Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oproep: Tesla verhoog aub de 80.000 km in de vier jarige onderhoudscontracten!

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand van jullie ooit gehoord dat de 8 jaar service en de extended warranty ook de pipe zit voor Europa? Ik vind het eigenaardig dat dit verschillend is tussen de US en Europa. Zou dat onder druk van concurrentie zijn?
Zit een niet zo klein addertjes onder dat groene gras. Per repair/replacement part kost het je toch nog US$ 200. Vervelend als ze bijvoorbeeld vier defecte TPMS sensoren binnen een jaar vervangen...
Zal ook wel weer niet zo keihard worden toegepast, maar kan toch weer forse discussies met het SeC geven.
 
Ik heb laatst een onderhoudsbeurt laten doen. In tegenstelling tot wat ik wel eerder heb gemeld, vind ik het toch niet overdreven duur, als je in aanmerking neemt dat:
- remblokken, ruitenwisserbladen, batterij key-fob, en diverse kleine onderdelen / onderhoudsmiddelen zijn inbegrepen alsmede het werkloon dat er bij hoort
- Tesla geen extra kosten in rekening brengt als je het onderhoudsinterval uitstelt (in mijn geval na 80k km ipv na 20k km)
- je gratis een leenauto meekrijgt, die je niet volgetankt hoeft in te leveren als het geen elektrische auto is
- je krijgt desgewenst gratis een gewassen en gepoetste MS weer terug, zelfs de remschijven zijn weer netjes gemaakt door ze te spuiten!
Kom voor dit soort dingen maar eens bij de reguliere merken. Bij welke auto's zit het vervangen van remblokken bij een onderhoudsbeurt inbegrepen?
 
Ik heb laatst een onderhoudsbeurt laten doen. In tegenstelling tot wat ik wel eerder heb gemeld, vind ik het toch niet overdreven duur, als je in aanmerking neemt dat:
- remblokken, ruitenwisserbladen, batterij key-fob, en diverse kleine onderdelen / onderhoudsmiddelen zijn inbegrepen alsmede het werkloon dat er bij hoort
- Tesla geen extra kosten in rekening brengt als je het onderhoudsinterval uitstelt (in mijn geval na 80k km ipv na 20k km)
- je gratis een leenauto meekrijgt, die je niet volgetankt hoeft in te leveren als het geen elektrische auto is
- je krijgt desgewenst gratis een gewassen en gepoetste MS weer terug, zelfs de remschijven zijn weer netjes gemaakt door ze te spuiten!
Kom voor dit soort dingen maar eens bij de reguliere merken. Bij welke auto's zit het vervangen van remblokken bij een onderhoudsbeurt inbegrepen?

Een poging er een prijs op te plakken:

Remblokken: 120 (2x2) Maar die zijn pas rond de 200k aan vervanging toe, dus of delen door 6 of niet meerekenen. Ben uitgegaan van dure blokken. Zie nog niet veel aanbod bij de reguliere aftermarket.
Ruitenwissers: 40
Batterij: 10
Leenauto: 60
Brandstof: 20 (is meer als je een tank leegrijd, maar met je eigen auto of e-loaner was je niet meer dan 20 kwijt geweest)
Wassen/detailen: 25
Remmen spuiten: 25
Balanceren wielen: 40
Uitlijnen: 60
remvloeistof: 25 (maar niet elke service beurt)
koelvloeistof: 10
interieur filter: 20

Zit je al op 455, of 335 zonder remblokken.

Ben ik uitgegaan van normale prijzen voor onderdelen. Kan nog een dealer factor van 1,5 overheen. (of een Tesla factor van 3).
Sommige activiteiten zit de arbeid al bij in (balanceren, uitlijnen, poetsen).
Hou je dus maximaal een paar uurtjes WTT (Waanzinnig Tesla Tarief) over voor de algemene inspectie, software update, test, etc.

Doen ze ook nog de airco checken/bijvullen? Dan kan er nog E 80 bij en eventueel E 40 voor het zieke zakje.

Hou in de gaten dat niet alles iedere servicebeurt gebeurt, dus daar is wellicht nog wat te corrigeren.

Op zich is de prijs dus niet echt gek, waarmee niet gezegd is dat het niet goedkoper zou kunnen.

Tegen de tijd dat mijn remblokken aan vervanging toe zijn moet ik hem wellicht ook maar eens brengen.
(zouden ze daar intrappen?)
 
