Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 voorverwarming batterij en cabine (precondtioning) en WiFi conflicten.

This site may earn commission on affiliate links.
Even casus doornemen dan:

ik ga over twee weken op wintersport. Verwacht redelijk koude nachten. Zit bovenaan berg.

ben van plan M3 op dag terugreis ‘s nachts tussen 04.00 en 07.00 handmatig te laten laden van 20-80% vanaf 11AC lader.

lader staat op parkeerterrein waar geen enkele WiFi in de buurt.
Verwachten we dan dat de batterijen “warm” zijn om 07.00?;) Zou namelijk wel prettig zijn voor eerste lange afdalingen bij vertrek
90% zou ook goed kunnen.
Stel de lader in dat hij tot 07:15h gaat laden. kan je ook de interieurverwarming nog aanzetten tot je instapt en hem loskoppelt. Of je moet echt 07h scherp wegrijden?
 
Even casus doornemen dan:

ik ga over twee weken op wintersport. Verwacht redelijk koude nachten. Zit bovenaan berg.

ben van plan M3 op dag terugreis ‘s nachts tussen 04.00 en 07.00 handmatig te laten laden van 20-80% vanaf 11AC lader.

lader staat op parkeerterrein waar geen enkele WiFi in de buurt.
Verwachten we dan dat de batterijen “warm” zijn om 07.00?;) Zou namelijk wel prettig zijn voor eerste lange afdalingen bij vertrek

Mijn tip: Ga je er vooral niet druk om maken en lekker skiën.
Ben bij - 17 en ijskoude batterij van Val Thorens afgedaald en dat ging probleemloos. Volbepakt.

Lekker genieten.
 
Ik stel hem zelf in op bijv 0730 beginnen met laden. Het zou uiteraard kunnen dat er dan 'actief' wordt voorverwarmd. Alleen dan gaat je wifi bevinding hier dus niet op. Er is hier gewoon wifi. de pas na 2 uur slaap tijd herken ik ook niet. Wees behoudend met eigen conclusies presenteren als voldongen feit. Dat geeft alleen maar meer verwarring.

Edit: al eens eerder aangegeven maar alle teslafi achtige tools gooien roet in het eten vwb het slapen van je Tesla. Ook na deinstallatie van de app kunnen er soms nog ondervragingen plaatsvinden door de servers van deze apps. Persoonlijk zou ik nooit 3rd party apps installeren waarbij een wachtwoord of sleutel moet worden gegeven en die enige vorm van controle over je auto kunnen uitoefenen.
Ben ik niet met je eens. Hoe weet jij dat je auto niet 2h wakker blijft als je het niet monitort?
Je trekt je eigen conclusie op basis van.....?
Mijn conclusie is ook dat met WIFI verbonden MIJN auto altijd pas na +2h in slaap valt. met de bijbehorende drain. Bij vergeten netwerk na ongeveer 10 minuten. Controle geven over je auto is een andere discussie, ben ik niet bang voor.
Kwestie van token en/.of wachtwoord wijzigen. Herken de ondervragingen die jij noemt ook niet
 
Ik stel hem zelf in op bijv 0730 beginnen met laden. Het zou uiteraard kunnen dat er dan 'actief' wordt voorverwarmd. Alleen dan gaat je wifi bevinding hier dus niet op. Er is hier gewoon wifi. de pas na 2 uur slaap tijd herken ik ook niet. Wees behoudend met eigen conclusies presenteren als voldongen feit. Dat geeft alleen maar meer verwarring.
Ik probeer voorzichtig te zijn. Maar daarom probeer ik dat samen met "DucaTinus" die hetzelfde heeft vaststeldt onder de aandacht te brengen. Verder ben ik het in meer threads tegengekomen als ik tussen de regels doorlees. Daarom is vaak de enige manier om reacties te krijgen die mogelijk leiden om achter de verschillen tussen ervaringen te komen zaken uit te diepen. Het gaat hier om mijn Tesla 3 HW 2.5. Die 2 uur geldt al sinds ik TeslaFi heb (mei dus) omdat ik het daarvoor niet registreerde. Dus de vele software updates hebben daar nooit iets aan veranderd. Als jij stelt dat hij eerder slaapt dan na 2 uur met WiFi connected laat dat dan zien!

