Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Aanvullend: vastgeroeste spiegels, ook laten zitten (volgens Tesla een ‘gebruikersfout’, ik had ze dagelijks handmatig moeten inklappen). En dan nog: defecte SIM-kaart, ruitenwissermotor en vervanging van ingescheurd aluminium subframe drive-unit (duur dingetje).

Die had ik ook bij onze eerste tesla (p85 uit november 2013), daar zijn de spiegels na twee jaar onder garantie vervangen voor elektrisch inklapbare spiegels (jaja, de 2013 Model S werd nog geleverd met handmatig inklapbare spiegels!). Dat gebeurde toen veel, zuur dat dat bij jou niet is gedaan.

Ik kan mij - helaas - helemaal vinden in jouw beschrijving van service toen en nu... Wij hebben sinds 2013 6 Tesla’s gekocht (en 4 weer verkocht), maar ik kan niet zeggen dat service en afleverkwaliteit vooruit zijn gegaan, integendeel.
 
  • Informative
Reactions: Eriksc
na twee jaar onder garantie vervangen voor elektrisch inklapbare spiegels (jaja, de 2013 Model S werd nog geleverd met handmatig inklapbare spiegels!). Dat gebeurde toen veel, zuur dat dat bij jou niet is gedaan.

Tja. Zo’n gratis upgrade naar elektrisch was geloof ik zelfs de start van het draadje over positieve service ervaringen door @ebullio. Maar toen het bij mijn P85 uit 2013 optrad was de auto de 80.000 km garantie al ruim gepasseerd (~ 240.000 km). In plaats van coulance werd toegelicht waarom het een ‘gebruikersfout’ betrof. Ik had de spiegels na elke rit handmatig moeten inklappen.

Een vergelijkbaar bedenkelijke toelichting kreeg ik toen het subframe van de drivetrain ingescheurd bleek (~ 400.000 km) en ook geen coulance werd betracht: had ik de ‘creep’ stand soms altijd ingeschakeld? Dat was dan natuurlijk vragen om problemen...

Over het geheel gezien is de balans nog altijd zwaar positief: ik heb niet eerder meegemaakt dat een bedrijf na aankoop de garantietermijn op de belangrijkste onderdelen verhoogt (van 8 jaar / 160.000 km naar 8 jaar / onbeperkt).

Na 450.000 km rij ik nu in een S met een nieuwe batterij (gratis), nieuwe drive-train (gratis), nieuw frame (betaald, auw) en nieuwe MCU1 (betaald, auw). In de Mercedesen die ik reed, was roest meestal de reden om de auto te verkopen.

De aluminium S lijkt mij een blijvertje: die kan ik tot in de lengte van dagen telkens opnieuw voorzien van vervangende onderdelen. Nu al leuk.
 
Na ruim vier jaar heb ik (eindelijk) iets gevonden om over te janken en doe ik mijn intrede in dit draadje.

Model S #2 is in mei tijdens volle corona-lockdown vervroegd (goed!) afgeleverd op mijn werk (nog beter!). Helaas initieel geen reden gevonden om eens goed te gaan rijden, gezien bubbels, woon-werk op de fiets en een verbod op onnodige verplaatsingen. De eerste snelwegritten waren dan ook meteen voor de zomervakantie. Hierbij heb ik rond de 115-130 km/u een trillend stuur opgemerkt. Afspraakje gemaakt via de app (super!) en vandaag eens langs geweest.
Ik kreeg op voorhand wel een offerte die ik diende goed te keuren (vreemd :confused:), wat ik niet gedaan heb gezien nieuwe wagen en de ervaringen uit het verleden.
Om kort te gaan: Er werd geopperd dat het aan de banden ligt, deze verdragen langere periodes stilstaan niet zo goed. Ik heb net nochtans een dikke 3500 km door Europa gereden... Vier uur van mijn leven kwijt, 250€ lichter want slijtage-onderdelen en alles binnen specs, en als klap op de vuurpijl: probleem niet opgelost. "U kan eventueel de banden vervangen, op eigen kosten." :eek::mad:

De eerste keer echt teleurgesteld.

Suggesties?
 
@roberto3176 Ondanks dat het wellicht wat zuur is kan het wel degelijk kloppen dat lang stilstaan dit veroorzaakt. Dit wordt meestal "vierkante" banden genoemd. Als je een auto langer stilzet, dan is het aan te raden om de banden wat harder op te pompen (vertraagt het proces doordat de band minder doorzakt) of de auto op klossen te zetten. Veel oldtimerbezitters doen dit dan ook tijdens de winterstalling.

