Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Petitie: trekhaak voor álle Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Vlgs website Burghof is er niks mogelijk bij de RDW om trekgewicht op je kenteken te krijgen. Weet iemand toevallig of dat ook echt zo is. Het lijkt mij een kleine administratieve handeling voor de RDW. De auto is er geschikt voor dat staat vast.

ALS Tesla zou verklaren dat de auto geschikt is dan ben je snel klaar bij RDW.
Maar Tesla geeft deze verklaring niet af waardoor je een dure/complexe goedkeuring bij RDW moet doorlopen (met hellingproef etc.)

Het zou enorm helpen als Tesla op 1 A4-tje aangeeft dat de auto icm bepaalde trekhaak geschikt is voor XXX kg trekgewicht maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
iemand enig idee wat de boete is voor rijden met aanhanger zonder trekhewicht op kenteken? En welke andere ellende nog meer, iig verzekering vermoed ik.
Kan het precieze feit niet vinden maar als minimum:
Het voertuig zodanig is beladen dat de op de kentekencard, op het kentekenbewijs of de in het kentekenregister van de aanhangwagen vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling wordt overschreden, een overschrijding met: > 10 % t/m 25 % - 140
> 26 % t/m 50 % - 210
> 51 % t/m 75 % - 310
Vanaf 76 % - 470
Overschrijding ∞% maakt €470,- maar wellicht is er nog een afzonderlijke boete, los van de massa... Ik weet niet of onverzekerd rijden hier ook nog een prent oplevert?
Mocht je echt (persoonlijke) schade rijden terwijl verzekering niet thuis geeft is de sky de limit...
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
ALS Tesla zou verklaren dat de auto geschikt is dan ben je snel klaar bij RDW.
Maar Tesla geeft deze verklaring niet af waardoor je een dure/complexe goedkeuring bij RDW moet doorlopen (met hellingproef etc.)

Het zou enorm helpen als Tesla op 1 A4-tje aangeeft dat de auto icm bepaalde trekhaak geschikt is voor XXX kg trekgewicht maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.
Tja, irritant en kinderachtig van Tesla dat ze daar niet bereid toe zijn.
Aan de andere kant zou de RDW ook kunnen denken: hmmm ik heb hier twee identieke auto’s, 1 zonder trekgewicht en 1 met. Waarom eigenlijk? Waarom testen en hellingproeven als ik het antwoord toch al weet. Hup 20 eur admin fee en daar is je nieuwe kenteken card. Maar zo zal er wel niet gedacht worden bij de RDW
 
Tja, irritant en kinderachtig van Tesla dat ze daar niet bereid toe zijn.

Hoezo? Misschien zitten er wel verschillen in de modellen met en zonder trekhaak wat we nog steeds niet echt weten. Bedrading voor een trekhaak is mogelijk dan niet eens aanwezig. Zelf bedrading aanleggen kan prima maar werkt dan niet hetzelfde als een Model 3 met trekhaak optie die een aanhangermodus heeft. Niet dat dat echt een meerwaarde heeft, kun je namelijk gewoon uitzetten, maar toch. Ik snap opzich wel dat Tesla dit niet wil doen en alleen hun 'eigen' trekhaak als optie eronder willen zien. Zou wel een optie voor Tesla zijn om zelf de trekhaken eronder te bouwen en de software aan te passen, dan zou het eigenlijk niet uit mogen maken als er verder geen verschil is. Denk dat dat alleen te duur is voor Tesla en de klanten die dit willen.

Aan de andere kant zou de RDW ook kunnen denken: hmmm ik heb hier twee identieke auto’s, 1 zonder trekgewicht en 1 met. Waarom eigenlijk? Waarom testen en hellingproeven als ik het antwoord toch al weet. Hup 20 eur admin fee en daar is je nieuwe kenteken card. Maar zo zal er wel niet gedacht worden bij de RDW

Nee, zo denkt de RDW inderdaad niet. :D De RDW is er juist om je op elke mogelijke manier tegen te werken bij iets wat niet door fabrikanten zelf is toegelaten. Je hebt echt veel papierwerk nodig om iets goedgekeurd te krijgen daar wat niet standaard is. En als je dan toch uiteindelijk iets geregeld kunt krijgen daar, kun je nog even flink wat geld aftikken. ;) Heb er ervaring mee helaas. :p
 