Edit: al eens eerder aangegeven maar alle teslafi achtige tools gooien roet in het eten vwb het slapen van je Tesla. Ook na deinstallatie van de app kunnen er soms nog ondervragingen plaatsvinden door de servers van van deze apps.
TeslaFi achtige tools zijn er genoeg. Maar TeslaFi is het meest gebruikte en meest betrouwbare tool om te loggen. En om vast te stellen dat TeslaFi in ieder geval geen oorzaak is van dit probleem, heb ik het een paar dagen volledig uitgeschakeld en ben wederom gaan checken met de Tesla app hoelang deze er voor nodig heeft om op te komen met "Aan het Wakker Maken", wat aangeeft dat Tesla slaapt. Dat blijkt dus gewoon 2 uur te zijn zolang ik een WiFi connectie heb en ga parkeren. (Thuiskomen dus, niet bij thuis zijn en wakker maken)
 
Als ik de comments zo lees is er ook veel verwarring tussen het voorverwarmen van het interieur versus het pack. Het pack wordt zo ver ik weet enkel verwarmd bij laden.

Dat 11kW niet ideaal is om het pack te verwarmen is bekend maar helpt wel. Echter, met 16kW of 22kW maakt dit wel een groter verschil. Verder hoeft regen niet volle 100% aanwezig te zijn maar net genoeg om comfortable op regen af te remmen.

Verder zou ik gewoon met Teslafi een schedule maken om 1,5 uur voor vertrek gewoon te starten met laden zodat je bij vertrek nog steeds staat te laden zodat het pack zo min mogelijk kan afkoelen.
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Het pack wordt zo ver ik weet enkel verwarmd bij laden.

Nee hoor. Ook voor het laden kan het pack verwarmt worden dmv het belasten van de stators. Als ik vanaf mijn thuislocatie naar SuC navigeer krijg ik de volgende melding in beeld.
Schermafbeelding 2019-11-25 om 20.43.35.png



Zie ook
 
Even casus doornemen dan:

ik ga over twee weken op wintersport. Verwacht redelijk koude nachten. Zit bovenaan berg.

ben van plan M3 op dag terugreis ‘s nachts tussen 04.00 en 07.00 handmatig te laten laden van 20-80% vanaf 11AC lader.

lader staat op parkeerterrein waar geen enkele WiFi in de buurt.
Verwachten we dan dat de batterijen “warm” zijn om 07.00?;) Zou namelijk wel prettig zijn voor eerste lange afdalingen bij vertrek
Nogmaals ik verwacht niet op basis van mijn ervaring dat hij dan warm is. Het gaat niet om het laden zelf maar om de voorverwarming van de batterij. Het voorverwarmen doet hij zover ik dat nu heb gezien vooraf aan het laden. Dus eerst gaat hij voorverwarmen en dan laden (was bij mijn experimenten steeds 10 minuten, maar dat zou bij lagere temperaturen langer kunnen zijn??) daarna gaat hij vol inzetten op laden. Maar als je zo lang laadt dan koelt hij weer net zo hard af. De batterij wordt voortdurend door de buitenlucht aan de onderzijde en de binnenlucht aan de bovenzijde afgekoeld. Je kunt natuurlijk wel het klimaat aanzetten zodat na het voorverwarmen de auto binnen op b.v. 21°C wordt gehouden wat enorm zal schelen. Hij laadt dan wat langzamer omdat dit door de lader wordt geleverd. Maar dan geef ik je meer kans van slagen.

