Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik dacht dat het probleem MX specifiek was, niet dus? Tegen mij was verteld: "We vervangen ze eenmalig, daarna wachten we op de nieuwe modellen die (veel) minder onderhevig zijn aan die fouten." Dus mij is aangeraden om te wachten, totdat het echt "klappert" (en dat doet het dus sinds een tijdje; je hoort het elke week "erger" worden.

Zowel scherm als half schafts gaan komende week vervangen worden hier, voor de 1e keer. Zonder geneuzel en problemen (op de wachttijd en de bestellings- en coordinatiefouten tussen SeC Tilburg en SeC Eindhoven na dan). Maar fouten oplossen is belangrijker dan fouten maken.

Ik had begrepen dat het bij de nieuwere lichtlijnen al (relatief) minder is dan voorheen.



Gelukkig hebben we in NL een 'verwachtingswaarde' van een bepaalde aanschaf. Een auto van 100k+ euro, daar mag je gewoon veel meer van verwachten. Ook na levering, ook van service, etc. Ik heb dit (helaas) diverse malen bij mijn vorige auto (Volvo V60 PIH) in moeten zetten: niet zo zeer naar de lokale dealer toe, maar vooral naar Volvo NL. (Problemen: 1) antennes van GPS-sensoren 2) deurklink-sensoren 3) ontvanger van DAB+ 4) HVAC unit op hoogspanning veel te snel stuk 5) Volvo (Android-based Parrot) mediasysteem met touchscreen, wat binnen een jaar na introductie spontaan verdween en geen updates meer voor kwamen, etc). De dealer stond met rug tegen de muur, maar was wel behulpzaam met communicatie naar Volvo NL toe. Uiteindelijk alles voor mij opgelost naar verwachting en zonder kosten, maar Volvo NL verwachtte wel 2x van de dealer een coulance (en dat vind ik dan weer belachelijk, maarja: niet mijn probleem).

En zo is het overal wel wat: mensen die anders beweren, hebben echt enorm veel geluk gehad (en de statistieken spreken tegen je).

Er zijn altijd mensen die anders beweren ja. Maar die kan je ook met een zakje zout nemen. Die mensen pik je er zo uit. Deze kunnen zo bij Tesla aan het werk. Wij zijn met 3 man eigenaar van een MX en hebben allemaal hetzelfde verbruik. Maar goed, het zal allemaal wel aan ons liggen...... Want ons verbruik kan niet volgens youtubers en forumleden....

ps: Die verwachtingswaarde lijkt mij niet meer dan normaal. Maar dit geld zeker niet voor alle forumleden hier!!
 
Schijnbaar hebben Nederlands sprekende mensen geen zin in een dergelijke dienstverlenende baan. Dus dan kan Tesla niet al te hoge eisen stellen aan de taalbeheersing.
Ik rijd bijna 30 jaar auto en ben NOG NOOIT anders dan in het Nederlands te woord gestaan door service medewerkers. Dan lijkt het mij wellicht toch een Tesla issue? Misschien iets te maken met kosten en beurs genoteerd en ...

 
  • Like
Reactions: Hbrink
View attachment 419136

Je gejank??? Dan kom je een keer langs om een dagje mee te rijden beterweter! Ik kan mijn tijd wel beter gebruiken dan te janken hier over die ...auto. Maar goed, je heb altijd van die pipo's die wat op te merken hebben. Maar laat me raden? Je heb zeker geen tijd om langs te komen?? Zijn je vrije dagen op bij de WVS zeker?

PS: Om ff mn gejankt aan te vullen! De update is inmiddels nog niet gelukt, Tesla kan geen verbinding maken via 3/4G met de auto en ook niet als ik met Wifi verbinding heb. Kaarten werken niet meer, etc etc. Ik heb gebeld en ik zou weer naar Tilburg mogen komen. Moet aan de computer. Ze boden mij eergisteren aan om het aan de mobiele service te melden maar tot nu toe nog geen gehoor. Straks weer eens bellen.

Maar goed, Dit hoort er allemaal bij toch? Ik mag niet janken hier. hahahaha Verslik je niet in die berg zout of trouwens, doe toch maar wel....

View attachment 419135



Een audi SQ5. Mag ik vragen waarom? Totaal geen vergelijking.
Wat was het verbruik van de Audi?
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy

Wel mooi dat in ieder geval je relaas over je matige bereik wel gesteund wordt door deze foto, met een gemiddeld gebruik van 331 (!!!) Wh/km. De enige keer dat mij dat is gelukt is door met 150 km/h door een storm met harde neerslag te rijden in de winter.

mbt. die update melding: Die heb ik ook gehad toen ik in de auto ging zitten toen een sw update nog niet klaar was. Lostte zich uiteindelijk zelf op.
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Ik reed altijd wel zon 850 km met een tank. Soms 950 km. Dan tankte ik rond de 65/68 liter.
Daarvan reed ik 1x in de week met de paardentrailer zo'n 60 km naar de les.
Dus hou het maar 1 op 13 a 14.

Ook dat is dan ca. 15% onzuiniger dan de opgaaf van Audi. Wellicht dat dan ook jouw gebruik niet geheel past bij de testnormen waaraan de fabrikanten zijn moeten houden.
 
Wel mooi dat in ieder geval je relaas over je matige bereik wel gesteund wordt door deze foto, met een gemiddeld gebruik van 331 (!!!) Wh/km. De enige keer dat mij dat is gelukt is door met 150 km/h door een storm met harde neerslag te rijden in de winter.

mbt. die update melding: Die heb ik ook gehad toen ik in de auto ging zitten toen een sw update nog niet klaar was. Lostte zich uiteindelijk zelf op.

Ja dat verbruikt ligt aan mij joh. Ik rij overal 180 km per uur de berg op. Dus daar hoeft echt niet op gelet te worden.

Nee Tesla kan geen connectie maken met de auto wat ik al eerder geschreven heb. Net weer gebeld en hij moet echt aan de computer.
 
Ja dat verbruikt ligt aan mij joh. Ik rij overal 180 km per uur de berg op. Dus daar hoeft echt niet op gelet te worden.

Wat men hier probeert te zeggen, maar waar jij alleen maar in de verdediging lijkt te schieten is dat je verbruik echt abnormaal hoog is. Zeker als je nu aangeeft dat je 'normaal rijdt'. 325 Wh/km is echt heel hoog. Ik moet daar echt flink m'n best voor doen wil ik dergelijke cijfers halen.

Dus als het niet aan je rijstijl ligt dan is er wellicht iets mis met de auto. Rem die aanloopt oid? Iets anders geks. Ik weet het niet, maar ik zou er eens mee heen.

Die foto van je IC laat wel zien dat je verbruik consistent hoog is (geen hoge pieken en hoge dalen, wat je zou verwachten bij veel sprintjes).
 
Last edited:
Ja dat verbruikt ligt aan mij joh. Ik rij overal 180 km per uur de berg op. Dus daar hoeft echt niet op gelet te worden.

Misschien even vragen aan een Service Center, in plaats van het hier in het lang en het breed elke dag over vier onderwerpen uit te smeren? Dat verbruik lijkt me inderdaad vrij hoog, en op een forum gaat niemand een diagnose stellen.

Als ik zie hoe je iedereen híer zo makkelijk schoffeert van zodra ze je zelfs maar een vraag stellen om te begrijpen waar het probleem zou kunnen liggen, lijkt het me wel aangewezen om kalm en beleefd te blijven, als je geholpen wilt worden.

Als je daarentegen nog meer wilt overtuigd blijven dat Tesla maar drek is niet, natuurlijk, dan zou ik me zo vijandig mogelijk opstellen.
 
Last edited:
Fabrieksopgave weet ik zo 1,2 niet. Wel dat ik hem heel zuinig vond in vergeleken met mijn 2013 ML350 CDI. Die deed 1 op 10.
Waar je met de SQ5 naar mijn beleving blijkbaar (onwaarschijnlijk) zuinig reed (vriend van mij rijdt 1 op 8/9 gemiddeld) is het verbruik van de X torenhoog. Ik denk dat Tozz gelijk heeft en dat er iets mis is en dat je ermee langs een SEC moet.
Anderzijds, ik denk dat er geen klik is tussen jou en Tesla en dat die ook niet gaat komen. Je kunt ook je verlies nemen en weer teruggaan naar een ICE. Ik heb nog een Q5 in de aanbieding (vrouw stapt over op een Model 3)
 
Het ligt eraan hoe mensen reageren op posts. Dit vind ik een normale fijne reactie van je. Dit doet niet iedereen namelijk. Mijn 2 vrienden hebben ook dit gemiddelde verbruik.

Wat men hier probeert te zeggen, maar waar jij alleen maar in de verdediging lijkt te schieten is dat je verbruik echt abnormaal hoog is. Zeker als je nu aangeeft dat je 'normaal rijdt'. 325 Wh/km is echt heel hoog. Ik moet daar echt flink m'n best voor doen wil ik dergelijke cijfers halen.

Dus als het niet aan je rijstijl ligt dan is er wellicht iets mis met de auto. Rem die aanloopt oid? Iets anders geks. Ik weet het niet, maar ik zou er eens mee heen.

Die foto van je IC laat wel zien dat je verbruik consistent hoog is (geen hoge pieken en hoge dalen, wat je zou verwachten bij veel sprintjes).

Als iemand mij een normale vraag stelt of een opmerking heeft ben ik de laatste persoon die iemand schoffeert.
ps ik krijg ook vaak dezelfde vragen welke ik beantwoord. Mijn excuses hiervoor.

