Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Waze rekent in tijden ipv in km gedeeld door gemiddelde (en dus verkeerde) snelheid. De tijden dat vorige google location gebruikers onderweg waren worden samengeteld. Nauwkeuriger en realtimer kan bijna niet. Waze wordt bij werken of evenementen zelfs op voorhand upgedate. Vb nieuw circulatieplan in Gent.
Ik heb in de beginjaren vaak correcties doorgestuurd. Worden dezelfde dag nog opgelost. Je krijgt soms een mailtje met extra vragen.
Met een connected device, smartphone en dus ook onze Tesla is dit heel eenvoudig. Je maakt een headmap van waar mensen van de voorgestelde route afwijken en je behandelt de hotspots van heetst naar minder heet.
Ben ervan overtuigd dat Tesla dit doet voor de AP. Heatmap van waar het stuur overgenomen wordt. Deels zelfs geautomatiseerd. Deels met manuele check via google street view.
Navigon daarentegen...
In mijn buurt een echte ramp. Wegwijzigingen van meer dan 15 jaar geleden zijn niet opgenomen in de laatste update. In de vorige wel. Echt Tesla onwaardig om bij Navigon te blijven.

Maar de eerste autonome auto die een wijziging tegenkomt heeft toch ook met waze-techniek een probleem? Dat nr 2 daarvan leert wil ik wel geloven.
 
Maar de eerste autonome auto die een wijziging tegenkomt heeft toch ook met waze-techniek een probleem? Dat nr 2 daarvan leert wil ik wel geloven.

Inderdaad. En het zal zelfs meer dan 1 zijn. Maar zeker in de spits gaat het heel snel.De eerste met Coyote die een flitspaal passeert heeft ook prijs.
Ik vermoed ook dat sedert de overname door google er minder kleine 'sluipwegen' voorgesteld worden. Dit was vroeger inderdaad soms wel extreem. Toen zag je soms verschillende wazers queuen op een zandweg...
 
Nog een functie die ik mis in de navigatie: de mogelijkheid om aan te geven dat de huidige route geblokkeerd is (over een lengte van x meters) zodat een omleiding kan worden berekend. Vaak al vervelend genoeg als je een opbreking tegenkomt (altijd vertraging), zou fijn zijn dat je dan niet ook nog eens moet gaan tobben met de navigatie die je maar blijft terugsturen.

Wensenlijstje (en allemaal zaken die anderen wel voor elkaar hebben):
  • keuze voor alternatieve route: zoals nu de kortste (?), is soms echt absurd.
  • waypoints
  • route blokkade
  • up-to-date kaarten (echt niet uit te leggen voor een auto met over-the-air updates) :confused:
 
Nog een functie die ik mis in de navigatie: de mogelijkheid om aan te geven dat de huidige route geblokkeerd is (over een lengte van x meters) zodat een omleiding kan worden berekend. Vaak al vervelend genoeg als je een opbreking tegenkomt (altijd vertraging), zou fijn zijn dat je dan niet ook nog eens moet gaan tobben met de navigatie die je maar blijft terugsturen.

Wensenlijstje (en allemaal zaken die anderen wel voor elkaar hebben):
  • keuze voor alternatieve route: zoals nu de kortste (?), is soms echt absurd.
  • waypoints
  • route blokkade
  • up-to-date kaarten (echt niet uit te leggen voor een auto met over-the-air updates) :confused:
Ik onderschrijf bovenstaande volledig en mis daarnaast nog wat informatie zoals in TomTomGo die ik nog steeds met veel plezier gebruik. Flitsers in de nav is niet echt luxe meer! Daarnaast vind ik de info balk rechts er nuttig. Zaken als files, flitsers en dingen als zware regenbuien of mist op jouw route worden daarin weergegeven. Natuurlijk tankstations overbodig ;-).
Wat ik ook vervelend vond bij de Tesla nav wat ik bij mijn rit naar Munchen ondervond: waar een eindbestemming is ingevoerd en meerdere supercharger stops zitten, worden op het grote scherm de aanwijzingen (bijv. afslagen over x-meter) alleen tussen de laatste supercharger stop en eindbestemming weergegeven op het grote scherm. Tot aan de laaste supercharger stop worden geen route aanwijzingen weergegeven. Dat moet beter kunnen lijkt mij.
Screenshot_20170518-083434.png
 
links op de foto een nieuwe 75 met 252
nav.jpg
km bereik
rechts mijn 85d met 256km bereik
De 85d ziet de superchargers in italie niet en kan hier dus niet heen navigeren.
ook geeft mijn 85d komt met minder sap aan in Machelen en moet langer laden in Mulhouse
iemand enig idee wat hier aan de hand is
 
Tesla gebruikt Navigon navigatie. Enkel de kaart is van Google.
Enkele jaren terug deed ik een testrit en werd me verteld dat de navigatie in het dashboard van Garmin was. Nu rij ik op de motorfiets nog altijd met Garmin/BMW toestellen en de afbeelding op het dashboard bij rijstrookhulp en afbeeldingen van afslagen zijn qua uitzicht quasi identiek aan die van mijn Garmin/BMW toestellen.

Hier is enkele maanden geleden een omleidingsweg aangelegd en geopend. Die staat al op het centrale scherm op Google Maps, maar de Tesla vertikt het om langs deze omleidingsweg te navigeren en gaat op het traject telkens vanop een bestaande zijweg me proberen te navigeren naar het oude traject.
 
Hier is enkele maanden geleden een omleidingsweg aangelegd en geopend. Die staat al op het centrale scherm op Google Maps, maar de Tesla vertikt het om langs deze omleidingsweg te navigeren en gaat op het traject telkens vanop een bestaande zijweg me proberen te navigeren naar het oude traject.
Enkele jaren. Bij mij in de buurt is een oprit naar een viervaksweg al 20 jaar afgesloten en ik word er nog elke dag naartoe gestuurd.