Feitelijk zou je mogelijk nog beter af zijn als je eerst bijna vol laadt tot 80% en het laatste stuk tot 90% van zeg 1,5 uur voor je weggaat laat laden zodat de afkoeltijd na het voorverwarmen geringer wordt. Nogmaals het laden zelf verwarmt de batterij niet. Wat Tesla zelf allemaal als protocol gebruikt is mij niet bekend want dat is "het geheim" van Tesla. Daar kom je alléén achter door trial & error. Ik denk dat ze best een ideaal laadt en voorverwarm cyclus kunnen uitrekenen voor elke vertrektijd die je als gebruiker instelt onder elke conditie. Ze zouden b.v. ook bij lang AC laden de voorverwarming weer een paar keer kunnen inschakelen tijdens dat laden. Maar zo'n lange tijd laden heb ik nog niet uitgeprobeerd. Dus wie weet.
 
Als ik de comments zo lees is er ook veel verwarring tussen het voorverwarmen van het interieur versus het pack. Het pack wordt zo ver ik weet enkel verwarmd bij laden.
Eigenlijk zou deze verwarring niet mogen bestaan. Het liefst heb ik een knop in de app of een gepland vertrek optie die ongeacht de SoC alles (interieur, stoel, stator en pack) op temperatuur brengt met stroom uit het laadpunt.
 
Als ik de comments zo lees is er ook veel verwarring tussen het voorverwarmen van het interieur versus het pack. Het pack wordt zo ver ik weet enkel verwarmd bij laden.
Wij weten beter, het pack wordt wel degelijk voorverwarmd zowel tijdens rijden naar SUC ( als je de navigatie instelt) als aan een 11 kW AC lader.

Dat 11kW niet ideaal is om het pack te verwarmen is bekend maar helpt wel. Echter, met 16kW of 22kW maakt dit wel een groter verschil. Verder hoeft regen niet volle 100% aanwezig te zijn maar net genoeg om comfortable op regen af te remmen.
Die 16/22 kW geldt dus alléén voor Model S en X en vooral de oudere versies.

Verder zou ik gewoon met Teslafi een schedule maken om 1,5 uur voor vertrek gewoon te starten met laden zodat je bij vertrek nog steeds staat te laden zodat het pack zo min mogelijk kan afkoelen.
Mee eens.
 
Als de auto hier op de oprit staat en verbonden is met wifi dan duurt het bij mij ook echt lang (ik denk inderdaad wel twee uur) voordat de auto in slaap valt. Zover ik gemerkt heb is dit alleen zo wanneer er met de auto gereden is, als ik bijvoorbeeld wat uit de auto pak dan valt ie daarna snel weer in slaap ondanks dat er dan toch een wifi verbinding is.

Ik ervaar trouwens wel degelijk betere regen eigenschappen wanneer ik de auto kort voor vertrek oplaad (11kW aansluiting, Short Range+).

Bjorn Nyland heeft ook verschillende video's aan het voorverwarmen van de batterij gewijd:
en
.

Edit: zie net dat bovenste filmpje al een paar posts eerder gedeeld was.
 
Last edited:
Als de auto hier op de oprit staat en verbonden is met wifi dan duurt het bij mij ook echt lang (ik denk inderdaad wel twee uur) voordat de auto in slaap valt. Zover ik gemerkt heb is dit alleen zo wanneer er met de auto gereden is, als ik bijvoorbeeld wat uit de auto pak dan valt ie daarna snel weer in slaap ondanks dat er dan toch een wifi verbinding is.
Klopt, heb ik dat ook steeds gezegd alléén als thuis komt en parkeert. Onder alle andere omstandigheden en wakker maak akties duurt het maar 10 minuten.

Ik ervaar trouwens wel degelijk betere regen eigenschappen wanneer ik de auto kort voor vertrek oplaad (11kW aansluiting, Short Range+).
Blijft voor mij een onwaarschijnlijk verhaal tenzij hij toch voorverwarmt met WiFi connected ( die combinatie gaat het om). Maar dat zie je direct. Want dan laadt hij minder dan anders en gaat 10 minuten later weer meer laden 64km/hr. Ik zal zelf ook nog eens proberen manueel te laden zonder "planned" resultaten te bekijken.
 
Klopt, heb ik dat ook steeds gezegd alléén als thuis komt en parkeert. Onder alle andere omstandigheden en wakker maak akties duurt het maar 10 minuten.