Ik heb laatst een onderhoudsbeurt laten doen. In tegenstelling tot wat ik wel eerder heb gemeld, vind ik het toch niet overdreven duur, als je in aanmerking neemt dat:
- remblokken, ruitenwisserbladen, batterij key-fob, en diverse kleine onderdelen / onderhoudsmiddelen zijn inbegrepen alsmede het werkloon dat er bij hoort
- Tesla geen extra kosten in rekening brengt als je het onderhoudsinterval uitstelt (in mijn geval na 80k km ipv na 20k km)
- je gratis een leenauto meekrijgt, die je niet volgetankt hoeft in te leveren als het geen elektrische auto is
- je krijgt desgewenst gratis een gewassen en gepoetste MS weer terug, zelfs de remschijven zijn weer netjes gemaakt door ze te spuiten!
Kom voor dit soort dingen maar eens bij de reguliere merken. Bij welke auto's zit het vervangen van remblokken bij een onderhoudsbeurt inbegrepen?

Men heeft mij ooit eens verteld dat men ook de logs van de auto doorneemt, waar men kennelijk toch wel even mee zoet is (men noemde minimaal een uur), en dan zaken die opvallen meeneemt in de beurt.
 
Niet alleen de logs, maar ik dacht dat ook alle probleempunten die Tesla verplicht om bij te werken.

Inderdaad, overigens, bij mij was het op 80k km dat de beurt werd uitgevoerd maar remblokjes waren nog niet nodig. Wel een verschil met vroeger toen ik bijna altijd, terwijl de auto voor een beurt weg was, wel werd gebeld met meestal slecht nieuws. Er was iets gevonden en dat kon men maar beter verhelpen en dan de vraag Watkosthet? Viel altijd tegen.

Edit: Ik heb een paar keer een bedrag van €.700,00 gelezen. Dat werd mij ook in rekening gebracht maar dit was wel inclusief BTW. Dus €.578,00.
En daarbij heeft men de zomer/winterwielenwissel als courtesy gedaan, dus voor nop.
Wat mij betreft: Prima!
 
Last edited:
Ik heb Audi A6 gereden. Die dealers hebben ook 'pakketten', waarbij je gewoon geacht wordt om standaard 700 of 900 euro te betalen te betalen voor een beurt bij een bepaald kilometrage. Ook daar werd ik dan regelmatig gebeld met 'slecht nieuws'.

Bij ons om de hoek zat een bedrijf wat mijn auto jarenlang gebruikt heeft als mystery shopper in opdracht van Pon, de importeur. Ze brachten dan mijn auto naar een onbekende garage, waarbij ze altijd wel een of ander controle punt moedwillig verkeerd zetten. Denk aan lage spanning in de banden, laag niveau remvloeistof, etc. etc. Ook werd de hele checklist EN factuur nagekeken op correctheid en compleetheid. Je hebt geen idee hoe vaak dat fout gaat, ik heb menig service manager bij het ophalen van de auto en het bespreken van de resulaten peentjes zien zweten! Ik heb een NDA om niet in details te treden, maar ik ben nog altijd blij dat mijn auto dubbel werd gecontroleerd. En als dank voor de moeite was het gratis :)

Hoe dan ook, ik lig niet wakker van 578,00 - als is het alleen maar dat alles eens wordt gecontroleerd en de TSB's worden nagelopen. Bij mijn 50k per jaar is dat een te verwaarlozen kostenpost: ±1 c/km.
 
Zelfs bij de gecommuniceerde/aanbevolen 20.000km is het onderhoud € 0,029 per km: het rijden in een Tesla blijft ook dan nog een KOOPJE. Hier komt nog 0,025 banden en minder dan 0,05 aan stroom bij. Met deze lage operationele kosten kon ik voor mijzelf destijds de aankoop al rechtvaardigen :biggrin::biggrin: en de fiscale voordelen bijtelling, MIA en MRB kwamen daar als slagroom op de taart bij.
 
In het Engels, gemakkelijker voor mij... ;-)

For me (140.000km in 26 months), the issue about service or not to service is very easy... No service required as...

1) brake pads will last at least 400.000km (216Wh/km)
2) I can take care of wipers, tires and interior filters myself
3) 8-year unltd mileage warranty takes care of the most probable source of issues (DU changed twice at 25.000 and 50.000km ; OK since 90.000km)
4) It is always possible to carefully listen for any mechanical noise and get it repaired outside any service plan (steering, suspension, etc.)

