Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vorige week mijn M3 LR DM verkocht met als enige reden de ontbrekende trekhaak. Vrijdag 21-6 in de trein een inventory DM LR met trekhaak gekocht en die is donderdag 27-6 geleverd!!! Kortom -> dit weekend even het trekken uitproberen.

Ons doel is om over drie weken met de vouwwagen (Trigano Odyssee, 365kg leeg, vol rond de 650kg denk ik) richting Frankrijk (Gorges du Tarn) en daarna Spanje (Palamos, Costa Brava) te rijden.

Zojuist de eerste rit gemaakt. terug van de stalling naar huis. 21.5km waarvan precies de helft snelweg. De andere helft is grotendeels 80km weg met veel stoplichten en ook nog eens hoogteverschil (Wageningse Berg). Op de snelweg 105km op de CC aangehouden. Verder gewoon 80 en 50 op de teller. Rustig optrekken en climate op 23.0 graden. Verbuik: 215Wh/km! Ben er erg blij mee. Ik rekende op rond de 250..... Op de snelweg stabiliseerde het op rond de 280Wh/km terwijl ik net met 105 km/u de brug over de Rijn op reed (toch zeker zo'n 20m hoger dan dat ik begon).

Maar goed, dit is met alleen mijzelf in de auto en de vouwwagen nog relatief leeg (1 mtb erop en alleen de disselbak vol met crap). Daar moet nog zo'n 120kg aan partner + kids en zeker 200kg aan bagage bij (3 extra mtb's o.a.). En moeten we niet de Wageningse Berg op maar het Centraal Massief (hoogste punt 1417m....).

Laten we in dit topic wat ervaringen verzamelen met het trekken met de Model 3. De eerste proef is in elk geval geslaagd. Ik ga dit weekend nog even wat Bjorn Nyland style TBTP testjes doen (verbruik bij 90 en 110 wil ik even weten). Mocht iemand nog ervaringen of cijfers hebben: I'm all ears!!

Pic or it didn't happen:

View media item 119991
View media item 119988
View media item 119989
 
Ah, goed te horen. Ik krijg een trekhaak onder mijn SR+ om af en toe met de MTB op pad te kunnen en een aanhanger met 2 karts te trekken. Allemaal voor ritjes in de regio; maar ben benieuwd hoever je kunt komen met een SR+ met haak en kar.
 
zijn de plaatjes zo wel te zien?
 

Attachments

  • tesla 3.jpg
    tesla 3.jpg
    378.9 KB · Views: 923
  • route.JPG
    route.JPG
    55.7 KB · Views: 648
  • tesla 1.jpg
    tesla 1.jpg
    606.1 KB · Views: 656
Ik heb vorige week mijn M3 LR DM verkocht met als enige reden de ontbrekende trekhaak. Vrijdag 21-6 in de trein een inventory DM LR met trekhaak gekocht en die is donderdag 27-6 geleverd!!! Kortom -> dit weekend even het trekken uitproberen.

Ons doel is om over drie weken met de vouwwagen (Trigano Odyssee, 365kg leeg, vol rond de 650kg denk ik) richting Frankrijk (Gorges du Tarn) en daarna Spanje (Palamos, Costa Brava) te rijden.

Zojuist de eerste rit gemaakt. terug van de stalling naar huis. 21.5km waarvan precies de helft snelweg. De andere helft is grotendeels 80km weg met veel stoplichten en ook nog eens hoogteverschil (Wageningse Berg). Op de snelweg 105km op de CC aangehouden. Verder gewoon 80 en 50 op de teller. Rustig optrekken en climate op 23.0 graden. Verbuik: 215Wh/km! Ben er erg blij mee. Ik rekende op rond de 250..... Op de snelweg stabiliseerde het op rond de 280Wh/km terwijl ik net met 105 km/u de brug over de Rijn op reed (toch zeker zo'n 20m hoger dan dat ik begon).

Maar goed, dit is met alleen mijzelf in de auto en de vouwwagen nog relatief leeg (1 mtb erop en alleen de disselbak vol met crap). Daar moet nog zo'n 120kg aan partner + kids en zeker 200kg aan bagage bij (3 extra mtb's o.a.). En moeten we niet de Wageningse Berg op maar het Centraal Massief (hoogste punt 1417m....).

Laten we in dit topic wat ervaringen verzamelen met het trekken met de Model 3. De eerste proef is in elk geval geslaagd. Ik ga dit weekend nog even wat Bjorn Nyland style TBTP testjes doen (verbruik bij 90 en 110 wil ik even weten). Mocht iemand nog ervaringen of cijfers hebben: I'm all ears!!