Blijft voor mij een onwaarschijnlijk verhaal tenzij hij toch voorverwarmt met WiFi connected ( die combinatie gaat het om). Maar dat zie je direct. Want dan laadt hij minder dan anders en gaat 10 minuten later weer meer laden 64km/hr. Ik zal zelf ook nog eens proberen manueel te laden zonder "planned" resultaten te bekijken.


Zojuist even getest, koude auto (>24h niet gereden):

Wifi aan: 55 km/u,
Wifi uit: 54 km/u,
Kachel aan: 2-3 km/u.

Ik zal de komende dagen nog wat testjes doen.

Bij mij werkt de pre condition functie die met de laatste update erbij is gekomen, waarbij je de vertrektijd instelt wel gewoon met wifi aan. Wel mits de auto aan de oplader hangt.
 
Zojuist even getest, koude auto (>24h niet gereden):

Wifi aan: 55 km/u,
Wifi uit: 54 km/u,
Kachel aan: 2-3 km/u.

Ik zal de komende dagen nog wat testjes doen.

Bij mij werkt de pre condition functie die met de laatste update erbij is gekomen, waarbij je de vertrektijd instelt wel gewoon met wifi aan. Wel mits de auto aan de oplader hangt.
Ik begrijp totaal niet wat je hier hebt getest noch wat je er mee wil aantonen.
Er staan twee laadsnelheden met 2 condities. Als je de laadsnelheden test met respectievelijk genoemde condities mag je verwachten dat ze gelijk zijn. Als je toevallig zoals hier twee getallen vindt die maar 1 punt anders zijn dan is dat gewoon inderdaad "toevallig" en heeft het betekenis "nul". Je mag alleen maar concluderen dat dit gelijk is.
Als dit jouw maximale laadsnelheid is dan lijkt het me wat laag. De normale laadsnelheid hangt af van het type model 3 die je hebt en kan een beetje variëren afhankelijk van de plaatselijke en momentane netspanning, en de verliezen in de kabel naar je laadpaal vanaf de meterkast. Mijn LR/AWD laadt typisch 66 km/u maar kan ook wel eens 65 of 67 zijn. Dat kan elk moment variëren. Je moet wel het maximum van 16 A ingesteld hebben op je scherm.
Als je de kachel aan begrijp ik dat hij terugvalt naar 2-3 km/u? Dus een terugval van ca 52 km/u? Lijkt we wel erg veel, hoewel het kan! Maar je kunt geen batterijverwarming aanzetten of zo, die knop zit er echt nergens op.
De kachel kan onder extreme condities ( hard aan temperatuur hoog) 7 kW verwarmings element kosten en nog een paar honderd watt voor de ventilatoren.
Het begrip pre-conditioning levert onder de goegemeente nogal wat verwarring op ( zoals ramonneke al aangaf). Het kan slaan op de cabine-condities (verwarming en ruit ontwaseming), òf op de batterij opwarmen voor hoge laadsnelheden en om betere regèn te verkrijgen bij wegrijden. Pre-conditioning kan ook op beiden tegelijk slaan.

Het instellen van de pre-conditioning voor weekdag of werkdag tijden zoals we bij de laatste update gekregen hebben slaat b.v. op beiden tegelijk. Die instelling kan je altijd maken onafhankelijk of je WiFi wel of niet connected hebt. Je kunt hem ook uitzetten.

De WiFi instelling geeft aan wat hij straks gaat doen als je ergens aan een laadpaal parkeert. Dus momentaan doet dat niks. Je maakt eerst de instelling rijdt dan naar een laadpaal ( kan dus thuis zijn) en sluit dan de lader aan en kijkt wat er gebeurt. Als hij meteen begint te laden ( groen wordt) dan is de instelling niet actief.
Als hij blauw wordt en met grote cijfers op je scherm laat zien dat hij voor de ingestelde tijd pas gaat laden, dan is de instelling actief. Daarna wacht je het hele proces af. Hij rekent uit wanneer hij moet gaan laden a.d.h.v. je ingestelde limiet en de ingestelde tijd wanneer hij moet beginnen. Als je geen logger hebt die bijhoudt wat er gebeurt ben je niet in staat om mij of iemand ook te vertellen wat hij doet, tenzij je er bij blijft zitten en de km/u gaat noteren als functie van de tijd.

