Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Het is duidelijk dat de verkeersborden nog niet aan (je eigen) rijstrook is gematch in de software. In de software wordt er eerst gewerkt aan het zichtbaar maken(de snelheids borden worden nu al veel beter herkend als enige tijd terug), een logische latere stap in de herkenning is dus nu het matchen van een verkeersbord, net als het verkeerslicht, aan de rijbaan waarin je navigeert.

Ooit hoop ik dat ze zover komen dat het gewoon aan de externe factoren de snelheid bepaald kan worden, immers zijn er op elke type weg genoeg verschillen gemaakt waardoor je de snelheid kan inschatten adhv de zichtbare wegelementen, elke 30,60 of 80 weg heeft immers genoeg zichtbaar verschil.
 
Alle overrules en afbrekingen worden gelogd. Op plaatsen waar dat bij iedereen gebeurt, gaat dat bekeken worden (geprioretiseerd op aantal en % van de wagens die overrulen: als iedereen overruled komt het hoger).
Dat dacht ik ook altijd... maar de praktijk blijkt toch ECHT anders. Zoveel AP disengagements op A lokaties snelwegen, opritten, versmallingen, etc. en na lange tijd zitten de fouten er nog steeds.
 
Dat dacht ik ook altijd... maar de praktijk blijkt toch ECHT anders. Zoveel AP disengagements op A lokaties snelwegen, opritten, versmallingen, etc. en na lange tijd zitten de fouten er nog steeds.
Je moet de lotto nog winnen. Ik denk dat we niet beseffen hoeveel gevallen er moeten bekeken worden. Dit 'bekijken' wordt ongetwijfeld nu geautomatiseerd via AI, maar dit zal nog een lange leercurve nodig hebben.
 
  • Like
Reactions: job-lek
En vergeet niet dat al die disenagegements op AP gebeuren die pre-rewrite is. Het is nog maar de vraag of met al die informatie nog veel wordt gedaan voor iets wat intern bij Tesla al legacy technologie is.

Dat hoeft niet slecht te zijn: wat heb je liever, aanmodderen met Windows Vista, of een upgrade naar Windows 10?
 
Het is duidelijk dat de verkeersborden nog niet aan (je eigen) rijstrook is gematch in de software

Ook zulke simpele regels.

Op de snelweg wordt een limiet altijd met een bord links en rechts aangeduid. Hoe simpel kan het zijn? Met fleet feedback zouden dergelijke borden binnen no-time accuraat in de navigatie bijgewerkt moeten zijn.

Zelfde voor binnen/buiten bebouwde kom borden en impliciete limieten.

Maar het interesseert Tesla he-le-maal niks :) want EU.
 
Ook zulke simpele regels.

Op de snelweg wordt een limiet altijd met een bord links en rechts aangeduid. Hoe simpel kan het zijn? Met fleet feedback zouden dergelijke borden binnen no-time accuraat in de navigatie bijgewerkt moeten zijn.

Zelfde voor binnen/buiten bebouwde kom borden en impliciete limieten.

Maar het interesseert Tesla he-le-maal niks :) want EU.
Dat denk je maar. Maar stel je voor dat je auto effectief 100% de regels volgt en enkel naar borden kijkt die rechts staan. Wel, dat betekent dat als je op een rijbaan rijdt met meerdere rijstroken en een groter voertuig het zicht onttrekt van een bord rechts, je auto niet zal reageren op een herhalingsbord links. Ook zal je auto in Duitsland en Oostenrijk bv niet reageren op de einde-snelheidslimiet borden op gewone wegen.

Dus nee, zo simpel is het niet. Dus moet je dingen gaan doen als "op de snelweg moet je wel kijken naar borden links, op gewone wegen niet, behalve als het einde bebouwde kom of einde snelheidslimiet is". En dan spreek ik nog niet over verschillen in andere EU-landen.

