Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Weer terug van onze vakantie in Nederland. We hebben 250 km gereden met de Tesla model 3 dual motor met Eriba Touring 310, totaal gewicht 950 kg. Gemiddeld verbruik is 250 Wh per kilometer.

5E69D63F-C683-4C4D-9C32-B0D50C092DF6.jpeg
 
Weer terug van onze vakantie in Nederland. We hebben 250 km gereden met de Tesla model 3 dual motor met Eriba Touring 310, totaal gewicht 950 kg. Gemiddeld verbruik is 250 Wh per kilometer.

View attachment 591418
Dankjewel Jan. Dat valt mij reuze mee. Ik ben van plan volgende zomer met onze SMV (uit 1976) van 750 kg op pad te gaan in Frankrijk. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Trekkracht is natuurlijk geen probleem, maar range kon nog wel eens een issue worden. Ik begrijp dus dat je range circa 200 km was? Ik zal ook terugmelden, maar dat gaat dus helaas nog even duren.....
 
Dankjewel Jan. Dat valt mij reuze mee. Ik ben van plan volgende zomer met onze SMV (uit 1976) van 750 kg op pad te gaan in Frankrijk. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Trekkracht is natuurlijk geen probleem, maar range kon nog wel eens een issue worden. Ik begrijp dus dat je range circa 200 km was? Ik zal ook terugmelden, maar dat gaat dus helaas nog even duren.....
Houd wel rekening dat NL een stuk platter is dan de Frankrijk
 
Houd wel rekening dat NL een stuk platter is dan de Frankrijk
Ja, dat heb ik mij ook bedacht. En met alleen de auto win je flink wat terug (niet alles natuurlijk) als je weer bergaf gaat. Maar dat is met de caravan natuurlijk niet het geval. Die gaat in zijn oplooprem en zal dus maar een deel van de energie aan de auto doorgeven. Ik denk dat ik eerst maar eens een kort rondje in de buurt ga rijden, kijken hoe dat gaat (caravan staat al in Frankrijk).
 
  • Like
Reactions: coolname
Ja, dat heb ik mij ook bedacht. En met alleen de auto win je flink wat terug (niet alles natuurlijk) als je weer bergaf gaat. Maar dat is met de caravan natuurlijk niet het geval. Die gaat in zijn oplooprem en zal dus maar een deel van de energie aan de auto doorgeven. Ik denk dat ik eerst maar eens een kort rondje in de buurt ga rijden, kijken hoe dat gaat (caravan staat al in Frankrijk).

Wellicht aan een expert vragen of er (veilige) mogelijkheden zijn om de oplooprem wat minder snel aan te laten spreken door toepassing van een iets zwaardere gasveer in de oplooprem? Het zou idealer zijn als de oplooprem pas aangesproken wordt als de schijfremmen van de auto gebruikt worden.

Nb: ik heb met een (iets te zwaar beladen) ongeremde aanhanger van ca. 800-900 kg gereden maar kon alles met "one pedal driving" doen. Aan begin van de rit een een keer stevig geremd -> stond snel stil. Mede door het hoge gewicht van de auto voelt alles erg stabiel aan.
 
Wellicht aan een expert vragen of er (veilige) mogelijkheden zijn om de oplooprem wat minder snel aan te laten spreken door toepassing van een iets zwaardere gasveer in de oplooprem? Het zou idealer zijn als de oplooprem pas aangesproken wordt als de schijfremmen van de auto gebruikt worden.

Nb: ik heb met een (iets te zwaar beladen) ongeremde aanhanger van ca. 800-900 kg gereden maar kon alles met "one pedal driving" doen. Aan begin van de rit een een keer stevig geremd -> stond snel stil. Mede door het hoge gewicht van de auto voelt alles erg stabiel aan.
Ik heb hier jaren terug, om dezelfde reden, eens naar gekeken. Dit zou in theorie kunnen helpen:

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjADegQIARAB&usg=AOvVaw2TesCiFvPfqOVj87T7Z_7x

In de praktijk moet je winst van de lange afstanden komen, dus snelweg (wie doet er passentochten met zijn caravan?) En ik denk dat je op de meeste snelweg afdalingen je oplooprem niet (of alleen zeer incidenteel) aan zult spreken. De luchtweerstand van de caravan (weliswaar 'slechts' kwadratisch toenemend met toenemende snelheid en niet exponentieel, maar evengoed op snelwegtempo heel aanzienlijk) + weerstand in de demper zal meestal voldoende zijn om te caravan af te remmen.

Dat was in ieder geval mijn conclusie. Ik heb de uitvinder van dit systeem indertijd gesprekken en gevraagd hoe hij dacht over het effect van zijn system op (PH)EVs. Hij had er nooit zo naar gekeken maar "kon zich voorstellen dat het wel zou helpen".

Meer info: Over ons

Screenshot_20200927-111317_Chrome.jpg
 
Last edited:
Dat is een mooie tip! Dankjewel!

