Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Powerwall vs. Prosumententarief (B)

This site may earn commission on affiliate links.

Carl

Active Member
Supporting Member
Jan 12, 2013
1,745
2,182
Belgium
Vraagje aan de vele Belgen met zonnepanelen én kennis van elektriciteit op dit forum: prosumententarief kennen we, maar hoe zou de aanschaf van Powerwall 2 anno 2016 hier kunnen spelen (in de hypothese: wagen laadt 's nachts, en overdag dekken de zonnepanelen doorgaans onze consumptie, en soms veel meer, en draait onze dagteller dus 'terug'):

- terugdraaiende meter afschaffen, Powerwall installeren, en geen prosumententaks meer hoeven te betalen;
- slimme meter installeren (en dus alleen afgerekend worden op effectieve injectie op het net), met Powerwall om die injectie tot een minimum te beperken.

Iemand die oefening recent gedaan? (of nog : heeft iemand bedreven in de materie zin om een Excel-sheet op te stellen waar we variabelen kunnen invullen :)?)
 
ben ook wel benieuwd...
zijn aan het renoveren, woning wordt praktisch ook nulenergiewoning, 10 KWp aan zonnepanelen, maar alles is elektrisch binnen, én een atelier erbij met allerhande machines in. Ben gene krak in dergelijke berekeningen... :)
 
Ik zou toch nog enkele weken wachten, begin december zou het "Energieplan" bekend gemaakt worden waarin ook de nieuwe vorm van tarifering/belasting bekend gemaakt zou gaan worden. Ik dacht dat het de bedoeling was om meer zoals in NL een taks te gaan heffen op het vermogen van een netaansluiting in plaats van zoals nu een kWh enorm duur te maken. Het terugdraaien van de teller (salderen zoals onze NL-vrienden het zo mooi noemen) wordt misschien wel vervangen door een aparte teller of door zo'n domme slimme meter zodat men lokaal opgewekte en geïnjecteerde kWh's kan afrekenen aan het tarief van het moment. Ik weet niet zeker of het dan nog interessant is om te injecteren want de zon schijnt natuurlijk overal tegelijk waardoor de prijs dus ook overal laag zal zijn.
Misschien wordt het wel interessant om de kleinst mogelijke netaansluiting te nemen (monofasig 10A of zo) en dan met de Powerwall en PV panelen alles op te vangen. En dan via een systeem gekoppeld aan de actuele elektriciteitsprijs en de weersvoorspellingen voor de volgende dag die 10A netaansluiting zo efficiënt mogelijk in te zetten opdat alle verbruikers (al dan niet uitgesteld) stroom krijgen wanneer ze het nodig hebben.
Ik wacht nog enkele weken voor ik beslis, maar het kan evengoed zijn dat de berg weer een muis gaat baren. Vorige keer baarde ze een turteltaks.

Edit: Ik doelde hierop: Volgende Vlaamse Klimaat- en Energietop op 1 december 2016
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
Ook in Nederland zullen aanpassingen van de salderingsregeling veel gaan uitmaken of zonne-energie een haalbare kaart gaat blijven.
Op dit moment worden eigenaren van zonnepanelen riant gesubsidieerd. Zij krijgen voor iedere kWh die zij terugleveren de volle energiebelasting, BTW, SDE bijdrage, transportkosten enz. vergoed. Dat gaat zeker niet zo blijven. Ik hoop van harte dat niet langer het verbruik, maar de aansluitwaarde bepalend gaat worden voor de doorberekening van belasting. Nu krijgt de industrie de energie bijna gratis omdat zijn vrijwel geen energiebelasting betalen. Gevolg: geen enkele prikkel om er zuinig mee om te gaan en zeer veel meer vervuiling. Ook zal de industrie geen zonnepanelen plaatsen, voor hen nu niet interessant omdat een kWh zonne-energie 4x zoveel kost als een kWh uit het net. Hierdoor blijven honderdduizenden vierkante meters plat dak onbenut. Er blijft daardoor veel meer energie geproduceerd worden dan strikt nodig.
Ik wacht nog even met het bestellen van de Tuscan dakpannen van Tesla tot het duidelijk is hoe de hazen gaan lopen.
 
  • Like
Reactions: Yero
Ik denk, maar heb niet de kans om het te checken...
Voorlopig zorgt de installatie van een thuisbatterij er niet voor dat je ontsnapt aan het prosumententarief. Ook niet op plaatsen waar er al slimme meters zijn.
Enkel als je echt van het net losgekoppeld bent, betaal je niet meer. Dat laatste is ook logisch vermits je in dat geval zelfs geen contract meer zou hebben met een energieleverancier.
En daarbij komt dat zonder netwerk de huidige DC-AC omvormers niet werken. Zij hebben een 50 Hz netwerk nodig om uit de DC-spanning wisselspanning te genereren.
Daar tegenover staat dat in België salderen mogelijk is en enkel het netto-verbruik betaald wordt.
==> Op dit ogenblik is het volgens mij niet rendabel om als particulier met een batterijopslag te werken.
 