Buiten garantie is Tesla geen feest, dankzij het extreem hoge uurtarief. Voor trillingen, uitlijnen, ... zou ik eerder naar een goede bandenboer gaan.
 
Maar die trillingen door 'vierkante' banden treedt op bij alle snelheden, niet alleen tussen de 115 en 130 km/u.
Misschien toch maar zachtjes dreigen met een advocaat.
Tot 90-100 km/u is het als rijden op een biljartlaken met de luchtvering op eender welke stand, toch als het Vlaamsche wegdek het toelaat. Het is hierna dat er problemen optreden.

De auto staat doorgaans een drie à vier dagen stil, de banden staan altijd op druk. Het is niet dat ik er een zeil over trek en er dan drie weken niet naar omkijk.
 
Porsche adviseert, bij het wegzetten van de auto gedurende de winter, om de banden op 4 (!) atmosfeer te zetten om het platdrukken van het contactvlak tussen band en ondergrond te minimaliseren.
Maar zoals @Eriksc al aangeeft, in het voorjaar is het daarna wel snel verdwenen na zo'n 10 à 20 km rijden.
Dus als het voortduurt en de auto heeft niet maanden stil gestaan, dan denk ik toch dat het aan wat anders ligt.
Eens even bij een andere kundige partij laten checken?
De naam van Ron van Empel is hier op het forum een paar keer zeer positief langs gekomen.
 
  • Informative
Reactions: roberto3176
Ik ben de laatste die op zal komen voor het Tesla SeC, maar hier hebben ze wellicht een punt als de auto daadwerkelijk lang heeft stilgestaan. Een auto die maandenlang stil staat kan "vierkante" banden krijgen. Ik weet niet of hoge gewicht van de Tesla dit eerder zal veroorzaken, omdat er ook een hogere bandendruk is die dit zou moeten compenseren. Feit is wel dat een auto die 3 maanden of meer stil staat hier last van kan krijgen. Een auto die regelmatig gebruikt wordt, maar af en toe een paar dagen stil staat zou geen vierkante banden mogen krijgen.

Trillingen zijn vrijwel altijd te wijten aan je banden of een onjuiste uitlijning. De ene auto is daar meer gevoelig voor dan de andere. Bij mijn vorige Audi A4 moest je ook goed weten welke banden je monteerde om trillingen in het stuur te voorkomen. Bij de Tesla heb ik dit eigenlijk nog niet gemerkt, maar die rijd ik ook minder op topsnelheid. Een goede bandenspecialist moet je Tesla gewoon kunnen uitlijnen of kunnen aangeven wat er mis is.

Als ik @roberto3176 zou zijn, dan zou ik dan ook naar een goede bandenspecialist gaan en vragen wat er aan de hand is. Dat je het alleen bij hogere snelheden merkt is niet zo vreemd. Veel uitlijningsproblemen manifesteren zich door vreemde slijtage en hoogteslag is vaak pas merkbaar op een hogere snelheid. Dreigen met een advocaat moet je pas doen als je 100% zeker bent van je zaak. Als je niet weet waar je het over hebt, dan werkt het denk ik alleen maar averechts.
Porsche adviseert, bij het wegzetten van de auto gedurende de winter, om de banden op 4 (!) atmosfeer te zetten om het platdrukken van het contactvlak tussen band en ondergrond te minimaliseren.
Doordat de band minder platgedrukt wordt zal het canvas ronder blijven en minder knikken op het punt waar de band de grond begint te raken. Door die knik kan het bij langdurige stilstand breken en dan is de band structureel beschadigd. Er ploffen meer autobanden door een te lage bandenspanning dan een te hoge bandenspanning. Een autoband kan probleemloos tot 4 bar worden opgepompt (en ook nog wel hoger), maar je moet er niet mee gaan rijden. Met een te hoge bandenspanning is het contactoppervlak te klein en zal je eerder slippen bij accelereren en remmen. Ook zal vooral het midden van de band slijten, doordat de band ietwat bol gaat staan. Allemaal dingen die je niet wilt, maar ontploffen zal die niet gauw.
 
  • Informative
Reactions: sweep
Feit is wel dat een auto die 3 maanden of meer stil staat hier last van kan krijgen. Een auto die regelmatig gebruikt wordt, maar af en toe een paar dagen stil staat zou geen vierkante banden mogen krijgen.

