaring in een S, maar X zal niet anders zijn) er kan soms wat condens ontstaan en langzaam wegtrekken.

Belangrijkste is om even te weten: de lampunit is niet een gesloten systeem. Er zit dus kleine gaatjes in.
 
  • Like
Reactions: HWS and Faiz71
Vocht/condens in de achterlichtunits. Is dit een bekend probleem bij de Model X (S). Easy to fix bij een 20dkm beurtje?
View attachment 282518
Bij mijn X ook twee keer veel condens waargenomen. De ontluchtingsgaatjes in de achterlichtunits zijn er om het condens te laten verdampen, maar ik heb de indruk dat de hogedruk spuiters van de wasstraat juist door deze gaatjes vocht naar binnen brengen.

Zolang er niet zichtbaar een laag water in de unit staat, en de verchroomde reflektors niet beginnen te roesten zal dit wel geen probleem zijn.