Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Deze staat bij mij niet op mijn oude Model S navigatie, en wel op mijn Model 3. Als ik ga willen blijven gebruik maken van free supercharging op mijn Model S zal ik op termijn (Als er veel V3 Superchargers zijn) verplicht zijn de ccs port upgrade te laten doen.
Mijn conclusie ook.
Ik zie dat v3 uitrollen is begonnen. De mail dat Tesla stuurt naar eigenaar in NL maakt voor mijn deel uit een strategie om naar CCS te standaardiseren en snel.
Het is misschien vroeg maar ik zou liever niet langer moeten wachten aan een SuC met maar een of twee paar V2, of onze laad mogelijkheden beperken bij nieuwere v3.
Ook met de tragere laad curve van de 85, zal ik toch sneller kunnen laden door het vermogen niet meer te moeten delen met de auto ernaast.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik snap echt niet zo goed waarom de Model S/X geleverd wordt met een CCS verloopstuk. Het is toch ook efficiënter voor ze als ze daar af fabriek meteen een CCS poort inzetten. Nu blijf je klooien met een opzetstuk..
Heeft iemand daar een idee bij?
 
Denk dat huidige plek te klein is. Dan moet je achterlichten opnieuw ontwerpen, mallen voor panelen aanpassen etc. Zal wel in een volgende grote update zitten van de s & x. Meen dat chinese s en x een soort benzine klep hebben met een ccs aansluiting.
 
Denk dat huidige plek te klein is. Dan moet je achterlichten opnieuw ontwerpen, mallen voor panelen aanpassen etc. Zal wel in een volgende grote update zitten van de s & x. Meen dat chinese s en x een soort benzine klep hebben met een ccs aansluiting.
Inderdaad. Voor zover ik begrepen heb was de keuze van Tesla in de beginjaren van de S en X vooral zo gemaakt omdat er toen nog geen CCS was. Toen heeft men dus maar de Mennekes stekker een extra rol gegeven. Volgens mij gaat dat qua stekkerprincipe to max. 135kW (maar zoals genoemd kan auto of laadpaal verder beperkend zijn). Maar met de nieuwere modellen, laadstations en behoefte aan sneller laden is de CCS gekomen, die tot 350kW of zelfs hoger ondersteunt. Dat lijkt toch wel de standaard voor alles en overal te worden, dus...

Maar bij veel SuC's zijn, naar ik begrijp, ook nog stallen met alleen een Tesla connector (Dus Mennekes type 2, die ook DC voorziet). Zijn er eigenlijk ook adapters andersom? Dus van Tesla (DC laderkant) naar CCS (autozijde)? Zodat als je een CCS aansluiting hebt (zoals omgebouwde X, S-en en M3's) je toch aan een Tesla connector (Mennekes) kan hangen?

Of kan dat sowieso en heeft iedere, ook omgebouwde, Tesla ook het DC laadcircuit bedraad in het Mennekes gedeelte van de CCS?

Weet iemand dat (van die adapter en/of of het sowieso kan)?
 
Denk dat huidige plek te klein is. Dan moet je achterlichten opnieuw ontwerpen, mallen voor panelen aanpassen etc. Zal wel in een volgende grote update zitten van de s & x. Meen dat chinese s en x een soort benzine klep hebben met een ccs aansluiting.
En zo een benzine-klep wil je niet.

Dat besef je als je je Tesla wil inprikken op een AC-laadpaal, en met je kont de openstaande laadklep van een ernaast ladende Mitsu Outlander PHEV raakt.


iu
 
Model 3 en Y hebben toch ook geen grote benzine klep (wel lelijker dan S/X klep)? Dus dat je panelen moet redesignen snap ik, maar je krijgt geen outlander like klep
De achterlichten van de huidige S en X zijn niet ontworpen met een grote klep zoals de 3 en Y in gedachten.

In China gebruikt men niet CCS2, maar zit men met een standaard die lijkt op CHAdeMO. Dus voor de Chinese Model S en X is een aparte laadpoort mét Outlander klep voorzien:

iu


Let er ook op dat in China de Type2 poort omgekeerd is: de stekker is mannelijk, het stopcontact vrouwelijk.

EU Model 3 versie:

iu


China Model 3:
iu
 
Ik stopte recent bij een Supercharger na mijn update met CCS adaptor. BIj het inpluggen van CCS tussenstuk en het aansluiten van de CCS oplaadkabel gebeurde niets bij mijn TESLA S 100d. Bij het ompluggen naar de standaard stekker begon mijn Tesla wel te laden. Is het normaal niet met een Tesla CCS Adaptor bij een supercharger te kunnen laden dus?
 
Ik stopte recent bij een Supercharger na mijn update met CCS adaptor. BIj het inpluggen van CCS tussenstuk en het aansluiten van de CCS oplaadkabel gebeurde niets bij mijn TESLA S 100d. Bij het ompluggen naar de standaard stekker begon mijn Tesla wel te laden. Is het normaal niet met een Tesla CCS Adaptor bij een supercharger te kunnen laden dus?
Bij mij deed hij dit wel afgelopen zomer, al getest bij fastned of ionity?
 
Ik stopte recent bij een Supercharger na mijn update met CCS adaptor. BIj het inpluggen van CCS tussenstuk en het aansluiten van de CCS oplaadkabel gebeurde niets bij mijn TESLA S 100d. Bij het ompluggen naar de standaard stekker begon mijn Tesla wel te laden. Is het normaal niet met een Tesla CCS Adaptor bij een supercharger te kunnen laden dus?
Tesla mobile heeft het vorige maand geïnstalleerd hier en ivm met testen, volgens hem bij SuC met beide connectoren heeft Tesla dit beperkt (dus niet mogelijk).
Heb dus bij SuC zelf niet geprobeerd, wel bij LIDL was het een succesvol test.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Vanochtend geïnstalleerd (+/- anderhalf uur), vanmiddag gelijk uitgeprobeerd aan de v3 chargers in Akersloot. Met bijna 140kw ging dat prima.

De chademo-adapter die ik ook heb, heb ik toch zeker 20-30 keer met veel plezier gebruikt (o.a. vakantie Schotland waar je nergens bent zonder CCS of Chademo).
Per laadbeurt is het best duur maar het geeft veel comfort als je het nodig hebt.
 
  • Informative
Reactions: NicoV