Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ter info: Gisterenavond laat wezen superchargen van 27% naar 90%. Zodra ik met navigeren starte naar de SUC (ca 10km) kreeg ik (nu voor het eerst gezien: update 2019.20.4.2) een info op het scherm dat hij de batterij ging voorverwarmen voor superchargen. Die info bleef staan gedurende de hele rit. Na het opstarten begon hij met 110kW (730km/u) bij 27% SoC duurde lang maar liep uiteindelijk op tot 116kW (773km/u) bij 57% en eindigde 32kW (212km/u) bij 90%. Totale laadtijd 36 minuten. (Teslafi waarden).
Temperatuur tijdens rijden en laden binnen en buiten 22 gr.C.
 
  • Informative
Reactions: Odie
Woensdagavond 3 juli, nog eens wezen superchargen. Opvallend was dat ik de dag daarvoor - dinsdag - bij een poging ernaar toe te navigeren weer de melding kreeg: "Batterij voorverwarmen voor superchargen" maar toen ik uiteindelijk ging niet meer. De temperatuur was buiten dinsdag echter 24 gr.C en woensdagavond bij het laden 18,5 gr.C. Mijn conclusie is dat hij de batterij niet voorverwarmt maar juist afkoelt. De term "voorverwarmen" had dus "conditioneren" moeten zijn. Voorverwarmen is meer voor winterse omstandigheden.
Het laden ging weer net zo goed. Begon met 9% SoC op 10kW (730km/u) liep op naar 118kW (776km/u) bij 47% SoC en viel terug vanaf 57% tot 27kW (180km/u) bij 90% SoC. Totale laadtijd 46 minuten. Temperatuur binnen 22 gr.C buiten 18,5 gr.C. Mijn inschatting is dat de batterij dus op ca 18gr.C moet starten om optimaal snel te kunnen laden.
 
Hey is zeker meer hoor, temperatuur heb ik in de gaten gehouden de laatste keer. De accu wordt zeker tot boven de 30 graden verwarmt
Hoezo bijgehouden? Kan je mij dat ook leren?
Hij werd deze keer niet voorverwarmt, althans ik kreeg dat bericht NIET op het scherm tijdens het navigeren naar de SuC terwijl de buitentemperatuur ca 18 gr.C was. De vorige navigatie starte met een buitentemperatuur van 22 gr.C. Het is steeds 10km rustig rijden. Toen ik gisteren en vandaag bij buitentemperaturen van 27 resp. 26 gr.C (steeds lang geparkeerd) de navigatie aanzette naar de SuC kwam hij steeds met het "voorverwarm" bericht terwijl de SoC nog 80% is.
Als hij bij 18 gr.C dat bericht niet geeft klinkt me dat toch vreemd in de oren of het moet een "bug" in de berichtgeving zijn. Mijn procedure is altijd hetzelfde geweest. Niettemin is dit (pas) een éénmalige constatering waar je nog geen conclusies aan mag verbinden.
Ik weet wel zeker dat de accu ver boven de 30 gr.C komt tijdens het laden maar ook dat de koeling tijdens het proces het niet kan bijbenen. Verder mag je de modellen S/X niet één op één vergelijken met de model 3.
 
Vraagje.. Nu drie keer wezen chargen bij een SuC. maar nooit boven de 100KW gekomen.. Wel precies op 100.... Ik krijg het gevoel dat hij op maximaal 100 staat... Is dat misschien nog even omdat de M3 nieuw is? Of moet ik een setting aanpassen? Of was t gewoon pech? SuC was Bunnik (en een keer Den Bosch).
 
Vraagje.. Nu drie keer wezen chargen bij een SuC. maar nooit boven de 100KW gekomen.. Wel precies op 100.... Ik krijg het gevoel dat hij op maximaal 100 staat... Is dat misschien nog even omdat de M3 nieuw is? Of moet ik een setting aanpassen? Of was t gewoon pech? SuC was Bunnik (en een keer Den Bosch).
Zelf was ik in het begin ook wat teleurgesteld. Er is geen setting in mijn beleving, maar er zijn meerdere oorzaken. De laders zijn combo laders dus als je op 3A staat moet er niet iemand op 3B staan te laden. Verder naarmate er veel Tesla's staan kan de netbelasting je ook nog wel eens parten gaan spelen. Verder moet je tussen de 10 en 40% SoC beginnen schat ik zo. Verder gaan ook een paar kW in de koeling/verwarming zitten van de beschikbare 120kW. Als maximum heb ik ooit 119kW gezien, maar hij begint daar nooit mee. De begrenzing van de Tesla zelf is met mijn voorlaatste update omhoog gegaan van 120kW naar 200kW, maar dat levert nog geen enkele SuC. Ik ben zelf wel eens verwisselt van SuC wat met succes leidde tot een beter resultaat. Ook heb ik al eens een SuC gehad waar enorme verschillen achter elkaar kwamen waarbij hij uiteindelijk afschakelde en toen bleek de steker bloedheet te zijn geworden en was er dus een slechte verbinding. Andere SuC was de oplossing.
 
