Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik had voor vandaag een afspraak staan, 2 weken geleden ingepland, bij SEC Rotterdam voor oa een CCS retrofit. Helaas kreeg ik gister een telefoontje dat de onderdelen niet allemaal binnen zijn voor de retrofit. Aan de telefoon gelijk een afspraak gemaakt voor 24 juli voor de retrofit.
Vandaag bij de service balie kreeg ik te horen dat ze beetje vrezen dat de onderdelen ook voor 24 juli niet binnen zullen komen.
Er is nog wel navraag gedaan bij andere SECs en Mobile, maar helaas.

Fingers crossed en maar hopen dat het nog gaat lukken voor begin/half augustus.
 
  • Like
Reactions: Armandus
Heeft er iemand toevallig een foto gemaakt van die communicatiemodule ?
#gewoonnieuwsgierig
Wel gezien, en ook foto's gemaakt maar niet van de module. Module zit in een wit/geel plastic kastje ter grote van je hand.

Hij is net bij mij geïnstalleerd bij SuC Dordrecht, de software update is net klaar en ga deze zo even op een CCS stekker testen. Daarna even testen bij FastNed langs de snelweg.

Was trouwens een halfuurtje werk. Super gemotiveerde medewerkers en diverse Teslarati kwamen vragen wat er aan de hand was. Mee kijken was allemaal geen probleem en de interesse vonden ze we leuk volgens mij
 
  • Informative
  • Like
Reactions: robertvg and Refie
Onder de achterbank komt er een stukje hardware bij welke CCS spreekt via de laadpoort.

Daarna komt er een software update en krijg je de adapter. Dat is alles.
Bij mijn S maakten ze ook de hele frunk open om de stroom er af te halen.
Zag er indrukwekkend uit, daaronder:

99CDE990-A7E8-43DE-AFA7-2191D755757C.jpeg
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
IK overweeg ook de retrofit van een CCS aansluiting op onze S100d te laten uitvoeren. Heeft iemand al ervaringen met laden aan de CCS aansluiting bij een SuC. Gaat dat ook sneller dan via de normale type 2 aansluiting van SuC, of krijg je de hogere laadsnelheid alleen bij gebruik van Fastnet of Ionity?
 
IK overweeg ook de retrofit van een CCS aansluiting op onze S100d te laten uitvoeren. Heeft iemand al ervaringen met laden aan de CCS aansluiting bij een SuC. Gaat dat ook sneller dan via de normale type 2 aansluiting van SuC, of krijg je de hogere laadsnelheid alleen bij gebruik van Fastnet of Ionity?
Alleen bij Fastned en Ionity zo ver ik weet. Niet bij de SuC.
 
Alleen bij Fastned en Ionity zo ver ik weet. Niet bij de SuC.

Nou, zelf heb ik al een hele tijd niet meer een SuC gebruikt maar ik moet nog steeds een keer controleren of ik bij een CCS combo stall gewoon 118kW krijg. In januari en februari lukte dit niet en kreeg ik dacht ik max 97kW.

Het zou wel een mooie test zijn om te zien of 118kW op de combo stalls nu gewoon prima functioneerd en indien niet of met de adapter het dan wel lukt.

Trouwens, kolere wat is Fastned duur met 59 cent per kWh ( Prijzen ). Ik heb m'n Maingau voor het eerst gebruikt bij FastNed maar ik heb geen flauw idee wat de kosten zijn geweest. Maar stel dat je 50kWh snellaad dan ben je dus 30 euro kwijt. Dat is nogal wat!

Edit: Kennelijk via Maingau 30 cent/kWh, stukken beter! Snap sowieso niet waarom die kWh prijzen zo hoog zijn! Volgens mij is dat ex BTW maar 10 of 11 cent.

"€0,30 / kWh in Nederland, €0,25 / kWh in veel andere landen zoals Duitsland. Maingau hanteert na een uur snelladen een boete tarief van 10 cent per minuut, bij normale AC laadpunten na 240 minuten vanaf het begin van de laadsessie."
 
Last edited:
De apparatuur voor het snelladen is vrij duur en kan alleen terugverdiend worden via de kWh prijs. Daardoor is een snellader vaak duurder dan een gewoon AC laadpunt.

Met Tesla Superchargers en de relatief lage kWh tarieven (en voor veel mensen zelfs gratis laden) zijn we aardig verwend ;)