Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren door mobile bij mij thuis de CCS ombouw van mijn X100D uit laten voeren.
Daarna meteen maar even naar Fastned gereden bij de A4 Den Ruygen Hoek-Oost als ik het wel heb is die net nieuw met 4 x 350 kw laders (staat op de kasten daar, in de app staat 4x 175kw overigens) en 4 x 50kw laders. Aangezien ik de CSS ombouw heb laten doen om ook snel bij andere aanbieders te kunnen laden mocht dat nodig zijn (naast de al aan bezige Chademo adapter tot max 50kw) natuurlijk op de 350/175kw lader aangesloten.
Ik kwam aan met 28% en ging direct naar 137kw laden en was echt onder de indruk.
Wilde eigenlijk meteen weer weg gaan want het werkte toch maar toch maar even aangekeken. In een minuut of 5 (bij 35%) knalde de snelheid naar beneden en bleef op 24kw steken ……
Daar laat je deze ombouw natuurlijk niet voor doen.
Nog even gewacht en toen ging hij even weer naar 135kw en vervolgens bleef hij weer op 24kw steken.
Op een andere lader gezet, ik was toen ook nog maar de enige, en deze ook naar 137kw en na zo’n 6 min weer naar 24kw en dat bleef ook zo’n 15 min zo en toen maar gestopt.
Er kwamen net 2 mensen van Fastned aanlopen die het natuurlijk over de ombouw naar CSS voor de S en Xen hadden en mijn ervaringen.
Het verhaal wat ik vertelde klonk ze helaas bekend in de horen en naar hun idee werkt hun lader goed en hebben ze contact gezocht met Tesla om het op te lossen maar zit daar nog geen schot in. Ook maar even met Tesla support gebeld aangezien de doelstelling van de ombouw is om snel te kunnen laden bij andere partijen. Uiteindelijk belde de monteur van mobile mij terug die een paar uur daarvoor de ombouw had gedaan. Hij ging met zijn collega’s overleggen.
Info over de laadsessie hebben ze bekeken en ze gaan met Fastned in overleg om te kijken hoe eea op te lossen is en ze begrijpen natuurlijk prima dat laden juist bij andere partijen goed en snel moet werken.
Ben benieuwd.
Overigens werkt de CCS bij een SUC ongeveer gelijk als via de type 2 stekker aldaar maarja daar heb je de ombouw natuurlijk niet voor gekocht.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dergelijke ervaringen?
 
Gisteren door mobile bij mij thuis de CCS ombouw van mijn X100D uit laten voeren.
Daarna meteen maar even naar Fastned gereden bij de A4 Den Ruygen Hoek-Oost als ik het wel heb is die net nieuw met 4 x 350 kw laders (staat op de kasten daar, in de app staat 4x 175kw overigens) en 4 x 50kw laders. Aangezien ik de CSS ombouw heb laten doen om ook snel bij andere aanbieders te kunnen laden mocht dat nodig zijn (naast de al aan bezige Chademo adapter tot max 50kw) natuurlijk op de 350/175kw lader aangesloten.
Ik kwam aan met 28% en ging direct naar 137kw laden en was echt onder de indruk.
Wilde eigenlijk meteen weer weg gaan want het werkte toch maar toch maar even aangekeken. In een minuut of 5 (bij 35%) knalde de snelheid naar beneden en bleef op 24kw steken ……
Daar laat je deze ombouw natuurlijk niet voor doen.
Nog even gewacht en toen ging hij even weer naar 135kw en vervolgens bleef hij weer op 24kw steken.
Op een andere lader gezet, ik was toen ook nog maar de enige, en deze ook naar 137kw en na zo’n 6 min weer naar 24kw en dat bleef ook zo’n 15 min zo en toen maar gestopt.
Er kwamen net 2 mensen van Fastned aanlopen die het natuurlijk over de ombouw naar CSS voor de S en Xen hadden en mijn ervaringen.
Het verhaal wat ik vertelde klonk ze helaas bekend in de horen en naar hun idee werkt hun lader goed en hebben ze contact gezocht met Tesla om het op te lossen maar zit daar nog geen schot in. Ook maar even met Tesla support gebeld aangezien de doelstelling van de ombouw is om snel te kunnen laden bij andere partijen. Uiteindelijk belde de monteur van mobile mij terug die een paar uur daarvoor de ombouw had gedaan. Hij ging met zijn collega’s overleggen.
Info over de laadsessie hebben ze bekeken en ze gaan met Fastned in overleg om te kijken hoe eea op te lossen is en ze begrijpen natuurlijk prima dat laden juist bij andere partijen goed en snel moet werken.
Ben benieuwd.
Overigens werkt de CCS bij een SUC ongeveer gelijk als via de type 2 stekker aldaar maarja daar heb je de ombouw natuurlijk niet voor gekocht.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dergelijke ervaringen?


nou hou ons op de hoogte. Bij mij wordt de S100D (2019) maandag aangepakt.
 