In dat opzicht is Noord-Amerika eenvoudig.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat denk je maar. Maar stel je voor dat je auto effectief 100% de regels volgt en enkel naar borden kijkt die rechts staan. Wel, dat betekent dat als je op een rijbaan rijdt met meerdere rijstroken en een groter voertuig het zicht onttrekt van een bord rechts, je auto niet zal reageren op een herhalingsbord links. Ook zal je auto in Duitsland en Oostenrijk bv niet reageren op de einde-snelheidslimiet borden op gewone wegen.

Dus nee, zo simpel is het niet. Dus moet je dingen gaan doen als "op de snelweg moet je wel kijken naar borden links, op gewone wegen niet, behalve als het einde bebouwde kom of einde snelheidslimiet is". En dan spreek ik nog niet over verschillen in andere EU-landen.

Maar dat is wel hele simpele logica voor een computer die makkelijk per geo fence anders zijn. Feit is dat die bordenregels voor alle EU landen echt HEEL simpel zijn.

Laat Tesla eerst de regels 1-1 toepassen en daarna gaan we eens naar de uitzonderingen kijken (einde verbod niet geplaatst).

Vision kan niet de beperkte factor zijn an AI ook niet want verkeersborden zijn gewoon toepassen van theorie.

Een mens mist ook wel eens een bord dus AP óók. Echter, het missen van een 'dubbel bord' is naar mijn mening echt heel lastig. Zelfs al blokkeerd een vrachtwagen het zicht dan hebben je ogen als het goed is bij het vooruitkijken al wel eerder gezien dat er een verbodsbord links EN rechts staat. Met die informatie weet je dat op de snelweg die informatie identiek is.

Echter, een mens heeft wel geheugen! Als jij vandaag leert hoe hard je daar mag dan controleer je dat morgen ook. Vandaar ook de opmerking "Met fleet feedback zouden dergelijke borden binnen no-time accuraat in de navigatie bijgewerkt moeten zijn.". Het kan niet zo zijn dat het merendeel van Tesla's deze situatie niet ziet. Er rijden zo knetter veel Tesla's op de NL snelwegen dat het maximaal een aantal uur duurt voor er voldoende door (b.v. 10 VIN's) feedback is gegeven (situatie gedetecteerd die niet matched met kaart). Op N-wegen wellicht iets langer en op straatniveau misschien nog iets langer.

Tesla zou crowdsourcing kunnen toepassen. Daar hoeven ze echt geen personeel voor aan te nemen. Bijvoorbeeld, je parkeert thuis en op de MCU komt een crowdsource vraag over de wijk met een foto met een Don't know / Yes / No. Welke Tesla rijder zou dit niet doen? :)
 
Maar dat is wel hele simpele logica voor een computer die makkelijk per geo fence anders zijn. Feit is dat die bordenregels voor alle EU landen echt HEEL simpel zijn.
Ja? In Belgie is het me duidelijk tot waar een snelheidslimiet geldig is (tot voorbij het volgende kruispunt), maar ik heb gemerkt dat hiervan afgeweken wordt in NL, DE en AT. In BE heb je bijgevolg zelden een wit rond bord met zwarte streep door de vorige snelheidslimiet, dat je wel vaak in DE en NL ziet.
 
  • Like
Reactions: Epyx
Zat Tesla nou maar gewoon op Github of Gitlab. Lading bots erop die duplicates zoeken, en dan wordt wel duidelijk wat de status is. Helaas is er geen terugkoppeling of communicatie over prioriteiten.

Zoals ik ergens anders beschreef, werkt Tesla met een "the **** they want" systeem voor hun engineers. Lotto is dan inderdaad een goede beschrijving, want prioritisering is er niet.