I turned the car in Zaventem SC after 90.000km upon their insistance (they wanted to complete a number of warranty actions "before" the 2-year/80.000 km standard warranty) but I made it clear that I would not come back unless I have a problem. 9 months and 50.000km, still no issue.
In my opinion, there is no justification for speding 2-3k€ every 4 years or 80.000km.

Just my 5 Cents...
 
In het Engels, gemakkelijker voor mij... ;-)

For me (140.000km in 26 months), the issue about service or not to service is very easy... No service required as...

1) brake pads will last at least 400.000km (216Wh/km)
2) I can take care of wipers, tires and interior filters myself
3) 8-year unltd mileage warranty takes care of the most probable source of issues (DU changed twice at 25.000 and 50.000km ; OK since 90.000km)
4) It is always possible to carefully listen for any mechanical noise and get it repaired outside any service plan (steering, suspension, etc.)

I turned the car in Zaventem SC after 90.000km upon their insistance (they wanted to complete a number of warranty actions "before" the 2-year/80.000 km standard warranty) but I made it clear that I would not come back unless I have a problem. 9 months and 50.000km, still no issue.
In my opinion, there is no justification for speding 2-3k€ every 4 years or 80.000km.

Just my 5 Cents...

Wel mee eens (ik ben van hetzelfde doe-het-zelf type), maar...

als je eens in de 80.000 voor een beurt gaat en je bent tussentijds niet bij de SeC geweest voor garantie issues (dus je wielen zijn lang niet gebalanceerd en de uitlijning is lang niet gecontroleerd), dan zijn de gerekende kosten (zoals ik in een eerdere post heb laten zien) wel redelijk te rechtvaardigen.

Maar iedere 20.000 lijkt me ook volledig onzinnig.
 
I happily spend that 5 cents every 2kms...
In het Engels, gemakkelijker voor mij... ;-)

For me (140.000km in 26 months), the issue about service or not to service is very easy... No service required as...

1) brake pads will last at least 400.000km (216Wh/km)
2) I can take care of wipers, tires and interior filters myself
3) 8-year unltd mileage warranty takes care of the most probable source of issues (DU changed twice at 25.000 and 50.000km ; OK since 90.000km)
4) It is always possible to carefully listen for any mechanical noise and get it repaired outside any service plan (steering, suspension, etc.)

I turned the car in Zaventem SC after 90.000km upon their insistance (they wanted to complete a number of warranty actions "before" the 2-year/80.000 km standard warranty) but I made it clear that I would not come back unless I have a problem. 9 months and 50.000km, still no issue.
In my opinion, there is no justification for speding 2-3k€ every 4 years or 80.000km.

Just my 5 Cents...
 
wielen zijn lang niet gebalanceerd --> I balance wheels each time I put new tires and I rotate tires myself every 20-25.000km
uitlijning is lang niet gecontroleerd --> uitlining word gedaan door Tesla SC tenminste 2 keren (DU vervangen) + I see no abnormal tire wearing and drive about 50.000km with each set (21" summer and 19" winter)

I bought my Signature P85 at an indecent price because I wanted it but I still intend to demonstrate that it can be economically justified (running with power from 100% solar source).
 
Ik heb zo'n 4 jarig onderhoudscontract.
Vandaag, 2 jaar jong, de auto terug gekregen na z'n 2e onderhoudsbeurt bij 75.000 km.
Wielen moesen uitgelijnd worden.
Hiervoor werd € 109,00 excl in rekening gebracht.
Dat viel me mee. Dacht ergere bedragen gelezen te hebben.

M'n ramen zijn voor de 3e keer vervangen wegens krassen op het glas. Klaarblijkelijk moet de deurhendel beter worden afgesteld.
Spiegels zaten vast en zijn onder coulance vervangen door power folding mirrors. Een geweldige service!!

Bij de bandenwissel hebben ze een gaatje in de band geprikt. Keurig nieuwe band geleverd.

Overige zaken vielen onder het onderhoudscontract; voor de liefhebber, zie onder:

