Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
SeC Den Haag.
In de Q4 earnings call heeft Elon Musk uitgesproken "it makes sense that Model Y's for Europe are produced in Europe, Model Y's for China are made in China". Met als toelichting dat allerlei processen, zoals productie en logistiek, eenvoudiger worden.

Makes total sense.
Maar het sluit niet uit dat er toch Amerikaanse (of Chinese) Model Y's geleverd gaan worden in Europa als daar meer mee te verdienen valt.
 
SeC Den Haag.

Die werknemers zeggen ook maar wat, en zijn op sommige vlakken minder goed geïnformeerd dan de die-hard Tesla fans die het internet rondstruinen. Zij krijgen ook vaak pas last minute informatie te horen. Dan vertrouw ik liever op informatie van reddit/electrek/Elon twitter. Daarnaast, zomer 2021 is nog ver weg en er kan van alles gebeuren in die tijd.
 
@Wim S.:
Je hebt inderdaad gelijk. Er is al een tweede, onherroepelijke, uitspraak van de Duitse bestuursrechter. Het kappen van de bomen mocht sinds 20 februari inderdaad weer voortgezet worden, hoewel er tot 5 maart 2020 ingesproken mag worden tegen de bouwvergunning. En er staan nog maar een paar bomen. Tesla kan overigens tot 2021 van de koop afzien. Ze betalen slechts een derde van de gebruikelijke grondprijs.........


Bürgerservice Berlin - Brandenburg

Wirtschaft, Handel & Finanzen: Rodung auf Gelände für Tesla-Fabrik vor dem Abschluss

Tesla darf Wald für Gigafactory roden – Gericht weist Klagen zurück
 
In us draadje lees ik: “ My LR RWD order states Prepare for Delivery.”

Dit geeft mij toch enigszins vertrouwen dat het wel goed zal komen met mijn lr rwd order. Ik heb nog geduld tot uiterlijk eind 2021, fingers crossed

Edit: in mijn tesla account is inmiddels de tekst aangepast:

Naarmate de leverdatum van uw Model Y dichterbij komt, zullen wij contact met u opnemen om de registratie, betaalwijze en inruilgegevens te bevestigen, indien van toepassing.
 
  • Informative
Reactions: Karim DB
Hoe zouden wij Nederlanders de Y gaan noemen?

Alleen bij de Model S doen wij Nederlanders het zoals de Amerikanen. Verder hoor ik een mengelmoesje van Nederlands en Engels:

Ik hoor vaak zeggen:
Model 3 = [mo·dl drie] moet eigenlijk zijn [mo·dl three]
Model X = {mo·dl iks] moet eigenlijk zijn [mo·dl eks]
Model Y = [mo·dl ei] moet eigenlijk zijn [mo·dl whai]

Als we kiezen voor het Nederlands zouden we ook [modèl] moeten zeggen......
 
  • Like
Reactions: SR89
Alleen het omhakken van de bomen gaat nog een heel verhaal worden. Dat vliegveld Berlin Brandenburg is ook nog steeds niet open en zou in 2011 (!) al geopend zijn. Ik denk dat Elon de Duitse bureaucratie onderschat heeft.
Ik zou bijna zeggen: vlieg een hoop chinezen in om die fabriek in no time op te zetten.
Maar dat ligt gevoelig tegenwoordig.
 
SeC Den Haag.
SeCs weten meestal niet wat zelfs Fremont zelf nog niet weet. Kijk maar naar de LR RWD, die er nooit zou komen voor Europa, ook niet tijdelijk ;-). Tot er plots drie boten vol met die wagens bleken op weg te zijn.

Even ernstiger: Tesla neemt vaak beslissingen op erg korte termijn om de vraag op het aanbod af te stemmen, zie maar die Engelsen die geen AWDs krijgen maar P3D-s, of die drie boten vol met LR RWD die in 2019 plots naar Europe werden geduwd. In de Verenigde Staten is de beschikbaarheid van de P3D- en de LW RWD ondertussen ook al een chaotisch knipperlicht...

Op langere termijn staat het vast dat de Europese Model Ys uit Berlijn gaan komen, al was het maar om 10% invoerheffing te vermijden. Wat dat op kortere termijn gaat worden, dat is een andere vraag: de logistiek is er al om model 3s van Fremont naar Zeebrugge te vervoeren, dus die is er ook om eventueel model Ys (mee) te vervoeren als Tesla daar baat bij denkt te hebben. En ja, het zal zelfs afhangen van de concurrentie.

Helaas: het ziet ernaar uit dat Fremont alle Model Ys die het tot midden 2021 kan bouwen in Fremont zo kan slijten aan het binnenland. De Model 3 kwam ook maar na jaren naar Europa...
 
Last edited:
Ik begin wel een beetje te wennen aan de Y. Vind hem zo in P trim toch wel mooi. En wat praktischer met kids :)

upload_2020-3-11_15-12-56.png

upload_2020-3-11_15-14-51.png
 
Last edited: