Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oproep: Tesla verhoog aub de 80.000 km in de vier jarige onderhoudscontracten!

This site may earn commission on affiliate links.
Ook bij BMW geldt: 5 jaar of 60.000, whichever comes first (voor de I3). Je moet dan m.i. niet zozeer naar het aantal jaren kijken, want tegenwoordig zegt de leeftijd van een auto niet zoveel meer over de onderhoudsbehoefte. Het aantal gereden kilometers is bepalend.
Mijn conclusie na het bekijken van de diverse prijzen van BMW, is dat die voor een vergelijkbare service en rekening houdend met de verschillen in aantal km, behoorlijk dicht in de buurt liggen van het onderhoudspakket van Tesla. Toch prettig om te weten dat we op die manier enigszins een benchmark hebben van die prijs.
 
Wat mij verbaast is dat alle fabrikanten die ook maar een enigszins elektrische auto aanbieden schermen met de lage onderhoudskosten. De meeste maken dat waar maar Tesla niet. Vandaar mijn vergelijking met de X3, nota bene met een 6-cilinder, ook een auto die zwaar is, veel vermogen heeft(nou ja voor een fossiel dan) en een prijskaartje gelijk aan een Tesla. Wij kochten deze vorig jaar voor mijn moeder. Deze zou dus duur in het onderhoud moeten zijn en BMW biedt t onderhoud voor minder dan de helft van een Tesla aan. Daarover verbaas ik mij. (Ik ben mij ervan bewust dat er verschil in de pakketten zal zitten).

HWS, volgens mij vergelijk je appels met peren. De onderhoudsprijs die je noemt voor de X3 is voor het 'Service' pakket, dat is dus excl. remschijven, remblokken, ruitenwissers enz. Als je het Service Plus pakket neemt kom je op ongeveer dezelfde prijs als de Tesla, niet op de helft daarvan.
 
Ook bij BMW geldt: 5 jaar of 60.000, whichever comes first (voor de I3). Je moet dan m.i. niet zozeer naar het aantal jaren kijken, want tegenwoordig zegt de leeftijd van een auto niet zoveel meer over de onderhoudsbehoefte. Het aantal gereden kilometers is bepalend.
Mijn conclusie na het bekijken van de diverse prijzen van BMW, is dat die voor een vergelijkbare service en rekening houdend met de verschillen in aantal km, behoorlijk dicht in de buurt liggen van het onderhoudspakket van Tesla. Toch prettig om te weten dat we op die manier enigszins een benchmark hebben van die prijs.

Klopt maar Tesla probeert anders te zijn wat hier dus niet duidelijk, of duidelijk niet lukt. Roept van de daken over de lage onderhoudskosten, heeft bij de ene klant wel kilometerbeperking en hanteert dat bij een andere klant weer niet, zie de diverse meldingen hierover op t forum.
 
Er zijn grenzen.... En voor ik iemand voor het hoofd stoot :redface:, verschil in smaken:smile:.

Ik zou voor de B gaan.... Ik heb er een tijd geleden in proef gereden en vind het een prettige auto (heb voor de Tesla ook een ZOE gehad, dus wel enig vergelijkingsmateriaal)

Ook hoog, ruimte, niet zo groot als dat ie lijkt, rijdt prettig en Tesla aandrijving.
Hij wordt wat streng aangepakt doordat 11kw laden de max is, maar voor dagelijks gebruik en s nachts laden prima auto!
 
Klopt maar Tesla probeert anders te zijn wat hier dus niet duidelijk, of duidelijk niet lukt. Roept van de daken over de lage onderhoudskosten, heeft bij de ene klant wel kilometerbeperking en hanteert dat bij een andere klant weer niet, zie de diverse meldingen hierover op t forum.

Het servicepakket bij al decennia bestaande merken kan redelijk voorspelbaar worden samengesteld en geprijsd. Daarmee geeft men zekerheid aan de klant.

Bij Tesla zat destijds, en dat zal nog wel zo zijn, dit in de fase dat het maar moet worden afgewacht ook al was de verwachting dat het onderhoud mee zal vallen. Om dan de zekerheid te geven zal men wat op safe spelen en een pakket bieden dat wellicht achteraf te hoog geprijsd was. Elon heeft dit ook ooit bevestigd, zonder follow up trouwens. Overigens is in dit draadje nu gebleken dat het toch wat kosten betreft wel vergelijkbaar is met andere merken.

Aan de andere kant. Het is een optie. Ik heb het pakket er niet bijgekocht en zal begin november de auto voor het eerst voor een inspectiebeurt brengen (en winterwielen er weer op zetten) bij een kilometerstand van dan rond 80.000. Bij het maken van de afspraak werd aangegeven dat men dan de auto helemaal zal inspecteren (ik ben hem dan vier dagen kwijt) zodat te verwachten gebreken nog onder garantie kunnen worden opgelost.
In die tijd vervangt men ook de drivetrain vanwege het "milling sound", een snerp bij optrekken bij lage snelheid.

Tot dan toe zijn de onderhoudskosten nog steeds €.0,00 (mix van thuis laden en veel reizen via SuC's geeft ook extreem lage brandstofkosten maar dat terzijde)

Ik vind dit prima! Nooit eerder meegemaakt.
 
Ik meen me te herinneren dat er een tijd geleden commotie ontstond omdat iemand een "dubbele beurt" zou moeten betalen.
Ik weet niet hoe dat is afgelopen. Benieuwd hoe dat bij jouw gaat, indien het na 80K en 2 jaar idd maar 700 Euro is dan heeft EM toch echt gelijk gehad met weinig kosten want weinig onderhoud nodig....
 
Ik meen me te herinneren dat er een tijd geleden commotie ontstond omdat iemand een "dubbele beurt" zou moeten betalen.
Ik weet niet hoe dat is afgelopen. Benieuwd hoe dat bij jouw gaat, indien het na 80K en 2 jaar idd maar 700 Euro is dan heeft EM toch echt gelijk gehad met weinig kosten want weinig onderhoud nodig....
Dat was ik,
Maar na een belletje met het SeC bleek het een fout van Tesla te zijn, een vinkje teveel aangevinkt waarschijnlijk.
 
Het niet laten uitvoeren van onderhoud is net even anders dan lage servicekosten. De catch zit m denk ik in de kilometerbeperking bij de verkochte servicepakketten. Inmiddels lijkt het erop dat 1x per jaar of 1x per 2 jaar een onderhoudsbeurt voldoende is. Met een hoog jaarlijks kilometrage is een onderhoudspakket onaantrekkelijk. Dit was vooraf niet duidelijk. Met de kennis van nu weet ik niet voor wie een onderhoudspakket interessant zou kunnen zijn.

EM gaf destijds aan dat hij ca. €600,- voor een beurt ook wel erg duur vond. Hij zou hier naar kijken maar is er nog niet aan toegekomen:wink:.
 
Het niet laten uitvoeren van onderhoud is net even anders dan lage servicekosten.

Nou ja, de auto is zeer regelmatig terug geweest voor de gebruikelijke issues. Steeds is daarbij een z.g. courtesy check uitgevoerd en zaken als batterij en drivetrain zijn een keer vervangen.
Ze spreken zelf ook van een inspectiebeurt in plaats van een onderhoudsbeurt en die inspectiebeurt zal er ongezien wel geweest zijn. Alleen werd dit steeds onder garantie gedaan.

Maar mochten er na november geen issues meer komen dan zal ik natuurlijk heus wel eerder langs gaan want 80.000 km helemaal zonder dat de auto een keer (na)gezien wordt vind ik (ook) teveel.

Het is nu eenmaal zo gelopen.
 
Er zijn grenzen.... En voor ik iemand voor het hoofd stoot :redface:, verschil in smaken:smile:.

Je mag stoten wat je wilt....ik heb nu bijna 1 jaar een Kia Soul EV voor mijn vrouw maar het is echt een heerlijke auto in het gebruik. Ik betrapt mijzelf erop dat ik als ik de stad in moet ik liever de Kia dan de Tesla pak ( parkeergarages) Na een jaar een ventieldopje verloren verder geen enkel puntje van kritiek gehad! Ga er voor de lol eens een proefrit in maken ( ramen zijn getint!)
 
Heeft iemand van jullie ooit gehoord dat de 8 jaar service en de extended warranty ook de pipe zit voor Europa? Ik vind het eigenaardig dat dit verschillend is tussen de US en Europa. Zou dat onder druk van concurrentie zijn?

8 jaar prepaid service en extended service.jpg