- Checked firmware version: Updated to latest version.
- Performed function check of closures (moving glass, doors, trunks): Cleaned and lubricated latches. Pano-roof
making noise installend washers.
- Tested and inspected customers charge cable: Good, no issue. Vehicle charged normally.
- Replaced:
- Wiper Blades
- Key Fob Battery
- Cabin Air Filter r -
Remote Keyless Entry: Good, no issue
- Seat belts and latches: Good, no issue
- Interior/exterior lighting and horn: Good, no issue
- Performed inspection of powertrain and chassis components: Good, no issues.
- Checked fluid levels: Topped off washer fluid. Brake and coolant levels optimal. No signs of leakage.
- Inspected tires and rotated as necessary.
- Measured tire tread depth at:
(inner) (Center) (outer)
LF 4.5-3.7
RF 4.5-5
LR 5.2
RR 5.2-4.5
- Adjusted tire pressures to B-pillar spec:45 psi Front, 45 psi Rear
- Performed 4-wheel alignment check: needed to be adjusted,
- Test drive: Vehicle functions as designed
WIPER BLADE ASSEMBLY - DRIVER SIDE - BOSCH 700MM
MODEL S LEFT HAND DRIVE (1051495-00-A)
WIPER BLADE ASSEMBLY - PASSENGER SIDE (1051496-00-A)
Carbon filter (1035125-00-A)
BATTERY TRANSMITTER, TYPE CR2032 (2006794)

Corrections: Suspension - Front - Check Torque
Re-torque suspension on bolts and nuts front.
Corrections: Suspension - Rear - Check Torque
Re-torque suspension on bolts and nuts rear.

Concern: cst stated he hears the click but can not open the charge port
Pay Type: Warranty
Corrections: Charge System Inlet General Diagnosis
Charge port fails to open the door, clean magnet and calibration charge port magnet.
Corrections: Sensor - Charge Port Door - Adjust
Charge port door adjusted.

Concern: Customer states: Windshield wiper blade streaking / smearing
Pay Type: Warranty
Corrections: Wipers & Washer General Diagnosis
Wiper blade be replaced with annual service.

Concern: Customer states: Winter Tires to be Installed to Replace Summer Tires
customer brings wheels himself
Pay Type: Service Plan
Corrections: Seasonal Tire Swap on Existing Wheels
Tire's swap, summer to winter.

Concern: Customer states: Window roll up / down is causing cosmetic damage to the window
glass (FR) + FL also
Pay Type: Warranty
Corrections: Door Glass & Regulators General Diagnosis

Found scratches on window, Problems comes from sand and dirt. its is all over the window and not on one spot.
Corrections: Replace LH Front Door Handle Seal, Install 4 Push Nuts, And 1 Cable Tie

Concern: Customer states: Side mirror power fold-in / fold-out is not working correctl
Pay Type: Goodwill
Corrections: Exterior Mirrors General Diagnosis
Side mirror are stuck, advice to replace mirrors.
Corrections: Install Power Folding Mirrors

Concern: Customer states: Reverse camera will not shut off
Pay Type: Warranty
Corrections: Cameras General Diagnosis
Tested the reverse camera, can't find any faults, works correctly.

Concern: wheel alignment
Pay Type: Customer Pay
Corrections: Four Wheel Alignment - Adjust Only (with Air Suspension)
 
De km beperking hebben ze opgeheven. Nu geldt 1x per jaar en 4 jaar lang.

Waarom past Tesla dan hun website niet aan? Nu zitten we in een situatie van willekeur.
Soms hoor je dit en soms hoor je dat maar op de website staat nog steeds:

4 jaar service.jpg
 
Ik heb zo'n 4 jarig onderhoudscontract.
Vandaag, 2 jaar jong, de auto terug gekregen na z'n 2e onderhoudsbeurt bij 75.000 km.
Wielen moesen uitgelijnd worden.
Hiervoor werd € 109,00 excl in rekening gebracht.
Dat viel me mee. Dacht ergere bedragen gelezen te hebben.

M'n ramen zijn voor de 3e keer vervangen wegens krassen op het glas. Klaarblijkelijk moet de deurhendel beter worden afgesteld.
Spiegels zaten vast en zijn onder coulance vervangen door power folding mirrors. Een geweldige service!!

Waarom zat die uitlijning erniet bij in? Mij vertelde ze juist dat die "onzin" er allemaal inzat het enige wat er niet inzit zijn de banden.
 
De km beperking hebben ze opgeheven. Nu geldt 1x per jaar en 4 jaar lang.
Daar gaan we weer. Ik zou van die bewering graag bewijs zien.

Er is in het verleden veel onduidelijkheid over geweest. Ik heb begin dit jaar diverse malen schriftelijk bevestigd gekregen door Tesla dat de kilometer beperking NIET is opgeheven. Integendeel. Zelfs de mails die ik van andere forumleden had waarbij Jerome? Zelf bevestigde dat bij die klant de kilometerbeperking was losgelaten mochten niet baten. Screenshots van de mailwisseling heb ik hier al destijds op t forum geplaatst, helaas niet in dit draadje. De mails heb ik nog wel ergens.