Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met krachtstroom?

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje; klopt je range predictie als je bijvoorbeeld een langere rit in navigatie opgeeft. Je ziet dan de percentage van aankomst
Ja, dat komt altijd wel redelijk in de buurt. Dat neemt zelfs vaak nog 1 of 2 procent toe.
Onlangs weer naar mijn ouders geweest. Dat is dus die 140km enkele reis. Toen ik in de buurt van de bestemming kwam werd aangegeven dat een roundtrip zou lukken met 16% over. Daar toch maar aan de lader gehangen en 80km bijgeladen (gaat niet zo snel met Shuko). Bij vertrek gaf de auto aan, dat we nog 6% over zouden hebben bij aankomst thuis. Dat is even naar 7% gegaan en toen ging het al snel naar 5,4,3,2...er moet geladen worden om bestemming te halen.
Toen 10 minuutjes aan een Fastned gehangen (denk dat we halverwege waren). Hartstikke mooi! Zou 13% over hebben bij aankomst. Doorgereden zoals ik gewend was en inderdaad: met 13% over kwamen we thuis. Dus 5 minuutjes Fastned was ook wel ok geweest. Echter, op zo'n 140km tripje 2 keer stoppen gaat me te ver :) Dus dan maar het zekere voor het onzekere.

Het dichtst in de buurt van wat je wil is dan denk ik toch de grafiek in het energieplaatje. De handleiding beweert dat daar de actuele waarde in Wh/km staat. Een verbruik tegen snelheid (afhankelijk van omstandigheden) kan ik nergens vinden.
Jammer is dat, want dat is denk ik best wel waardevolle informatie. Vooral om mensen die koppig zijn (zoals ik) te laten inzien wat het effect van snel rijden is! ;)
De eerste kilometers van een rit vreten energie (ook te zien aan dat getal “sinds vertrek”) ook bij mij, maar hoe langer je rijdt hoe beter het wordt. Behalve als je snelheid gemiddeld laag blijft, dan warmt de batterij kennelijk maar zeer traag of helemaal niet op. Dat is ook te zien aan dat gestippelde deel (de linkerkant) van die lijn onder de snelheidsweergave. Dat blijft dan lang.
Eigenlijk is dat gek of niet? Juist die eerste paar kilometers rij ik heel rustig en met zeer lage snelheid! Ik probeer zoveel mogelijk de batterij voor te verwarmen voor vertrek en zolang de auto aan de laadpaal hangt.
Als ie goed voorverwarmd is zou het regeneratief remmen ook direct goed moeten zijn, toch?
 
Dat is de waarde sinds vertrek, laatste laadmoment of overall, toch? Daar zit 'm net het pijnpunt: dat is dus geen actuele waarde. Want de eerste 5 km zit dat ding vaak een heel eind in de 400Wh/km. Zelfs wanneer ik de cabine voorverwarmd heb aan de laadpaal.

Dit lijkt mij enorm hoog. Mijn M3 AWD LR (18e Aero) draait rond de 250 gedurende de eerste kilometers. Mijn wagen staat wel meestal binnen (+/- 15 graden momenteel), het interieur van de wagen wordt via de app vooraf opgewarmd tot 19 à 20 graden en ik heb een “vlotte” rijstijl.

Na jouw posts heb ik eens een test gedaan voor mijn wagen op de snelweg. Nadat de batterij opgewarmd was (50km gereden) zat ik aan een goeie 170 Wh/km gedurende een ritje van 10km aan 130km/u, en iets minder dan 160 Wh/km voor hetzelfde ritje aan 110km/u. De verwarming gaat bij mij nooit hoger dan 20 graden, en indien nodig zet ik de zetelverwarming aan. Doe die test ook eens.
 
Nogmaals: Dit topic gaat over laden met krachtstroom en is inmiddels een discussie geworden over verbruik van Model 3 en andere S en X.

Voor verbruik zijn echt al voldoende topics. Kunnen we het daar houden?