Vraagje.. Nu drie keer wezen chargen bij een SuC. maar nooit boven de 100KW gekomen.. Wel precies op 100.... Ik krijg het gevoel dat hij op maximaal 100 staat... Is dat misschien nog even omdat de M3 nieuw is? Of moet ik een setting aanpassen? Of was t gewoon pech? SuC was Bunnik (en een keer Den Bosch).
Is 100 kW niet de max voor een SR+?
Ik ben bang dat TM3LR gelijk heeft zie:
2019 Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD - Specifications and price
Het blijkt dat er een "i" staat bij de laadpoort die een beperking tot 105kW laat zien.
De batterij is 62kW i.p.v. 75kW wat per definitie al een limitering in laadvermogen betekent. Niettemin bestaat er ook zoiets als nu 200kW (en straks 250kW voor V3?) bij de 75kW batterij, dus ik denk dat hier ook een extra kunstmatige limitering is ingebouwd om het prijsverschil waar te maken. Mogen ze ook wel eens wat duidelijker communiceren.
 
Oh... Lekker is dat... Mag hopen dat dat in de toekomst met een update wordt aangepast...

Die 100kw max op de SR+ was allang bekend, maar er rijden er nog niet zoveel van rond. Dus kan me voorstellen dat ze eerst even wat data willen hebben over het effect op de accu voordat ze het hoger zetten.
Maar kan ook gewoon zo blijven, "koop een LR als je sneller wilt laden op langere trips" (daar is de long range voor). Ik denk dat het voorlopig gewoon max 100kw blijft.
 
Die 100kw max op de SR+ was allang bekend, maar er rijden er nog niet zoveel van rond. Dus kan me voorstellen dat ze eerst even wat data willen hebben over het effect op de accu voordat ze het hoger zetten.
Maar kan ook gewoon zo blijven, "koop een LR als je sneller wilt laden op langere trips" (daar is de long range voor). Ik denk dat het voorlopig gewoon max 100kw blijft.
Ik denk niet dat het hier gaat om een effect op de accu's. Tesla weet dat precies, ze wachten meer op het (laad-) gedrag van de kopers en de toekomstige concurrentie en de laadstation ontwikkelingen. Vraag en aanbod gedrag. Ze kunnen er altijd een optie van maken die je later kan bijkopen of een gratis upgrade.;)
 
Ter vergelijking, gisteren bij een Ionity charger. Model 3 LR AWD, 2019.20.2.1, geen pre conditioning...

IMG_0675.JPG
 
Ter vergelijking, gisteren bij een Ionity charger. Model 3 LR AWD, 2019.20.2.1, geen pre conditioning...

View attachment 427348

Waar staat die Ionity lader, ergens in Nederland?
Ik wil (voor de grap) ook eens laden bij Ionity. Max dat ik zelf gezien heb is 136kW bij Fastned (zie #33) wat ook ongeveer maximaal is bij Fastned.

Hey is zeker meer hoor, temperatuur heb ik in de gaten gehouden de laatste keer. De accu wordt zeker tot boven de 30 graden verwarmt

Hoe kun je batterijtemperatuur monitoren? Ook ik ben benieuwd...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Robipad
Is 100 kW niet de max voor een SR+?

bij mijn LR AWD waren de eerste paar keer superchargen ook max 100kw. na 1200km gereden te hebben met nagenoeg aleen laden bij de SC kwam ik wel op de 118kw. kan dus ook gewoon het calibreren van de batterij management zijn. Zou me er niet druk om maken die SR+ kan echt de 120/150kw wel halen aangezien de LR de 250kw aan moet kunnen.