Pic or it didn't happen:

View media item 119991
View media item 119988
View media item 119989


Leuk. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.
 
Volgens dit diepte-artikel in de telegraaf kan er met de model 3 niet worden gesleurd :rolleyes:

’Er blijft toekomst voor de sleurhut’

Ze moesten eens weten. Ding trek echt als tierelier. Voel de vouwwagen amper hangen. Tow mode zorgt ervoor dat je meer afstand houdt met de Adaptive CC aan (geen AP beschikbaar). Ook gaat het stroompedaal wat subtieler. Heel relaxt allemaal. Heb er goed zin an om met deze combi 2x1500km onderweg te zijn!

Maar goed, een caravan kun je met 910 kg natuurlijk niet trekken. Een Trigano Silver o.i.d. zou nog kunnen. Maar dan moet je hem al wel terugkeuren naar 910 kg max gewicht.
 
  • Like
Reactions: Tozz and TM3LR
Nou, net klaar met de 110km/u test. Vanaf de carpoolplek langs de A12 bij Ede naar Maarsbergen en weer terug. Op de heenweg stabiliseerde het verbruik op 263 Wh/km. Bij het omdraaien bij Maarsbergen zakte het tot 245 waarna het op de terugweg rond de 258 Wh/km bleef. Teruggekomen op de carpoolplaats was het verbruik 248Wh/km. Erg netjes.

Temperatuur was 29 graden en volgens mij geen noemenswaardige wind. Climate control op 24 graden.

Als ik lange stukken rijd hou ik maar even de 263Wh/km aan. Met nog wat gewicht en 3 mtb's extra verwacht ik rond de 300Wh/km bij 110km/u. Erg netjes. Ik ga de 90 km/u test niet eens meer doen. Ik ga lekker 110 aanhouden en als ik merk dat ik headroom heb gaat er in Frankrijk nog wat "gas" bij.

We hebben een overnachting geboekt in Bourges, vlakbij de supercharger. De route die ik ga rijden heb ik bijgevoegd. Gaat lekker snel omdat er nergens over de 90% geladen hoeft te worden. Na de overnachting rijden we door tot vlakbij Millau. Daar blijven we dan een ruime week alvorens we doorrijden naar Palamos voor nog twee weken. Terug ga ik nog over nadenken. Ik zal hier het reisverslag plaatsen tegen die tijd.
 

Attachments

  • tbtp110.jpg
    tbtp110.jpg
    294.5 KB · Views: 699
  • tbpt110 2.jpg
    tbpt110 2.jpg
    658.9 KB · Views: 690
  • routebourges.JPG
    routebourges.JPG
    78.9 KB · Views: 657
Ze moesten eens weten. Ding trek echt als tierelier. Voel de vouwwagen amper hangen. Tow mode zorgt ervoor dat je meer afstand houdt met de Adaptive CC aan (geen AP beschikbaar). Ook gaat het stroompedaal wat subtieler. Heel relaxt allemaal. Heb er goed zin an om met deze combi 2x1500km onderweg te zijn!

Maar goed, een caravan kun je met 910 kg natuurlijk niet trekken. Een Trigano Silver o.i.d. zou nog kunnen. Maar dan moet je hem al wel terugkeuren naar 910 kg max gewicht.
Een Knaus Travelino is ideaal. 4 persoons en 900 kg
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nee alleen autosteer is uitgeschakeld. Maar je kan tow mode uitschakelen.
Bedankt voor alle informatie in dit draadje!. Wij gaan over een paar weken ook met de Model 3 en een vouwwagen op stap, dus het wordt gewaardeerd.
Nog een vraagje, als je tow mode uitschakelt, schakelt de auto dan ook de elektra naar de vouwwagen uit? Of werken de verlichting, remlichten, richtingaanwijzers op de vouwwagen dan nog steeds?
 
Bedankt voor alle informatie in dit draadje!. Wij gaan over een paar weken ook met de Model 3 en een vouwwagen op stap, dus het wordt gewaardeerd.
Nog een vraagje, als je tow mode uitschakelt, schakelt de auto dan ook de elektra naar de vouwwagen uit? Of werken de verlichting, remlichten, richtingaanwijzers op de vouwwagen dan nog steeds?
Blijft gewoon werken.
 
  • Informative
Reactions: Klaas