Misschien even vragen aan een Service Center, in plaats van het hier in het lang en het breed elke dag over vier onderwerpen uit te smeren? Dat verbruik lijkt me inderdaad vrij hoog, en op een forum gaat niemand een diagnose stellen.

Als ik zie hoe je iedereen híer zo makkelijk schoffeert van zodra ze je zelfs maar een vraag stellen om te begrijpen waar het probleem zou kunnen liggen, lijkt het me wel aangewezen om kalm en beleefd te blijven, als je geholpen wilt worden.

Als je daarentegen nog meer wilt overtuigd blijven dat Tesla maar drek is niet, natuurlijk, dan zou ik me zo vijandig mogelijk opstellen.

Verlies nemen van 42k op 9 maanden tijd? Voor iets meer heb je een nieuwe M3...
Ik reed dagelijks van 140 km woon-werk op de snelweg.
Dus dit verbruik is geheel normaal.

Heel veel plezier met de 2de tesla alvast.

Waar je met de SQ5 naar mijn beleving blijkbaar (onwaarschijnlijk) zuinig reed (vriend van mij rijdt 1 op 8/9 gemiddeld) is het verbruik van de X torenhoog. Ik denk dat Tozz gelijk heeft en dat er iets mis is en dat je ermee langs een SEC moet.
Anderzijds, ik denk dat er geen klik is tussen jou en Tesla en dat die ook niet gaat komen. Je kunt ook je verlies nemen en weer teruggaan naar een ICE. Ik heb nog een Q5 in de aanbieding (vrouw stapt over op een Model 3)
 
.... De dame (zeer ongeïnteresseerd bij het onbeschofte af) in kwestie neemt de sleutel aan van mijn leenauto en noteert een paar gegevens, vervolgens vraagt ze of ik even wil wachten. Vervolgens loopt ze weg en loopt daarna nog een paar keer de receptie in en uit en negeert mij volkomen. Na een half uur vraag ik aan haar collega waar ze is en blijkt dat ze naar huis is gegaan...
Wellicht heeft de dame in kwestie een -voor haar- minder prettig bericht ontvangen.
Tesla lets go of service employees in 'restructuring', says it's still expanding headcount - Electrek
Vul daarom altijd de klanttevredenheidsonderzoeken in. Die worden echt gelezen en maken het voor Tesla eenvoudiger om hun servicekwaliteit te beoordelen. De auto's zijn overal hetzelfde, het personeel maakt het verschil.
 
Ik zou dat artikel van Electrek met een flinke korrel zout nemen. Die zeiden een tijdje geleden ook al dat Tesla geen WC-papier meer kocht, maar de vrouw die aan de bron daarvan lag had later foto's van WC-papier op haar Twitter-feed...dat papier was hopelijk° niet van collega's, want anders had ik persoonlijk andere collega's gewild.

--
°Bedrijven --zelfs Google of HPE-- kopen in de Bay Area meestal 1-ply toiletpapier die je het best vergelijkt met DDR "Stalin schuurpapier" en die je flink moet gaan vouwen voor gebruik. 25 jaar aan een stuk bij elke reis naar daar aan den lijve mogen ondervinden.
 
Er is een heel draadje over het gemiddeld verbruik. Lijkt nog steeds aan de hoge kant, maar er zijn een pak mensen die niet enkel autosnelweg rijden.

Aan 120km/h geeft de EPA-test ongeveer 266 Wh/km voor een 75D met 22" velgen (die trouwens een pak minder efficient is dan dezelfde wagen met 20" velgen).

Aan 130km/h zit je rond de 300 Wh/km (dat zou enorm zijn voor een S of een 3, maar die hebben een veel kleinere frontale oppervlakte).

Heb je regeneratie trouwens op het maximum staan (en range mode aan op autosnelweg)?
 
Ik kreeg anders net nog een gemiddeld gebruik van 325w/km te zien hier op de forum. Maar goed, ieder zn ervaring en gemiddelde.

Die geeft alleen wel aan dat het een X100DL is en vrijwel continu stoplichtsprintjes maakt.
Dat is dan ook nog heel veel minder dan de 360w/km die jij eerder zegt te gebruiken.

Dus of er is iets mis met je auto of je trapt hem gruwelijk op zijn staart.
Ik geloof echt wel dat je dat verbruik hebt maar dat moet toch een oorzaak hebben.
Andere die bij normaal verbruik veel minder verbruiken zullen hier toch ook niet om liegen.

Ik ben vorig weekend met de S75D naar Berlijn geweest en daarbij waar dit mocht steeds 170-180km gereden en ik kwam thuis met een gemiddeld verbruik van 214w/km. (Hierin zaten ook een paar stukken met een Vmax van 100-130 en een paar Baustellen maar ook een paar stukken waar ik 200+ heb gereden.)