Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
Hier nog twee auto’s op winterbanden. Iemand al gewisseld naar zomerbanden?
Midden in de nacht al de warmste 16 februari ooit

Afgelopen weekend gewisseld naar Winterbanden (ivm. vakantie volgende week). In week 10 (over 2 weken) zitten de zomersloffen er weer op. Heel de winter dus op zomerbanden gereden want de temperatuur is nooit laag geweest en sneeuw heb ik in zijn geheel niet gezien.
 
Ik heb nog niet veel ervaring met de winterbanden en mijn tesla. Hiervoor had ik een Peugeot partner en schroefden elke gerst de winterbanden er onder. De banden hoor je beduidend meer maar mijn ervaring in regen omstandigheden zijn altijd positiever geweest dan met zomerbanden. Je rem afstand is korter bij lage temperaturen en het water/sneeuw worden beter afgevoerd. Nu was de partner 1000 kg lichter dus ik voor mij was het een no go om geen winterbanden er onder te doen. Ik heb hier via aanbod een set mooie winterbanden met mooie velgen op de kop getikt.

winterbanden hebben een zachtere rubber compound waardoor het contact met het wegdek beter is. Voor Uw veiligheid of beter gezegd die van anderen neem nooit een risico. Ik ben in het verleden aangereden en was de voorste van de drie auto’s. Ik ben het slecht van af gekomen ten opzichte van de persoon achter mij waar de auto op klapte terwijl wij voor het stoplicht stonden te wachten.
 
Ik gebruik zelf altijd winterbanden tussen november en april, beneden de ~7 graden zijn ze gewoon merkbaar beter. Veel meer grip en kortere remafstand. Snap eigenlijk niet waarom er mensen zijn die de hele winter op zomerbanden blijven rijden. De laatste paar jaar zijn de winters inderdaad niet heel streng meer geweest maar toch blijven de winterbanden beter, ook al ligt er geen sneeuw. En je spaart de zomerbanden ermee dus eigenlijk kost het ook gewoon niets extra. Alleen de extra moeite om 2x per jaar te wisselen tussen zomer- en winterbanden. Ik heb het er wel voor over, rijdt gewoon beter en is ook gewoon veel veiliger.
 
Sluit me aan bij @Firehuntah, De winterbanden er gewoon op gezet en zeker bij wat regenachtig weer geven die meer vertrouwen dan de zomerbanden. In maart/ april gaan de zomerbanden er weer onder, zeker als we zo'n zon krijgen als vorig jaar. 2019 was een topjaar voor de zonnepanelen. :)
 
Ik sluit me ook bij jullie aan. Onder de S70 en de V60 leg ik elk “winter” ook winterbanden. Maar onder de Fiat 500e die we sinds kort hebben en de provincie niet uit komt, liggen all seasons.
 

Attachments

  • 6837C202-B773-4C60-854E-0252E5EC7C7A.jpeg
    6837C202-B773-4C60-854E-0252E5EC7C7A.jpeg
    929.6 KB · Views: 47
De ANWB kijkt er wat anders tegen aan:View attachment 623461
Mischien lees ik verkeerd: Winterbanden zijn geen noodzaak bij thuisblijvers of niet winteromstandigheden. Bij plus 10 is de zomerband in het voordeel. Dan lees ik dat de winterband onder de 10 graden (ik hield altijd 7 graden aan) in het voordeel is. Nu hebben we oolk al een paar dagen van rondom 0 graden gehad inclusief regen (=gladheid) en dan is de winterband toch echt in het voordeel. Dat onderstreept volgende plaatje ook:

upload_2021-1-2_15-26-23.png


Bij droog wegdek:

upload_2021-1-2_15-27-44.png
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Over deze keuze zijn al draadjes vol geschreven, ik zet de winterbanden er om omdat vrouwlief het wil.
Pre: winterbanden zijn veeeel stiller (winter Dunlop met eigen foam en zomer Conti)
Con: het grind van mn erf blijft in het profiel van de winterbanden zitten en geselt de wielkasten. Meestal aan de binnen- soms aan de buitenkant.
 
Vraagje: Wie heeft er deze winter de zomerbanden er nog onder?

Nee, ik heb nooit zomerbanden in de winter. Ik wissel altijd vanaf eind november tot ergens in maart. Ik rij zakelijk en kan het niet maken om afspraken af te zeggen omdat er (zeer zelden tegenwoordig) sneeuw ligt of het glad is. En hoewel sneeuw en gladheid zeldzamer worden, kan het toch voorkomen dat je ergens naar toe moet, of naar huis moet, door sneeuw.

