Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.

Inderdaad! Dit is de review die het meest overeenkomt met mijn eigen (proefrit) bevindingen in de Model Y.

Ja, de Y heeft zeker positieve eigenschappen zoals het ruimteaanbod, de aandrijflijn, efficientie en het SuC netwerk. Maar door met name de (naar mijn smaak) te hoge zit, het ontbreken van diverse opties en de stevige prijs in vergelijking met bepaalde concurrenten heeft hij mij als totaalpakket (nog) niet overtuigd.
 
@tvdeynde: Volgens mij kan je het type batterij niet aflezen uit de VIN en staat de E voor Elektrisch (zie tumbnail).
model_y_vin.jpeg

Via de RDW kan je het type batterij overigens wel aflezen. Zie daarvoor de code onder "variant".
- Y5CD: 75 kWh NCM batterij van LG (wordt nu geleverd in de MIC Model Y LR);
- Y5LD: 82 kWh NCMA batterij van LG (MIC Model Y Performance en waarschijnlijk later ook LR);
- Y6LR: 60 kWh LFP batterij van CATL (MIC Model Y SR+).

Voor de liefhebber zijn hier en hier nog interessante draadjes te vinden (in het Duits).
 
@tvdeynde: Volgens mij kan je het type batterij niet aflezen uit de VIN en staat de E voor Elektrisch (zie tumbnail).
View attachment 709112

Via de RDW kan je het type batterij overigens wel aflezen. Zie daarvoor de code onder "variant".
- Y5CD: 75 kWh NCM batterij van LG (wordt nu geleverd in de MIC Model Y LR);
- Y5LD: 82 kWh NCMA batterij van LG (MIC Model Y Performance en waarschijnlijk later ook LR);
- Y6LR: 60 kWh LFP batterij van CATL (MIC Model Y SR+).

Voor de liefhebber zijn hier en hier nog interessante draadjes te vinden (in het Duits).
Ah Ik ging uit van deze twee decoders.
 
Niet dat het beter is om tot 100% te laden, maar het kan minder kwaad dan bij een Li-ion batterij. LFP batterijen degraderen c.q. slijten veel minder snel en daarom kan het dus ook minder kwaad om tot 100% te laden. Bij 100% SoC heb je trouwens wel het 'nadeel' dat de auto eventjes niet/minder in staat is om te regenereren.
 
Gisteren mijn Model y opgehaald in Tilburg. De delivery was prima. Ik kon na aanmelden en een kopje koffie zelf bepalen wanneer ik naar binnenliep om de auto te ontvangen. Na het doek van de auto te hebben getrokken de auto goed geinspecteerd en daarna vertrokken. Stond een mix van model 3, S en Y klaar voor mensen. Zeker niet het gekkenhuis van toen ik mijn 3 ging halen. Fabriek zelf is nu zo goed als leeg. Da's wel beetje treurig.

Paar zaken die mij tot nu toe zijn opgevallen aan mijn Y.

  • blij met de keuze voor wit. Ja van voren beetje olifantje, maar dat is de Y eigenlijk in elke kleur. Nummerplaat breekt beetje het grote vlak aan de voorkant
  • 20 Inch helpt de auto echt beter smoelen. Zeker bij de witte lak
  • Klein kleurverschil in het wit tussen lak op de carroserie vs bumpers. Ga ik melden bij Tesla.
  • bouwkwaliteit veel beter dan mijn 1e Model 3. Geen panelgaps, lak prima (qua krasjes ed), van binnen helemaal schoon en goed.
  • "nieuwe" interieur met betere stoelen, lekker dik stuur een voortuitgang tov Model 3
  • Ik zelf vind het op de bok zitten eigenlijk wel meevallen
  • wit interieur geeft heerlijk ruimtelijk gevoel
  • Audio installatie, net als toen bij de 3, echt top
  • snelladen wil nog niet echt vlotten. Bij Rijswijk kwam ik niet verder dan 42 kW, maar accu was wel half vol. Bij aflevering overigens helemaal vol.
En foto's doen het model eigenlijk geen recht, maar bij deze
20210915_134841.jpg
 
Gisteren mijn Model y opgehaald in Tilburg. De delivery was prima. Ik kon na aanmelden en een kopje koffie zelf bepalen wanneer ik naar binnenliep om de auto te ontvangen. Na het doek van de auto te hebben getrokken de auto goed geinspecteerd en daarna vertrokken. Stond een mix van model 3, S en Y klaar voor mensen. Zeker niet het gekkenhuis van toen ik mijn 3 ging halen. Fabriek zelf is nu zo goed als leeg. Da's wel beetje treurig.