Waar het om gaat is: je komt aanrijden bij de laadpaal ( thuis of waar dan ook), de auto maakt wèl of geen connectie met een WiFi kanaal. Normaal maakt hij nooit connectie omdat je de WiFi niet ingesteld hebt of omdat er helemaal geen WiFi is. Voor thuis òf op je werk òf bij een specifiek laadpunt heb je WiFi mogelijk wel geïnstalleerd en maakt de auto automatisch verbinding. Die conditie wèl of geen verbinding maken tijdens parkeren gaat bepalen of hij wel of niet goed het totale conditioneringsproces afloopt. Eveneens bepaald het of hij binnen 10 minuten gaat slapen of er 2 uur over gaat doen. Als je éénmaal geparkeerd bent en je gaat dan sleutelen aan de WiFi verbinding dan heeft dat weer geen enkele invloed op het aflopen van die processen.
Het uitzetten van de WiFi in de auto heeft dus ook geen effect op deze processen, alleen het 'vergeten' van het netwerk zorgt voor de verschillen als je komt aanrijden.

Wil je wilt weten zonder logging of de batterij gaat voorverwarmen met dit nieuwe tool dan kan je het volgende doen met dien verstande dat de batterij temperatuur een parameter is die op een bepaald moment vindt dat er niet meer hoeft te worden voorverwarmt. Ik ken die grens niet maar verwacht dat hij een eindje boven de 10°C ligt. Mijn testen zijn bij max 6°C uitgevoerd.
Dus vergeet je WiFi verbinding zodat je zeker weet dat als je thuis parkeert hij geen verbinding maakt. Wacht een nacht totdat de batterij koud is. Sluit de laadpaal b.v. 1 of 2 uur voor die ingestelde tijd aan. Dan gaat hij niet laden maar blijft blauw en hij zegt dat hij pas de volgende dag gaat laden. Dan start je laden op het scherm. Dan zal hij beginnen met voorverwarmen en dat zie je omdat km/u laag blijft of 0 is (afhankelijk van single of dual motor 3,5 of 7 kW verbruik en afhankelijk van de binnenverwarming, maar die kun je uit zetten.). Dat houdt hij 10 minuten of langer vol en dan gaat een deel van het vermogen naar de batterij. Je kunt dit hele ritueel nog een keer herhalen met WiFi connected. Wel weer eerst opnieuw parkeren.
 
Bovenstaand verhaal van @Robipad strookt met mijn (beperkte) ervaringen. Ik heb geen Teslafi maar gebruik wel Jedlix. Daarbij merk ik ook dat het “vergeten” van de Wifi inderdaad het slapen gaan versnelt (De Tesla app doet er een tijdje over om de auto wakker te schudden als hij slaapt).
Over dat “opnieuw parkeren” : Ik moet een aardig eindje rijden om hem te laten beseffen dat er gereden is, dus niet zomaar even de straat op en weer terug, maar een blokje rond de kerk...
 
Bovenstaand verhaal van @Robipad strookt met mijn (beperkte) ervaringen. Ik heb geen Teslafi maar gebruik wel Jedlix. Daarbij merk ik ook dat het “vergeten” van de Wifi inderdaad het slapen gaan versnelt (De Tesla app doet er een tijdje over om de auto wakker te schudden als hij slaapt).
Over dat “opnieuw parkeren” : Ik moet een aardig eindje rijden om hem te laten beseffen dat er gereden is, dus niet zomaar even de straat op en weer terug, maar een blokje rond de kerk...
Nu dat lang rijden herken ik niet, ik rij naar de dichtsbijzijnde rotonde en terug. Pak weg minder dan 1 km.
 