Voor de liefhebbers hierbij een laadcurve van de Model S/X LR (=100 kWh batterij) met CCS adapter op onze 175 kW laders. De laadcurves van de andere modellen zullen er anders uit zien. Tevens zal de temperatuur van de batterij invloed hebben op de laadsnelheid en mogelijk ook bij welke SoC je begint met laden. Het geeft in ieder geval een goede indicatie van wat je kunt verwachten.
Tesla Model SX LR CCS.png
 
Gisteren door mobile bij mij thuis de CCS ombouw van mijn X100D uit laten voeren.
Daarna meteen maar even naar Fastned gereden bij de A4 Den Ruygen Hoek-Oost als ik het wel heb is die net nieuw met 4 x 350 kw laders (staat op de kasten daar, in de app staat 4x 175kw overigens) en 4 x 50kw laders. Aangezien ik de CSS ombouw heb laten doen om ook snel bij andere aanbieders te kunnen laden mocht dat nodig zijn (naast de al aan bezige Chademo adapter tot max 50kw) natuurlijk op de 350/175kw lader aangesloten.
Ik kwam aan met 28% en ging direct naar 137kw laden en was echt onder de indruk.
Wilde eigenlijk meteen weer weg gaan want het werkte toch maar toch maar even aangekeken. In een minuut of 5 (bij 35%) knalde de snelheid naar beneden en bleef op 24kw steken ……
Daar laat je deze ombouw natuurlijk niet voor doen.
Nog even gewacht en toen ging hij even weer naar 135kw en vervolgens bleef hij weer op 24kw steken.
Op een andere lader gezet, ik was toen ook nog maar de enige, en deze ook naar 137kw en na zo’n 6 min weer naar 24kw en dat bleef ook zo’n 15 min zo en toen maar gestopt.
Er kwamen net 2 mensen van Fastned aanlopen die het natuurlijk over de ombouw naar CSS voor de S en Xen hadden en mijn ervaringen.
Het verhaal wat ik vertelde klonk ze helaas bekend in de horen en naar hun idee werkt hun lader goed en hebben ze contact gezocht met Tesla om het op te lossen maar zit daar nog geen schot in. Ook maar even met Tesla support gebeld aangezien de doelstelling van de ombouw is om snel te kunnen laden bij andere partijen. Uiteindelijk belde de monteur van mobile mij terug die een paar uur daarvoor de ombouw had gedaan. Hij ging met zijn collega’s overleggen.
Info over de laadsessie hebben ze bekeken en ze gaan met Fastned in overleg om te kijken hoe eea op te lossen is en ze begrijpen natuurlijk prima dat laden juist bij andere partijen goed en snel moet werken.
Ben benieuwd.
Overigens werkt de CCS bij een SUC ongeveer gelijk als via de type 2 stekker aldaar maarja daar heb je de ombouw natuurlijk niet voor gekocht.

Ik neem aan dat ik niet de enige ben met dergelijke ervaringen?

Vorige week donderdag bij mij ook de CCS ombouw gedaan en direct naar SUC Dordrecht geweest en daar alles OK.
Vrijdag ochtend naar Fastned geweest bij een 175 kW paal en daar had ik precies hetzelfde euvel, tot 2 keer toe. Met die informatie Fastned en Tesla gecontact. Fastned zegt dat er met de paal niets aan de hand is en Tesla roept dat de auto geen meldingen geeft.

Vanavond weer wezen testen bij Fastned met een soc van 30%, maar helaas weer hetzelfde resultaat. Ook nog even getest aan de 50 kW paal aldaar, dat ging ansich goed, maar daar heb ik mar 8 minuten aan gehangen om toch weer de 175 kW paal te nemen.

Ik heb nog e-mail contact met Fastned en zal deze informatie ook doorspelen. Ionity heb ik helaas niet in de buurt zitten om 'even' te testen.

Auto betreft een S75D.
 
Vanavond weer wezen testen bij Fastned met een soc van 30%, maar helaas weer hetzelfde resultaat.

De kabels van onze 175 kW laders worden actief gekoeld en kunnen zonder beperkingen continu 375A leveren. De kabels zelf zijn geschikt om tot 500A te leveren. We zien bijvoorbeeld dat de Audi e-tron gedurende de hele laadsessie op 350A kan laden zonder dit soort effecten. De onderliggende data van laadcurve die we hebben gemaakt van de LR-versie (100 kWh) liet ook geen vreemde schommelingen zien in de laadsnelheid van de onderzochte voertuigen.

De CCS adapter zelf is overigens niet actief gekoeld waardoor de laadsnelheid wellicht gereduceerd wordt als deze te warm wordt. We weten nog niet in hoeverre dit invloed heeft op de laadsnelheid.

Mede aangezien het probleem niet op een specifieke lader speelt, en andere Tesla's dit probleem niet lijken te hebben, is er voor ons op dit moment geen aanleiding om aan te nemen dat er iets mis is met onze 175 laders. Ik snap dat het een vervelend probleem is, maar meer kunnen we op dit moment helaas niet doen.
 
Ik snap dat het een vervelend probleem is, maar meer kunnen we op dit moment helaas niet doen.