Als je gewoon een tweede set met mooie velgen aanschaft kan je daar je zomerbanden op zetten. De winterbanden zitten op de standaard Tesla 18" velgen. Wisselen is zo een fluitje van een cent en je banden gaan wat langer mee.
 
Ik vind winterbanden in Nederland een beetje overdreven. Ik zeg niet dat ze niet meer grip leveren op sneeuw en ijs.
Mijn momenteel (niet) dagelijkse auto heeft niet het hele alphabet aan veiligheid uitrustingen zelfs geen airbags. Hij staat ook nog op modderbanden. :) Daar kan ik het hele jaar goed mee doorkomen.
Mocht je dat niet veilig vinden moet je bij nat weer niet vlak voor me oversteken.;)
 
Bij mij gaan de winterbanden er alleen onder omdat de dure 21” banden dan niet slijten en in met dit weer toch geen zin heb om mijn velgen mooi schoon te houden. Tevens is het verbruik met 19” winterbanden lager dus dat is ook wel lekker in de winter.
Met regen en duister pak je in de winter ook sneller een stoeprandje mee en dat doet minder zeer met 19”

als deze winterbanden op zijn gaan er denk ik allseasons op maar blijf ze in de winter maanden wissel vanwege de praktische voordelen van 19” in de winter
 
Vorig jaar winterbanden gekocht voor de wintersport en op de andere auto’s eigenlijk al jaren steeds winterbanden tussen nov en maart.

Dit jaar gewoon in de schuur laten staan. Als het echt gaat vriezen en/of sneeuwen dan laat ik ze of nog snel omgooien of ik laat de auto n dagje staan. Op n nat wegdek zijn zomerbanden nog steeds in t voordeel voor zover ik de jaarlijkse banden tests goed begrijp.
 
  • Like
Reactions: Jelger
Vorig jaar winterbanden gekocht voor de wintersport en op de andere auto’s eigenlijk al jaren steeds winterbanden tussen nov en maart.

Dit jaar gewoon in de schuur laten staan. Als het echt gaat vriezen en/of sneeuwen dan laat ik ze of nog snel omgooien of ik laat de auto n dagje staan. Op n nat wegdek zijn zomerbanden nog steeds in t voordeel voor zover ik de jaarlijkse banden tests goed begrijp.
Naar welke test refereer je dan? Want bij nat weer en onder de 10 graden zijn winterbanden o.a. in het voordeel omdat ze afvoerend profiel hebben voor het afvoeren van de 'sneeuw'....'regen'. Zomerbanden hebben minder afvoerend profiel en hebben daarom ook meer raakvlak met de weg in de zomer. Dat werkt dan als nadeel in de regen. Tevens is het rubber van de zomerbanden harder in de winter (onder de 10 graden), waardoor het afvoeren van regen nog meer verminderd.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Op n nat wegdek zijn zomerbanden nog steeds in t voordeel voor zover ik de jaarlijkse banden tests goed begrijp.

Leuk en aardig die tests maar mijn eigen ervaring zegt dat mijn Michelin Pilot Alpins nu veel meer grip in de regen hebben dan de Michelin Pilot Sports. Ik zou dus in de winterperiode niets anders eronder willen hebben dan winterbanden. Ze zijn echt niet alleen voor vorst en sneeuw bedoeld zoals veel mensen denken.
 
  • Like
Reactions: Paco and Maurice1
Leuk en aardig die tests maar mijn eigen ervaring zegt dat mijn Michelin Pilot Alpins nu veel meer grip in de regen hebben dan de Michelin Pilot Sports. Ik zou dus in de winterperiode niets anders eronder willen hebben dan winterbanden. Ze zijn echt niet alleen voor vorst en sneeuw bedoeld zoals veel mensen denken.
Klopt. Bij droog wegdek tot 2 graden boven nul presteren zomerbanden best redelijk. Het is alleen indien de omstandigheden ineens veranderen dat je met de gebakken peren kunt komen te zitten.
 
Ik rij met de S het hele jaar op winterbanden. Met nieuw profiel de winter in en daarna de laatste millimeters eraf in de zomer (onder 4 mm profiel heeft een winterband weinig nut in de sneeuw). Geen gedoe met bandenwissels, geen opslagkosten en in alle weersomstandigheden legaal over de Autobahn.