Overigens wel erg grappig. Onze caravan is een klassieker uit 1976, een SMV. Destijds de Rolls Royce onder de caravans. Een van de bijzonderheden was dat hij geen oplooprem, maar elektrische remmen had. Die werkten.... alleen als je het rempedaal intrapte! Eigenlijk hetzelfde als ITBS dus, alleen veel minder geavanceerd. En een broeinest van storingen natuurlijk. Onze caravan is, al voordat wij hem kochten, voorzien van een nieuwe as met een oplooprem. Als we er nu ITBS in zouden bouwen dan gaan we dus terug naar vroeger, maar dan beter :)
 
Er is al een hoop waardevolle informatie hier gegeven. Maar de uitdaging of misschien wel een klein beetje angst die ik heb wat betreft mij rit komende zomervakantie richting Frankrijk en Spanje is het volgende. Ik heb een bagagewagen (Daxara 158) die max 650 kg beladen mag worden. Dat is voor ons als gezin te weinig ruimte om al onze kampeer spullen mee te nemen. Daarom heb ik een dakkoffer (thule motion XT xxl) gekocht die ik op de auto kan zetten. Nou ben ik benieuwd of dit überhaupt te doen is qua bereik en dergelijke?
 
Er is al een hoop waardevolle informatie hier gegeven. Maar de uitdaging of misschien wel een klein beetje angst die ik heb wat betreft mij rit komende zomervakantie richting Frankrijk en Spanje is het volgende. Ik heb een bagagewagen (Daxara 158) die max 650 kg beladen mag worden. Dat is voor ons als gezin te weinig ruimte om al onze kampeer spullen mee te nemen. Daarom heb ik een dakkoffer (thule motion XT xxl) gekocht die ik op de auto kan zetten. Nou ben ik benieuwd of dit überhaupt te doen is qua bereik en dergelijke?
Ga er eens een stuk mee rijden in die combinatie, ook snelweg. Kijk wat het verbruik is. Gebruik dat verbruik als richtverbruik in www.abetterrouteplanner.com.

Dat zal gaan, maar je zal wat vaker moeten laden.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Er is al een hoop waardevolle informatie hier gegeven. Maar de uitdaging of misschien wel een klein beetje angst die ik heb wat betreft mij rit komende zomervakantie richting Frankrijk en Spanje is het volgende. Ik heb een bagagewagen (Daxara 158) die max 650 kg beladen mag worden. Dat is voor ons als gezin te weinig ruimte om al onze kampeer spullen mee te nemen. Daarom heb ik een dakkoffer (thule motion XT xxl) gekocht die ik op de auto kan zetten. Nou ben ik benieuwd of dit überhaupt te doen is qua bereik en dergelijke?
De Daxarta 158 heeft ca 1.100 liter inhoud en de dakkoffer (thule motion XT xxl) ca 610 liter.
De Daxata 158 inruilen voor een aanhangwagen met een grotere inhoud zou mijn voorkeur hebben. Geen dakkoffer scheelt veel range. Is bijvoorbeeld de Daxarta 198 ook toegestaan, met 1.500 liter inhoud ? Geeft 400 liter extra.
Onze combicamp vouwwagen is laag, breed en plat en dat scheelt ook veel, (zie foto eerdere post)
 
Er is al een hoop waardevolle informatie hier gegeven. Maar de uitdaging of misschien wel een klein beetje angst die ik heb wat betreft mij rit komende zomervakantie richting Frankrijk en Spanje is het volgende. Ik heb een bagagewagen (Daxara 158) die max 650 kg beladen mag worden. Dat is voor ons als gezin te weinig ruimte om al onze kampeer spullen mee te nemen. Daarom heb ik een dakkoffer (thule motion XT xxl) gekocht die ik op de auto kan zetten. Nou ben ik benieuwd of dit überhaupt te doen is qua bereik en dergelijke?

Ik kan volgens mij niet zien wat voor Tesla je hebt.
Met mijn Model 3 LR en een Cocoon vouwwagen achter de auto gaat het verbruik bij mij in de zomer naar zo'n 270W/km. Wij rijden dan op de snelwegen gewoon met het verkeer mee (Nederland 100, België 120, Frankrijk 120-130). Daarmee sta ik praktisch gezien ongeveer iedere 200/220 km te laden tot zo'n 80% ongeveer.

Klaas benoemde 't ook al. Ik denk ook dat de combinatie van een dakkoffer EN een bagagewagen echt wel heel veel met je verbruik gaat doen.
Ik zou als dat 'n optie is ook kiezen voor een wat grotere bagagewagen (of 'n leuke vouwwagen ;) ).
 
Ik kan volgens mij niet zien wat voor Tesla je hebt.
Met mijn Model 3 LR en een Cocoon vouwwagen achter de auto gaat het verbruik bij mij in de zomer naar zo'n 270W/km. Wij rijden dan op de snelwegen gewoon met het verkeer mee (Nederland 100, België 120, Frankrijk 120-130). Daarmee sta ik praktisch gezien ongeveer iedere 200/220 km te laden tot zo'n 80% ongeveer.