Zodra de WiFi zichzelf verbindt bij thuiskomst (of elders) heeft dit 3 vervelende gevolgen:
  1. Het duurt 2 uur i.p.v. 10 minuten voordat de auto slaapt (onnodig verlies).
  2. Er vindt geen voorverwarming van de batterij plaats.
  3. Er vindt geen preconditioning voor de ingestelde vertrektijd plaats, wat betekent geen voorverwarming van de cabine en geen ruitontdooïngen of ontwasemingen.
Deze software fouten (anders kan ik het noemen) dienen door Tesla opgelost te worden volgens mij.

1. Klopt inderdaad. Wordt ook zo beschreven in TeslaFi.
2. Dat is niet mijn ervaring. Zie ook bijgevoegde raw data uit TeslaFi: Na het (geplande) wakker worden blijft de status 9 minuten lang idle. Wat er in die 9 minuten precies is gebeurd kan ik niet zien (ik sliep), maar de grafiek van mijn verbruiksmeter geeft aan dat er tussen 03:45 en 4:00 0,88 kWh stroom werd verbruikt. In de daarop volgende kwartieren was dat steeds rond de 3 kWh.

Capture.JPG


Capture1.JPG


3. Ook dat is niet mijn ervaring. Ik heb nu al meerdere keren gepland opladen ingesteld en telkens begon de auto een kleine 20 minuten voor het geplande vertrek het interieur voor te verwarmen. Ook wordt de auto dan nog een beetje bijgeladen.

De enige verklaring die ik dan nog zou kunnen bedenken is dat de auto steeds toch niet met WiFi zou zijn verbonden. Maar ik heb een extra repeater geplaatst vlak bij de auto en het signaal wordt ook altijd onmiddellijk opgepikt zodra ik thuis kom. Het pictogram in de auto geeft een sterk signaal aan. Bovendien ontvang ik ook meestal al heel vroeg de nieuwe updates. Ik gebruik speciaal voor de auto een eigen SSID. Ik zal deze de komende tijd eens monitoren.
 
1. Klopt inderdaad. Wordt ook zo beschreven in TeslaFi.
Waar wordt dat beschreven in TeslaFi?
2. Dat is niet mijn ervaring. Zie ook bijgevoegde raw data uit TeslaFi: Na het (geplande) wakker worden blijft de status 9 minuten lang idle. Wat er in die 9 minuten precies is gebeurd kan ik niet zien (ik sliep), maar de grafiek van mijn verbruiksmeter geeft aan dat er tussen 03:45 en 4:00 0,88 kWh stroom werd verbruikt. In de daarop volgende kwartieren was dat steeds rond de 3 kWh.

View attachment 481596

View attachment 481598

3. Ook dat is niet mijn ervaring. Ik heb nu al meerdere keren gepland opladen ingesteld en telkens begon de auto een kleine 20 minuten voor het geplande vertrek het interieur voor te verwarmen. Ook wordt de auto dan nog een beetje bijgeladen.

De enige verklaring die ik dan nog zou kunnen bedenken is dat de auto steeds toch niet met WiFi zou zijn verbonden. Maar ik heb een extra repeater geplaatst vlak bij de auto en het signaal wordt ook altijd onmiddellijk opgepikt zodra ik thuis kom. Het pictogram in de auto geeft een sterk signaal aan. Bovendien ontvang ik ook meestal al heel vroeg de nieuwe updates. Ik gebruik speciaal voor de auto een eigen SSID. Ik zal deze de komende tijd eens monitoren.
Ik denk dat punt 2 en 3 in feite dezelfde oorzaak hebben. Vandaag kreeg ik update 2019.36.2.3 nu heb ik 2019.36.2.1. Mogelijk gaat dat een verschil maken. Omdat de oorzaak van 1. hetzelfde als 2 en 3 neem ik aan dat je WiFi gewoon verbonden is anders zou die 20 minuten slaaptijd ook niet zijn opgetreden.
De fout dat de laadtijd voor 06:00 ophoudt is bij jouw trouwens wel aanwezig.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DucaTinus