Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S60D

This site may earn commission on affiliate links.
Het is ook een optie om mijn vrouw in de V60 te laten rijden (al vind ze die aan de grote kant). Ik kan een goede deal maken om zowel de mini als de 107 in te ruilen voor een i3 waar net de kop af is. De V60 wegdoen is financieel niet handig. Binnenkort maar even zitten met de boekhouder...
Ik zou idd ook zeggen: Lekker in de mini blijven rijden tot de Model 3 er is. Heb een paar dagen een i3 mee gehad. Gelukkig wel met range extender. De actieradius was echt om te huilen. Op de snelweg moest ik zonder de verwarming aan 90 rijden om enigszins in de buurt te blijven van de door BMW genoemde "realistische" range, laat staan de theoretische range die wordt vermeld in de brochure.
Ik denk dat je vrouw met een i3 zo klaar is met elektrisch rijden.
 
Ik zou idd ook zeggen: Lekker in de mini blijven rijden tot de Model 3 er is. Heb een paar dagen een i3 mee gehad. Gelukkig wel met range extender. De actieradius was echt om te huilen. Op de snelweg moest ik zonder de verwarming aan 90 rijden om enigszins in de buurt te blijven van de door BMW genoemde "realistische" range, laat staan de theoretische range die wordt vermeld in de brochure.
Ik denk dat je vrouw met een i3 zo klaar is met elektrisch rijden.
De i3 REX heeft geen warmtepomp, dus de range met de oude 60Ah accu is bedroevend in de winter. Ik heb zelf een aantal dagen mogen sturen in de i3 BEV met de nieuwe 94Ah accu met warmtepomp, accuverwarming en accukoeling. Voor het eerst was daarmee goed mee te komen op de snelweg. Maar ik denk dat je met een Model 3 dat nog beter kan en misschien wel voor een nog scherpere prijs.

Even nog een aanvulling:
Het liefste zouden we 2 FEV's in ons "wagenpark" willen hebben, aangevuld met een PHEV voor het trekken van aanhangers, onverwachte verre ritten, etc.
 
Blijkbaar is de S60 en de S60D ook leverbaar met de standaard leren stoelen in zwart.

2mr7eb6.png
 
Een X heeft standaard next gen stoelen. Ok geen leer maar gaat om zitcomfort.
En een glazen dak is ook standaard. Met alle gadgets die de X verder standaard heeft tov een S vind ik het geen gekke vergelijking. En dan vind ik het prijsverschil ontzettend marginaal.

Maar gezien de P100DL opmerking kijkt niet iedereen daar hetzelfde tegenaan begrijp ik.
 
Voor dagelijks gebruik lijkt een S 60 genoeg. De toegevoegde waarde zal niet meer komen uit verlengen van de range maar uit het verhogen van de laadsnelheid. De SuC's worden al geupgrade naar 145kW. Vermoedelijk ligt de grens wat nodig is bij 175kW, zeg 900km/uur. Met een s 60 kun je dan eindeloos reizen, het laden gebeurd tijdens de benodigde korte pauzes.
 
Voor dagelijks gebruik lijkt een S 60 genoeg. De toegevoegde waarde zal niet meer komen uit verlengen van de range maar uit het verhogen van de laadsnelheid. De SuC's worden al geupgrade naar 145kW. Vermoedelijk ligt de grens wat nodig is bij 175kW, zeg 900km/uur. Met een s 60 kun je dan eindeloos reizen, het laden gebeurd tijdens de benodigde korte pauzes.
Zou het laden dan ook sneller gaan? Omdat een 60/70/75 minder snel laadt dan een 85/90/100.
 
Zou het laden dan ook sneller gaan? Omdat een 60/70/75 minder snel laadt dan een 85/90/100.
De winst in laadsnelheid wordt enigszins beperkt door de kleinere batterij: normaal worden lithiumbatterijen geladen volgens het principe constant current - constant voltage hetgeen inhoudt dat de maximale stroom wordt geladen zolang de spanning van de batterij onder een bepaalde grenswaarde blijft (die afhangt van de gebruikte chemie en van het aantal cellen in serie). Van zodra die grensspanning bereikt wordt, schakelt men over op het constant voltage laden waarbij de stroom gradueel afneemt omdat de batterijen alsmaar voller geraken.
Bij een kleinere batterij zal die grensspanning bij dezelfde stroom bereikt worden bij een lagere SOC dan bij een grote. Daardoor zal de laadstroom eerder afnemen.
 
De winst in laadsnelheid wordt enigszins beperkt door de kleinere batterij: normaal worden lithiumbatterijen geladen volgens het principe constant current - constant voltage hetgeen inhoudt dat de maximale stroom wordt geladen zolang de spanning van de batterij onder een bepaalde grenswaarde blijft (die afhangt van de gebruikte chemie en van het aantal cellen in serie). Van zodra die grensspanning bereikt wordt, schakelt men over op het constant voltage laden waarbij de stroom gradueel afneemt omdat de batterijen alsmaar voller geraken.
Bij een kleinere batterij zal die grensspanning bij dezelfde stroom bereikt worden bij een lagere SOC dan bij een grote. Daardoor zal de laadstroom eerder afnemen.