Hoezo? Misschien zitten er wel verschillen in de modellen met en zonder trekhaak wat we nog steeds niet echt weten. Bedrading voor een trekhaak is mogelijk dan niet eens aanwezig. Zelf bedrading aanleggen kan prima maar werkt dan niet hetzelfde als een Model 3 met trekhaak optie die een aanhangermodus heeft. Niet dat dat echt een meerwaarde heeft, kun je namelijk gewoon uitzetten, maar toch. Ik snap opzich wel dat Tesla dit niet wil doen en alleen hun 'eigen' trekhaak als optie eronder willen zien. Zou wel een optie voor Tesla zijn om zelf de trekhaken eronder te bouwen en de software aan te passen, dan zou het eigenlijk niet uit mogen maken als er verder geen verschil is. Denk dat dat alleen te duur is voor Tesla en de klanten die dit willen.
Tja, alle andere autofabrikanten vinden after market trekhaken geen probleem. En als Tesla nou wat zou kunnen doen. Ik voel me wel genaaid. Nooit gedacht dat aftermarket onmogelijk gemaakt was. En toen ik besteld en uitgeleverd kreeg (feb vorig jaar) was er geen fabrieksoptie beschikbaar. Nooit bij stil gestaan dag het een probleem kon worden. Wellicht dom, maar ik dacht aftermarket komt het wel goed.

ook nooit gerealiseerd dat ‘niet geregistreerd’ bij rdw kennelijk 0 betekent.
 
Tja, alle andere autofabrikanten vinden after market trekhaken geen probleem. En als Tesla nou wat zou kunnen doen. Ik voel me wel genaaid. Nooit gedacht dat aftermarket onmogelijk gemaakt was. En toen ik besteld en uitgeleverd kreeg (feb vorig jaar) was er geen fabrieksoptie beschikbaar. Nooit bij stil gestaan dag het een probleem kon worden. Wellicht dom, maar ik dacht aftermarket komt het wel goed.

ook nooit gerealiseerd dat ‘niet geregistreerd’ bij rdw kennelijk 0 betekent.

Dit vinden ze geen probleem omdat die auto's zijn toegelaten met een trekgewicht. Dat is bij de Tesla's zonder trekhaak optie niet het geval. En ook bij veel andere auto's die gewoon 0 kg trekgewicht hebben. Ook bij die auto's zal het je nooit lukken om er legaal een trekhaak onder te krijgen, ook al is de auto nog zo geschikt. Geen enkele fabrikant zal er toestemming voor geven. Dit is dus geen Tesla ding naar mijn mening. Is gewoon de regelgeving van de RDW en de fabrikanten spelen hier slim op in om meer auto's te kunnen verkopen en om zelf ook geen risico's te lopen.

Dit is ook exact de rede dat ik toen wel gewacht heb tot de trekhaak optie bechikbaar kwam. Zoals gezegd weet ik helaas hoe het bij de RDW in zijn werk gaat. Is natuurlijk wel erg jammer voor jou en alle anderen die al voor de trekhaakoptie een Model 3 hebben gekocht. Denk dat er geen optie gaat zijn dan je huidige Tesla in te ruilen tegen een die wel een trekhaakoptie heeft. Als een trekhaak echt belangrijk voor je is dan is het nu wel de tijd om dat te doen denk ik. Prijzen zijn nog steeds hoog van gebruikte Tesla's aangezien de vraag nog steeds groot is en productie tijdje stil heeft gelegen. Maarja, snap wel dat dit niet echt een geweldige optie is. :rolleyes:
 
Dit vinden ze geen probleem omdat die auto's zijn toegelaten met een trekgewicht. Dat is bij de Tesla's zonder trekhaak optie niet het geval. En ook bij veel andere auto's die gewoon 0 kg trekgewicht hebben. Ook bij die auto's zal het je nooit lukken om er legaal een trekhaak onder te krijgen, ook al is de auto nog zo geschikt. Geen enkele fabrikant zal er toestemming voor geven. Dit is dus geen Tesla ding naar mijn mening. Is gewoon de regelgeving van de RDW en de fabrikanten spelen hier slim op in om meer auto's te kunnen verkopen en om zelf ook geen risico's te lopen.

Dit is ook exact de rede dat ik toen wel gewacht heb tot de trekhaak optie bechikbaar kwam. Zoals gezegd weet ik helaas hoe het bij de RDW in zijn werk gaat. Is natuurlijk wel erg jammer voor jou en alle anderen die al voor de trekhaakoptie een Model 3 hebben gekocht. Denk dat er geen optie gaat zijn dan je huidige Tesla in te ruilen tegen een die wel een trekhaakoptie heeft. Als een trekhaak echt belangrijk voor je is dan is het nu wel de tijd om dat te doen denk ik. Prijzen zijn nog steeds hoog van gebruikte Tesla's aangezien de vraag nog steeds groot is en productie tijdje stil heeft gelegen. Maarja, snap wel dat dit niet echt een geweldige optie is. :rolleyes:
Er is toch wel een heel groot verschil tussen Tesla en andere merken. Bij Tesla krijg je, ook alls je "wat later" hebt besteld, alleen een trekgewicht op je auto als je hun trekhaak af-fabriek mee besteld. En daarmee worden aftermarket oplossingen afgehouden. Dit is bij andere merken beslist niet aan de orde.
 
