Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
CATL LFP is trouwens super met laden. Je kan overal met 100% wegrijden op AC laden en DC laden gaat vaak sneller dan ik zelf klaar ben om door te rijden.
Vroeg of laat zullen wel het hier ook lezen. Ik zal toch aandachtig wachten: de eerste maanden van de 3 met LFP was voor mij toch zeer verrassend. Ik heb het niet zelf beleefd (S85). Maar met onze traag ladende S, is het al traag genoeg.
Ik zou razend zijn met een nieuwe Y en op reis zijn met slechtere laadtijd dan de S.
 
Ik heb momenteel een SR+ uit 06/2020; haal (op de snelweg) een range van +-220km bij 100% lading. Redelijk ver van de WLTP-range indertijd.

Range is voor mij toch wel een struikelblok, bij binnenlandse trips (in België, zeker richting Wallonië) is het altijd (te) stevig plannen. Iets meer range zou comfortabeler zijn.

Zou de MY SR met z'n LFP-accu meer (snelweg)range halen dan de Model 3 SR+ uit 2020? Of gaat dat in dezelfde richting gaan?
 
Ik ga uit van een bewuste prijsstrategie van Tesla. Er zal wellicht een reden zijn waarom ze in NL/BE/FR juist SR’s willen verkopen en bijvoorbeeld in DU juist de LR?
Denk dat voor NL de aanzienlijke leasemarkt waar ze flink marktaandeel in hebben dankzij 4% Model 3’s, zeker een rol speelt. Die looptijden gaan aflopen komend jaar en voor die klanten hebben ze nu geen alternatief. Meer gaan betalen voor dezelfde auto vanwege de hogere bijtelling zal die leaserijders tegen staan, maar meer betalen voor een grotere gezinsauto van Tesla is een betere propositie.
 
  • Like
Reactions: SR89 and Niek
Denk dat voor NL de aanzienlijke leasemarkt waar ze flink marktaandeel in hebben dankzij 4% Model 3’s, zeker een rol speelt. Die looptijden gaan aflopen komend jaar en voor die klanten hebben ze nu geen alternatief. Meer gaan betalen voor dezelfde auto vanwege de hogere bijtelling zal die leaserijders tegen staan, maar meer betalen voor een grotere gezinsauto van Tesla is een betere propositie.
En wat is de reden hoor België en Frankrijk dan?
 
Ik heb momenteel een SR+ uit 06/2020; haal (op de snelweg) een range van +-220km bij 100% lading. Redelijk ver van de WLTP-range indertijd.

Range is voor mij toch wel een struikelblok, bij binnenlandse trips (in België, zeker richting Wallonië) is het altijd (te) stevig plannen. Iets meer range zou comfortabeler zijn.

Zou de MY SR met z'n LFP-accu meer (snelweg)range halen dan de Model 3 SR+ uit 2020? Of gaat dat in dezelfde richting gaan?
Ik heb een 3 sr+ van Dec 21
Dus 60kw accu. Ik haal op de snelweg een 300-340km Range. Max piek laden was 175kwh. De Y rwd zal wellicht iets meer verbruiken door zijn hogere bouw.
Het aanbod kietelt toch om eens te gaan testrijden. Jammer dat er nog geen real life tests zijn terug te vinden.
 
Tesla Model Y with RWD now available in Germany - electrive.com

O.b.v. range stelt dit artikel dat de RWD wrs een CATL battery heeft en geen BYD. Klinkt plausibel. Daarmee dan ook geen structural battery?

Gezien de prijs had ik verwacht dat RWD Y in Berlin gemaakt zou worden.

Het artikel refereert ook nog even aan de uitrusting. Idd benieuwd of subwoofer en bankverwarming achter erop zitten.
 
  • Like
Reactions: DM231191
die nieuwe y en het huge prijsverschil is toch een slag in het gezicht van de LR bezitters. restwaarde wordt flink onderuit gehaald.
Is ander publiek.

LR is met 350-400km range een wagen voor de veelrijder die altijd en overal genoeg range moet hebben voor zijn behoefte of die tijdens sanitaire stops voldoende kan aanvullen. Daar kan iedereen zich in principe in vinden (anti-EV stemmingmakers buiten beschouwing gelaten).

AWD met 250-300 km is voor mensen die zelden verder moeten en indien wel, geen probleem hebben met extra stops (ze hebben immers een bonus van 16000€ goedkopere wagen).
 
Is ander publiek.

LR is met 350-400km range een wagen voor de veelrijder die altijd en overal genoeg range moet hebben voor zijn behoefte of die tijdens sanitaire stops voldoende kan aanvullen. Daar kan iedereen zich in principe in vinden (anti-EV stemmingmakers buiten beschouwing gelaten).

AWD met 250-300 km is voor mensen die zelden verder moeten en indien wel, geen probleem hebben met extra stops (ze hebben immers een bonus van 16000€ goedkopere wagen).
Ze adverteren met de (belachelijke) WLTP van 455km. Lijkt me dan hetzelfde publiek.

Alleen de doorgewinterde EV-rijder snapt dat je deze waardes alleen haalt berg af, wind mee in het kielzog van een vrachtwagen op 87 km/h. Ik moet nog maar zien of je de 200 kilometer haalt op 130km/h.