Dit topic is voor laden met krachtstroom, niet anders.
 
Dit topic is voor laden met krachtstroom, niet anders.
Dan kunnen we snel klaar zijn: laden met krachtstroom kan niet, want onze autos hebben 230 volt laders aan bood en geen 400 volt laders ;). Laden vanaf een krachtstroom aansluiting kan wel, mits deze aansluiting is voorzien van een N. Maar dan gebruiken we de krachtstroom aansluiting als 1-fase of 3-fasen aansluiting.

- disclaimer - het Belgische publiek kan hier misschien net anders tegen aan kijken. Maar ik denk dat zij ook niet de term krachtstroom hanteren voor hun neuterloze aansluitingen ...
 
Last edited:
Nogmaals: Dit topic gaat over laden met krachtstroom en is inmiddels een discussie geworden over verbruik van Model 3 en andere S en X.

Voor verbruik zijn echt al voldoende topics. Kunnen we het daar houden?

Dit topic is voor laden met krachtstroom, niet anders.
Beetje jammer om een gezond verloop van een discussie zo om zeep te helpen.
Het vreet toch geen brood om dit zo gewoon te laten gaan?
 
@widodh is moderator, het is verstandig zijn advies op te volgen. Je kunt wel verzoeken om de posts af te splitsen naar een nieuw topic met meer relevante naam en dus on topic.
I know. Daarom had ik ook al verzocht om de titel van het topic aan te passen. Vanuit mijn initiële vraag ("Kan ik voor incidentele gevallen krachtstroom gebruiken?") is dit topic heel natuurlijk gegaan naar "Hoe zit het met de range van mijn SR+?". Blijkt namelijk dat dat krachtstroom verhaal helemaal niet zo incidenteel is. Ik heb zelfs een voorstel voor aanpassing van de titel gedaan
 
I know. Daarom had ik ook al verzocht om de titel van het topic aan te passen. Vanuit mijn initiële vraag ("Kan ik voor incidentele gevallen krachtstroom gebruiken?") is dit topic heel natuurlijk gegaan naar "Hoe zit het met de range van mijn SR+?". Blijkt namelijk dat dat krachtstroom verhaal helemaal niet zo incidenteel is. Ik heb zelfs een voorstel voor aanpassing van de titel gedaan
Misschien een nieuw draadje openen met die titel? Ik zie meer topics waar vragen zijn over de range van de SR+
 
Ik probeer zoveel mogelijk de batterij voor te verwarmen voor vertrek en zolang de auto aan de laadpaal hangt.

Opladen thuis heeft nauwelijks effect op het voorverwarmen van de accu. Daarom is in de winter het verbruik de eerste kilometers zo hoog. Vandaag duurde het bij +1 graden 100 kilometer om volledige regeneratie te kijken (alle puntjes links waren toen pas weg).
 
Dit lijkt mij enorm hoog. Mijn M3 AWD LR (18e Aero) draait rond de 250 gedurende de eerste kilometers. Mijn wagen staat wel meestal binnen (+/- 15 graden momenteel), het interieur van de wagen wordt via de app vooraf opgewarmd tot 19 à 20 graden en ik heb een “vlotte” rijstijl.

Na jouw posts heb ik eens een test gedaan voor mijn wagen op de snelweg. Nadat de batterij opgewarmd was (50km gereden) zat ik aan een goeie 170 Wh/km gedurende een ritje van 10km aan 130km/u, en iets minder dan 160 Wh/km voor hetzelfde ritje aan 110km/u. De verwarming gaat bij mij nooit hoger dan 20 graden, en indien nodig zet ik de zetelverwarming aan. Doe die test ook eens.
Dat is wel een enorm verschil! Ik zal het over het algemeen wat beter in de gaten houden.

Dan kunnen we snel klaar zijn: laden met krachtstroom kan niet, want onze autos hebben 230 volt laders aan bood en geen 400 volt laders ;). Laden vanaf een krachtstroom aansluiting kan wel, mits deze aansluiting is voorzien van een N. Maar dan gebruiken we de krachtstroom aansluiting als 1-fase of 3-fasen aansluiting.