Er is toch wel een heel groot verschil tussen Tesla en andere merken. Bij Tesla krijg je, ook alls je "wat later" hebt besteld, alleen een trekgewicht op je auto als je hun trekhaak af-fabriek mee besteld. En daarmee worden aftermarket oplossingen afgehouden. Dit is bij andere merken beslist niet aan de orde.

Daar heb je inderdaad wel gelijk in ja. Denk dat Tesla gewoon niet wil dat mensen zelf iets eronder zetten wat dan mogelijk niet veilig is. Is een Amerikaans bedrijf dus op zich wel begrijpbaar met alle rechtszaken die ze daar gewend zijn te krijgen. ;) Zou mooi zijn als Tesla hier toch nog iets aan zou doen maar ik verwacht niet dat dit ooit gaat gebeuren. Ze zien natuurlijk dat je een weer een nieuwe Tesla koopt die wel de trekhaakoptie heeft. :D
 
Daar heb je inderdaad wel gelijk in ja. Denk dat Tesla gewoon niet wil dat mensen zelf iets eronder zetten wat dan mogelijk niet veilig is. Is een Amerikaans bedrijf dus op zich wel begrijpbaar met alle rechtszaken die ze daar gewend zijn te krijgen. ;) Zou mooi zijn als Tesla hier toch nog iets aan zou doen maar ik verwacht niet dat dit ooit gaat gebeuren. Ze zien natuurlijk dat je een weer een nieuwe Tesla koopt die wel de trekhaakoptie heeft. :D
Ja is dus gewoon een keuze van Tesla en zij kiezen er voor om te proberen hun markt af te schermen. Jammer dat de RDW daar dan ook nog aan mee werkt.
Ik heb het me gewoon totaal niet gerealiseerd dat het niet zou kunnen, zo vaak bij een auto er een trekhaakje onder laten zetten. Blijkbaar dom van mij geweest maar ik vind dit wel allemaal bureaucratisch geneuzel. Kan er zo een trekhaak onder laten zetten, geen probleem. Die gaat er heus niet afvallen. Maar mag er alleen officieel niets mee. Enige wat RDW hoeft te doen is een getalletje veranderen op een kaartje. Kost 5 min werk. Ze weten al dat er geen probleem is want er rijden 10 tallen M3’s met trekhaak rond, zo niet honderden. En van Tesla ook heel kinderachtig dat ze klanten van het eerste uur niet een beetje proberen te helpen door nog even op papier te zetten dat er verder geen probleem is. Bah, wat een gezeik allemaal.

en dan ook nog 470 euro boete als je rond gaat rijden met een karretje. Nul gevaar, niets aan de hand, maar toch honderden euro’s boete.

Triest allemaal. Nou ben niet geneigd om snel weer een Tesla te kopen. Mooi product, maar opstelling is niet erg klanten vriendelijk
 
Ik weet niet hoe het precies zit maar ik denk dat de niet trekhaak Tesla's onder een ander type goedkeuring toegelaten worden dan die met trekhaken. Bij een van mijn Land Rovers die ik geïmporteerd heb kreeg ik ook 0 kg trekgewicht want bij het importeren zat er geen trekhaak achter. Een belletje naar Veendam was voldoende.om 3500 kg te mogen trekken.
 
Ik weet niet hoe het precies zit maar ik denk dat de niet trekhaak Tesla's onder een ander type goedkeuring toegelaten worden dan die met trekhaken. Bij een van mijn Land Rovers die ik geïmporteerd heb kreeg ik ook 0 kg trekgewicht want bij het importeren zat er geen trekhaak achter. Een belletje naar Veendam was voldoende.om 3500 kg te mogen trekken.

Wil jij voor ons ook een keer naar Veendam bellen :)
Ik heb het zelf niet geprobeerd maar wel heel wat andere teleurgestelde M3 rijders berichten zien plaatsen op dit forum......
 
Bij mij is alleen naar het chassis nummer gekeken en of ze een zelfde begin konden vinden.
IMG_4578.JPG

De RDW man was zeer geïnteresseerd in deze Laro en moest nog wel even wat moeite doen. Maar hij kon de juiste code vinden en gelukkig was het ook niet nodig om mijn auto te wegen. Dat hing er nog even om.

Maar ik zou een kenteken opzoeken van een gelijkwaardige en als het mogelijk is een ongeveer even oude M3 en bellen en vragen waarom het niet kan. Het kost waarschijnlijk een half uurtje maar dan heb je een duidelijk antwoord. Ik heb de ervaring dat ze best willen meedenken zolang de regels gevolgd worden.
 
Ik heb zojuist een Brink trekhaak besteld voor Euro 500,-- incl. BTW.
Hoop ik volgende week zelf te monteren (geen lease -> auto gekocht).
Naast grote besparing kan ik zelf extra goed naar roestpreventie en stevigheid constructie kijken.
Ik plaats later wel een paar foto's :)

Super, veel succes!

Voor de minder handige mensen zoals ik: heeft er iemand goede referenties van plaatsers in België? Brink of andere (fietsendrager)trekhaken onder een M3...