En daarbij komt dat zonder netwerk de huidige DC-AC omvormers niet werken. Zij hebben een 50 Hz netwerk nodig om uit de DC-spanning wisselspanning te genereren.
Je moet inderdaad een andere omvormer installeren als je off-grid zal gaan.

En dan maak ik volgende bedenkingen:
-hoe duurder de stroom: hoe sneller het rendabel wordt om off-grid te gaan waardoor de netkosten over minder aansluitingen moeten verdeeld worden, waardoor de (particuliere) stroomprijs nog duurder wordt.... en/of hoe spaarzamer met energie wordt omgegaan, maar hoe onrechtvaardiger tov. EV-rijders (tenzij er compenserende maatregelen worden genomen), en hoe gevaarlijker voor minder gegoeden om in de energie-armoede terecht te komen
-hoe goedkoper de stroom: hoe meer je verspilling in de hand werkt, en vice versa met alle andere voorgaande argumenten.

Dus (zoals we eerder ook al concludeerden in andere draadje(s): hoeveel je verbruikt zal waarschijnlijk minder doorslaggevend worden, maar wel wanneer je het verbruikt en welk vermogen er in het net voor jou moet "voorbehouden" worden.

Maar om off-grid te gaan met een EV en een Warmtepomp wens ik je veel succes! (lees: quasi onmogelijk momenteel)
 
Ik heb een Powerwall2 gereserveerd om die te koppelen aan wat bijkomende zonnepanelen (3,6kWp).
De bedoeling is er een klein bijkomend 'off-grid' netwerkje mee op te zetten enkel voor het laden van de MS overdag.
s'Nachts kan die dan het restant bijladen aan het gewone net.

-Zo vermijd ik een bijkomend prosumententarief (335€/j),
-hoef in mijn netaansluiting niet verzwaren naar 3f (zit nu op max voor pv),
-zit de totale pv-opbrengst weer in de buurt van mij verbruik,
-en kan ik tenslotte ook wat ervaring opdoen met 'off-grid'.

Als ik de Powerwall2 levensduur inschat op 3.000 cycli en een aanschaf + installatieprijs van 7.100€ (Tesla) kom ik op een afschrijving van 0,18€/kWh 'doorgesluisd vermogen'. Zonnepanelen en wat stuurelectronica komen daar nog bij.
Echt rendabel is het nog niet, maar het komt in de buurt...
 
  • Like
Reactions: KrisB
Ik heb een Powerwall2 gereserveerd om die te koppelen aan wat bijkomende zonnepanelen (3,6kWp).
De bedoeling is er een klein bijkomend 'off-grid' netwerkje mee op te zetten enkel voor het laden van de MS overdag.
s'Nachts kan die dan het restant bijladen aan het gewone net.

-Zo vermijd ik een bijkomend prosumententarief (335€/j),
-hoef in mijn netaansluiting niet verzwaren naar 3f (zit nu op max voor pv),
-zit de totale pv-opbrengst weer in de buurt van mij verbruik,
-en kan ik tenslotte ook wat ervaring opdoen met 'off-grid'.

Als ik de Powerwall2 levensduur inschat op 3.000 cycli en een aanschaf + installatieprijs van 7.100€ (Tesla) kom ik op een afschrijving van 0,18€/kWh 'doorgesluisd vermogen'. Zonnepanelen en wat stuurelectronica komen daar nog bij.
Echt rendabel is het nog niet, maar het komt in de buurt...

Hier zit ik ook aan te denken.
Ik heb nu 9.2Kwp aan panelen liggen die op het net zijn aangesloten. dus ik zit bijna aan het maximum
met de model 3 op komst zou ik bijkomende panelen op de garage met een powerwall willen combineren. en los van het net.
Liefst zou ik gewoon op DC willen blijven. De model 3 zal meest van de tijd thuis staan.
Wat gebeurd er als de panelen produceren en de batterijen zijn vol? worden de panelen dan gewoon uitgeschakeld?

@JCar , graag had ik bijkomende info gehad aangaande de installatie en wie deze gaat uitvoeren.
 
Ik heb een Powerwall2 gereserveerd om die te koppelen aan wat bijkomende zonnepanelen (3,6kWp).
De bedoeling is er een klein bijkomend 'off-grid' netwerkje mee op te zetten enkel voor het laden van de MS overdag.
s'Nachts kan die dan het restant bijladen aan het gewone net.

-Zo vermijd ik een bijkomend prosumententarief (335€/j),
-hoef in mijn netaansluiting niet verzwaren naar 3f (zit nu op max voor pv),
-zit de totale pv-opbrengst weer in de buurt van mij verbruik,
-en kan ik tenslotte ook wat ervaring opdoen met 'off-grid'.