- disclaimer - het Belgische publiek kan hier misschien net anders tegen aan kijken. Maar ik denk dat zij ook niet de term krachtstroom hanteren voor hun neuterloze aansluitingen ...
Euh... dit gaat me de pet wat te boven. Wat ik weet is, dat ik thuis al een krachtgroep had en ik daar nu een 11KW laadpaal heb die laadt tegen 70km/uur erbij (hoewel die kilometers dus nietszeggend zijn ;) )
Bij mijn ouders zit een krachtgroep in de schuur met zo'n rode vijf-polige stekker. Ik had het idee, dat ik daar dan wellicht meer dan de standaard KW's van een Shuko zou kunnen laden. En naar wat ik nu heb begrepen kan dat wel, maar dan enkel met een Model S of X mobile charger. Zelfs het verloopstekkertje van de rode naar de blauwe (waarbij de blauwe past op de mobile charger die bij mijn M3 zit) zou geen zin hebben.

@widodh is moderator, het is verstandig zijn advies op te volgen. Je kunt wel verzoeken om de posts af te splitsen naar een nieuw topic met meer relevante naam en dus on topic.
Posts afsplitsen is me ook prima. Maar net wat gangbaar is op dit forum. Ik ben zelf ook eigenaar van een forum over een ander onderwerp en ik heb er voor gekozen om niet zomaar een off topic discussie tegen te gaan. Ik wil me natuurlijk best een beetje aanpassen, maar als een discussie op natuurlijke wijze van onderwerp verandert en mensen elkaar nog steeds met respect behandelen lijkt me terug dwingen naar het onderwerp wat nutteloos… Zeker wanneer de topic starter er zelf in meegaat. Niet bepaald dat iemand mijn topic gehijacked heeft.

Opladen thuis heeft nauwelijks effect op het voorverwarmen van de accu. Daarom is in de winter het verbruik de eerste kilometers zo hoog. Vandaag duurde het bij +1 graden 100 kilometer om volledige regeneratie te kijken (alle puntjes links waren toen pas weg).
Kreeg dat idee ook. Vandaag even flink voorverwarmd, maar dat deed maar weinig. Regeneratie kwam veel sneller op gang nadat mijn auto (zonder op te laden) enkele uren in een parkeergarage had gestaan.
 
Leuk dat je komt met opmerkingen, maar eerst je eigen tekst aanpassen is niet heel netjes he? Je weet best dat je schreef over enkelfase krachtstroom, waar ook TS regelmatig aan refereerde.

Doei.
Nee, ik weet niet dat ik schreef over "enkelfase krachtstroom". Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat jij dat verkeerd gelezen hebt. Of mijn 'aanpassing' ter plekke verzonnen hebt, omdat het jou goed uitkomt. En ja, ik had mijn post aangepast. Ik had namelijk een disclaimer toegevoegd met betrekking tot de Belgische situatie / terminologie. Eerlijk gezegd heb ik dat alleen gedaan omdat ik vooraf al bang was dat iemand (lees: jij) de Belgische situatie wel aan zou grijpen om mijn beweringen te betwisten. Zo ver is het al gekomen :(
 
Euh... dit gaat me de pet wat te boven. Wat ik weet is, dat ik thuis al een krachtgroep had en ik daar nu een 11KW laadpaal heb die laadt tegen 70km/uur erbij (hoewel die kilometers dus nietszeggend zijn ;) )
Bij mijn ouders zit een krachtgroep in de schuur met zo'n rode vijf-polige stekker. Ik had het idee, dat ik daar dan wellicht meer dan de standaard KW's van een Shuko zou kunnen laden. En naar wat ik nu heb begrepen kan dat wel, maar dan enkel met een Model S of X mobile charger. Zelfs het verloopstekkertje van de rode naar de blauwe (waarbij de blauwe past op de mobile charger die bij mijn M3 zit) zou geen zin hebben..
Je moet onderscheid maken tussen een krachtstroom aansluiting en krachtstroom (ik laat hieronder de aarde even weg omdat die overal dezelfde rol speelt):

