Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
  1. Laden aan een supercharger met CCS adapter aan een supercharger met 2 kabels (de huidige V2 superchargers met een 'gewone' stekker voor Model S/X en CCS stekker voor Model 3) is niet sneller. Beiden zijn beperkt tot max. 150kW.
  2. De Model X pre-Raven is eveneens beperkt tot een 150kW, dus je gaat bij IONITY niet harder dan dat kunnen laden. Nieuwere Model S en X van omstreeks april 2019 ("Raven") kunnen tot 200kW laden bij V3 superchargers, IONITY en FastNed.
  3. De CHAdeMO adapter is beperkt tot een 50kW, de CCS adapter is niet beperkt.

Voor je Model S en Model X met CCS-adapter heb je 2 voordelen:
  • je kan laden aan andere snelladers die 100kW en meer geven, zoals bij IONITY en FastNed
  • je kan laden bij toekomstige V3 superchargers die het vermogen niet met mekaar delen, in tegenstelling tot huidige V2 superchargers die het vermogen delen tussen de A en B stalls.
 
Dus het enige voordeel is dat je meegroeit met de SuperChargerstekkers.
Of gaat de praktische laadsnelheid dan ook omhoog. Laatste keer (bijna een half jaar geleden denk ik) ging het laden niet sneller dan 108kW (-10% op 120kW), kort piekje op 117kW. Als het met de nieuwe hard-/software nu max 150kW is, zou ik dan kunnen rekenen op, pak hem beet 130-135kW (-10% op 150kW)? Dacht dat de “gezondheid” van de accu en de “soc” bepaalde met welke snelheid er geladen kon worden.
 
Volgens mij is dat nu max 120 of 150 kWh. (Toekomstig 250? Klopt dit)

Enkel voor Model 3's. De S/X kan via de adapter geen grotere vermogens aan de auto leveren. Deze gaat nu al buiten specificaties volgende de informatie op de adapter.

Raven S/X modellen kunnen dit in de US wel doordat deze dikkere bekabeling naar de laadpoort hebben gekregen. Echter, dit gaat over de reguliere Tesla connector zonder adapter en niet de Type2 EU Tesla stekker. Natuurlijk zou Tesla nog meer vermogen door de adapter jagen maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.
 
  • Informative
Reactions: NicoV
Nou, ik heb hem ook hoor. Via Mobile Service geinstalleerd. Eerst bankje omhoog:

935008D7-A403-4C29-89E4-0F1BD035B0D6.jpeg 6E489AFB-C7E8-48D5-A0D4-DBA911A0F3E3.jpeg

Nieuw computertje erbij gekregen:
B569FB03-FFF3-4BE9-9A64-F6333C949EFE.jpeg

Nog een laatste blik op de accu:

29EA26AF-1AB4-48F3-8954-0A332E67B2F4.jpeg

En na een software-update te hebben doorgevoerd natuurlijk direct even uitproberen:
84316AD6-7B43-4300-93FF-EE1E19603408.jpeg

Het werkt allemaal prima en ik kan bevestigen: je laadt er geen kW sneller door.... :) Maar dat was gelukkig ook niet het doel, al hoopte ik er stiekem wel op.
 
Mooi, maar ik vraag me af waarom die upgrade zo ingrijpend is en er allemaal dingetjes veranderd moeten worden. Uiteindelijk is die upgrade toch niet meer dan een opzetstuk en stroom is stroom toch?
Nee.
In tegenstelling tot een gewoon stopcontact spreken we hier over een computerprotocol waarbij de auto communiceert met de lader, en pas na akkoord van beide partijen, spanning zet op de connecties. Het opzetstuk is misschien gewoon een galvanische connectie, maar zonder een correctie implementatie van het protocol gebeurt er niets.
 
Nee.
In tegenstelling tot een gewoon stopcontact spreken we hier over een computerprotocol waarbij de auto communiceert met de lader, en pas na akkoord van beide partijen, spanning zet op de connecties. Het opzetstuk is misschien gewoon een galvanische connectie, maar zonder een correctie implementatie van het protocol gebeurt er niets.
Da's nog geen uitleg wat het bakje precies doet, want de signaalkabels in de Type2-connector doen net dezelfde communicatie met je AC-lader thuis.

Type2 heeft namelijk PP, CP en aarde als communicatie en L1, L2, L3 en N als AC connecties, terwijl CCS dezelfde data connectoren heeft, maar DC- en DC+ als DC-connecties.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat in Tesla's zonder de aanpassing CCS DC nooit ondersteund was, en de hardware ook niet voorzien was om te communiceren met een DC laadstation dat niet een supercharger is. Misschien zat de hardware bij de CHAdeMO adapter in de grote behuizing en heeft men beslist om voor CCS een compactere adapter te voorzien en de hardware in te bouwen?

640px-CCSCombo2.svg.png

csm_013_CCS_specification_97f7ef0a57.jpg
 
  • Informative
Reactions: FrankNL and nico180
Ik merk dat de nieuwe SUC v3 locaties zonder enige Mennekes stalls voorzien zijn.
In praktijk, betekent het dat zonder dit connector, kan men daar niet laden. En idd, in de navigatie zijn deze locatie zelfs niet zichtbaar, wat goed is.
 
Ik merk dat de nieuwe SUC v3 locaties zonder enige Mennekes stalls voorzien zijn.
In praktijk, betekent het dat zonder dit connector, kan men daar niet laden. En idd, in de navigatie zijn deze locatie zelfs niet zichtbaar, wat goed is.
klopt helemaal!
aanvullend is dat er ook SuC locaties zijn met alleen type2 stekker, deze worden dus ook niet in de model3 als beschikbare supercharger weergeven
 
Deze staat bij mij niet op mijn oude Model S navigatie, en wel op mijn Model 3. Als ik ga willen blijven gebruik maken van free supercharging op mijn Model S zal ik op termijn (Als er veel V3 Superchargers zijn) verplicht zijn de ccs port upgrade te laten doen.