Maar het leuke is weer dat, ik praat vanuit mijn ervaring met S85 en nu S70D, dat weliswaar het voltage van de batterij lager ligt, logisch, maar dat het aantal Ah bij aanvang hoger is waardoor hij toch begint te laden met zeg 105 Kw bij de oudere SuC's en 116 Kw bij de nieuwe. Heb je niet veel nodig om bij de volgende SuC te geraken (hoppen) dan is het verschil dus niet zo groot. En dat is wellicht de dagelijkse praktijk.
 
@fivari of wie een antwoord heeft.
Worden alle cellen in het batterypack altijd geladen? Of wordt door het batterypack-management-systeem de cellen geladen op basis van hun fase in de laad en ontlaad cyclus?
Een Tesla pack heeft meer dan 7000 cellen, ik heb de indruk dat altijd maar een deel parallel geladen wordt? Als dit zo is, kunnen dan, indien het vermogen van de lader groter wordt er meer cellen tegelijktijd geladen worden? Wordt de laadsnelheid nu niet grotendeels beperkt door de wamteontwikkeling bij het laden met groot vermogen?
 
De batterij wordt volgens mij in zijn geheel geladen.
Als cellen parallel staan kan het niet anders dat ze op dezelfde spanning staan. Dat houdt in dat de parallele cellen perfect gebalanceerd zijn en ook dezelfde SOC hebben. De reeksen in serie (waarschijnlijk 96) worden door een BMS gebalanceerd op spanning. Bij de Zoe kan ik de individuele spanning aflezen via de OBD. De spanningsverschillen zijn zowel tijdens het laden als na het balanceren miniem: hooguit enkele mV.
Wordt de laadsnelheid nu niet grotendeels beperkt door de wamteontwikkeling bij het laden met groot vermogen?
Ik neem aan dat je warmteontwikkeling in de batterij bedoelt. Snelladen warmt de cellen inderdaad op en die temperatuur wordt bewaakt, maar gelet op de actieve koeling van de batterij zal dat zelden de beperkende factor zijn. Initiëel is er het maximale vermogen van de lader dat op zijn beurt bepaald wordt door het beschikbare vermogen van de elektriciteitsaanvoer en de in de lader aanwezige vermogenelektronica, de kabels enz...en op het einde van de laadbeurt is het de maximale spanning per cel die de laadsnelheid beperken.
 
De oude 85kWh batterij bestond uit: 7,104 lithium-ion battery cells in 16 modules[87] wired in series (14 in the flat section and two stacked on the front).[88] Each module contains 6 groups[89] of 74 cells[90] wired in parallel; the 6 groups are then wired in series within the module.'
En gelijke SOC voor alle cellen zou het voordeel van een optimale laadcyclus teniet doen. Maar ik weet niet of dit relevant is. Anderszijds, de batterypack heeft wel een erg lange levensduur, als ik J. Straubel moet geloven, meer dan 10 jaar. Zou dit te realiseren zijn zonder aandacht voor de laadcyclus?
De koeling van de warmteontwikkeling in de batterij zullen ze wel op orde hebben, gezien het amperage voor de Ludicous-mode. Het lijkt me eerder in de aansluitingen te zitten. Maar daar weet jij ongetwijfeld meer van. De huidige max vermogen van de laders is 145kW. Wat moet Tesla doen om dit naar 175kW op te trekken?
 
6 groepen in serie en daarvan16 modules in serie geeft inderdaad de 96 in serie die ik ook al ergens oppikte. Met een spanning van 4,10 à 4,15V per cel komt dat overeen met de 400V nominale spanning van het accupack. De SOC van al die cellen zal toch nagenoeg gelijk gehouden worden. De spanning in elk geval. Wanneer dat niet meer het geval is voor een groep, dan heeft die volgens mij toch een probleem. Bij het aftoppen op het einde van een laadproces worden al die cellen gebalanceerd (op exact dezelfde spanning gebracht).
Om het vermogen verder te verhogen moeten ze de installatie zo aanpassen dat niet 360A aankan maar 440A.
Naast de vermogenelektronica die waarschijnlijk een of meer extra modules in parallel zal bevatten heeft dat zijn gevolgen voor de stroomgeleiding. De kabels zouden nog wat dikker moeten of gekoeld moeten worden. Het eerste lijkt mij eenvoudiger.
Ik zou denken dat vooral de contacten in de Mennekesstekker die je in de auto inplugt daar stilaan last mee kunnen krijgen. Bij de minste corrosie krijg je enorme warmteonwikkeling. Die is immers evenredig met de stroom in het kwadraat, nl. contactweerstand * I2. En die warmteontwikkeling zal dus 50% hoger liggen.
 
Het ziet er naar uit dat ik de titel van de topic mag aanpassen naar 75D want heb net een leuke deal kunnen afsluiten met een stockwagen uit Duitsland, enkel de (interieur)kleur wordt gewijzigd naar midnight silver met zwart leder. Wat eigenlijk al in de weegschaal lag met mijn huidige config.

Al de overige opties blijven hetzelfde. Zit zelfs nog een upgrade interne lader bij. Al bij al een korting van 9400€ incl. de referral, dat leek me een goede deal. Kortom een 75D voor de prijs van een 60D