Begrijp je antwoord, maar als er nu zover ik nu lees twee auto's zijn die hetzelfde probleem ondervinden, is wellicht samenwerking met Tesla wenselijk. Tesla en Fastned hebben beide belang denk ik.

De CCS adapter is niet actief gekoeld maar je geeft aan met een LR100kw (S/X?) geen probleem te hebben gezien, dus dat lijkt dan niets uit te maken. Sterker nog de laadstromen kunnen hoger zijn bij een 100kw dan bij een 75kw accu, met daarmee warmte ontwikkeling.
 
Vandaag ombouw gedaan. Problemen met de firmware update, proberen, en nogmaals, en nogmaals. Lang verhaal kort: blijkt dat de auto (april 2019) de update al heeft :(. Dus nu alleen een adapter gekregen en dan maar hopen dat Tesla inderdaad 170 ipv 500 aftikt.
 
Vandaag ombouw gedaan. Problemen met de firmware update, proberen, en nogmaals, en nogmaals. Lang verhaal kort: blijkt dat de auto (april 2019) de update al heeft :(. Dus nu alleen een adapter gekregen en dan maar hopen dat Tesla inderdaad 170 ipv 500 aftikt.
De update of upGrade? Software of ook dus al de hardware... En waarom zou je dan 170 moeten betalen als het de upgrade betreft, dan hoort hij er toch gewoon bij ?
 
De kabels van onze 175 kW laders worden actief gekoeld en kunnen zonder beperkingen continu 375A leveren. De kabels zelf zijn geschikt om tot 500A te leveren. We zien bijvoorbeeld dat de Audi e-tron gedurende de hele laadsessie op 350A kan laden zonder dit soort effecten. De onderliggende data van laadcurve die we hebben gemaakt van de LR-versie (100 kWh) liet ook geen vreemde schommelingen zien in de laadsnelheid van de onderzochte voertuigen.

De CCS adapter zelf is overigens niet actief gekoeld waardoor de laadsnelheid wellicht gereduceerd wordt als deze te warm wordt. We weten nog niet in hoeverre dit invloed heeft op de laadsnelheid.

Mede aangezien het probleem niet op een specifieke lader speelt, en andere Tesla's dit probleem niet lijken te hebben, is er voor ons op dit moment geen aanleiding om aan te nemen dat er iets mis is met onze 175 laders. Ik snap dat het een vervelend probleem is, maar meer kunnen we op dit moment helaas niet doen.


Aan de capaciteiten van de lader twijfel ik ook niet. Mijn vermoeden is ook niet dat de CCS adaptor te warm wordt, want bij een Supercharger heb ik goed kunnen laden met CCS.

Vanavond kwam ik ook onderstaand bericht tegen in het Ionity topic, daar hebben 2 gebruikers exact dezelfde symptonen bij een Ionity lader. De relatie die ik zie is dat het om een lader van ABB gaat. Er staat me iets bij dat bij Fastned Portland ook een ABB lader staat, maar dat weet ik niet meer zeker.

Kan het dan zijn dat erbij andere Fastned stations 175 kW laders van een ander merk staan? Want er zijn ook voorbeelden van waar het laden wel goed gaat uiteraard.


upload_2019-8-5_21-49-54.jpeg


Vandaag heb ik ook Tesla gesproken, daar is een case aangemaakt en wordt door engineers onderzocht. Hopelijk komt er iets uit.
 
De update of upGrade? Software of ook dus al de hardware... En waarom zou je dan 170 moeten betalen als het de upgrade betreft, dan hoort hij er toch gewoon bij ?
Sorry, upgrade. Maar er moet wel iets in de setting van de auto worden verandert anders werkt het niet. In totaal kost het grapje 500 piek incl BTW, waarvan 170 euri voor de adapter. En in mijn geval 330 om een vinkje in de de software te zetten. Daar kan je van alles van vinden, maar ik vind het prima zo.
Van de week maar eens testen.
 
  • Informative
Reactions: pvh
Sorry, upgrade. Maar er moet wel iets in de setting van de auto worden verandert anders werkt het niet. In totaal kost het grapje 500 piek incl BTW, waarvan 170 euri voor de adapter. En in mijn geval 330 om een vinkje in de de software te zetten. Daar kan je van alles van vinden, maar ik vind het prima zo.
Van de week maar eens testen.
Als ik zoek via maingau met filter vanaf 90 kWh vind ik slechts een paar laders, via Plugsurfing vind Ik er meer zelfs chademo van 350 kWh ! . Met welk app zoeken jullie ?
 
Last edited:
Als ik zoek via maingau met filter vanaf 90 kWh vind ik slechts een paar laders, via Plugsurfing vind ik er wat meer zelfs chademo van 350 kWh ! . Met welk app zoeken jullie ?
Er past niet meer dan 75kWh in mijn accu, ik hoop dat ze ook minder dan die 90 of 350kWh kunnen laden. Je kan wel snel laden bij ionity tot ongeveer 200kW. kW is de snelheid, kWh is de hoeveelheid.

Ik gebruik abetterrouteplanner.com voor het vinden van routes en laadpalen.