Hoop is voor de hoopvollen - ik hoop vooral dat die nieuwe FSD eindelijk eens af komt, want dan is er eindelijk eens interesse voor andere dingen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
AGPS locatie die een wagen capteert is niet zo nauwkeurig, maar wordt door sensoren en software gecorrigeerd. Ik denk dat puur op GPS de wagen niet kan detecteren of je op de autoweg of op de parallelweg zit. AI en machinelearning zullen dat nog wel visual leren detecteren. Geduld.
Gelukkig heeft TomTom hier bijna 15 jaar geleden al een oplossing voor gevonden door het principe van DGPS toe te passen met het mobiel data signaal en triangulatie met de >8 gsm masten waarmee een telefoon doorgaans contact heeft.

Tegenwoordig wordt voor <50 cm nauwkeurige positiebepaling een RTK GPS signaal gebruikt (wat in principe nog steeds een vorm van DGPS is). KPN heeft in Nederland hier zelfs een 06 netwerk voor opgetuigd zodat je niet zelf de basis stations hoeft te leveren.
 
Ja? In Belgie is het me duidelijk tot waar een snelheidslimiet geldig is (tot voorbij het volgende kruispunt), maar ik heb gemerkt dat hiervan afgeweken wordt in NL, DE en AT. In BE heb je bijgevolg zelden een wit rond bord met zwarte streep door de vorige snelheidslimiet, dat je wel vaak in DE en NL ziet.

Maar wat is daar complex aan? Daar heb je toch helemaal geen AI voor nodig? Dat is gewoon regels uitschrijven.

In Nederland is het simpel, binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom of de snelweg. Afwijkende snelheid is per straat dus precies zoals jij beschrijft maar kan ook per zone zijn. Zo zie je b.v. 30 km/u zones en uiteraard het bekende woonerf bord wat ook een zone identificeert.

Het enige waar dat niet zo werkt is bij een kruispunt met een onverharde weg maar dat weet ik niet zeker.

<offtopic>
Leuk feitje... in NL zie je vaak op N wegen voor het stoplicht een 50 bord, na het kruispunt een bord bebouwde kom. Hoe hard mag je op dit kruispunt? Dat is 80, want het is buiten de bebouwde kom en het eerdere bord eindigt zodra het kruispunt start waarna de snelheid voor buiten de bebouwde kom van toepassing is. Natuurlijk gaat niemand in dat stukje naar de 80... maar wat vaak voorkomt is dat een oversteekplaats aanwezig is VOOR het bord bebouwde kom. Stel dat iemand daar met 80 over het kruispunt knalt en een voetganger schept die door rood liep dan is de bestuurder niets te verwijten.
</offtopic>
 
Hmmm daarom dat de regel in België zegt dat de snelheidslimiet vervalt ná het kruispunt ;)

Nu, begrijp me niet verkeerd: ik heb ook regelmatig last van dat de auto ergens een snelheidsbord meent te herkennen, en daar koppig naar blijft luisteren tot ie een wit rond bord met zwarte streep ziet (het onderscheid tussen einde snelheidslimiet en einde inhaalverbod kan ie nog niet herkennen). Zo weet ik sinds gisteren een traject van de taalgrens tot de volgende stad waar de auto koppig 5 kilometer lang maximum 50 km/u wil rijden omdat er op de taalgrens een bord staat waar op alle snelheidslimieten zijn afgebeeld...

1628084038662.png


Eigenlijk, bot gezegd, zijn al die trajecten waar er in België een snelheidsbord staat, verknoeid omdat de auto niet weet dat ze vervallen.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and Eriksc
Leuk feitje... in NL zie je vaak op N wegen voor het stoplicht een 50 bord, na het kruispunt een bord bebouwde kom. Hoe hard mag je op dit kruispunt? Dat is 80, want het is buiten de bebouwde kom en het eerdere bord eindigt zodra het kruispunt start waarna de snelheid voor buiten de bebouwde kom van toepassing is.
Dat klinkt leuk maar kan natuurlijk niet waar zijn. In dat geval kun je nooit een verbodsbord voor een kruising laten gelden. Ergo het verbod vervalt pas na de kruising.
 
Dat klinkt leuk maar kan natuurlijk niet waar zijn. In dat geval kun je nooit een verbodsbord voor een kruising laten gelden. Ergo het verbod vervalt pas na de kruising.

Ik snap het ongeloof maar het is helaas waar. Het is namelijk een praktijk verhaal waarbij een maat van me is aangereden en dit stond in het politieverslag.

Enige mogelijkheid zou zijn dat je gelijk hebt maar dat 80 enkel van toepassing is op het kleine stukje na het kruispunt tot het bord bebouwde kom.
 
Ik snap het ongeloof maar het is helaas waar.
Ik vind niets relevants terug in RVV 1990


Noch in de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens


Het enige relevante wat ik vind is in deze uitspraak:


3.8. De nota van toelichting op bedoelde uitvoeringsvoorschriften, zoals deze is opgenomen bij de - voor zover hier van belang - gelijkluidende Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens (Besluit 28 juni 1991, Stcrt. 1991, 134) houdt in: "De wijze waarop herhalingsbord en wegvak zijn gedefinieerd houdt verband met de beperkte werking van verkeerstekens. De werking van verkeerstekens in de lengterichting van de weg is immers niet onbegrensd. Een verkeersteken op een bord is alleen van kracht voor het wegvak waarlangs het geplaatst is. Bij een volgend wegvak dient het verkeersteken dus opnieuw te worden geplaatst. Van een herhalingsbord in de zin van deze regeling kan dan ook slechts sprake zijn, indien dit betrekking heeft op een reeds aan het begin van één en hetzelfde wegvak aanwezig verkeersteken".

3.9. Uit het voorgaande volgt, dat uitgangspunt van de wettelijke regeling is, dat de werking van een verkeersbord is beperkt tot het wegvak waar het is geplaatst. Van dit uitgangspunt wordt door de wetgever afgeweken in art. 66 RVV1990 bij borden waarbij boven het verkeersbord het woord "zone" is aangebracht. Van dit uitgangspunt wordt bij gebreke van een daartoe strekkende regeling niet afgeweken indien een bord is geplaatst bij een gevarenpunt, ook niet indien het gevarenpunt zich, zoals zich met name bij wegwerkzaamheden kan voordoen, uitstrekt over meerdere wegvakken. Dit betekent voor laatstgenoemd geval dat het bord, dat bij de aanvang van het gevarenpunt is geplaatst, bij de aanvang van ieder volgend wegvak opnieuw moet worden geplaatst tenzij boven het bord overeenkomstig het bepaalde in art. 66 RVV1990 het woord "zone" is aangebracht.
Maar "wegvak" wordt nooit gedefinieerd als een afstand tot (en met?) een volgend kruispunt.

België is daarin ietsje duidelijker:
C43.Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.

1628162513209.png
 
Dat Tesla niet met verkeersborden overweg kan blijf ik toch bijzonder vinden. Als leek denk ik dat het niet ingewikkeld zou moeten zijn om door een combinatie van verkeersbord (herkenning) + kaartdata + fleetdata + snelheid van objecten om de auto, tot een redelijke mate van betrouwbaarheid te komen tav de snelheidslimiet. De praktijk zal ongetwijfeld weerbarstiger zijn om dit samen te brengen, anders hadden ze het vast wel gedaan.

Wat mij echter zorgen baart is dat mijn auto regelmatig weigert om de door mij ingestelde snelheid aan te houden. Dit probleem is zich gaan voordoen nadat ik een keer gereden heb met de functionaliteit “snelheidslimiet” en daarna weer teruggeschakeld naar “huidige snelheid”. Op verschillende plaatsen duikt de auto (ver) onder de door mij ingestelde (op dat moment rijdend) snelheid. Ik rij keurig binnen de geldende snelheidslimieten en binnen de ingestelde marge (hoewel dat voor de huidige snelheid functionaliteit niet zou moeten gelden). Ik heb een paar keer de instellingen gecontroleerd en die staan goed. Zijn er anderen die dit probleem ook ervaren of hebben ervaren?