Paar zaken die mij tot nu toe zijn opgevallen aan mijn Y.

  • blij met de keuze voor wit. Ja van voren beetje olifantje, maar dat is de Y eigenlijk in elke kleur. Nummerplaat breekt beetje het grote vlak aan de voorkant
  • 20 Inch helpt de auto echt beter smoelen. Zeker bij de witte lak
  • Klein kleurverschil in het wit tussen lak op de carroserie vs bumpers. Ga ik melden bij Tesla.
  • bouwkwaliteit veel beter dan mijn 1e Model 3. Geen panelgaps, lak prima (qua krasjes ed), van binnen helemaal schoon en goed.
  • "nieuwe" interieur met betere stoelen, lekker dik stuur een voortuitgang tov Model 3
  • Ik zelf vind het op de bok zitten eigenlijk wel meevallen
  • wit interieur geeft heerlijk ruimtelijk gevoel
  • Audio installatie, net als toen bij de 3, echt top
  • snelladen wil nog niet echt vlotten. Bij Rijswijk kwam ik niet verder dan 42 kW, maar accu was wel half vol. Bij aflevering overigens helemaal vol.
En foto's doen het model eigenlijk geen recht, maar bij deze

Gefeliciteerd met je aanwinst. Een stoere uitvoering.

Een paar vragen en opmerkingen:

- Is een miniem kleurverschil tussen lak op metaal en lak op kunststof heel ongebruikelijk? Ik zie het kleurverschil op de foto overigens niet, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel.

- Had je de supercharger ingevoerd in de navigatie? Als je dat niet doet, is de accu niet voorverwarmd en dat scheelt een boel bij de laadsnelheid.

- Werd er in Tilburg een Model S uitgeleverd? :eek:
 
Gefeliciteerd met je aanwinst. Een stoere uitvoering.

Een paar vragen en opmerkingen:

- Is een miniem kleurverschil tussen lak op metaal en lak op kunststof heel ongebruikelijk? Ik zie het kleurverschil op de foto overigens niet, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel.

- Had je de supercharger ingevoerd in de navigatie? Als je dat niet doet, is de accu niet voorverwarmd en dat scheelt een boel bij de laadsnelheid.

- Werd er in Tilburg een Model S uitgeleverd? :eek:
Kleurverschil is niet ongebruikelijk heb ik inmiddels gelezen op de fora. Ook niet perse alleen voor Tesla van toepassing. Heeft met het verschil in de ondergrond te maken. Maar ik zag t in het kunstmatige licht in de hal en als ik goed kijk buiten. Plastic bumper is de kleur iets meer gebroken wit. Zo gewoon er naar kijkend zie je het bijna niet inderdaad

Ja, ik kwam uit Tilburg, plus stukje voorverwarmen. Komt vast wel goed als de accu leger is.

Dacht t wel, maar gezien jouw reactie wellicht niet :).. Was uiteraard vooral met mn eigen toettoet bezig
 
Last edited:
  • blij met de keuze voor wit. Ja van voren beetje olifantje, maar dat is de Y eigenlijk in elke kleur. Nummerplaat breekt beetje het grote vlak aan de voorkant
  • 20 Inch helpt de auto echt beter smoelen. Zeker bij de witte lak
  • Klein kleurverschil in het wit tussen lak op de carroserie vs bumpers. Ga ik melden bij Tesla.
  • bouwkwaliteit veel beter dan mijn 1e Model 3. Geen panelgaps, lak prima (qua krasjes ed), van binnen helemaal schoon en goed.
  • Ik zelf vind het op de bok zitten eigenlijk wel meevallen
  • wit interieur geeft heerlijk ruimtelijk gevoel
  • Audio installatie, net als toen bij de 3, echt top
Top en proficiat met de aankoop!

Vragen rond je reactie:
  • Dat is de Y vooral in wit en vind dat minder bij andere vandaar mijn twijfel bij wit. Is het vooral omwille van het feit dat het geen optieprijs was of echt omdat je wit het mooiste vindt?
  • Dus helaas nog niet opgelost en doet me extra twijfelen aan wit
  • Leuk om te lezen en dat van China, benieuwd wat het zal zijn van Berlijn
  • Nog niet meegereden maar er gewoon in zitten stoorde ook niet, het is tenslotte een SUV!
  • Absoluut knapper dan het zwart imo ook omdat je dat bruine hout niet hebt maar vooral het ruimtegevoel zoals je zegt!
  • Top! Vergelijkbaar met Harman, Bose of andere bij andere merken?