Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Uitbreiding van de laadopties lijkt mij ook een sterk argument:
CCS Map Europe.png
 
Update na 3 weken oost-europa met onze MX100D met de CCS adapter:
* Tot in Hongarije gewoon bij SuC geladen
* Gratis 44-50 kW laden bij een Hongaars gemeentehuis in Szolnok
* In Roemenie bij 5 Kaufland supermarkten gratis opgeladen met CCS, 44-50 kW
* Ook 2 keer gratis Type2 geladen (waarbij de laadpaal 1 keer mijn kabel voor een nachtje gegijzeld heeft - geen 24/7 helpdesk van Renovatio E-Charge).
* In het oosten van Roemenie 3 keer bij E.ON Drive geladen, ook 44-50 kW - plm 40 ct/kWh
So far so good.
* In het zuiden van Roemenie 2 uur bij een (unlisted!) Destination charger, daarna voor het eerst een probleem met CCS koppeling bij een betaalde paal van Renovatio (laadpaal bleef vragen om auto, auto zei alleen maar 'klaar om op te laden'). Donkerblauwe laadpoort. Uiteindelijk maar met Type2 geladen.
* Daarna nog 1 keer succesvol CCS geladen in Arad, om vervolgens op 3!! plekken in Hongarije hetzelfde probleem te hebben met de CCS adapter - uiteindelijk anderhalf uur bij een Destination Charger geladen om de SuC in Gyor te kunnen bereiken.
* Bij de Gyor SuC de CCS adapter geprobeerd met de M3 kabel - no luck. Gelukkig deed de gewone kabel het wel gewoon.
Conclusie: ik ben bang dat de CCS ombouw of adapter er na 12 sessies totaal de geest aan heeft gegeven.
Ga het straks bij de SuC in 's-Hertogenbosch nog 1 keer proberen, anders mogen ze het woensdag in Eindhoven gaan oplossen...

Is het trouwens normaal dat je voor de afspraak alvast ter acceptatie een rekening krijgt voor onderzoekskosten?
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Zeker. Moet het wel sneller gaan dan 50kW, anders is het nauwelijks uitbreiding.
Toch wel - zonder CCS ombouw was onze rondreis door Roemenie serieus minder comfortabel geweest. Ook met 50 kW hebben we eigenlijk op geen enkel moment echt hoeven WACHTEN op opladen - met de kinderen (3-11 jr) duurde het boodschapje of rondje door het stadje lopen eigenlijk altijd precies lang genoeg.
 
Toch wel - zonder CCS ombouw was onze rondreis door Roemenie serieus minder comfortabel geweest. Ook met 50 kW hebben we eigenlijk op geen enkel moment echt hoeven WACHTEN op opladen - met de kinderen (3-11 jr) duurde het boodschapje of rondje door het stadje lopen eigenlijk altijd precies lang genoeg.
Gaat met name voor diegene die de CHAdeMO adapter hebben, waaronder ik. Deze heeft al een aardige duit gekocht en de 50kW stations zijn in 99% van de gevallen uitgerust met een CCS en CHAdeMO.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Ja, sinds kort iig wel. En die vervallen bij reproduceren van het euvel/garantie.
Is niet helemaal correct. Wettelijk gezien is een aankoop (valt dit ook onder) de eerste 6 maanden "beschermd" Een reparatie 3 maanden overigens. Dus van alles binnen 3 / 6 maanden gemeld hoef je als klant niet van aan te tonen dat het euvel wat je constateert jouw fout is, sterker nog, je hoeft het niet aan te tonen dat het er is. Alleen jouw constatering is genoeg. De wetgever bepaald (Europees recht) is dat je niet op voorhand iets hoeft te betalen daar dit anders drempel verlagend kan werken en je dan je recht niet zou (kunnen) halen. Alleen bij aantoonbaar onkundig gedrag (dus ook in de klachtomschrijving) als blijkt dat er niets aan de hand is en dan ook nog bij herhaling zou de verkopende partij een schade vergoeding kunnen eisen op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten... Het geeft wel blijk van klantonvriendelijkheid en een bezuinigingspoging
 
De CCS adapter is veel goedkoper dan de CHAdeMO adapter. Dus waarom zou je in hemelsnaam nu nog een CHAdeMO adapter kopen?


Zou het niet weten.

(Overigens kost een CCS-adapter/upgrade € 500 en een nieuwe CHAdeMO-adapter € 510 en tweedehands minder)
CHAdeMO Adapter


Afin, nu de al jaren aanwezige CHAdeMO-adapter voorgoed achteronderin kan blijven als back-up, tijd voor een eerste ervaring met een MS P85 2013 155.000km 2019.24.4.

SOC: 20%
Tbuiten: 26C
Tbatterij: 35km misleid met SuC in navigatie

FastNed 350kW
Na de start met 106kW liep het snel terug tot 88 => 81kW.
Vanaf ~45% SOC snel naar 64 kW tot stabiel. Gestopt bij 60% SOC.

Blij met de extralaadplaatsmogelijkheden.
En CCS 64kW iets sneller dan CHAdeMO 43kW met DEZE auto.

PS. Het gewicht van de combinatie CCS-adapter met CCS-stekker aan slang wrikt enigszins aan de laadpoort. Als dat maar goed blijft. Kurk eronder?
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: widodh
Ik heb vandaag geladen bij Ionity Chartres. Aanmelden kostte 3 pogingen (even checken of ik geen 24 euro betaal) en ging daarna net zo snel als bij een SuC. Wel super dat ik op deze plek kon laden, anders had ik in de file moeten aansluiten die voor SuC Orleans stond..
 
Ik heb vandaag geladen bij Ionity Chartres. Aanmelden kostte 3 pogingen (even checken of ik geen 24 euro betaal) en ging daarna net zo snel als bij een SuC. Wel super dat ik op deze plek kon laden, anders had ik in de file moeten aansluiten die voor SuC Orleans stond..
Model S of X? En welk type lader was het van Ionity?

Mijn sessie vandaag in Zwitserland bij ionity op hun ABB laders wilde maar niet werken.
 
Model S of X? En welk type lader was het van Ionity?

Mijn sessie vandaag in Zwitserland bij ionity op hun ABB laders wilde maar niet werken.
S70 uit 2016, staat in mijn signature. Volgens de Chargemap app was het een 350 kW lader. Ter plekke geen aandacht aan geschonken.. had nog 30% dus laden startte met 80 kW ofzo. Moest wel na de 2e keer betalen (communicatiefout) opnieuw inpluggen voordat hij na een 3e keer betalen het eindelijk deed.