Als ik de Powerwall2 levensduur inschat op 3.000 cycli en een aanschaf + installatieprijs van 7.100€ (Tesla) kom ik op een afschrijving van 0,18€/kWh 'doorgesluisd vermogen'. Zonnepanelen en wat stuurelectronica komen daar nog bij.
Echt rendabel is het nog niet, maar het komt in de buurt...
Dit gaat je niet lukken. In de winter krijg je veel te weinig elektriciteit van je zonnepanelen.
Op dit moment is batterij opslag op geen enkele manier haalbaar en/of rendabel. De enige reden kan zijn dat je bij een netstoring kan overschakelen naar eigen batterijvoeding.
 
Dit gaat je niet lukken. In de winter krijg je veel te weinig elektriciteit van je zonnepanelen.
Op dit moment is batterij opslag op geen enkele manier haalbaar en/of rendabel. De enige reden kan zijn dat je bij een netstoring kan overschakelen naar eigen batterijvoeding.
In de winter zal de S inderdaad vrijwel uitsluitende laden aan het gewone net.
 
Hier zit ik ook aan te denken.
Ik heb nu 9.2Kwp aan panelen liggen die op het net zijn aangesloten. dus ik zit bijna aan het maximum
met de model 3 op komst zou ik bijkomende panelen op de garage met een powerwall willen combineren. en los van het net.
Liefst zou ik gewoon op DC willen blijven. De model 3 zal meest van de tijd thuis staan.
Wat gebeurd er als de panelen produceren en de batterijen zijn vol? worden de panelen dan gewoon uitgeschakeld?

@JCar , graag had ik bijkomende info gehad aangaande de installatie en wie deze gaat uitvoeren.
Tesla zal 'ter gelegener tijd' een installateur voorstellen. Ik hoop dat ze mee willen in het verhaal.
Wat me wat geruststelt is dat de website expliciet 'off-grid' vermeld als één van de mogelijke toepassingen op de 'Powerwall2' website.
 
Tesla zal 'ter gelegener tijd' een installateur voorstellen. Ik hoop dat ze mee willen in het verhaal.
Wat me wat geruststelt is dat de website expliciet 'off-grid' vermeld als één van de mogelijke toepassingen op de 'Powerwall2' website.
Off-grid kan wel, maar dan moet je dicht bij de evenaar wonen. Daar kan het wel omdat daar geen winter is en elke dag het verbruik 's avonds en nachts overdag kan worden opgewekt. Bij de evenaar hebben ze ook geen warmtepomp nodig voor het verwarmen van huizen.
Warmtepompen hebben een hoog rendement maar verbruiken toch veel energie. Zoveel energie dat je dit nooit en te nimmer kan opslaan in batterijen.
 
Last edited:
Off-grid kan wel, maar dan moet je dicht bij de evenaar wonen. Daar kan het wel omdat daar geen winter is en elke dag het verbruik 's avonds en nachts overdag kan worden opgewekt. Bij de evenaar hebben ze ook geen warmtepomp nodig voor het verwarmen van huizen.
Warmtepompen hebben een hoog rendement maar verbruiken toch veel energie. Zoveel energie dat je dit nooit en te nimmer kan opslaan in batterijen.
Ik blijf netgekoppeld.
Het 'off-grid' gedeelte is complementair. Als ik elektrisch volledig off-grid wil gaan heb ik micro-WKK nodig.
 
Ik heb een Powerwall2 gereserveerd om die te koppelen aan wat bijkomende zonnepanelen (3,6kWp).
De bedoeling is er een klein bijkomend 'off-grid' netwerkje mee op te zetten enkel voor het laden van de MS overdag.
s'Nachts kan die dan het restant bijladen aan het gewone net.

-Zo vermijd ik een bijkomend prosumententarief (335€/j),
-hoef in mijn netaansluiting niet verzwaren naar 3f (zit nu op max voor pv),
-zit de totale pv-opbrengst weer in de buurt van mij verbruik,
-en kan ik tenslotte ook wat ervaring opdoen met 'off-grid'.

Als ik de Powerwall2 levensduur inschat op 3.000 cycli en een aanschaf + installatieprijs van 7.100€ (Tesla) kom ik op een afschrijving van 0,18€/kWh 'doorgesluisd vermogen'. Zonnepanelen en wat stuurelectronica komen daar nog bij.
Echt rendabel is het nog niet, maar het komt in de buurt...
Hou ons zeker op de hoogte!!
 
U betaalt de eenmalige kost voor de vervanging van de terugdraaiende meter door een bidirectionele meter (niet-periodiek tarief van uw distributienetbeheerder). Nadien betaalt u als prosument nog het periodiek distributienettarief voor het gedeelte bruto afname, zonder prosumententarief. U betaalt geen periodiek distributienettarief voor het gedeelte injectie. U geniet dan niet meer van een terugdraaiende meter.