- Een krachtstroom aansluiting of krachtgroep heeft 3 fasen en (meestal) een nul.
- Iets laten werken op krachtstroom betekent dat je alleen de 3 fasen van de krachtstroom aansluiting gebruikt. Tussen die fasen onderling staat dan 400 volt. Er wordt vaak gesproken over een 3 x 400 volt aansluiting. Thuis doen we dat bijna nooit, want er is (vrijwel) geen huishoudelijke apparatuur die 400 volt werkt. In de garage misschien, bijvoorbeeld als we daar een draaibank hebben staan.
- Je kunt ook één fase en de nul uit de krachtgroep of krachtstroom aansluiting gebruiken (via een TMC). Je hebt dan eigenlijk niet meer of minder dan wat je op een gewoon stopcontact ook hebt: 1 x 230 volt.
- Je kunt ook 3 fasen en de nul uit de krachtgroep of krachtstroom aansluiting gebruiken (via een UMC of TWC). Je hebt dan 3 x 230 volt: 3 gewone stopcontacten naast elkaar als het ware, maar dan wel op 3 verschillende fasen, waardoor je 3 keer zo veel vermogen kunt trekken zonder hoofdzekeringen op te blazen.
 
  • Informative
Reactions: DeHakkelaar
Beetje jammer om een gezond verloop van een discussie zo om zeep te helpen.
Het vreet toch geen brood om dit zo gewoon te laten gaan?
Waarom hebben we topic titels? Het is leuk voor de mensen die hier in dit topic schrijven, maar het idee van topics is onderwerpen centraal houden.

Start gerust een los topic voor een specifiek onderwerp, maar als alles door elkaar heen loopt is niets ooit nog terug te vinden.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Je moet onderscheid maken tussen een krachtstroom aansluiting en krachtstroom (ik laat hieronder de aarde even weg omdat die overal dezelfde rol speelt):

- Een krachtstroom aansluiting of krachtgroep heeft 3 fasen en (meestal) een nul.
- Iets laten werken op krachtstroom betekent dat je alleen de 3 fasen van de krachtstroom aansluiting gebruikt. Tussen die fasen onderling staat dan 400 volt. Er wordt vaak gesproken over een 3 x 400 volt aansluiting. Thuis doen we dat bijna nooit, want er is (vrijwel) geen huishoudelijke apparatuur die 400 volt werkt. In de garage misschien, bijvoorbeeld als we daar een draaibank hebben staan.
- Je kunt ook één fase en de nul uit de krachtgroep of krachtstroom aansluiting gebruiken (via een TMC). Je hebt dan eigenlijk niet meer of minder dan wat je op een gewoon stopcontact ook hebt: 1 x 230 volt.
- Je kunt ook 3 fasen en de nul uit de krachtgroep of krachtstroom aansluiting gebruiken (via een UMC of TWC). Je hebt dan 3 x 230 volt: 3 gewone stopcontacten naast elkaar als het ware, maar dan wel op 3 verschillende fasen, waardoor je 3 keer zo veel vermogen kunt trekken zonder hoofdzekeringen op te blazen.

Is 3 x 400 volt en 3 x 230 volt dan wel beide echte krachtstroom?
En een draaibank die op 400 volt werkt, gebruikt die dan de nul niet?
 
Daar zit de denkfout. In België wordt nog vaak een Delta oftewel driehoek schakeling toegepast, daar zit 230 V tussen de fases, en is er geen nul. In Nederland wordt een sterschakeling met 230 V tussen de fases en de nul, en 400 V tussen de fases toegepast. Dat laatste geeft inderdaad de mogelijkheid om zware machines op 400 V te bedrijven en toch 230 V beschikbaar te hebben met een nul.