Klaas benoemde 't ook al. Ik denk ook dat de combinatie van een dakkoffer EN een bagagewagen echt wel heel veel met je verbruik gaat doen.
Ik zou als dat 'n optie is ook kiezen voor een wat grotere bagagewagen (of 'n leuke vouwwagen ;) ).
Een nadeel van een karretje is dat je die altijd moet ontkoppelen en parkeren als je gaat laden.. daar wordt je wel steeds beter in.
 
  • Like
Reactions: Roberto-NL
Ik kan volgens mij niet zien wat voor Tesla je hebt.
Met mijn Model 3 LR en een Cocoon vouwwagen achter de auto gaat het verbruik bij mij in de zomer naar zo'n 270W/km. Wij rijden dan op de snelwegen gewoon met het verkeer mee (Nederland 100, België 120, Frankrijk 120-130). Daarmee sta ik praktisch gezien ongeveer iedere 200/220 km te laden tot zo'n 80% ongeveer.

Klaas benoemde 't ook al. Ik denk ook dat de combinatie van een dakkoffer EN een bagagewagen echt wel heel veel met je verbruik gaat doen.
Ik zou als dat 'n optie is ook kiezen voor een wat grotere bagagewagen (of 'n leuke vouwwagen ;) ).
Ik heb vanmorgen een test gedaan met een vol geladen bagagewagen en de dakkoffer gemonteerd. Dakkoffer nog niet beladen (had ik geen zin meer in) en het gezin zat niet gezellig bij me in de auto. Ik heb in totaal 77,4 km gereden waarvan merendeel over de snelweg met een snelheid tussen de 80 en 100 km. Ik denk gemiddeld 90/95 km. Het gemiddeld gebruik kwam uit op 216 wh/km. Ik vermoed dat dit verbruik uiteindelijk hoger komt te liggen door een verdere belading van de auto maar dat het wel aangeeft dat het verbruik richting 260/270 wh/km realistisch zou zijn. Wat denken jullie? ps. door die duren dak dragers moet er haast wel een dakkoffer op het dak ;-). Ik rij trouwens een M3 LR 19" velgen
 
Dat verbruik van 216 wh/km valt erg mee. Met een fietsendrager en 2 fietsen ligt het verbruik al zo rond de 200 wh/km.
Ja dat vond ik ook. Heb nog wat foto's toegevoegd. Nou heb ik wel erg rustig gereden. Niet harder dan 100km per uur. Dus dat heeft denk ik wel erg veel effect op het verbruik.
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2021-05-15 at 17.26.15.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-15 at 17.26.15.jpeg
    280.8 KB · Views: 69
  • WhatsApp Image 2021-05-17 at 15.08.35.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-17 at 15.08.35.jpeg
    337.4 KB · Views: 56
  • WhatsApp Image 2021-05-19 at 10.33.17.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-19 at 10.33.17.jpeg
    240.1 KB · Views: 58
  • Like
Reactions: ERvee
Ja dat vond ik ook. Heb nog wat foto's toegevoegd. Nou heb ik wel erg rustig gereden. Niet harder dan 100km per uur. Dus dat heeft denk ik wel erg veel effect op het verbruik.
Snelheid is heel erg bepalend voor je verbruik. Tussen de 80 en 100 of tussen de 100-120 is een wereld van verschil.
Als je van plan bent om harder te rijden in het buitenland zou ik daar zeker ook 'n keer op testen.
 
Ik heb vanmorgen een test gedaan met een vol geladen bagagewagen en de dakkoffer gemonteerd. Dakkoffer nog niet beladen (had ik geen zin meer in) en het gezin zat niet gezellig bij me in de auto. Ik heb in totaal 77,4 km gereden waarvan merendeel over de snelweg met een snelheid tussen de 80 en 100 km. Ik denk gemiddeld 90/95 km. Het gemiddeld gebruik kwam uit op 216 wh/km. Ik vermoed dat dit verbruik uiteindelijk hoger komt te liggen door een verdere belading van de auto maar dat het wel aangeeft dat het verbruik richting 260/270 wh/km realistisch zou zijn. Wat denken jullie? ps. door die duren dak dragers moet er haast wel een dakkoffer op het dak ;-). Ik rij trouwens een M3 LR 19" velgen
Ik ben afgelopen zomer naar zuid Frankrijk gereden met aanhanger en motor erop. Als je de Max snelheden daar aanhoudt 130 dan gaat t hard. Ik had 2800km totaal met 265 als gemiddeld.
Alleen, ik vond t superchargen in Frankrijk wat tegenvallend qua snelheid. bij 7/8x laadstoppen, wil je graag wel wat vlugger kunnen laden.
bij Nivelles kon die er achter blijven hangen
Reims afgekoppeld
Chateauvillain ook
Macon erachter
Montelimar erachter maar kort geladen
Orange erachter
Vidauban ook erachter, maar ja het was ook al laat
 
  • Like
Reactions: Snderrr