Bedankt voor je verduidelijking. De wagen heb ik in mei gekregen, dan anderhalve maand weinig gebruikt. Misschien had ik moeten verduidelijken dat hij zeker niet stilgestaan heeft. Vervolgens op verlof gegaan en nu staat er 4700 km op de teller. Het is dezelfde bandengrootte van hetzelfde type van hetzelfde merk, geparkeerd op dezelfde plek als mijn vorige Model S.

Ik had vandaag misschien te hoge verwachtingen, in de trant van "Ah meneer Oonk, u heeft op vier jaar tijd twee wagens van honderdduuzend ballen afgenomen, we gaan u helpen met uw nog nieuwe auto. En als het probleem niet wordt opgelost, dan helpen we u toch verder."
Nu heeft elke minuut die ik daar zat (geen vervangwagen) mij een euro gekost. En dan suggereren dat ik nog 1K aan banden zal moeten leggen. Ik ben dat niet gewend.

Schermafbeelding 2020-09-10 om 16.25.15.png
De auto heeft langer op de boot gestaan dan bij mij thuis...
 
Last edited:
Bedankt voor je verduidelijking. De wagen heb ik in mei gekregen, dan anderhalve maand weinig gebruikt. Misschien had ik moeten verduidelijken dat hij zeker niet stilgestaan heeft. Vervolgens op verlof gegaan en nu staat er 4700 km op de teller. Het is dezelfde bandengrootte van hetzelfde type van hetzelfde merk, geparkeerd op dezelfde plek als mijn vorige Model S.

Ik had vandaag misschien te hoge verwachtingen, in de trant van "Ah meneer Oonk, u heeft op vier jaar tijd twee wagens van honderdduuzend ballen afgenomen, we gaan u helpen met uw nog nieuwe auto. En als het probleem niet wordt opgelost, dan helpen we u toch verder."
Nu heeft elke minuut die ik daar zat (geen vervangwagen) mij een euro gekost. En dan suggereren dat ik nog 1K aan banden zal moeten leggen. Ik ben dat niet gewend.

View attachment 586671

Vervelend om te horen inderdaad. Ik zie dat je Tesla Antwerpen-Aartselaar hebt gecontacteerd en dat Joelle je specifiek heeft geholpen. Mijn advies zou zijn om te vragen naar de manager of je probleem bij een andere SeC neer te leggen. Mijn ervaring met deze specifieke persoon is ook helemaal niet best, ander issue maar wel dezelfde toon/standvastigheid.
 
Ik was al een paar weken tevreden aan het mijmeren hoe ik zelden Tesla service nodig heb dit jaar.

Nu staat mijn vrouw met panne met onze Model 3. Een geluid achteraan, vervolgens de melding dat de achterste drive unit losgekoppeld is maar de auto kan blijven rijden, en een paar seconden later het hele drive systeem onbeschikbaar.

Nu wachten op een takelwagen, en de lokale SeC heeft geen vervangwagen ter beschikking maar we kunnen tot €100/dag een huurwagen regelen die later door Tesla vergoed zou worden. Auto zit nog wel in garantie dus dat is dan weer goed.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Vervelend om te horen inderdaad. Ik zie dat je Tesla Antwerpen-Aartselaar hebt gecontacteerd en dat Joelle je specifiek heeft geholpen. Mijn advies zou zijn om te vragen naar de manager of je probleem bij een andere SeC neer te leggen. Mijn ervaring met deze specifieke persoon is ook helemaal niet best, ander issue maar wel dezelfde toon/standvastigheid.
Het is zeker niet mijn bedoeling om specifieke individuen zwart te maken. Meestal krijg je toch ook een mail met een vraag naar feedback? Of doen ze dit tegenwoordig ook niet meer?
Misschien moet ik eens langsgaan bij mijn eigen bandenboer (nu al de winterwissel afspreken) of bij Nikola in Londerzeel, waar ik meer dan waarschijnlijk mijn volgende zal halen.
 
Het linker scrolwieltje heeft er de brui aan gegeven. Weet iemand of je dit zelf eenvoudig kan vervangen?
Op https://epc.tesla.com/#/systemGroups/60272 is dat een combinatie van beide helften op het stuur.

Met de nodige informatie kan je alles zelf doen, maar de SeC heeft natuurlijk toegang tot die service bulletins.

Lijkt me een werkje van minder dan een uur. Voor dat geld zou ik het gewoon laten doen. En anders informeren bij een van de vendors of zij het voor je kunnen oplossen.

Op eBay vind ik enkel de rechter knoppen, voor zo een €45.